Permalänk
Medlem

Peltier styrning?

Jag kör idag costum loop (Vatten) för både 7800K och GPU.
CPU är deliddad och jag har egentligen inga problem med tempen vid normal OC. kör 5,2GHz 24/7.

Nu gillar jag att pilla, så jag skulle vilja köra igång ett projekt med ett par Peltier element i min vatten loop. Jag har redan bra element liggande i lådan, sedan ett par år tillbaka.

Jag tänkte helt enkelt dra en liten extra loop efter radiatorerna, till ett CPU-block som är ihopskruvad med en torn kylare, med ett Peltier element emellan. Eventuellt skall jag ha två sådana. Problemet är bara att jag inte har kläm på strömmatningen till elementen. Hur skall jag lösa det?
Jag vet att jag kan parallell koppla en nätdel till och köra 12V på elementet, men då jag är rädd för kondens bildning, skulle jag vilja ha något sätt att kontrollera elementet, så det inte kyler för mycket?
Har hittat lite billiga nätdelar på eBay, men är rädd att deras så kallade "switching power supplys" inte "switchar" snabbt nog? (De skriver inte ut frekvensen. Det oroar mig.) PWM styrning med ett intervall på sekunder, skulle få värmen att krypa tillbaka igenom elementet.
Sedan klarar de flesta max 10A. Det räcker iofs för ett element. Men vill jag köra mera kylning, måste jag köpa någonting annat, eller en till. Plus att detta alternativ inte är automatiskt.
Skulle vilja ha en temp-probe efter kylaren, som bevakar att det inte blir för kallt, för att undvika kondens, som automatiskt kunde dra ner effekten...

Någon som har idéer???

Vet jag bara vad jag skall handla, så drar jag igång. Behöver bara en solid plan. Hjälp!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Har själv undersökt saken vid ett tidigare tillfälle och kom då fram till att det bästa är nog att köpa en färdig lösning du bara kopplar på din loop. Något sånt här: https://www.ebay.co.uk/itm/Hailea-HC-Series-Water-Chiller-Coo...

Bara ställa in önskad temperatur och se glad ut ungefär

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Switching Power Supply har en nära konstant utspänning på 12V. Dem kallas switching för att de använder en diodbrygga (rectifier) som byter riktningen på växelströmmen vi matar dem med. Därefter använder dem framförallt stora kondensatorer för att stabilisera utspänningen. Det är alltså inga som helst problem att driva peltierelement med dem, har gjort det själv.
Men får man fråga vilka peltierelement du har där 10A bara räcker till ett? Hade du alltså tänkt att koppla in element som drar mer än 10A som bara lägger extra belastning på kylaren? Tror inte du får resultatet du vill ha.

Edit: angående styrningen är det nog lättast att bara koppla elementen via en passande transistor till PWM utgången för CPU fläkten och använda valfritt program gjort för att styra just CPU kylaren för att reglera elemeten.

Permalänk
Medlem

@Dr0st: Uppskattar tipset, men det är för lite att göra och för mycket pengar.
@SayZk: Mycket intressant, Tänkte inte på att man kan nyttja moderkortets PWM, den borde switcha nog fort. Du råkar inte ha en länk eller nått, för mera info. Jag är en glad amatör, inte en mäster elektriker!

Jag kom över 12st 40x40mm Peltier på förra jobbet. I vanliga fall slängde vi dem vid renovering och monterade nya, men i ett fall kom det in en maskin som bara suttit uppe ett par månader, för länge för att lämna garanti på elementen, men alldeles för kort tid för att slängas. Kunden fick nya element och jag blev sittandes med 12st kasserade. Tyvärr har jag ingen info om dem, men i applikationen de användes i, användes endast det bästa som pengar kunde köpa. Så jag hoppas på det bästa, i värsta fall får jag köpa nya, de kostar inte en förmögenhet.

Jag har lite olika idéer om layout och funktion.
En tanke är att vid full last på CPU, skall minst 100W kylas av.
Senare tänker jag mig en liknande lösning för GPU.. Jag behöver kanske inte kyla av allt som alstras, men i alla fall hjälpa till att hålla vattnet närmare rums temp. (Jag kanske tänker helt galet?)

Då jag har ett kyltorn bakom skärmen, tänkte jag montera en, eller två tornkylare liggandes ovanför tornet och förlänga loopen att innefatta två CPU-block monterade på dessa med Peltier elementet emellan.
Vattnet skulle då först igenom kylarna i tornet, för att till sist passera genom de TEC kylda CPU blocken, innan det går i retur in i datorn igen.

Det måste inte se ut så, men så går tankarna just nu.
Då jag har en del av loopen utanför datorn, finns det mera plats att tänka "outside the box" som man brukar säga!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@SayZk: Mycket intressant, Tänkte inte på att man kan nyttja moderkortets PWM, den borde switcha nog fort. Du råkar inte ha en länk eller nått, för mera info. Jag är en glad amatör, inte en mäster elektriker!

Jag kom över 12st 40x40mm Peltier på förra jobbet. I vanliga fall slängde vi dem vid renovering och monterade nya, men i ett fall kom det in en maskin som bara suttit uppe ett par månader, för länge för att lämna garanti på elementen, men alldeles för kort tid för att slängas. Kunden fick nya element och jag blev sittandes med 12st kasserade. Tyvärr har jag ingen info om dem, men i applikationen de användes i, användes endast det bästa som pengar kunde köpa. Så jag hoppas på det bästa, i värsta fall får jag köpa nya, de kostar inte en förmögenhet.

Jag har lite olika idéer om layout och funktion.
En tanke är att vid full last på CPU, skall minst 100W kylas av.
Senare tänker jag mig en liknande lösning för GPU.. Jag behöver kanske inte kyla av allt som alstras, men i alla fall hjälpa till att hålla vattnet närmare rums temp. (Jag kanske tänker helt galet?)

Då jag har ett kyltorn bakom skärmen, tänkte jag montera en, eller två tornkylare liggandes ovanför tornet och förlänga loopen att innefatta två CPU-block monterade på dessa med Peltier elementet emellan.
Vattnet skulle då först igenom kylarna i tornet, för att till sist passera genom de TEC kylda CPU blocken, innan det går i retur in i datorn igen.

Det måste inte se ut så, men så går tankarna just nu.
Då jag har en del av loopen utanför datorn, finns det mera plats att tänka "outside the box" som man brukar säga!

Min ursprungliga tanke var att du ville styra elementen för att du inte tyckte dem behövde vara på om datorn inte belastades, drar extra stöm etc. Men nu låter det mer som att du experimenterar för att det är kul och då kanske du inte bryr dig om den extra strömförbrukningen? I så fall så kan du bara koppla in dem direkt i nätdelen så är dem påslagna 24/7.

Om du ändå vill styra elementen så ger jag dig två alternativ, PWM styrning via moderkortet eller en separat mikrokontroller (Arduino är nog lättast):

Alternativ 1:
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_fan_control#Pulse-widt...
Här finns information om PWM från fläktkontakten i moderkortet. Det du huvudsakligen ska ta till dig är att PWM pinnen inte är en strömkälla, därför behöver du en transistor som är normalt öppen men stängs när den kopplas till jord. Kommer inte ihåg vilken typ det skulle vara eller om den sorten ens fanns.

Alternativ 2:
Köp en arduino, typ här: https://www.ebay.co.uk/itm/Nano-V3-0-ATmega-328-Board-CH340-U...
Sen kopplar du en transistor (t.ex: IRLZ44N) till en port i arduinon som har stöd för PWM och så använder du arduinon för att reglera elementen.

Det jag skulle föreslå är att du först kopplar in och testar utan någon styrning, sen om du känner för att pilla med det så lär dig Arduino.

En annan sak jag vill nämna är att när jag monterade peltierelement och klämde dem för kraftigt så gick dem sönder, så var försiktig när du monterar dem.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Dr0st: Uppskattar tipset, men det är för lite att göra och för mycket pengar.
@SayZk: Mycket intressant, Tänkte inte på att man kan nyttja moderkortets PWM, den borde switcha nog fort. Du råkar inte ha en länk eller nått, för mera info. Jag är en glad amatör, inte en mäster elektriker!

Jag kom över 12st 40x40mm Peltier på förra jobbet. I vanliga fall slängde vi dem vid renovering och monterade nya, men i ett fall kom det in en maskin som bara suttit uppe ett par månader, för länge för att lämna garanti på elementen, men alldeles för kort tid för att slängas. Kunden fick nya element och jag blev sittandes med 12st kasserade. Tyvärr har jag ingen info om dem, men i applikationen de användes i, användes endast det bästa som pengar kunde köpa. Så jag hoppas på det bästa, i värsta fall får jag köpa nya, de kostar inte en förmögenhet.

Jag har lite olika idéer om layout och funktion.
En tanke är att vid full last på CPU, skall minst 100W kylas av.
Senare tänker jag mig en liknande lösning för GPU.. Jag behöver kanske inte kyla av allt som alstras, men i alla fall hjälpa till att hålla vattnet närmare rums temp. (Jag kanske tänker helt galet?)

Då jag har ett kyltorn bakom skärmen, tänkte jag montera en, eller två tornkylare liggandes ovanför tornet och förlänga loopen att innefatta två CPU-block monterade på dessa med Peltier elementet emellan.
Vattnet skulle då först igenom kylarna i tornet, för att till sist passera genom de TEC kylda CPU blocken, innan det går i retur in i datorn igen.

Det måste inte se ut så, men så går tankarna just nu.
Då jag har en del av loopen utanför datorn, finns det mera plats att tänka "outside the box" som man brukar säga!

https://www.nordichardware.se/test/cooling/introduktion-till-...

Läs igenom denna så får du väldigt mycket bra information

Har själv testat lite med detta tidigare, med, hmmm tveksamt resultat

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong