Fortnite slår nytt rekord med 8,3 miljoner samtidiga spelare

Permalänk
Melding Plague

Fortnite slår nytt rekord med 8,3 miljoner samtidiga spelare

Nyligen lanserades Fortnites battle royale-läge i Sydkorea och kort därefter uppmättes ett nytt rekord, med 8,3 miljoner samtidiga spelare .

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om jag personligen hatar fortnite och står inte ut med fortnite personligheter som Ninja är det svårt att säga annat än Epic har verkligen lyckats.
Och dom gör mycket roliga saker ingame som jag önskar andra gjorde.

Synd man verkligen inte kan lära sig tycka om spelet

Permalänk

Och samtidigt var vi i Oldschool Runescape communityn super hype för att vi nyligen var 140k online samtidigt...

Visa signatur
Permalänk
Skäggig legend

Jag har lagt ner ungefär 4h och försöker förstå det roliga. Inte mitt spel helt enkelt. Men damn, 8,3 miljoner är inte dåligt! Hatten av!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

520kr för gratis spel... man förstår varför alla företag dreglar

Permalänk
Medlem

Lirar det lite då och då med grabben. Svårt att gilla spelet, vet inte varför... Älskar BO4 och PUBG. Men grabben gillar det och de andra får han inte lira ändå... Så gemensamt spelnöje, kul att lira med honom i vart fall.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Hedersmedlem

8,3 miljoner är ju en helt galen siffra. Har aldrig prövat själv, men har inte fastnat för andra battle royale. Tycker dock det är intressant att det är gratisläget som drar in mest pengar, inte originalspelet som kostar och släpptes före.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt det är denna typ av spel som tilltalar den stora skaran.
D.v.s nobrainer spel bara att köra, jag själv undviker dessa spel för de är så beroende framkallande.

Hade det inte varit för att windowsspelen ej är installerade som standard så tror jag harpan/patiens hade haft flest spelare samtidigt, dessutom av folk som gör det på arbetstid.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ett riktigt roligt spel. Förstår inte varför folk hatar på spelet. Jag hatar inte på PUBG . Spelen har olika styrkor och stil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte konstigt det är denna typ av spel som tilltalar den stora skaran.
D.v.s nobrainer spel bara att köra, jag själv undviker dessa spel för de är så beroende framkallande.

Hade det inte varit för att windowsspelen ej är installerade som standard så tror jag harpan/patiens hade haft flest spelare samtidigt, dessutom av folk som gör det på arbetstid.

Lol no brainer. Man behöver vara duktig på att bygga. Det är inte din vanliga fps där du bara pekar vapen mot någon och trycker.
Jag har spelat pubg i säkert 1k timmar men gick över till fortnite då bluehole sög och förstörde spelet. Man brydde sig bara om sina lootcrates som var generiska och skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Nästan uteslutande (för?) små barn som spelar det här.
På lågstadierna leker barnen fortnite på skolan och säger wadu hek 😆

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Epic:

8,3 miljoner är ju en helt galen siffra. Har aldrig prövat själv, men har inte fastnat för andra battle royale. Tycker dock det är intressant att det är gratisläget som drar in mest pengar, inte originalspelet som kostar och släpptes före.

Människor har en tendens att inte se trädet för skogen..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Inte illa. Så blir det när man erbjuder ett lättillgängligt spel som är gratis att lira, kräver ingen superdator och man lider inte av att spela det helt gratis dessutom. För att inte tala om att det är välpolerat och finns till typ alla format.

Är själv helt ointresserad av allt som har med Battle Royal att göra. Uppenbarligen verkar jag tillhöra en utdöende typ av Gamer eller något xD. Får ta in på museum snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

520kr i genomsnitt? wow.

Jag som tycker det är dyrt att köpa ett spel för 500kr brukar som regel hålla mig till sånt som kostar mellan 100-300kr.

Kanske är snål men så får det väl vara

Permalänk
Avstängd

@anon159643: Håller med! De är fruktansvärt beroendeframkallande. Jag var själv fast vid dota under en lång tid. Nu är det avinstallerat och jag kommer aldrig installera det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

520kr i genomsnitt? wow.

Jag som tycker det är dyrt att köpa ett spel för 500kr brukar som regel hålla mig till sånt som kostar mellan 100-300kr.

Kanske är snål men så får det väl vara

Är lika förvånad som du. Det betyder att folk verkligen kastar pengar på spelet.

Helt ärligt är jag lika förvånad över andra siffror som tex att varje svensk i genomsnitt lägger 3100kr på julklappar (https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/6njxpe/sa-mycket-spen...).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

520:- i snitt per spelare.
Om man antar att 50% inte spenderar en enda krona på DLC så blir ju summan nästan sorglig.
Finns garanterat en betydande del som betalat hundratusentals kronor.

Permalänk
Medlem

Jag provade spelet men kunde inte spela pga third person vy. Jag är van vid enbart first person vy.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

520:- i snitt per spelare.
Om man antar att 50% inte spenderar en enda krona på DLC så blir ju summan nästan sorglig.
Finns garanterat en betydande del som betalat hundratusentals kronor.

Om man som streamaren Ninja tjänar 5 000 000kr i månaden så är det fortfarande en förhållandevis liten peng han spenderar. Dessa storspenderare dra garanterat upp snittet ordentligt. Eller så får de populära streamarna skins gratis av Epic Games för att locka alla barn till att köpa de häftiga skinsen...

Oavsett så tycker jag fortfarande Fortnite är ett utmärkt exempel på hur mikrotransaktioner kan användas utan att förstöra spelupplevelsen för de som inte lägger en krona.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tycker att det har ett bra flyt och bra känsla i kontrollerna/rörelserna. Fastnade dock aldrig då jag inte kunde hantera byggandet (slutade alltid med att jag glömde bort att man hade möjligheten).

Lite för långsamt tempo också, gillar ju trots allt arena shooters bäst

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur man kan spela sådana spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Om man som streamaren Ninja tjänar 5 000 000kr i månaden så är det fortfarande en förhållandevis liten peng han spenderar. Dessa storspenderare dra garanterat upp snittet ordentligt. Eller så får de populära streamarna skins gratis av Epic Games för att locka alla barn till att köpa de häftiga skinsen...

Oavsett så tycker jag fortfarande Fortnite är ett utmärkt exempel på hur mikrotransaktioner kan användas utan att förstöra spelupplevelsen för de som inte lägger en krona.

Satsar allt smör i småland på att "top" streamers får det mesta utan att spendera en krona.
Spelutvecklarna är extremt medvetna om hur viktiga dessa "influencers" (hatar det uttrycket) är och ser noga till att dom får (och enligt kontrakt visar upp) allt godis i lagom tid för att hypa på ett bra sätt.

Och 5 mille i veckan ? kanske en handfull personer i hela världen ligger på den nivån.
För varje person som kan leva på sitt streamande finns det hundratals, kanske tusentals, som spenderar varenda krona dom har och ofta en massa dom inte har på att försöka vara lika "häftiga".

Permalänk
Medlem

Då skulle ni veta hur många som spelade Harpan på Win98.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Skulle vara mer intresserad om co op läget var f2p. Inte intresserad av competitive MP längre. Inte för jag kör någon MP längre alls.

Kul för Epic men ändå fult att de blev så rika på ett annat företags koncept.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Detta sänder en signal till de högst upp i företagen att mikrotransaktioner är vägen att gå.

Tyvärr kommer de andra företagen släppa skit och inte spel som fortnite.

Permalänk

Jag har inte testat spelet själv. I början tyckte jag att det såg skoj ut och jag var sugen på testa men sen så slog det igenom så stort och alla "vuxna" slutade helt plötsligt spela och samtidigt börja alla barn spela och höjde upp spelet till gudarna som att det är det bästa spelet i värden och då försvann mitt intresse igen.. kryllar av p12 som heter fortnitekingen fortnitekungen på andra spel nu.

Samtidigt tycker ja lite att battle royale och microtransactions är cancer i spelvärden, men det är väl bara för jag är gammal och inte uppväxt med såna här spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Och samtidigt var vi i Oldschool Runescape communityn super hype för att vi nyligen var 140k online samtidigt...

Ja tack vare osrs mobile som äntligen kom officiellt nyligen! Spelar på för fullt på raster och med paddan i sängen, härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Om man som streamaren Ninja tjänar 5 000 000kr i månaden så är det fortfarande en förhållandevis liten peng han spenderar. Dessa storspenderare dra garanterat upp snittet ordentligt. Eller så får de populära streamarna skins gratis av Epic Games för att locka alla barn till att köpa de häftiga skinsen...

Oavsett så tycker jag fortfarande Fortnite är ett utmärkt exempel på hur mikrotransaktioner kan användas utan att förstöra spelupplevelsen för de som inte lägger en krona.

Fortnite och även Valves spel (TF2, Dota2, CSGO där mikrotransaktioner inte är en fördel i en match). Tycker att ska man ha mikrotransaktioner i spel så ska det vara kosmetiskt och dylikt punkt.

Permalänk
Medlem

Mycket klagomål, klart att man tycker BR suger om man suger på BR, det är trots allt ingen rating och ca 4% eller mindre average winrate.
Attackera communityn om det är den du har problem med.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att microtransactions är ett suveränt sätt för företagen att rättfärdiga fortsatt utveckling och stöd. Så länge det görs rätt så tjänar alla på det och här tycker jag Epic, Valve och Blizzard är branschens stjärnor. Förhoppningsvis så kan spelen också rabatteras lite och säljas för kanske 50-75% av AAA-priser därför att företagen räknar med intäkter från annat håll.
Gör man fel däremot så kommer konsumenterna till slut tröttna och där är EA ett starkt exempel

Skickades från m.sweclockers.com