Starta företag för att tradea med Krypto

Permalänk

Starta företag för att tradea med Krypto

Hej,

Har gjort väldigt mycket pengar på kryptomarknaden och skulle behöva lite tips från folk med erfarenhet.

Är det värt att starta ett bolag och trycka in pengarna där och trejda via företaget?
Hur går jag tillväga?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@bitcoincash:

Nej, marknaden är mättad. Det finns hundratals tradingsidor för kryptovalutor, det finns inte en chans att slå sig in på marknaden med ännu en tradingsida.

Permalänk
Skrivet av Belzer:

@bitcoincash:

Nej, marknaden är mättad. Det finns hundratals tradingsidor för kryptovalutor, det finns inte en chans att slå sig in på marknaden med ännu en tradingsida.

Tror han menar att starta ett eget företag och tradea via företaget och inte privat då

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Det handlar väll om hur skatten etc hanteras?
annars ser jag ingen anledning att handla via eget företag imot att göra det privat?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

@alex_farnstrom: Exakt. Jag ska inte starta en egen Exchange.

Vad är smartast? Fortsätta privat eller starta ett företag?

Permalänk

@bitcoincash: Här är jag inte så insatt, handlar lite mer om hur skattesatserna etc är mellan privatperson och företag, om det påverkar eller inte.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

skatteverket tar upp hur skatt kring kryptovaluta ska hanteras, och jag tror inte att det är olika för företag mot privatperson.

du kommer inte undan att betala skatt som företag, så tänk på allt annat som kan uppkomma kring att ha en enskild firma, papper etc, om det är värt det.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Tror jag inte är värt det, du kommer änd behöva betala skatt för vinsten du gjort.. (tror jag)

Permalänk
Medlem

Om du har gjort dig mycket pengar och fortfarande gör så skulle jag nog kolla på flytt till Malta, lägre förmögenhetsskatt, ingen dubbelbeskattning vad jag vet samtidigt ett trevligare klimat.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@bitcoincash:

I ett företag betalar företaget 22% skatt för eventuell vinst, men sedan för att få ut pengarna i handen måste du antingen betala lön till dig själv eller utdelning. Lönen räknas som en kostnad för företaget så du kan därför dra av lönen mot vinsten i företaget. Så om du tar ut hela företagets vinst i lön så blir vinsten i företaget noll, men då måste du såklart också betala skatt för lönen som vanligt. Lön är högbeskattat i Sverige och företaget måste även betala arbetsgivaravgifter.

Som egenföretagare brukar en tumregel vara att av det man tjänar i vinst i företaget så kan man grovt räknat få ut cirka 50% i handen om man tar ut det mesta som lön. Men det är egenföretagare som tjänar normala summor, dvs de plockar ut en lön på 25-50k i månaden. Om du tjänar mycket på din trading kan det bli mer skatt än så.

Här kan du räkna på skatt för olika mängder av lön: https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Att ha eget företag kan dock ha massa andra fördelar, lönen du betalar ut till dig själv är pensionsgrundande och du kan även köpa saker som du behöver i verksamheten och dra av det mot vinsten. Du kan även investera i fastigheter eller aktier genom bolaget och det kan vara intressant istället för att investera i dom privat.

Du kan även ta ut vinst som utdelning och där är skatten lägre, dock så kan inte utdelning kvittas most vinsten i företaget vilket är en nackdel. Här kan du läsa lite om utdelning vs lön: https://www.blinfo.se/foretagskunskap/utdelningsutrymme__1548...

Kort och gott finns det både för och nackdelar, ett AB kan dock vara bra om man tänker långsiktigt och du vill driva upp ett investeringsbolag. Lycka till.

Permalänk

@CFSsss: Tackar och bockar