Kass fps i GTA V med 1080

Permalänk
Medlem

Kass fps i GTA V med 1080

Tjenare!
Har sen föra sommaren lirat GTA utan problem med i princip maxad grafik i 1080p och konstant legat på 100fps+ men sen ca två veckor sen så återställde jag datorn och efter det har jag haft problem med att jag inte kommer över 60fps i GTA, och ofta dippar jag ner mot 30-40, även 20fps.. Men andra spel som BF1, Forza Horizon 4, Destiny 2, PUBG, Overwatch osv funkar utan problem.
Vet att inga utav de andra spelen är lika krävande som GTA men börjar fundera när allt funkar som vanligt förutom en sak.. GTA.

Mina komponenter;
Moderkort: MSI Z170 Gaming M7
Processor: Intel Core i5-6600k 4.4ghz
Ram: Crusial 2400mhz 16gb
Grafikkort: EVGA GTX 1080 SC
Kylning: Corsair h115i
Nätaggregat: Corsair RM 750x
Hårdisk: Crucial BX100 250gb

Har testat simpla saker som att starta om datorn, leka med olika grafikinställningar, ominstallera spelet, lägga det på HDDn istället, uppdatera drivrutiner, ta bort settings filen osv. men inget funkar.. även googlat runt men hittar inget vettigt eller gjort samma som andra men får det ändå inte att funka..

Så nu frågar jag er sweclockers, vafan ska jag göra?!

Permalänk
Avstängd

Grafikinställningarna du hade innan kanske var lägre än nu. Kör ett benchmark på preset ultra och jämför med swec tester

Permalänk
Medlem

@Kossamu:
Nae kör på betydligt lägre inställningar nu än va jag gjort tidigare, det jag blir så irriterad på =/
Men ska testa o köra en benchmark o se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat att köra benchmark på ultra plus msaa x4 får jag dessa resultat vilket enligt mig är bra och som ligger på samma nivå som resultaten från sweclockers själva.
Resultat av benchmark

Men så fort jag försöker spela spelet så får jag skit fps, både i online och singleplayer..

Permalänk
Avstängd

Beror ju på väldigt mycket vart du är i spelet. I staden får man ju väldigt många fps medan i bergen får man ju lite pga allt gräs. Tror att du nojjar dig för något som inte är fel. Alternativt sök typ "gta 5 <drivrutiner> fps"

Permalänk
Medlem

@Kossamu: Men problemet är ju att jag har i över ett års tid lirat på ultra med bra fps o nu från ingenstans får jag ut skit från samma dator med lägre inställningar, jag får inte ihop det.. och inte när min burk borde klara betydligt högre också.

Permalänk
Avstängd

Om du får bra benchmarksvärden så sitter det förmodligen i hjärnan och inte i datorn. Du får väl helt enkelt sätta på preset ultra och jämföra med någon review på youtube och jämföra på varje plats dom kör. Om det är umgefär samma där också är du "in denial".

Permalänk
Sötast

Men lord på svaren.

Med ett 1070 och 3570K så har man stabilt 60fps (upp till över 100) på medium/high inställningar @ 1440P.
Något är garanterat fel med tanke på fpsn ts får.

Helt orimligt med 20fps på en 6600K och 1080.

Har inte GTAV installerat och kan inte minnas, men kan man sätta resolution scale? Om den är på 2x eller 3x eller liknande så är det där felet ligger. Om inställningen finns så är det 100% Alternativt 1X som den skall stå på.

Det mest knepiga är att du säger att bench/andra spel fungerar som det ska, vilket gör felet väldigt udda däremot.

Min första tanke är att du bör installera om datorn, inte återställa den. På så vis röjer man eventuella mjukvarufel.
Om du väljer att installera om så se till att du raderar spelet först och installerar färskt efter ominstallation.

Edit: Ooooh vänta!
Minns att jag fick liknande problem med fps då jag växlade mellan windowed/fullscreen mode.

Gick från 60 rakt ner till typ 5fps. Testa växla till ett annat läge och starta om spelet i det läget. Om ingen skillnad så växla tillbaka och starta om spelet igen.

Permalänk
Medlem

@Kossamu: Testat och kört med flera olika fps räknare och just därför vet att det är något som är skumt då både steam och fraps visar samma, dessutom kan vem som helst räkna ut att prestanda som min dator borde klara gta bättre än att det går ner på 30fps då och då.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Något är helt galet med datorn ja, att byta från window borderless till fullscreen gav tyvärr ingen effekt och hitta inget om resolution scale (kan vara blind vet inte).

Märkte dock en skum sak när jag var inne och testa igen, att världen inte laddades in som den skulle, att det liksom vart grafikbuggar så börjar fundera på om det är cpun i sig som börjar ge upp.

Vet inte om det är så tanke på att allt annat funkar som det ska men tänker att gta är betydligt mer cpu krävande än något annat jag gör/spelar så kanske att den precis klarar de andra spelen men när jag ska köra gta blir det för mycket eller något.

Vet inte om detta låter rymligt eller inte? =/

Permalänk
Medlem

@DJpadzz: är det så att dina kärnor på cpun har blivit parkerade efter du formaterat? Sök efter core park manager och kika

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

@molliz: Ingen aning faktiskt, ska kika och se om man kan bli något klokare

Permalänk
Medlem

@molliz: Enligt core park manager så är alla fyra kärnor igång så borde inte vara det heller då =/

Permalänk
Sötast
Skrivet av DJpadzz:

@Allexz: Något är helt galet med datorn ja, att byta från window borderless till fullscreen gav tyvärr ingen effekt och hitta inget om resolution scale (kan vara blind vet inte).

Märkte dock en skum sak när jag var inne och testa igen, att världen inte laddades in som den skulle, att det liksom vart grafikbuggar så börjar fundera på om det är cpun i sig som börjar ge upp.

Vet inte om det är så tanke på att allt annat funkar som det ska men tänker att gta är betydligt mer cpu krävande än något annat jag gör/spelar så kanske att den precis klarar de andra spelen men när jag ska köra gta blir det för mycket eller något.

Vet inte om detta låter rymligt eller inte? =/

Låter lite som att spelfilerna är korrupta.

Om det är hårdvaruproblem som ger artifakter så är det sällan att det endast är i ett spel. Oftast märks det i alla miljöer, tom filmer å skrivbord.

Korrupta filer bör dock ha lösts med en ominstallation av spelet men ja :C

Permalänk
Medlem

@Allexz: Jo men tänker om grafikkortet är så pass starkt att det klarat av hålla uppe det som cpun lackar efter på i de andra spelen men att gta blir för tungt, men jag har ingen aning.. kanske inte är rymligt, bara jag som spekulerar =/

Har ju testat att avinstallera o installera gta på båda diskarna och har ju ominstallerat hela burken en gång så känns ju som de filerna borde vara borta, eller kan det vara någon fil som blivit kvar som man måste använda något program för att få bort mer än att avinstallera från själva burken?

Permalänk
Avstängd

Lägg upp en video där du visar alla grafikinställningar och spelar med FPS counter.

Permalänk
Medlem

@Kossamu:

Nu är det ingen super kvalité på videon då jag inte visste hur mycket det skulle dra från datorn eller inte men är så man ser vad som händer iallafall, glömde även att visa vilka inställningar jag kör på men är preset Ultra med allt avstängt på avancerat.

Kollade även via aktiveringshanteraren aktiviteten på cpun ( kanske inte den mest exakta) men såg att den låg på 100% som vanligt i gta, men när jag öppnade chrome och gick in på youtube för att ladda upp videon så gick aktiviteten upp till ca 25% direkt (alltså innan jag började ladda upp videon) vilket jag inte anser som normalt och börjar fundera på om det inte är cpun som spökar iallafall. =/

Permalänk
Avstängd

Videon är inte tillgänglig. Sedan vet jag inte vad preset ultra är. Gör en ny video snabbt med allt jag sa. Kan jämföra mot vega 64

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det kan vara någon inställning som belastar CPU för mycket. Grafikmässigt ska ett 1080 inte ha några som helst problem med GTA V i 1080p. Med hjälp av t.ex. MSI Aftereburner OSD (Riva Turner Statistics server installerat) kan man följa både GPU och CPU användningen medan man spelar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Kossamu: Då gör vi ett nytt försök, samma som förra gången så gick aktiviteten väldigt högt på cpun så börjar mer och mer fundera på om det inte är cpun som börjar ge upp men.

Permalänk
Medlem

Mät med multimeter att gpu’n får rätt med ström, inte alltid kortet stängs ner om t.ex en av kontakterna inte ger kräm, då går det ner i ”skyddsläge”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Grafikmässigt så ska ett 1080 klara gta utan problem ja och kollat via msi afterburner men det ända som är att aktiviteten på cpun går upp på 100% direkt och stannar sedan där men allt annat ser bra ut, bra temp osv.

Och det konstigaste är att jag kör med samma inställningar nu som jag körde med för ett år sen men ändå får jag dessa sjuka grafikproblem (som visas i videon i inlägget över).

Permalänk
Medlem

@mijiha: Hmm, det har jag inte tänkt på.. ska testa och se, återkommer senare med svar

Permalänk
Avstängd

Jo det dära såg ju helt konstigt ut. Alltså delarna som inte laddar. Loggade när jag körde med mitt vega 64, vilket är ett sämre kort för gta än 1080, och här är resulatet. Dom enda inställningarna som skiljde var att jag körde fullscreen samt inte använde Nvidia TXAA då det inte fanns.

GPU UTIL,GPU SCLK,GPU MCLK,GPU TEMP,GPU PWR,GPU FAN,GPU VRAM UTIL,FPS,CPU UTIL,RAM-UTNYTTJ
100,1553.2,945,67,239,1363.4,4.7,76.4,0,9.38
100,1552,945,67,239,1363,4.7,77,0,9.4
100,1552,945,67,239,1363,4.7,77,0,9.4
100,1558,945,67,239,1365,4.7,74,0,9.3

Permalänk
Medlem

Helt säker på att deu kör men samma inställningar som innan? Har för mig att vissa inställningar belastar CPU mycket hårt om man maxar dem. Om alla andra spel fungerar bra så skulle det tyda på att någon eller några inställningar är för högt satta i GTA V. Seweclockers körde inte med maxade inställningar i GTA V i sina prestandatester just av den anledningen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Jag är säker, enda stora skillnaden är att jag inte har på något i advanced grafik och att jag har på msaa x4 nu men var bara för att sweclockers körde med det och jo, de körde på ultra med deras prestanda dator.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat runt lite och även testat att skicka över cpun i brorsans dator där samma problem blir så har vi konstaterat att något är fel med cpun, den över belastas alldeles för fort då den går upp i ca 30% load bara genom att starta chrome eller firefox och har som visat sjuka problem med gta.

Sen har jag tyvärr ingen riktig förklaring till varför alla andra spel funkar som vanligt mer än att jag även legat på så hög fps att jag inte märker någon skillnad mellan då och nu även fast jag tappat fps eller att spelen är så pass icke cpu krävande att min gpu har kunnat gå in och stödja upp så det fortfarande flyter på som de ska.

Vill dock tacka alla som kommit med idéer och tankar på hur jag skulle kunna lösa problemet men tyvärr är det inte mjukvaran som strular utan hårdvaran.. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJpadzz:

@fantomsmurfen: Jag är säker, enda stora skillnaden är att jag inte har på något i advanced grafik och att jag har på msaa x4 nu men var bara för att sweclockers körde med det och jo, de körde på ultra med deras prestanda dator.

Nej. Sweclockers maxade inte ALLA inställningar i sina prestandatester i GTA V.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Om du kollar deras tester med prestanda datorn och inte enbart deras sommar dator så körde de med ultra inställningar plus x4 msaa i bland annat 1080p =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJpadzz:

@fantomsmurfen: Om du kollar deras tester med prestanda datorn och inte enbart deras sommar dator så körde de med ultra inställningar plus x4 msaa i bland annat 1080p =P

Länk?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p