Frågade gällande två grafikkort, en skärm vardera

Permalänk

Frågade gällande två grafikkort, en skärm vardera

Jag planerar att köpa mig ett RTX 2080 och kommer använda mig utan 2 skärmar. En av nackdelarna med RTX-korten är hög strömförbrukning när man kopplar två skärmar, eller fler, till det. Min tanke är att helt enkelt att köpa t.ex. ett passivt kylt GeForce GT 710 eller liknande och koppla skärm nr. 2 till det. Den skärmen kommer enbart användas till surf, netflix, twitch, youtube osv. och skärm nr. 1 kopplat till RTX 2080 som kommer användas till gejming m.m.

Mig veterligen borde inte detta vara något problem, väljer t.ex. ett nvidiakort för att kunna använda samma drivers osv. Någon som kan bekräfta att detta kommer fungera smärtfritt? Ett måste är att man ska kunna utvidga skrivbordet över båda skärmarna. Hela idén är att få ner belastningen på RTX-kortet i vila.

Mvh Daniel

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Nvidia jobbar väl på att fixa det där med hög strömförbrukning, eller släppte de inte en drivrutin nyss som ska fixa det?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Augustini: Kan du inte lika bra använda ditt moderkort och gpu i din cpu till det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Decster:

Nvidia jobbar väl på att fixa det där med hög strömförbrukning, eller släppte de inte en drivrutin nyss som ska fixa det?

Släpptes sen ny driver 8 nov ja, skulle självklart kikat på releasenotes innan jag skapade denna tråd ja.
Fixed Issues in this Release
[Turing GPU]: Multi-monitor idle power draw is very high. [2400161]

Skrivet av SCORPIUS:

@Augustini: Kan du inte lika bra använda ditt moderkort och gpu i din cpu till det?

Det kan jag säkert, aldrig ens tänkt tanken att använda det. Blir nog att avvakta med ett GT-kort tills dess RTX-kortet kommit så man kan kontrollera ifall drivern som kom 8 nov löste problemet. Annars är detta självklart värt ett försök. Säkert en dum fråga, men jag misstänker att användande av den integrerade grafikdelen inte bör påverkar cpu-prestandan överhuvudtaget?

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Augustini:

Släpptes sen ny driver 8 nov ja, skulle självklart kikat på releasenotes innan jag skapade denna tråd ja.
Fixed Issues in this Release
[Turing GPU]: Multi-monitor idle power draw is very high. [2400161]

Det kan jag säkert, aldrig ens tänkt tanken att använda det. Blir nog att avvakta med ett GT-kort tills dess RTX-kortet kommit så man kan kontrollera ifall drivern som kom 8 nov löste problemet. Annars är detta självklart värt ett försök. Säkert en dum fråga, men jag misstänker att användande av den integrerade grafikdelen inte bör påverkar cpu-prestandan överhuvudtaget?

Påverkar inte cpuns prestanda. Kan påverka CPU temp men väldigt marginellt, speciellt om du inte belastar gpu-delen speciellt hårt. Kanske 1 grad högre CPU temp

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Påverkar inte cpuns prestanda. Kan påverka CPU temp men väldigt marginellt, speciellt om du inte belastar gpu-delen speciellt hårt. Kanske 1 grad högre CPU temp

Tack för svar. Inget som min Noctua D-15 inte ska klara av med andra ord.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M