Fortnite slår nytt rekord med 8,3 miljoner samtidiga spelare

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Fortnite slår nytt rekord med 8,3 miljoner samtidiga spelare

Nyligen lanserades Fortnites battle royale-läge i Sydkorea och kort därefter uppmättes ett nytt rekord, med 8,3 miljoner samtidiga spelare .

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Även om jag personligen hatar fortnite och står inte ut med fortnite personligheter som Ninja är det svårt att säga annat än Epic har verkligen lyckats.
Och dom gör mycket roliga saker ingame som jag önskar andra gjorde.

Synd man verkligen inte kan lära sig tycka om spelet

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Och samtidigt var vi i Oldschool Runescape communityn super hype för att vi nyligen var 140k online samtidigt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

Jag har lagt ner ungefär 4h och försöker förstå det roliga. Inte mitt spel helt enkelt. Men damn, 8,3 miljoner är inte dåligt! Hatten av!

Tråden om Skägg!

2700K- 4,9Ghz - R9 290 - MG279Q @144hz - Corsair RM850 - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

520kr för gratis spel... man förstår varför alla företag dreglar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2014

Lirar det lite då och då med grabben. Svårt att gilla spelet, vet inte varför... Älskar BO4 och PUBG. Men grabben gillar det och de andra får han inte lira ändå... Så gemensamt spelnöje, kul att lira med honom i vart fall.

Intel i7 7700K @4,8Ghz, MSI Z270i Pro Carbon, Corsair H115i, G-Skill DDR4 2x8gb @3200mhz, Colorful GTX 1070ti U-TOP 8gb, Samsung 960 EVO 500gb M2, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair RM750x, Phanteks Evolv mITX tempered glass, med 1x ML120 Pro och 3x ML140 Pro, AOC 144hz G-sync G2460PG
-----------------------------------------------
Intel i5 6600k, MSI Z270-Pro, Coolermaster GTS V8, Crucial 2133mhz DDR4 8gb, XFX RX 580 8gb, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair CX750W, Corsair Air 540, Dell IPS 60hz 27"

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Södertälje
Registrerad
Maj 2011

8,3 miljoner är ju en helt galen siffra. Har aldrig prövat själv, men har inte fastnat för andra battle royale. Tycker dock det är intressant att det är gratisläget som drar in mest pengar, inte originalspelet som kostar och släpptes före.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Crucial m4 128GB || Samsung SpinPoint F3 1TB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Inte konstigt det är denna typ av spel som tilltalar den stora skaran.
D.v.s nobrainer spel bara att köra, jag själv undviker dessa spel för de är så beroende framkallande.

Hade det inte varit för att windowsspelen ej är installerade som standard så tror jag harpan/patiens hade haft flest spelare samtidigt, dessutom av folk som gör det på arbetstid.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2008

Jag tycker att det är ett riktigt roligt spel. Förstår inte varför folk hatar på spelet. Jag hatar inte på PUBG . Spelen har olika styrkor och stil.

Skickades från m.sweclockers.com

i7 950 | Corsair A50 | ASUS STRIX GTX 960 4GB | 12GB Corsair DDR3 1600MHz | ASUS Sabertooth X58 | Crucial MX100 512gb | Fractal Design R3 | EVGA SUPERNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Johan86c:

Inte konstigt det är denna typ av spel som tilltalar den stora skaran.
D.v.s nobrainer spel bara att köra, jag själv undviker dessa spel för de är så beroende framkallande.

Hade det inte varit för att windowsspelen ej är installerade som standard så tror jag harpan/patiens hade haft flest spelare samtidigt, dessutom av folk som gör det på arbetstid.

Lol no brainer. Man behöver vara duktig på att bygga. Det är inte din vanliga fps där du bara pekar vapen mot någon och trycker.
Jag har spelat pubg i säkert 1k timmar men gick över till fortnite då bluehole sög och förstörde spelet. Man brydde sig bara om sina lootcrates som var generiska och skit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2003

Nästan uteslutande (för?) små barn som spelar det här.
På lågstadierna leker barnen fortnite på skolan och säger wadu hek 😆

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av André:

8,3 miljoner är ju en helt galen siffra. Har aldrig prövat själv, men har inte fastnat för andra battle royale. Tycker dock det är intressant att det är gratisläget som drar in mest pengar, inte originalspelet som kostar och släpptes före.

Människor har en tendens att inte se trädet för skogen..

i7-4770K. Dark Pro Rock 4.
GTX1070. Accelero Twin Turbo.
16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Inte illa. Så blir det när man erbjuder ett lättillgängligt spel som är gratis att lira, kräver ingen superdator och man lider inte av att spela det helt gratis dessutom. För att inte tala om att det är välpolerat och finns till typ alla format.

Är själv helt ointresserad av allt som har med Battle Royal att göra. Uppenbarligen verkar jag tillhöra en utdöende typ av Gamer eller något xD. Får ta in på museum snart

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

520kr i genomsnitt? wow.

Jag som tycker det är dyrt att köpa ett spel för 500kr brukar som regel hålla mig till sånt som kostar mellan 100-300kr.

Kanske är snål men så får det väl vara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

@Johan86c: Håller med! De är fruktansvärt beroendeframkallande. Jag var själv fast vid dota under en lång tid. Nu är det avinstallerat och jag kommer aldrig installera det igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av H_Bozz:

520kr i genomsnitt? wow.

Jag som tycker det är dyrt att köpa ett spel för 500kr brukar som regel hålla mig till sånt som kostar mellan 100-300kr.

Kanske är snål men så får det väl vara

Är lika förvånad som du. Det betyder att folk verkligen kastar pengar på spelet.

Helt ärligt är jag lika förvånad över andra siffror som tex att varje svensk i genomsnitt lägger 3100kr på julklappar (https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/6njxpe/sa-mycket-spen...).

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

520:- i snitt per spelare.
Om man antar att 50% inte spenderar en enda krona på DLC så blir ju summan nästan sorglig.
Finns garanterat en betydande del som betalat hundratusentals kronor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Jag provade spelet men kunde inte spela pga third person vy. Jag är van vid enbart first person vy.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Svensktiger:

520:- i snitt per spelare.
Om man antar att 50% inte spenderar en enda krona på DLC så blir ju summan nästan sorglig.
Finns garanterat en betydande del som betalat hundratusentals kronor.

Om man som streamaren Ninja tjänar 5 000 000kr i månaden så är det fortfarande en förhållandevis liten peng han spenderar. Dessa storspenderare dra garanterat upp snittet ordentligt. Eller så får de populära streamarna skins gratis av Epic Games för att locka alla barn till att köpa de häftiga skinsen...

Oavsett så tycker jag fortfarande Fortnite är ett utmärkt exempel på hur mikrotransaktioner kan användas utan att förstöra spelupplevelsen för de som inte lägger en krona.

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Tycker att det har ett bra flyt och bra känsla i kontrollerna/rörelserna. Fastnade dock aldrig då jag inte kunde hantera byggandet (slutade alltid med att jag glömde bort att man hade möjligheten).

Lite för långsamt tempo också, gillar ju trots allt arena shooters bäst

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Förstår inte hur man kan spela sådana spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Zachtionman:

Om man som streamaren Ninja tjänar 5 000 000kr i månaden så är det fortfarande en förhållandevis liten peng han spenderar. Dessa storspenderare dra garanterat upp snittet ordentligt. Eller så får de populära streamarna skins gratis av Epic Games för att locka alla barn till att köpa de häftiga skinsen...

Oavsett så tycker jag fortfarande Fortnite är ett utmärkt exempel på hur mikrotransaktioner kan användas utan att förstöra spelupplevelsen för de som inte lägger en krona.

Satsar allt smör i småland på att "top" streamers får det mesta utan att spendera en krona.
Spelutvecklarna är extremt medvetna om hur viktiga dessa "influencers" (hatar det uttrycket) är och ser noga till att dom får (och enligt kontrakt visar upp) allt godis i lagom tid för att hypa på ett bra sätt.

Och 5 mille i veckan ? kanske en handfull personer i hela världen ligger på den nivån.
För varje person som kan leva på sitt streamande finns det hundratals, kanske tusentals, som spenderar varenda krona dom har och ofta en massa dom inte har på att försöka vara lika "häftiga".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Då skulle ni veta hur många som spelade Harpan på Win98.

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC14PE | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Skulle vara mer intresserad om co op läget var f2p. Inte intresserad av competitive MP längre. Inte för jag kör någon MP längre alls.

Kul för Epic men ändå fult att de blev så rika på ett annat företags koncept.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Detta sänder en signal till de högst upp i företagen att mikrotransaktioner är vägen att gå.

Tyvärr kommer de andra företagen släppa skit och inte spel som fortnite.

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Jag har inte testat spelet själv. I början tyckte jag att det såg skoj ut och jag var sugen på testa men sen så slog det igenom så stort och alla "vuxna" slutade helt plötsligt spela och samtidigt börja alla barn spela och höjde upp spelet till gudarna som att det är det bästa spelet i värden och då försvann mitt intresse igen.. kryllar av p12 som heter fortnitekingen fortnitekungen på andra spel nu.

Samtidigt tycker ja lite att battle royale och microtransactions är cancer i spelvärden, men det är väl bara för jag är gammal och inte uppväxt med såna här spel..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrivbordet
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Och samtidigt var vi i Oldschool Runescape communityn super hype för att vi nyligen var 140k online samtidigt...

Ja tack vare osrs mobile som äntligen kom officiellt nyligen! Spelar på för fullt på raster och med paddan i sängen, härligt!

iMac - Xbox One S - iPad - iPhone 7+ - Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrivbordet
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av Zachtionman:

Fortnite och även Valves spel (TF2, Dota2, CSGO där mikrotransaktioner inte är en fördel i en match). Tycker att ska man ha mikrotransaktioner i spel så ska det vara kosmetiskt och dylikt punkt.

iMac - Xbox One S - iPad - iPhone 7+ - Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Mycket klagomål, klart att man tycker BR suger om man suger på BR, det är trots allt ingen rating och ca 4% eller mindre average winrate.
Attackera communityn om det är den du har problem med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Jag kan tycka att microtransactions är ett suveränt sätt för företagen att rättfärdiga fortsatt utveckling och stöd. Så länge det görs rätt så tjänar alla på det och här tycker jag Epic, Valve och Blizzard är branschens stjärnor. Förhoppningsvis så kan spelen också rabatteras lite och säljas för kanske 50-75% av AAA-priser därför att företagen räknar med intäkter från annat håll.
Gör man fel däremot så kommer konsumenterna till slut tröttna och där är EA ett starkt exempel