Ny dator billigast möjligt för spel.

Permalänk
Medlem

Ny dator billigast möjligt för spel.

Tjena. Lyckats kassera mitt moderkort i den gamla burken så jag får starta en ny tråd för att få hjälp. Har inte koll på nåt efter 2012 tror jag:/

Det jag har som jag tänkte ha kvar till nya datorn är ett rx570 nitro+ 8gb,ssd och ev psu. Silver power 500w om den orkar med.
Resterande är för gammalt för att använda.

Kommer mest vara fps spel som spelas.

Vet inte vad som passar ihop eller vad som
Är lagom till rx570.

Budget har jag inte direkt men med renoveringar o barn får det gärna vara så billigt som möjligt.
En dator för 5000kr hade varit guld.

Permalänk

har du chassi att använda? hårddiskar etc?

det finns färdiga uppgraderings paket som de kallas typ:

https://www.komplett.se/product/910678/datorutrustning/datork...

men är bara moderkort, processor och ramminne i det paketet, men du har grafikkort och sånt så

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

har du chassi att använda? hårddiskar etc?

det finns färdiga uppgraderings paket som de kallas typ:

https://www.komplett.se/product/910678/datorutrustning/datork...

men är bara moderkort, processor och ramminne i det paketet, men du har grafikkort och sånt så

Ja jag har allt sånt.
Skärm
Tangentbord , mus
Låda
Psu etc
Det är bara moderkortet som är kass men det är ett 1155 så minne o CPU blir inte användt

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du skulle helt enkelt kunna köpa ett nytt moderkort om resen funkar och prestandan räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

har du chassi att använda? hårddiskar etc?

det finns färdiga uppgraderings paket som de kallas typ:

https://www.komplett.se/product/910678/datorutrustning/datork...

men är bara moderkort, processor och ramminne i det paketet, men du har grafikkort och sånt så

Är det inte bättre att hitta ett kit där han inte är låst till gammal hårdvara?

Kollar man på AMD finns ju detta: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11937067/ och kollar man INTEL och vill ha lite nyare så kan man ju gå på: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11937067/ (Billigare än Kompletts kit med den äldre hårdvara som är låst till just 7*** serien tyvärr) Med detta intel kit så kan man ju även uppgradera till en nyare i5a eller i7a senare om man skulle behöva flera kärnor.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde127:

Du skulle helt enkelt kunna köpa ett nytt moderkort om resen funkar och prestandan räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja visst de hade räckt men ett 1155 växer inte på träd och om jag köper ett på tradera ska säkert bios uppdateras där med och då kanske jag står med två dåliga kort om de går illa.

Om någon har ett 1155 som fungerar till nyare gpu så köper jag gärna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är det inte bättre att hitta ett kit där han inte är låst till gammal hårdvara?

Kollar man på AMD finns ju detta: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11937067/ och kollar man INTEL och vill ha lite nyare så kan man ju gå på: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11937067/ (Billigare än Kompletts kit med den äldre hårdvara som är låst till just 7*** serien tyvärr) Med detta intel kit så kan man ju även uppgradera till en nyare i5a eller i7a senare om man skulle behöva flera kärnor.

Tack. Kom på att jag lär behöva OS med, vet inte hur det är med kopior längre. Och då blir det 1000kr till.
Börjar luta lite åt en ny dator som går att uppdatera efter hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla på markande här/eBay efter moderkort om det räcker med prestandan i din gammla dator. Jag hittade ett prima moderkort till min 2500k här i marknaden för 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Kolla på markande här/eBay efter moderkort om det räcker med prestandan i din gammla dator. Jag hittade ett prima moderkort till min 2500k här i marknaden för 500kr

Kan jag på nåt sätt vara säker på att kortet klarar mitt rx570 8gb?
Eftersom jag redan lyckats kassera mitt gamla genom uppdateringen av bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/vi/70475609.htm

Är det någon av dessa datorer som är ok?
Ligger i närheten så att jag kan hämta på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/uppgraderingspak...

Är det typ ett sådant paket du är ute efter eller saknas mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/uppgraderingspak...

Är det typ ett sådant paket du är ute efter eller saknas mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det räcker iaf.
Min psu är gammal.
Silver power 500w
Har dvd spelare
Ssd
Hdd
Rx570 8gb

iOS lär behövas. Det är väl låst på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Blir helt förvirrad i denna djungel.
Jag vill att datorn ska klara
Cs:go
Pubg
Fortnite
Insurgency:sandstorm

Detta klara den gamla.
Hittar en på Elgiganten. Är det nåt att ha?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Eller någon liknande. Ej dyrare som jag kan hämta i helgen.
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller denna är ett bättre val? Om priset sjunker på black friday så får jag tillbaka mellanskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag spammar lite nu. Aldrig haft amd men det fungerar väl? Det är väl som att vissa gillar Volvo , vissa Ford?

Har lagt ihop ett paket med amd delar.

AMD Ryzen 5 - 1600 . 1690kr
MSI B450 GAMING PLUS . 1190kr
HyperX Predator DDR4 3000MHz 2x4GB.990kr

Verkar det vara ok?
Kommer det fungera med det jag har? Kontakter passar t ex?

Rx 570 nitro+ 8gb
Silver power 500w psu
Ssd kommer inte ihåg märke, 1år

Allt finns hemma på Netonnet så jag skulle kunna få ihop en dator i helgen.
Nåt att ändra på kanske?
Hjälp en noob snälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Operativsystemet ligger på hårddisken (ssd’n förmodligen) och då fungerar det att flytta till nya burken, uppdatera drivrutinerna bara👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrrobbs:

Förlåt att jag spammar lite nu. Aldrig haft amd men det fungerar väl? Det är väl som att vissa gillar Volvo , vissa Ford?

Har lagt ihop ett paket med amd delar.

AMD Ryzen 5 - 1600 . 1690kr
MSI B450 GAMING PLUS . 1190kr
HyperX Predator DDR4 3000MHz 2x4GB.990kr

Verkar det vara ok?
Kommer det fungera med det jag har? Kontakter passar t ex?

Rx 570 nitro+ 8gb
Silver power 500w psu
Ssd kommer inte ihåg märke, 1år

Allt finns hemma på Netonnet så jag skulle kunna få ihop en dator i helgen.
Nåt att ändra på kanske?
Hjälp en noob snälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt kommer att fungera, men processorn är förra generationens ryzen, om det går och inte kostar allt för mycket mer, så är det bättre och mer framtidssäkert att välja t.ex. en Ryzen 5 2600 istället.
Om ditt nuvarande operativsystem ligger på din SSD och är ett Windows 10? Då är det bara att flytta över SSDn till den nya datorn, Win10 löser det själv nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickDayZ:

Allt kommer att fungera, men processorn är förra generationens ryzen, om det går och inte kostar allt för mycket mer, så är det bättre och mer framtidssäkert att välja t.ex. en Ryzen 5 2600 istället.
Om ditt nuvarande operativsystem ligger på din SSD och är ett Windows 10? Då är det bara att flytta över SSDn till den nya datorn, Win10 löser det själv nu för tiden.

Ok, ja det skiljer bara 100kr mellan dom två. Är det stor skillnad för det jag ska ha den till eller jag kan uppdatera processorn i framtiden ifall den passar till det moderkortet? (2600 finns inte på lager)

Jaså så det är inte bundet till moderkortet?
Måste jag inte ominstallera Windows om det redan finns på ssdn?

Tack för svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mijiha:

Operativsystemet ligger på hårddisken (ssd’n förmodligen) och då fungerar det att flytta till nya burken, uppdatera drivrutinerna bara👍

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Var säker på att det var låst till moderkortet. Perfekt om det går så enkelt.
Behöver jag inte installera om Windows om jag har de på ssdn redan?

Permalänk

Är det så att du vill lägga beställningen omgående, så välj det som finns på lager. Det skiljer i runda slängar ca 10% (fel att mäta så, men iaf en liknelse).
Jajjemen, inga problem. Det moderkortet du valt ut har stöd för båda generationernas CPUer direkt ur lådan utan några BIOS-uppdateringar.

Det sägs att det skall vara det, men jag har flyttat min SSD med W10 mellan 3 olika moderkort och den har aldrig klagat..
Skulle det bli strul så kan du alltid kontakta Microsoft så att de får fixa aktiveringen åt dig, om du har en produktnyckel dvs?

Edit: Nu skall jag dock ut och köra bil, så svar från mig kommer bli sporadiska tyvärr, men håller koll på tråden.

Permalänk
Medlem

Har oxo flyttat min ssd mellen datorer utan problem, både stationära och bärbara. I värsta fall får du väl köpa en ”nyckel” på ebay för en 50-lapp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickDayZ:

Är det så att du vill lägga beställningen omgående, så välj det som finns på lager. Det skiljer i runda slängar ca 10% (fel att mäta så, men iaf en liknelse).
Jajjemen, inga problem. Det moderkortet du valt ut har stöd för båda generationernas CPUer direkt ur lådan utan några BIOS-uppdateringar.

Det sägs att det skall vara det, men jag har flyttat min SSD med W10 mellan 3 olika moderkort och den har aldrig klagat..
Skulle det bli strul så kan du alltid kontakta Microsoft så att de får fixa aktiveringen åt dig, om du har en produktnyckel dvs?

Edit: Nu skall jag dock ut och köra bil, så svar från mig kommer bli sporadiska tyvärr, men håller koll på tråden.

Tack. Ja priset spelar ingen roll med den lilla skillnaden men den finns inte på lager i webben lr i butiken därav att jag tvekar.
Men 1600:an lär väl klassa ut i7 2600 jag hade innan iaf? Och den räckte till.
Ska kolla några andra butiker om dom har 2600 hemma.
Hästtävlingar hela helgen så en dator hade varit nice🤗

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mijiha:

Har oxo flyttat min ssd mellen datorer utan problem, både stationära och bärbara. I värsta fall får du väl köpa en ”nyckel” på ebay för en 50-lapp

Skickades från m.sweclockers.com

Toppen. Tack. Men helt utan ominstallation?
Har för mig att kinquin säljer nycklar till bra pris såfall.

Permalänk
Medlem

Japp, bara flyttade över, lite smågrinig (tog någon minut extra) i första starten förstt sen barasnurra på med nya drivare och en windows update

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrrobbs:

Tack. Ja priset spelar ingen roll med den lilla skillnaden men den finns inte på lager i webben lr i butiken därav att jag tvekar.
Men 1600:an lär väl klassa ut i7 2600 jag hade innan iaf? Och den räckte till.
Ska kolla några andra butiker om dom har 2600 hemma.
Hästtävlingar hela helgen så en dator hade varit nice🤗

Skickades från m.sweclockers.com

Inte utklassa, men den kommer vara snabbare!
Samt att minnena är snabbare de med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickDayZ:

Inte utklassa, men den kommer vara snabbare!
Samt att minnena är snabbare de med.

Då får det bli den imorgon i butiken. Man kanske kan lämna tillbaka den om dom får in den andra i veckan?;)

Trodde det skilde på kontakter och liknande på psun.

Behöver jag inte ladda ner/installera om spelen heller?

Har Windows på separat ssd. Ska jag koppla in båda diskarna direkt lr man börjar med OS disken?

Några andra kablar eller liknande jag behöver för att allt ska lira ? Har 2 extra fläktar förutom psu och CPUkylaren.

Hur är det med frontpanelen i min box? Lr de ska bara vara att koppla in?

Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det beror på spelen, är det steam-spel brukar det bara var att verifiera integriteten hos spelfilerna (Ta upp steambibloteket, högerklicka på spelen, välj egenskaper, välj fliken lokala filer, tryck på verifiera integriteten hos spelfiler)

Börja med systemdisken första, förr kunde det bli så vid installation av windows på en SSD om du hade flera diskar ikopplade, att den fick för sig att lägga BOOTMGR någon helt annanstans än på SSDn.

Gällande kablar så har den PSUn allt du behöver.

Frontpanelens kablage brukar vara standardiserat, bara att följa manualen till moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickDayZ:

Det beror på spelen, är det steam-spel brukar det bara var att verifiera integriteten hos spelfilerna (Ta upp steambibloteket, högerklicka på spelen, välj egenskaper, välj fliken lokala filer, tryck på verifiera integriteten hos spelfiler)

Börja med systemdisken första, förr kunde det bli så vid installation av windows på en SSD om du hade flera diskar ikopplade, att den fick för sig att lägga BOOTMGR någon helt annanstans än på SSDn.

Gällande kablar så har den PSUn allt du behöver.

Frontpanelens kablage brukar vara standardiserat, bara att följa manualen till moderkortet

Bugar och bockar🤗
Då tror jag att jag tänkt på allt.
Ska till butiken kl10 och hoppas deras lagersaldo stämmer.

Alla kablar som jag har sedan innan bör vara standard då? Så jag inte behöver några övergångar eller liknande?

Funderade på den här 2600, men där är några dagars leveranstid.
Jag kanske råkade köpa fel och då får man väl byta om en vecka?🙈

Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Yes, du kommer inte behöva något nytt i kabelväg, ditt nya moderkort kommer ha samma nödvändiga anslutningar.

Öppet köp borde inte vara några problem alls.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Återkommer hur det går. Har säkert fler frågor ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com