Köpråd / Tips för uppgradering av en 6+ år gammal dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Köpråd / Tips för uppgradering av en 6+ år gammal dator

Hej. Börjar väl bli hög tid för mig att uppgradera min dator. Men vet inte riktigt vad som kommer bli bäst för pengarna då priserna är som dem är nu. Hade gärna tagit emot råd o tips om vad ni hade gjort. Funderar på om man ska ta en helt ny dator med chassi och hela köret eller om man ska behålla vissa fundamentala delar.

Nuvarande dator:
SSD: Samsung 830 128GB
RAM: Corsair Vengeance 16 GB
CPU: i7 2600k
CPU Fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO
GPU: MSI Geforce 970
PSU: Nån gammal fractal design 1000W
Låda: Nån gammal fractal design, kan vara arc serien innan dem fick fönster?.

Har haft denna datorn ungefär sen 2600k kom ut så därför känner jag att jag hade velat ha allt nytt, men eftersom priserna är som dem är så kanske det är bättre att behålla vissa delar för att få ner priset en aning. Är ute efter en speldator(high-end) som ska hålla några år framåt därför vet inte riktigt vad man ska sätta för budget, det jag själv har tittat på har landat någonstans runt 18-20k med allt nytt då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Det skulle hjälpa om du säger vad du vill åstadkomma med datorn och ungefärlig budget.

2500k @ 4.5Ghz & hyper 212 EVO | Gigabyte z68xp-ud3 | 8Gb ram |F.E 1070Ti| Fractal design define S | 2x Samsung 850 EVO (500&250GB) SSD | random 1Tb HDD | Evga supernova G2 750w.
SS Rival|Ducky One 2 TKL RGB MX Brown|Fostex TH-X00 & o2+odac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Spelaspel:

Det skulle hjälpa om du säger vad du vill åstadkomma med datorn och ungefärlig budget.

Ah jo sant, har uppdaterat mitt inlägg. Men det är en speldator/media datorn(rendering o lite sånt). Det jag själv har tittat lite på har ju landat runt 20k för en helt ny dator så där omkring, men hade ju bara varit + om man kunde få ner priset lite men ändå få saker som kan hålla några år framåt.