Bank-ID till iMac som Funkar, vilken bank?

Permalänk
Avstängd

@Petterk: Det gick inte att lura test.bankid.com; klicka på mobilt och sedan dra igång på fil - som man kan på många sajter. Då får jag faktiskt samma felmeddelande som syns i en post ovan.

Edit: OtherDevices varianten fungerar inte heller för mej.

Men varför får TS samma fel som mej? Blandar BankID appen ihop fil/kort/mobil?

Jag kanske hade rätt fast jag skämtade om Kivra. Dom kör säkert någon special-implementering bara för att reducera risken att det fungerar för mer än den enda användare som har den obskyra setupen som Kivra är utvecklad mot.

Permalänk
Medlem

DET FUNKAR!! :)

@Petterk: tja, tack för all hjälp. bank id på fil funkar på min mac nu, använder firefox som vanligt. har testat att logga in på bl.a. min myndighetspost, f-kassan, klarna och nåt mer...detta är ju grymt.

det sjuka är att nån på nordea hävdade rätt nyligen till mig att bank id på fil och kort inte funkar till mac, rätt sjukt eftersom det funkade utmärkt. som ni säger. jag levde kvar i bilden av hur det var för några år sen, är HELT 100% att då fanns bank ID på fil BARA till windows, iaf via nordea... så det var väl därför jag var så lättlurad av personen på kundservice och inte ens brydde mig om att kontrollera själv.

man kan väl dra slutsatsen av det här att personer på kundservice inte alltid har full koll och att man får bättre hjälp på detta forum t.ex.

tack för all hjälp! mvh Joakim

Permalänk

En sak till här som folk kanske intr inser. Det enda som skiljer Bankid mot mobilt bankid är hur applikationen startas. Är du på en dator och väljer mobilt bankid får du skriva in ditt personnummer. Sen går en signal ut till den startade bankid-programmet med det personnumret. Det kan vara på en dator eller en mobil. Spelar ingen roll. Väljer du ”vanlig bankid” på dator startas bankid-appen upp på din dator och du slipper skriva in ditt personnummer. Thats it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

En sak till här som folk kanske intr inser. Det enda som skiljer Bankid mot mobilt bankid är hur applikationen startas. Är du på en dator och väljer mobilt bankid får du skriva in ditt personnummer. Sen går en signal ut till den startade bankid-programmet med det personnumret. Det kan vara på en dator eller en mobil. Spelar ingen roll. Väljer du ”vanlig bankid” på dator startas bankid-appen upp på din dator och du slipper skriva in ditt personnummer. Thats it.

Det spelar viss roll i backend då du inte kan köra testet för mobilt bankid som finns på test.bankid.com utan just mobilt bankid. Det betyder att det inte finns någon garanti för att det fungerar med allt som "kräver" mobilt bankid.

Permalänk

This document is the API description of the General Relaying Party (GRP) API that will take care of the new BankID infrastructure change that will be conducted during 2014 and also replace the previous Mobilt BankID API (MBI)
With the GRP api you will be able to handle authentication and signatures with “Mobilt BankID” as well as “BankID på fil” and “BankID på kort”. But it is also designed to handle other new vendors of mobile authentication that may occur. Today we know that Telia during 2015 will launch TeliaEID App, and will then work with the GRP api.
The GRP api will handle all the communication to BankID´s RP Interface and work as a proxy. (In 2015 also with Telias RP-interface)
Two basic use case.
With the use of “BankID Säkerhetsprogram” BISP v5.1for PCs and “Mobilt BankID app” for mobile devices, this GRP api can be used in two different ways.
1. BankID on same unit: When the BISP are in the same PC/Mac you can get a “AutoStartToken” from the GRP api and then start the BISP localy on the PC/Mac
2. BankID on another unit: For Mobilt BankID or if BISP are on another PC/Mac than the one used. You have to ask the user for personalNumber (swe personnummer) and call GRP with that.

Jag lovar att det är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

This document is the API description of the General Relaying Party (GRP) API that will take care of the new BankID infrastructure change that will be conducted during 2014 and also replace the previous Mobilt BankID API (MBI)
With the GRP api you will be able to handle authentication and signatures with “Mobilt BankID” as well as “BankID på fil” and “BankID på kort”. But it is also designed to handle other new vendors of mobile authentication that may occur. Today we know that Telia during 2015 will launch TeliaEID App, and will then work with the GRP api.
The GRP api will handle all the communication to BankID´s RP Interface and work as a proxy. (In 2015 also with Telias RP-interface)
Two basic use case.
With the use of “BankID Säkerhetsprogram” BISP v5.1for PCs and “Mobilt BankID app” for mobile devices, this GRP api can be used in two different ways.
1. BankID on same unit: When the BISP are in the same PC/Mac you can get a “AutoStartToken” from the GRP api and then start the BISP localy on the PC/Mac
2. BankID on another unit: For Mobilt BankID or if BISP are on another PC/Mac than the one used. You have to ask the user for personalNumber (swe personnummer) and call GRP with that.

Jag lovar att det är samma.

Prova att välja mobilt bankid på test.bankid.com.

Permalänk
Medlem

bra poäng

Skrivet av Plyschmannen:

En sak till här som folk kanske intr inser. Det enda som skiljer Bankid mot mobilt bankid är hur applikationen startas. Är du på en dator och väljer mobilt bankid får du skriva in ditt personnummer. Sen går en signal ut till den startade bankid-programmet med det personnumret. Det kan vara på en dator eller en mobil. Spelar ingen roll. Väljer du ”vanlig bankid” på dator startas bankid-appen upp på din dator och du slipper skriva in ditt personnummer. Thats it.

bra poäng, direkt efter jag skaffat bank id på datorn kom det upp en liten ruta/banderoll eller vad det heter på min iphone som berättade att nu har du ett till bank id. så de verkar verkligen vara sammankopplade.