Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lönneberga
Registrerad
Jun 2011

Ryzen 7 vs Intel i7

Som jag förstår det är Ryzen bättre till t.ex. streaming medan Intel är bättre på gaming.
Min fråga är: Hur stor är skillnaden?

En Ryzen 7 2700, kommer den att klara alla spel på bra prestanda och även vara framtidssäker några år framåt? Och duga till mindre seriös streaming?
Hur mycket bättre är Intel på gaming? Är det värt 30% mer? Jag har hört att CPU inte är speciellt viktigt för gaming numera, och det är därför jag blir lite förvirrad varför man skulle betala 30% mer för en i7 när Ryzen 7 är ungefär lika bra?

Tack för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014

Jag skulle säga att det beror på vilka spel du vill spela och i vilken upplösning. I högre upplösningar så är det (oftast) GPU-beroende och då spelar CPU mindre roll. I de fallen så kommer en 2700 vara gott och väl i några år. Spelar du mycket spel som kräver hög FPS och spelar i låg upplösning, då kanske en Intel är det bättre valet.

LOUQE Ghost S1 MkII | Corsair SF600 600W V2 | Asus X470-I | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z 3200MHz 16GB | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Noctua NH-L12 | EVGA 1080Ti | Varmilo VA68M | Logitech G700 | Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

för ren gamingprestanda kan du se: https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

scrolla ner lite så har du grafer med spelprestanda där både intel och amd är med

om man absolut endast ska gamea så är intel fortfarande "bäst"

men om jag kommer ihåg rätt så är det en "jämnare" upplevelse generellt med ryzen (någon får rätta mig om jag har fel), speciellt när man streamar eller har shit tons öppet i bakgrunden

som någon redan nämnt så spelar upplösning stor roll, högre upplösning = mer GPU än CPU, och tvärtom

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

@Kr1lle Ryzen fungerar utmärkt till spel också. Även om Intel är starkare. De där riktigt höga bildfrekvenserna är däremot svårare att nå med Ryzen. Så om du spelar på en 144Hz (eller högre) skärm och vill utnyttja den fullt ut, då är oftast Intel det bättre valet.

Vill du till exempel spela Far Cry 5 och utnyttja din 120Hz+ skärm då är det intel du får lov att köpa.

Sen är det ju en helt personlig fråga om det är värt pengarna att få den här högre bildfrekvensen. Det kan man bara avgöra själv.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013

Vänta tills nästa Ryzen 3700 (eller vad den kommer att heta) nästa år så tror jag att du kommer att få se nåt bra från AMD. Måste du ha datorn nu?

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Ryzen fungerar utmärkt även till spel, även om Intels toppmodeller definitivt har ett visst försprång och gör det lättare om man vill nå 144 FPS i tyngre spel. Den stora skillnaden är dock prestanda per krona där AMD ligger väldigt bra till - i normala upplösningar (1080p/1440p) skiljer det oftast inte mer än några procent prestandamässigt men Intelmodellerna är ofta flera tusenlappar dyrare.

Jämförelser i 720p tycker jag inte är särskilt intressanta sett till spel, även om de självklart ger en tydlig bild över enkeltrådad prestanda. Det är bättre att jämföra ett realistiskt scenario.

Ryzen 3000-serien som lanseras i vår kommer förmodligen sudda ut skillnaden i enkeltrådad prestanda helt mellan Intel och AMD.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MT/s SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Xyborg:

@Kr1lle Ryzen fungerar utmärkt till spel också. Även om Intel är starkare. De där riktigt höga bildfrekvenserna är däremot svårare att nå med Ryzen. Så om du spelar på en 144Hz (eller högre) skärm och vill utnyttja den fullt ut, då är oftast Intel det bättre valet.

Vill du till exempel spela Far Cry 5 och utnyttja din 120Hz+ skärm då är det intel du får lov att köpa. https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15643?key=67a099a3fd5ff41d0b9cbec640dc9649

Sen är det ju en helt personlig fråga om det är värt pengarna att få den här högre bildfrekvensen. Det kan man bara avgöra själv.

Och spela i 720p?

Känns meningslöst att köpa ett 2080Ti för spela i 720P..

i7-4770K. Dark Pro Rock 4.
GTX1070. Accelero Twin Turbo.
16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011

I7 alla gånger!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av VadSaDu:

Och spela i 720p?

Känns meningslöst att köpa ett 2080Ti för spela i 720P..

Det här har gåtts igenom hundratals gånger här i forumet - och börjar bli lite tröttsamt nu. Testet visar att man kan uppnå 144 fps i spelet. Visst du måste ha kraftigt grafikkort och/eller laborera med inställningarna. Men om du sitter på t.ex en 8700K så går det i alla fall. Du kanske får spela i 1440p low eller 1080p low - men målet är nåbart . Med en Ryzen har du inte det alternativet. Det kommer inte gå att få 144 fps i vilket fall som helst.

Sen är det en helt annan diskussion om det är viktigt för användaren eller om han/hon tycker att det är värt de extra pengarna. Men faktumet kvarstår om du vill spela i högre FPS då är Intel objektivt bättre på det. Det betyder inte att Ryzen är dålig, bara att den har andra styrkor än just hög-fps-gaming.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Xyborg:

Det här har gåtts igenom hundratals gånger här i forumet - och börjar bli lite tröttsamt nu. Testet visar att man kan uppnå 144 fps i spelet. Visst du måste ha kraftigt grafikkort och/eller laborera med inställningarna. Men om du sitter på t.ex en 8700K så går det i alla fall. Du kanske får spela i 1440p low eller 1080p low - men målet är nåbart . Med en Ryzen har du inte det alternativet. Det kommer inte gå att få 144 fps i vilket fall som helst.

Sen är det en helt annan diskussion om det är viktigt för användaren eller om han/hon tycker att det är värt de extra pengarna. Men faktumet kvarstår om du vill spela i högre FPS då är Intel objektivt bättre på det. Det betyder inte att Ryzen är dålig, bara att den har andra styrkor än just hög-fps-gaming.

Menar du CS:Go i 720P@999FPS för att streama sina kills?

Eller menar du att spela ensam Far Cry 5 på sin 4K TV i 720P och njuta av den suddiga bilden, men det är ju ~144FPS?

16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av VadSaDu:

Menar du CS:Go i 720P@999FPS för att streama sina kills?

Eller menar du att spela ensam Far Cry 5 på sin 4K TV i 720P och njuta av den suddiga bilden, men det är ju ~144FPS?

Du har återigen totalt missat poängen med 720p@Normal-testet. Det handlar inte om att visa vilken prestanda man får när man spelar i 720p, det handlar om att visa vad man kan förvänta sig för prestanda när grafikkortet inte flaskhalsar. Ett 2080 Ti har troligtvis marginal för att öka grafikinställningarna en hel del utan att flaskhalsa i t.ex. Farcry 5, men Sweclockers har inte tid att sitta och testa precis vart gränsen går i varje spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av perost:

Du har återigen totalt missat poängen med 720p@Normal-testet. Det handlar inte om att visa vilken prestanda man får när man spelar i 720p, det handlar om att visa vad man kan förvänta sig för prestanda när grafikkortet inte flaskhalsar. Ett 2080 Ti har troligtvis marginal för att öka grafikinställningarna en hel del utan att flaskhalsa i t.ex. Farcry 5, men Sweclockers har inte tid att sitta och testa precis vart gränsen går i varje spel.

Vad hjälper detta TS om den ska lira i 1440P eller högre?

16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av VadSaDu:

När jag köper en ny CPU så siktar jag på att ha den många år och däremellan endast byta ut grafikkort, då är det ganska lätt att motivera att köpa en CPU som är 50% snabbare i 720p eftersom det är en riktlinje för hur stor skillnaden är i min upplösning (3440x1440) om några år när grafikkorten är kraftfullare.

Kollar man Sweclockers test så ser man att 2700X snittar 101 FPS i 1440p, medans 9900k snittar 131. Har man en 120/144hz skärm och 2080ti så skulle alltså en Ryzen flaska redan nu vid köpet, inte superskoj!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lönneberga
Registrerad
Jun 2011

Jag kör på Ryzen eftersom den är billigare och jag inte har behovet av de fördelar i7an har. Stort tack för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av tobbzy88:

I7 alla gånger!

Alla gånger? 2700x käkar i7 8700k när det gäller streaming och gaming viewer side där i7 8700k ibland tappar mer än 50 % av frames till viewers i 12mb medium quality preset.
Kolla gamer nexus på Youtube så kan du se. Sen är i7 2k dyrare. Där vinner den dock. ALLA GÅNGER! HAHA
(är själv Intel ägare, tills bf)

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Jag skulle säga att i dagens spel med normal upplösning (1080+) så spelar det ingen roll med dagens grafikkort. Många hävdar då, kanske helt riktigt, att den dagen du får ett väldigt mycket snabbare grafikkort (kanske om 3-4 år) så kommer din nuvarande Intel-processor att ge bättre prestanda eftersom Intel ger bättre prestanda när man mestadels nyttjar några få kärnor. Och det är ett fullt rimligt antagande. Men det man omöjligt kan veta är om framtidens spel blir bättre optimerade för fler kärnor.

Jag minns nostalgiskt tillbaka till tiden när Intel släppte sina första 4-kärniga processorer. Precis samma diskussion då. Då skulle man köpa 2-kärniga eftersom varje kärna gick att klocka högre. Idag är det knappast ett problem.

Själv så vägrar jag välja sida mellan Intel och AMD. Jag tycker att det är utmärkt med konkurrens, lutar mig tillbaka och käkar lite popcorn..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Goddag:

Jag skulle säga att i dagens spel med normal upplösning (1080+) så spelar det ingen roll med dagens grafikkort. Många hävdar då, kanske helt riktigt, att den dagen du får ett väldigt mycket snabbare grafikkort (kanske om 3-4 år) så kommer din nuvarande Intel-processor att ge bättre prestanda eftersom Intel ger bättre prestanda när man mestadels nyttjar några få kärnor. Och det är ett fullt rimligt antagande. Men det man omöjligt kan veta är om framtidens spel blir bättre optimerade för fler kärnor.

Det är dock redan en realitet idag med grafikkort som 2080ti där Intel har mycket bättre prestanda upp till 4K upplösning där dom börjar närma sig varandra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

En tanke, är det inte så att AMD sagt att deras AM4-plattform kommer att gälla flera år framöver. Det borde väl betyda att om man tycker att prestandan in räcker till så kan man "bara" byta processor om några år?

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av VadSaDu:

Det märks att du ej är audiofil.
Om man vet att man har lagt ut mer pengar på något så känns det bättre, att inga tester i vettiga scenarier kan påvisa märkbar skillnad är sånt som non believers håller på med.

Angående Intel vs AMD om pengar inte är ett problem så är Intels 9900K/9700K är rätta valet just nu. 9900K är väl bättre än Ryzen 2700x på typ allt? (bortsett från ens personliga ekonomi)
Men ju lägre ner i pris man går ju bättre blir AMD alternativet just nu.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Goddag:

Jag minns nostalgiskt tillbaka till tiden när Intel släppte sina första 4-kärniga processorer. Precis samma diskussion då. Då skulle man köpa 2-kärniga eftersom varje kärna gick att klocka högre. Idag är det knappast ett problem.

Själv så vägrar jag välja sida mellan Intel och AMD. Jag tycker att det är utmärkt med konkurrens, lutar mig tillbaka och käkar lite popcorn..

Jag tror att det främst handlar om att det finns en stor skara användare som ej gör något vid datorn där cpun är en flaskhals. De vill av någon konstig anledning ändå jämföra olika cpuer emot varandra och då får hitta på fiktiva tester för att få mätbara skillnader. Där de i sina tester gör diverse antaganden som i princip aldrig någonsin innebär att lasterna kommer belasta fler kärnor bättre.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Köp Ryzen, tusenlapparna du sparar kan du istället lägga på ett bättre grafikkort, vilket kommer ge dig fler FPS än en i7 / i9 gör i jämförelse.

Mvh

Fractal Design R6 - Gigabyte X399 Designare EX -Threadripper 1950X - 32GB DDR4 G.Skill Flare X 3200MHz - 1X Intel Optane 900P - 3X Samsung 960 Evo - 1X WD Black - BeQuiet! Dark Rock Pro 4 TR4 - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 - Seasonic Focus Plus 850W Gold