AT&T stänger av kunder från internet för upphovsrättsintrång

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Och Telia har köpt TV4......
(foliehatt på)

Tänk vad mycket bra innehåll det finns på TV4 man skulle vilja ladda hem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

FN har ju deklarerat att internet är en mänsklig rättighet.

Inte enligt EU!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av WCH-sopa:

FN har ju deklarerat att internet är en mänsklig rättighet.

Frihet är en rättighet också, men om du förverkar den genom att begå brott så är det en annan femma.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Frihet är en rättighet också, men om du förverkar den genom att begå brott så är det en annan femma.

Ingenstans i originalartikeln framkommer det att brott begåtts eller ens bevisats.
Förmodligen är det samma tillvägagångssätt som i Sverige.
Någon skickar ett papper där det står att föremål X laddats ner av Y IP-nummer vilket anses (av någon underlig anledning) vara tillräckligt i en civilrättslig tvist, men knappast i ett brottmål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Rubriken kunde lika gärna varit
"Sweclockers stänger av medlem för att ha diskuterat privatkopiering"

men, alltid lika fascinerande att lagstiftningen omöjliggör att t.ex. vapentillverkare inte kan dömas för medverkaransvar för mord, medan en operatör får ett papper där det påstås att ett brott begåtts och kan tvingas stänga av kunden utan det prövas juridiskt.
Vad är det för skillnad på vapen- och biltillverkare och en internetoperatör och varför är det bara medverkaransvar för en?

Knappast för "privat" möjligen för pirat.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Knappast för "privat" möjligen för pirat.

§ 7 Piratkopiering
Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet.

Men nu handlar inte artikeln om Sweclockers, även om det naturligtvis finns likheter med rädslan för godtyckligt medverkaransvar av handlingar som inte kan anses brottsliga.

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket pengar filmjättarna gav till AT&T. Pengar de kunde spenderat på att utveckla en bra betaltjänst istället. Musikdelning är iprincip nästan helt utdött pga spotify. Nästa steg är film och serier. Netflix, HBO, viaplay, tivo, sf anytime, CMore osv osv.. Ska man behöva ha 40 olika tjänster för att komma åt allt? Knappast en bra och enkel lösning.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Inte enligt EU!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du?
De flesta FN-deklarationer undertecknas även av EU-länder, så i förlängningen gäller ju FN-deklarationerna även i EU. Vad är det för konflikter inom EU du tänker på? Nätneutraliteten är en uppfattning som EU delar som också förstärker nätneutralitetsprinciperna när de inte följs, likt av Telia där svenska staten är största enskilda ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det är väl frihet också men trots det spärras personer in i fängelse. Det kan finnas situationer när man inte kan tillgodose alla rättigheter längre.

Med det sagt menar jag inte att det är rätt att göra så.

De som hamnar i fängelse hamnar dock där efter en (oftast, beroende på land) rättvis rättegång, där båda parter kan presentera bevis och personen fälls för att, bortom rimligt tvivel, sannolikt ha begått brottet.

I detta fall straffas en abonnent efter att ha blivit anklagad för ett brott mellan två civila parter ett visst antal gånger. Rättssystemet är överhuvudtaget inte inblandat i processen, och vad jag har förstått är det där skon klämmer för många.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Team America -World Police-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

De som hamnar i fängelse hamnar dock där efter en (oftast, beroende på land) rättvis rättegång, där båda parter kan presentera bevis och personen fälls för att, bortom rimligt tvivel, sannolikt ha begått brottet.

I detta fall straffas en abonnent efter att ha blivit anklagad för ett brott mellan två civila parter ett visst antal gånger. Rättssystemet är överhuvudtaget inte inblandat i processen, och vad jag har förstått är det där skon klämmer för många.

Man borde ju kunna få ta del av bevisen. Samt att nio varningar borde ge gott om tid för kunden att se till att man löser problemen om det nu inte är denne som piratar. Men om man aldrig får se några påstådda bevis för att något brått begåtts är det helt befängt att stänga av abonnenter.

Permalänk

Man kan väl bara hoppas på att det är enkelt för de flesta att byta operatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja, när man har röstat bort nätneutraliteten så är det väl i princip fritt fram för alla bredbandsleverantörer att hitta på vilka regler de vill.
I grund och botten tycker jag att blockering av sidor, censurering av innehåll och tillrättavisande av lag och ordning där ansvaret faller på en bredbandsoperatören är fel.
ISP's skall inte behöva agera polis när det inte finns något domstolsbeslut för enskilda fall.

Medieindustrin har inte ens anpassat sig till 1998 års situation.
De har sin egen nischade marknad i sin egen värld där ingen skall få styra och ställa annat än de själva, någon fri marknad vill de absolut inte veta av, därav sitt konstanta vurmande för upphovsrätt och royalties/licenser, återkallade av licenser hit och dit för att visa serier och filmer.
Deras marknad skall förbli opåverkad tills de väljer att låta någon få påverka den.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Man kan väl bara hoppas på att det är enkelt för de flesta att byta operatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja! Vad jag hört dock finns det många hushåll i USA som endast har en (!) enda ISP att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Man borde ju kunna få ta del av bevisen. Samt att nio varningar borde ge gott om tid för kunden att se till att man löser problemen om det nu inte är denne som piratar.

Fast då är det fortfarande omvänd bevisbörda, alltså att du måste bevisa att du inte olovligen har hämtat upphovsrättsskyddat material. I många fall är detta i princip omöjligt att faktiskt bevisa, eftersom det till att börja med inte är lätt att visa att något inte har hänt. Hur du skulle gå tillväga som konsument utan en full paketlogg, inklusive samtliga SSL-nycklar för att dekryptera paketen, från den dagen är en öppen fråga. Om du dessutom ska överbevisa det bortom rimligt tvivel sitter du i ett horribelt underläge.

Att du har 9 chanser på dig att göra det är en hyfsat liten tröst i det sammanhanget.

Skrivet av epaaj:

Men om man aldrig får se några påstådda bevis för att något brått begåtts är det helt befängt att stänga av abonnenter.

Instämmer helt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

9 varningar är ju löjligt många....man borde ju lärt sig efter 2 kan man tycka....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

9 varningar är ju löjligt många....man borde ju lärt sig efter 2 kan man tycka....

Förutsatt att de verkligen är skyldiga. Det har hänt flera gånger i USA att oskyldiga personer har dragits till domstol för upphovsrättsbrott. Artisten "Weird Al" gjorde till och med en låt kallad "Don't download this song" om hur löjlig situationen var för över 13 år sedan, personligen kan jag nog inte säga att det har blivit bättre sedan dess heller.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast då är det fortfarande omvänd bevisbörda, alltså att du måste bevisa att du inte olovligen har hämtat upphovsrättsskyddat material. I många fall är detta i princip omöjligt att faktiskt bevisa, eftersom det till att börja med inte är lätt att visa att något inte har hänt. Hur du skulle gå tillväga som konsument utan en full paketlogg, inklusive samtliga SSL-nycklar för att dekryptera paketen, från den dagen är en öppen fråga. Om du dessutom ska överbevisa det bortom rimligt tvivel sitter du i ett horribelt underläge.

Att du har 9 chanser på dig att göra det är en hyfsat liten tröst i det sammanhanget.

Jag har ingen aning om hur detta med varningar funkar. Är det vanligt att de påstådda lagöverträdelserna är falska? Att det faktiskt inte stämmer? För om det är felaktiga varningar är det ju som du säger väldigt svårt att motbevisa något som inte har hänt. För bevisen är ju just det, ingenting.

Om man däremot vet med sig att man är skyldig eller att någon du känner använder din uppkoppling för olagligheter så känns ändå 9 chanser mer än tillräckligt att sluta med det eller åtminstone byta källa och/eller gömma det bättre. Och om man känner sig oskyldig borde man ju kunna öppna en dialog med operatören, kan jag tycka, där man kan reda ut detta.