Permalänk

Kompakta datorer vårdcentral

Hej!

Vi behöver köpa in datorer till vår kommande vårdcentral och vi har fått en del offerter på datorer men av erfarenhet vet jag att det går att få bra datorer byggda av exempelvis Inet eller Webhallen utan att behöva betala extra för märket.

Enda kravet som vi har är att chassit ska vara relativt litet om möjligt, Core i5 processorer (likvärdigt) och 8 gb ram. Räcker med en liten ssd på 128 ggb då vi inte ska lagra särskilt mycket på datorerna.
Moderkorten ska ha 2 ethernetportar då vi ska ha både internet och sjunet på datorerna.

Tacksam för hjälp!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Köp datorer från HP, Dell eller Lenovo med serviceavtal.

Permalänk
Medlem

Dell, HP, Lenovo och Fujitsu har alla SFF-burkar. Antar att de flesta kör 3 års garanti, onsite-service och en vanlig maskin med Intel och eventuellt vPro/AMT. Vad du ska med två NICs till vet jag inte, låter som en säkerhetsrisk och något som inte är tillåtet.

För en enklare klient för typ 5k inkl moms så betalar du inte för märket.

Permalänk
Hedersmedlem

Rekonditionerade datorer från t.ex. Inrego? Vettiga företagsmaskiner om även något ålderstigna. Fullt tillräckliga för applikationen dock. Bra för miljön och plånboken.

Permalänk
Medlem

Tänker att ett bra serviceavtal kan vara bra om det är vårdcentral.
Blir lite jobbigt om datorn strular och ska in på lagning några veckor.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rekonditionerade datorer från t.ex. Inrego? Vettiga företagsmaskiner om även något ålderstigna. Fullt tillräckliga för applikationen dock. Bra för miljön och plånboken.

Om en dator går sönder? Ska man skicka iväg den och vänta på att få den reparerad alt pengarna tillbaka?
Köp en dell/HP/fujitsu med next-day support ibland får man inte vara dumsnål.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skippy:

Om en dator går sönder? Ska man skicka iväg den och vänta på att få den reparerad alt pengarna tillbaka?
Köp en dell/HP/fujitsu med next-day support ibland får man inte vara dumsnål.

För pengarna du sparar på att köpa äldre datorer utan serviceavtal så har du istället en extradator på hyllan redo att stoppa fram omedelbums istället för att vänta över en arbetsdag på en ny...

Billigare och bättre. (Sen är det garanti hos Inrego också t.ex.)

Permalänk
Hedersmedlem

Kan också nämna att du faktiskt kan uppnå kravet med 2 separata nätverkskort på i princip vilken dator som helst genom att köra det ena nätverkskortet med USB.

Permalänk
Medlem

Att ha både internet och sjunet till alla datorer låter konstigt. Var ett tag sedan sist, men för det mesta brukar man väl ha specialla sjunet-datorer bakom en brandvägg eller köra med vpn och siths-kort.

Verkar inte som man får anluta internet till sjunet.

https://www.inera.se/tjanster/sjunet/Sjunet/regelverk/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naki:

Att ha både internet och sjunet till alla datorer låter konstigt. Var ett tag sedan sist, men för det mesta brukar man väl ha specialla sjunet-datorer bakom en brandvägg eller köra med vpn och siths-kort.

Verkar inte som man får anluta internet till sjunet.

https://www.inera.se/tjanster/sjunet/Sjunet/regelverk/

Jag tyckte också det lät konstigt, men nu vet vi inte hur han ska sätta upp sina datorer, men han kanske vill köra två virtuella maskiner, kanske med en värdmaskin som är ansluten till Sjunet och en gästmaskin på Internet... det skulle kunna funka. (Så länge man kommer ihåg att det är *gästen* som ska ha det osäkra nätet, inte värden...)

Ytterligare ett argument dock för att köpa billiga rekondade datorer. Då blir det inte så blodigt dyrt med att ha separata datorer per nät...

Permalänk

Tack för era svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket landsting/region gäller det? vet att flera av dem har uthyrning av datorer även till privata vårdgivare om de ska kopplas upp på deras nät.

mvh Freron.

Permalänk
Skrivet av freron:

Vilket landsting/region gäller det? vet att flera av dem har uthyrning av datorer även till privata vårdgivare om de ska kopplas upp på deras nät.

mvh Freron.

VGR

Permalänk
Skrivet av Leon_Azzaro:

På VGR kommer våra datorer från Infocare. De leasas, och de levererar och byter ut dem var tredje år.

Permalänk
Medlem

hur många datorer talar vi om? hur ser det ut på de administrativa, hur många är det?

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

hur många datorer talar vi om? hur ser det ut på de administrativa, hur många är det?

Vi behöver 8 datorer för behandlingsrummen och 4 datorer för administrativ arbete etc.
Totalt 12 st.

Permalänk
Medlem

Personligen för mig är 10st typ en allmän gräns för att handskas med som separata datorer som även har samma spec, inklusive användning av ghost/clonezilla eller liknande image program samt egna skripts för uppdatering och allmän management.

Har labbat med ESXi med tunna klienter och ska köra det till nästa kontor/uppdatering. Har tidigare kört med fat clients och Ardence/provisioning server på annat bygge vilket var typ som clonezilla fast med network boot och trevlig golden image system och möjlighet till personliga profiler.

Det jag vill säga är att mellan att ha klassiska stationära, pixie boot fat clients eller tunna klienter så skulle jag välja tunna klienter i ditt fall alla dagar i veckan.

Nu vet jag inte din begränsning både i tid, kunskap samt från uppdragsgivaren men om du inte har tänkt att använda ESXi eller liknande med tunna klienter så är det troligtvis det bästa att köpa laptops, som du kan koppla skärm, tangentbord och mus till. Kanske t.o.m. ha en docka till.

byggde själv mitt senaste med 11st av nedan, tyvärr är det win 10 home på dessa laptops men när jag beställde så stod det 10 pro, har ett ärende med hp där jag har bett om 10 pro. (ad, gpedit och andra trevliga funktioner saknas på home)

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=4KH75E...

Trevliga ips skärmar som tyvärr har gått upp en hundring om IPS, 1440, flimmer fri skärm är dina krav.
https://www.dustinhome.se/product/5011047164/q2790pqu

Laptopen är av Ryzen 5 2500U med vega inbyggt, fungerar t.o.m. bra för CAD ritande, där vissa program t.o.m. kräver bra enkeltrådsprestanda samt bra grafik.

Spelar ingen roll om de är hp dell lenovo eller liknande, skaffa ett passande service avtal som ni behöver och med bra garantier så är 2500U en mäktig processor idag.
Om du ringer till HP som jag gjorde och beställer minst 10 så kan du även få lite rabatt.

Sen som jag nämnde tidigare, att ha samma spec underlättar en hel del speciellt när man kör med kloning, image distribution och restore. Så i ditt fall hade jag skaffat exakt samma typ av dator framför att spara några enstaka tusen kr på hårdvara men till kostnad av komplexitet och administration, som brukar bli mycket dyrare.
Murphys lag gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För pengarna du sparar på att köpa äldre datorer utan serviceavtal så har du istället en extradator på hyllan redo att stoppa fram omedelbums istället för att vänta över en arbetsdag på en ny...

Billigare och bättre. (Sen är det garanti hos Inrego också t.ex.)

Om modellen inte finns kvar? Eftersom det är en region så har de massa specialmjulvara ex vårdjournalsystem etc sen en sccm-lösning för att distribuera drivrutinerna och mjukvaran.
Ska han installera datorerna manuellt? Räkna ut lönekostnaden för ett manuell installation kontra tillägget på datorerna som troligtvis finns paketerade.

Permalänk
Medlem

Ni har väl en upphandling ? Om den inte följs så kan det bli tal om vite för varje inköpt produkt.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skippy:

Om modellen inte finns kvar? Eftersom det är en region så har de massa specialmjulvara ex vårdjournalsystem etc sen en sccm-lösning för att distribuera drivrutinerna och mjukvaran.
Ska han installera datorerna manuellt? Räkna ut lönekostnaden för ett manuell installation kontra tillägget på datorerna som troligtvis finns paketerade.

Jag förstår inte invändningen. Vad har metoden för installation av datorn att göra med om man köper en rekonditionerad dator från Inrego eller en random HP/Dell med NBD-service att göra?

Det du beskriver är snarare motsatsen mellan att köpa en hanterad dator via någon slags central IT-avdelning jämfört med att fixa datorer själv. Det är en helt annan dimension än den som tas upp i tråden från början.

För övrigt kan modeller försvinna och bli gamla med nya datorer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Ni har väl en upphandling ? Om den inte följs så kan det bli tal om vite för varje inköpt produkt.

Personen ska antagligen starta privat vårdcentral inom vårdvalet. De som jobbar på entreprenad kan köpa vad de vill.

Dock lär du behöva köra Windows 7+ eftersom alla journalsystem verkar köras på det (i alla fall Take Care + Cambio Cosmic, win32 resp. Java).

Permalänk

ja det är en privat vårdcentral så vi är inte bundna av något ramavtal.
*snip*

§9
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte invändningen. Vad har metoden för installation av datorn att göra med om man köper en rekonditionerad dator från Inrego eller en random HP/Dell med NBD-service att göra?

Det du beskriver är snarare motsatsen mellan att köpa en hanterad dator via någon slags central IT-avdelning jämfört med att fixa datorer själv. Det är en helt annan dimension än den som tas upp i tråden från början.

För övrigt kan modeller försvinna och bli gamla med nya datorer också.

Eftersom de troligtvis har paketerat modellen med drivrutiner etc i sin SCCM efter en viss specifik modell, därav man har en upphandling där man har krav på att en viss typ av modell ska levereras.
Om det hade varit så smidigt/säkert att bara köpa in 50 oliker modeller så varför gör inte landstingen det?
Men eftersom det är en privatvårdcentral tydligen så köper de som de vill, me n alla som har jobbat med vårdjournalsystem etc vet att de inte direkt är anpassade för 2018.

Permalänk
Medlem

Hade du inte haft kravet på dubbla nätverksportar hade jag föreslagit Dell OptiPlex 3060 Micro utan att tveka. Det jag hittar med dubbla portar är Dell OptiPlex 7060 SFF, men då springer det iväg rejält i jämförelse.

Jag tror det bästa för er vore att hålla näten skiljda, iaf om kraven Naki nämnt gäller. I annat fall blir det nog billigare med externa nätverkskort.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skippy:

Eftersom de troligtvis har paketerat modellen med drivrutiner etc i sin SCCM efter en viss specifik modell, därav man har en upphandling där man har krav på att en viss typ av modell ska levereras.
Om det hade varit så smidigt/säkert att bara köpa in 50 oliker modeller så varför gör inte landstingen det?
Men eftersom det är en privatvårdcentral tydligen så köper de som de vill, me n alla som har jobbat med vårdjournalsystem etc vet att de inte direkt är anpassade för 2018.

Det blir nog inte fråga om 50 olika modeller. Det jag förespråkar är alltså att han ska köpa in *en* modell i många exemplar. Och dessutom ett par extra.

Tittar du på caset så handlar det om typ 10 datorer dessutom.

Dina invändningar skulle säkert stämma för en större verksamhet.

Permalänk
Sötast

Är ju inte helt ovanligt heller att vårdcentraler använder VDI lösning, vilket (beroende mängden egna mjukvaror) kan göra att det krävs minimalt med arbete med mjukvaran på de egna maskinerna.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Är ju inte helt ovanligt heller att vårdcentraler använder VDI lösning, vilket (beroende mängden egna mjukvaror) kan göra att det krävs minimalt med arbete med mjukvaran på de egna maskinerna.

Det är en VDI lösning och vi kör tydligen bara med Sjunet så vi jag tar gärna emot tips på billiga men pålitliga datorer.
Enda kravet VGR har var att det skulle vara max 3 år gamla Core i5 datorer med minst 4 gb minne.