Ny låda eller alternativ för bättre kylning av grafikkort (just nu Meshify C)

Permalänk
Medlem

Ny låda eller alternativ för bättre kylning av grafikkort (just nu Meshify C)

Jag har nyligen bytt upp mig från ett GTX 970 till ett GTX 1080 Ti och för att nyttja det effektivt kräver det mer tillflöde av sval luft än tidigare grafikkort. I mitt nuvarande chassi (Fractal Design Meshify C) är detta svårt utan att markant öka ljudnivån eller tumma på dammfiltrering (jag har även ett extra fint filter ca 5 mm framför fläkten i fronten för att minska på dammet, och som bieffekt även något lägre ljudnivå och luftflöde; SilverStone SST-FF143B 140mm Fan filter Magnet). Tidigare har jag klarat mig med en 140mm-fläkt i nedre fronten (i nivå med botten av moderkortet) för in-luft och en 120mm i övre baksidan (i nivå med CPU-kylaren). Jag kan nu få ner temperaturerna relativt väl genom att sätta ytterligare en fläkt för ut-luft i toppen av lådan så långt bak som möjligt men det medför att luft kommer in även från baksidan utan filtrering. Jag skulle vilja kyla grafikkortet bättre med bibehållen låg ljudvolym (fokus är tystnad) och primärt tittar jag på att byta till en ny låda.

Helst vill jag bibehålla alla nuvarande komponenter, dvs:
Fullstort ATX-moderkort (Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7)
168,3 mm hög CPU-kylare (Cryorig R1 Universal)
170 mm långt fullstort ATX-PSU (Seasonic PRIME 850W Titanium)
298 mm långt grafikkort (ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming)

Jag är heller inte intresserad av vattenkylning (inklusive slutna system) av något slag.

Önskemål:
Sida i härdat glas, dock är det inget strikt krav
Luftintag i botten med plats för helst 2 fläktar (minst 120 mm, gärna 140 mm)
Luftutblås i toppen med plats för helst 2 fläktar (minst 120 mm, gärna 140 mm)
Gärna relativt liten låda - jag gillar att Meshify C inte är gigantisk

T.ex. Lian Li PC-O11 Dynamic ser över lag schysst ut men har inte plats för CPU-kylare över 155 mm.

Cooler Master SL600M har bra prestanda och layout. Bra men ingen fullträff här heller, speciellt då den inte finns hos någon svensk återförsäljare vad jag kan se.

Har ni tips på lådor som skulle kunna funka för mina komponenter och med mina önskemål? Eller rent av andra alternativ för att bättre kyla grafikkortet.

Ett annat alternativ jag själv funderat på är att täcka så många av de öppna delarna av mitt Meshify C (såsom perforeringarna på baksidan) med finmaskigt filter, och helt enkelt köra försöka lösa dammfrågan som negativt lufttryck annars medför.

Jag gillar verkligen Meshify C i övrigt, både hur den ser ut och hur den är att bygga i, så vore synd att byta ut den egentligen.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Hedersmedlem

Meshify C är väl ett av de bättre ventilerade chassina på marknaden, jag tror inte du tjänar överdrivet mycket bara på att byta, det du behöver är väl i så fall mer luftflöde. Personligen tycker jag det känns ologiskt att försöka få ner temperaturerna med en utblåsfläkt i toppen. Vad händer om du sätter den där fram istället? Då får du ju faktiskt in kalluft som dessutom filtreras. Två fläktar tillsammans lär dessutom kunna köras tystare än en ensam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Jag har nyligen bytt upp mig från ett GTX 970 till ett GTX 1080 Ti och för att nyttja det effektivt kräver det mer tillflöde av sval luft än tidigare grafikkort. I mitt nuvarande chassi (Fractal Design Meshify C) är detta svårt utan att markant öka ljudnivån eller tumma på dammfiltrering (jag har även ett extra fint filter ca 5 mm framför fläkten i fronten för att minska på dammet, och som bieffekt även något lägre ljudnivå och luftflöde; SilverStone SST-FF143B 140mm Fan filter Magnet). Tidigare har jag klarat mig med en 140mm-fläkt i nedre fronten (i nivå med botten av moderkortet) för in-luft och en 120mm i övre baksidan (i nivå med CPU-kylaren). Jag kan nu få ner temperaturerna relativt väl genom att sätta ytterligare en fläkt för ut-luft i toppen av lådan så långt bak som möjligt men det medför att luft kommer in även från baksidan utan filtrering. Jag skulle vilja kyla grafikkortet bättre med bibehållen låg ljudvolym (fokus är tystnad) och primärt tittar jag på att byta till en ny låda.

Helst vill jag bibehålla alla nuvarande komponenter, dvs:
Fullstort ATX-moderkort (Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7)
168,3 mm hög CPU-kylare (Cryorig R1 Universal)
170 mm långt fullstort ATX-PSU (Seasonic PRIME 850W Titanium)
298 mm långt grafikkort (ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming)

Jag är heller inte intresserad av vattenkylning (inklusive slutna system) av något slag.

Önskemål:
Sida i härdat glas, dock är det inget strikt krav
Luftintag i botten med plats för helst 2 fläktar (minst 120 mm, gärna 140 mm)
Luftutblås i toppen med plats för helst 2 fläktar (minst 120 mm, gärna 140 mm)
Gärna relativt liten låda - jag gillar att Meshify C inte är gigantisk

T.ex. Lian Li PC-O11 Dynamic ser över lag schysst ut men har inte plats för CPU-kylare över 155 mm.

Cooler Master SL600M har bra prestanda och layout. Bra men ingen fullträff här heller, speciellt då den inte finns hos någon svensk återförsäljare vad jag kan se.

Har ni tips på lådor som skulle kunna funka för mina komponenter och med mina önskemål? Eller rent av andra alternativ för att bättre kyla grafikkortet.

Ett annat alternativ jag själv funderat på är att täcka så många av de öppna delarna av mitt Meshify C (såsom perforeringarna på baksidan) med finmaskigt filter, och helt enkelt köra försöka lösa dammfrågan som negativt lufttryck annars medför.

Jag gillar verkligen Meshify C i övrigt, både hur den ser ut och hur den är att bygga i, så vore synd att byta ut den egentligen.

Skrivet av Andreaz1:

Meshify C är väl ett av de bättre ventilerade chassina på marknaden, jag tror inte du tjänar överdrivet mycket bara på att byta, det du behöver är väl i så fall mer luftflöde. Personligen tycker jag det känns ologiskt att försöka få ner temperaturerna med en utblåsfläkt i toppen. Vad händer om du sätter den där fram istället? Då får du ju faktiskt in kalluft som dessutom filtreras. Två fläktar tillsammans lär dessutom kunna köras tystare än en ensam.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, mycket bättre än Meshify C blir det inte om ventilation är prio.
Däremot kan du ju smacka på en AIO kylare på ditt grafikkort, gör underverk för temperaturerna och passar fint i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Meshify C är väl ett av de bättre ventilerade chassina på marknaden, jag tror inte du tjänar överdrivet mycket bara på att byta, det du behöver är väl i så fall mer luftflöde. Personligen tycker jag det känns ologiskt att försöka få ner temperaturerna med en utblåsfläkt i toppen. Vad händer om du sätter den där fram istället? Då får du ju faktiskt in kalluft som dessutom filtreras. Två fläktar tillsammans lär dessutom kunna köras tystare än en ensam.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är endast ca 9-10 cm mellan PSU-shrouden och grafikkortets fläktar i mitt Meshify C så endast den nedre fläkten framtill hjälper just grafikkortet. Grafikkortet måste sitta i andra PCIe-sloten uppifrån då den första är enbart en x1, så det går inte att få det högre upp. Det är tyvärr lönlöst med en andra fläkt för luftintag överst i fronten. Det enda den gör är att vispa in luft mot CPU-kylaren, och håller tillbaka varmluften från GPUn så den stannar kvar mer nedtill. Mina egna test visar på sämre kylprestanda för grafikkortet när jag hade två intags-fläktar aktiva i fronten och bara en fläkt baktill för utblås. När jag mäter lufttemperaturen under grafikkortet så öker det markant med denna konfiguration.

Om jag kan styra den varma utluften från grafikkortet snett uppåt istället för rakt mot glaset (och därav säkert en del av det åker ner och vispar in i grafikkortet igen om jag inte har kraftigt nog utblås i toppen) så kan det nog hjälpa. Vetifan hur jag ska få det snyggt dock, men något proof-of-concept med lite kartong/wellpapp är värt att testa.

Det kanske faktiskt funkar bättre med en 120mm-fläkt istället för en 140mm nedtill i fronten för att pytsa mer luft mot grafikkortet. Eller att jag i värsta fall får ta bort den lilla luckan i PSU-shrouden och montera fler fläktar där nere. Ska gå att få in en fläkt i botten och en nedtill, men även detta blir nog inte lika snyggt som med lyckan stängd.

Skrivet av Svensktiger:

Håller med, mycket bättre än Meshify C blir det inte om ventilation är prio.
Däremot kan du ju smacka på en AIO kylare på ditt grafikkort, gör underverk för temperaturerna och passar fint i fronten.

Vattenkylning av grafikkortet skulle säkert hjälpa, men det är tyvärr inget jag vill göra.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Det är endast ca 9-10 cm mellan PSU-shrouden och grafikkortets fläktar i mitt Meshify C så endast den nedre fläkten framtill hjälper just grafikkortet. Grafikkortet måste sitta i andra PCIe-sloten uppifrån då den första är enbart en x1, så det går inte att få det högre upp. Det är tyvärr lönlöst med en andra fläkt för luftintag överst i fronten. Det enda den gör är att vispa in luft mot CPU-kylaren, och håller tillbaka varmluften från GPUn så den stannar kvar mer nedtill. Mina egna test visar på sämre kylprestanda för grafikkortet när jag hade två intags-fläktar aktiva i fronten och bara en fläkt baktill för utblås. När jag mäter lufttemperaturen under grafikkortet så öker det markant med denna konfiguration.

Om jag kan styra den varma utluften från grafikkortet snett uppåt istället för rakt mot glaset (och därav säkert en del av det åker ner och vispar in i grafikkortet igen om jag inte har kraftigt nog utblås i toppen) så kan det nog hjälpa. Vetifan hur jag ska få det snyggt dock, men något proof-of-concept med lite kartong/wellpapp är värt att testa.

Det kanske faktiskt funkar bättre med en 120mm-fläkt istället för en 140mm nedtill i fronten för att pytsa mer luft mot grafikkortet. Eller att jag i värsta fall får ta bort den lilla luckan i PSU-shrouden och montera fler fläktar där nere. Ska gå att få in en fläkt i botten och en nedtill, men även detta blir nog inte lika snyggt som med lyckan stängd.

Vattenkylning av grafikkortet skulle säkert hjälpa, men det är tyvärr inget jag vill göra.

känns som att det är dags för lite siffror, vilka temperaturer har du i chassit, och hur varmt blir grafikkortet egentligen? Hade ditt gamla GTX 970 en "blower style"-kylare?

Nånting säger mig att du är på jakt efter ett päronträd att odla äpplen på...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

känns som att det är dags för lite siffror, vilka temperaturer har du i chassit, och hur varmt blir grafikkortet egentligen? Hade ditt gamla GTX 970 en "blower style"-kylare?

Nånting säger mig att du är på jakt efter ett päronträd att odla äpplen på...

Tidigare kortet var ett ASUS Strix GTX 970. Snarlikt det nya 1080 Ti. 1080 Ti-kortet är på utsidan något längre och hyserar tre fläktar istället för två. Det genererar också mer värme, säkert inte minst pga/tack vare GPU Boost 3.0. Båda varianter vräker ur sig all värme direkt i lådan.

Jag skulle behöva montera tillbaka GTX 970-kortet för att ge exakt info där, men över lag så körde jag med minimal fläkthastighet (manuell fläktkurva) och fick (från vad jag minns) jämn prestanda (om än såklart lägre än vad jag kan få nu) även om temperaturen var uppe och nosade på 75-85 C beroende på vad jag ställde in temp limit till.

Främsta "problemet" jag har med pascal och GTX 1080 Ti är att med GPU boost 3.0 kör kortet på mer aggressivt fram tills den slår i något av sina tak, och ibland backar ner kraftigt också, vilket resulterar i märkbart tapp av prestanda då och då när man t.ex. når temp limit (från min egen erfarenhet, men kanske något annat som spökar).

Temperaturen uppmätt ca 2 cm under den mest vänstra fläkten på 1080 Ti-grafikkortet, dvs den närmast IO-plåten, är ca +1-2 grader över rumstemperatur när datorn stått idle över natten. Rummet är varmt, med ca 24-25 grader precis utanför lådan.

Kör jag negativt lufttryck, dvs två utblås (120mm bak / 140mm uppe) och ett inblås (140mm nere fram), så kryper temperaturen där upp mot 30-34 grader och 1080 Ti-grafikkortet med låg manuell fläktkurva kryper upp mot den temp limit jag satt, vare sig den är 75 eller 85 C. Chassifläktarna kör på ca 40-45% hastighet, vilket blir ca 500 rpm för 140mm och 700 rpm för 120mm i mitt fall.

Med högre fläkthastighet på 1080 Ti-kortet och/eller med ytterligare ett inblås (140mm uppe fram, även denna på 40-45%) och i övrigt samma, så kryper temperaturen på luften under grafikkortet upp mot 38-40 grader, så det kyler inte bättre av detta.

Jag kommer snart testa att köra med en eller två 120mm-fläktar nere fram istället för en 140mm och se om mer luft når grafikkortet.

Jag ska vid tillfälle även testa några mer mjuka saker, som jag hört kan orsaka "micro stutter" (dock tvivlar jag på att vad jag upplever kan beskrivas som detta... har inte riktigt märkt av sådant när grafikkortet fortfarande är en bra bit under temp limit) T.ex. avaktivera multi-display (jag kör just nu två skärmar, en primär 1440p@144Hz med G-Sync och en sekundär vertikal 1200p@60Hz), samt avaktivera övervakning i MSI Afterburner.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Jag testade att spela in frame timing med Fraps för att se vad som händer med frame timing när jag ligger precis på gränsen av temp limit och resultatet kanske är intressant för andra så jag tänkte dela med mig.

Båda exemplen är tagna över ca 1 minut vardera i nästan identisk miljö och ytterst lite kamerarörelse (man ser när vyn flyttats genom generella trenderna i frame timing), med FPS limit på 141 via RTSS.

Med fläkthastighet på grafikkortet manuellt satt till en högre nivå än jag är bekväm med (p.g.a. ljudnivån) håller sig kortet under temp limit och har inte så farligt många spikar i frame timing.

Med fläkthastighet på grafikkortet satt till en mer konservativ fläktkurva får jag fler spikar.

I exemplen ovan är det ungefär dubbelt så många spikar med hög frame timing vid temperatur-throttling. Spikarna är även högre och börjar bli märkbara.

Jag har fortsatt experimentera lite med fläktplacering, bland annat fler fläktar fram och nere, men det blev inte bättre. Bäst resultat är fortfarande med negativt lufttryck, och kompromissen jag gjort för att förbättra förutsättningarna för dammfiltrering är att med vanlig genomskinlig packtejp täckt för perforering på flera ställen. Främst vid baksidan och främre toppen där jag inte har fläktar eller välfungerande filter.

Värt att påpeka med Fractal Design Meshify C är också att det förvisso har bra luftflöde genom fronten men inte mycket som direkt når GPUn, vilket är tydligt från benchmarks som visar temperaturer för både GPU och CPU. Alternativen jag tittat på hittills har dock inte varit speciellt lockande. Alltid får man göra avkall på något.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Vad för sorts RPM kör fläktarna när du sätter en max temp på ca 75? För det är ingen direkt dålig temperatur förutsatt att fläktarna inte kör i 100% och låter en massa.
500-700 RPM på 140mm/120mm Bör inte vara något problem med ljud, utan det är de mindre GPU fläktarna som brukar låta.

Permalänk
Medlem

@kai:

Vad kör du för RPM (%) på fläktarna på grafikkortet? Och vad är det för grafikkort?
Jag får t.ex med mitt STRIX (en av de bättre kylarna, men visserligen överklockat GTX 1080) köra på ungefär 60% för att hålla det kring 70c +- 5c och då har jag ändå en fläkt som blåser direkt på grafikkortet om ca 60%. Mitt chassi är Corsair 400C.

Om du kör på 40-45% på alla fläktar och hamnar kring 70-80c låter det bra tycker jag. Visst kan man byta chassi - men blir ännu bättre med t.ex ett NZXT G12 och valfri vattenkylare (läste dock att du inte ville göra det senare).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Vad för sorts RPM kör fläktarna när du sätter en max temp på ca 75? För det är ingen direkt dålig temperatur förutsatt att fläktarna inte kör i 100% och låter en massa.
500-700 RPM på 140mm/120mm Bör inte vara något problem med ljud, utan det är de mindre GPU fläktarna som brukar låta.

Skrivet av Samlooh:

@kai:

Vad kör du för RPM (%) på fläktarna på grafikkortet? Och vad är det för grafikkort?
Jag får t.ex med mitt STRIX (en av de bättre kylarna, men visserligen överklockat GTX 1080) köra på ungefär 60% för att hålla det kring 70c +- 5c och då har jag ändå en fläkt som blåser direkt på grafikkortet om ca 60%. Mitt chassi är Corsair 400C.

Om du kör på 40-45% på alla fläktar och hamnar kring 70-80c låter det bra tycker jag. Visst kan man byta chassi - men blir ännu bättre med t.ex ett NZXT G12 och valfri vattenkylare (läste dock att du inte ville göra det senare).

Det är ett ASUS STRIX 1080 Ti (se tidigare inlägg och signatur). Köptes till stor del just för att det är en av de bättre kylarna på det kortet.

"Data" från mina test här om dagen, dragna lite ur röven:
Vid 100% fläkthastighet på grafikkortet gick temperaturen ner under 70 C vid samma last som testerna bakom tidigare grafer. Låter på tok för mycket så klart.

Även 60% tycker jag låter för mycket, och då är temperaturen uppe över 70 C men når inte 80 C. Ungefär i de territorier jag måste ligga med fläkthastighet för temperatur som @Terrell frågar efter, om jag inte börjar dra ner power target m.m.

Mer humant är 36% och lägre (lägsta som går via ASUS GPU Tweak är 36%, men via MSI Afterburner fungerar så låg hastighet som ca 26-27%). Vid runt 32-34% börjar grafikkortet överrösta övriga fläktar i datorn. Vid riktigt hög last finns även lite lätt coil whine, men inte alls så farligt mycket.

Med fläktarna på 36% klättrar jag sakta upp mot 84 C och pendlar mellan 83-84 C men fortfarande med marginellt throttlande (något mindre och färre toppar än exemplet ovan under samma förutsättningar).

Det är just dessa GPU-fläktar som låter mer än några andra fläktar i lådan, och oavsett hur mycket jag skruvar upp övriga chassifläktar i just denna låda blir det knappt bättre. GPU-kärnan sitter nära nog så långt bort från ett luftintag med fläkt som den kan komma. Får grafikkortet mer sval luft direktmatad underifrån klarar det inte helt oväntat av att hålla temperaturen nere något mer samtidigt som den kör sina egna fläktar på en lägre hastighet.

Kanske ses som extremt att få ner ljudnivån mer än jag redan har åstadkommit, men det har blivit lite av ett personligt uppdrag att få datorn så tyst som möjligt. Jag hör när hårddiskarna från serverdatorn på andra sidan väggen nästan lika mycket som speldatorn precis bredvid mig där jag sitter (det är nog främst lite av vibrationerna som fortplantar sig från väggmonterade hyllan där den står, så ska även kika på det vid tillfälle.)

Det mest optimala kanske vore en fläkt som går att montera under grafikkortet i en PCI-expansionsslot och som suger in luft utifrån (vilket jag enkelt kan filtrera). Det är tyvärr endast utblås-fläktar jag sett i just detta format.

Alternativt plocka bort brackets från de 3 tomma PCI-slots jag har under grafikkortet och montra dit en liten fläkt som kan flytta lite luft samtidigt som den snurrar långsamt och inte låter så mycket. 3 slots att jobba med ger utrymme för ca 6 cm på höjden. Kanske kan få in en 92mm-fläkt lite på sidan. Inte mycket men kanske tillräckligt för att sänka temperaturen några grader. Mindre fläktar går väl också men risken är att de låter mer än det smakar.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

tldr;
Men du får tänka på att vi pratar om ett 1080Ti, det drar ändå upp mot 250W när det pressas. Detta blir till värme som du skall få bort. Rätt stor skillnad mot ett GTX970 som jag uppskattar ligger runt 150W.

Så om du jagar temperatur under 70 grader på ett fläktkylt kort, även med Strix-kylare, så tror jag du får det svårt. Särskilt om du samtidigt jagar ljudnivå. Du måste nog välja ett av dem.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

tldr;
Men du får tänka på att vi pratar om ett 1080Ti, det drar ändå upp mot 250W när det pressas. Detta blir till värme som du skall få bort. Rätt stor skillnad mot ett GTX970 som jag uppskattar ligger runt 150W.

Japp, så är det. Betydligt mer värme från nya kortet jämfört med det förra.

Skrivet av Asyvan:

Så om du jagar temperatur under 70 grader på ett fläktkylt kort, även med Strix-kylare, så tror jag du får det svårt. Särskilt om du samtidigt jagar ljudnivå. Du måste nog välja ett av dem.

Under 70 C behöver jag inte nå. Även om det vore trevligt så är det nog totalt orimligt med den ljudnivå och dammfrihet jag vill uppnå, även med helt öppen låda skulle jag tro. Runt 80 C skulle räcka, så länge jag inte når över 80 C och börjar throttla, eller behöver minska power limit m.m. Med lite mer luft in i lådan nära grafikkortet så kan det nog gå. Blir till att testa senare i veckan.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Det är ett ASUS STRIX 1080 Ti (se tidigare inlägg och signatur). Köptes till stor del just för att det är en av de bättre kylarna på det kortet.

"Data" från mina test här om dagen, dragna lite ur röven:
Vid 100% fläkthastighet på grafikkortet gick temperaturen ner under 70 C vid samma last som testerna bakom tidigare grafer. Låter på tok för mycket så klart.

Även 60% tycker jag låter för mycket, och då är temperaturen uppe över 70 C men når inte 80 C. Ungefär i de territorier jag måste ligga med fläkthastighet för temperatur som @Terrell frågar efter, om jag inte börjar dra ner power target m.m.

Mer humant är 36% och lägre (lägsta som går via ASUS GPU Tweak är 36%, men via MSI Afterburner fungerar så låg hastighet som ca 26-27%). Vid runt 32-34% börjar grafikkortet överrösta övriga fläktar i datorn. Vid riktigt hög last finns även lite lätt coil whine, men inte alls så farligt mycket.

Med fläktarna på 36% klättrar jag sakta upp mot 84 C och pendlar mellan 83-84 C men fortfarande med marginellt throttlande (något mindre och färre toppar än exemplet ovan under samma förutsättningar).

Det är just dessa GPU-fläktar som låter mer än några andra fläktar i lådan, och oavsett hur mycket jag skruvar upp övriga chassifläktar i just denna låda blir det knappt bättre. GPU-kärnan sitter nära nog så långt bort från ett luftintag med fläkt som den kan komma. Får grafikkortet mer sval luft direktmatad underifrån klarar det inte helt oväntat av att hålla temperaturen nere något mer samtidigt som den kör sina egna fläktar på en lägre hastighet.

Kanske ses som extremt att få ner ljudnivån mer än jag redan har åstadkommit, men det har blivit lite av ett personligt uppdrag att få datorn så tyst som möjligt. Jag hör när hårddiskarna från serverdatorn på andra sidan väggen nästan lika mycket som speldatorn precis bredvid mig där jag sitter (det är nog främst lite av vibrationerna som fortplantar sig från väggmonterade hyllan där den står, så ska även kika på det vid tillfälle.)

Det mest optimala kanske vore en fläkt som går att montera under grafikkortet i en PCI-expansionsslot och som suger in luft utifrån (vilket jag enkelt kan filtrera). Det är tyvärr endast utblås-fläktar jag sett i just detta format.

Alternativt plocka bort brackets från de 3 tomma PCI-slots jag har under grafikkortet och montra dit en liten fläkt som kan flytta lite luft samtidigt som den snurrar långsamt och inte låter så mycket. 3 slots att jobba med ger utrymme för ca 6 cm på höjden. Kanske kan få in en 92mm-fläkt lite på sidan. Inte mycket men kanske tillräckligt för att sänka temperaturen några grader. Mindre fläktar går väl också men risken är att de låter mer än det smakar.

Sorry, missade det.

Låter tyvärr lite som önsketänkande tror jag.

Här har du iallafall lite grafer över bra chassin från Gamersnexus som enligt mig är en respektabel sida man kan lita på. Om man klickar sig in på respektive chassi brukar de också testa hur temperaturerna blir med olika mängd fläktar och även vart de är monterade.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Sorry, missade det.

Låter tyvärr lite som önsketänkande tror jag.

Här har du iallafall lite grafer över bra chassin från Gamersnexus som enligt mig är en respektabel sida man kan lita på. Om man klickar sig in på respektive chassi brukar de också testa hur temperaturerna blir med olika mängd fläktar och även vart de är monterade.

Gamersnexus och Steve "Tech Jesus" Burke är grym källa för den typen av PC case reviews, och mycket annat av hög kvalitet. Jag har kikat på deras listor och recensioner, specifikt den du länkar till (det var deras recension av SL600M jag länkade till i ursprungliga inlägget ).

På tal om just denna låda så finns SL600M hos Inet och de är en av de första med den på sin hemsida. Dock ej ännu i lager; förväntad leverans strax före jul (skickas 2018-12-17). Prislappen är på 2299 kr (och då ingår inte ens PCI-reiser för vertikal montering av grafikkortet om man skulle vilja nyttja den funktionen. Jag ska hålla ögonen på den.

SL600M är betydligt större än min f.d. låda (Fractal Design Define R2), och jag var glad att gå ned i storlek med Meshify C. I övrigt ser den mer och mer ut som det jag letat efter.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kai:

Jag har nyligen bytt upp mig från ett GTX 970 till ett GTX 1080 Ti och för att nyttja det effektivt kräver det mer tillflöde av sval luft än tidigare grafikkort. I mitt nuvarande chassi (Fractal Design Meshify C) är detta svårt utan att markant öka ljudnivån eller tumma på dammfiltrering (jag har även ett extra fint filter ca 5 mm framför fläkten i fronten för att minska på dammet, och som bieffekt även något lägre ljudnivå och luftflöde; SilverStone SST-FF143B 140mm Fan filter Magnet). Tidigare har jag klarat mig med en 140mm-fläkt i nedre fronten (i nivå med botten av moderkortet) för in-luft och en 120mm i övre baksidan (i nivå med CPU-kylaren). Jag kan nu få ner temperaturerna relativt väl genom att sätta ytterligare en fläkt för ut-luft i toppen av lådan så långt bak som möjligt men det medför att luft kommer in även från baksidan utan filtrering. Jag skulle vilja kyla grafikkortet bättre med bibehållen låg ljudvolym (fokus är tystnad) och primärt tittar jag på att byta till en ny låda.

Helst vill jag bibehålla alla nuvarande komponenter, dvs:
Fullstort ATX-moderkort (Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7)
168,3 mm hög CPU-kylare (Cryorig R1 Universal)
170 mm långt fullstort ATX-PSU (Seasonic PRIME 850W Titanium)
298 mm långt grafikkort (ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming)

Jag är heller inte intresserad av vattenkylning (inklusive slutna system) av något slag.

Önskemål:
Sida i härdat glas, dock är det inget strikt krav
Luftintag i botten med plats för helst 2 fläktar (minst 120 mm, gärna 140 mm)
Luftutblås i toppen med plats för helst 2 fläktar (minst 120 mm, gärna 140 mm)
Gärna relativt liten låda - jag gillar att Meshify C inte är gigantisk

T.ex. Lian Li PC-O11 Dynamic ser över lag schysst ut men har inte plats för CPU-kylare över 155 mm.

Cooler Master SL600M har bra prestanda och layout. Bra men ingen fullträff här heller, speciellt då den inte finns hos någon svensk återförsäljare vad jag kan se.

Har ni tips på lådor som skulle kunna funka för mina komponenter och med mina önskemål? Eller rent av andra alternativ för att bättre kyla grafikkortet.

Ett annat alternativ jag själv funderat på är att täcka så många av de öppna delarna av mitt Meshify C (såsom perforeringarna på baksidan) med finmaskigt filter, och helt enkelt köra försöka lösa dammfrågan som negativt lufttryck annars medför.

Jag gillar verkligen Meshify C i övrigt, både hur den ser ut och hur den är att bygga i, så vore synd att byta ut den egentligen.

Kör med tre fläktar på 12 cm fram och tag bort två av plåtarna för kortplatserna närmast under grafikkortet.

  • Fint luftflöde från framsida till baksida.

  • Inget damm i lådan pga övertryck.

  • Varmluften under grafikkortet evakueras delvis via de borttagna plåtarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kör med tre fläktar på 12 cm fram och tag bort två av plåtarna för kortplatserna närmast under grafikkortet.

  • Fint luftflöde från framsida till baksida.

  • Inget damm i lådan pga övertryck.

  • Varmluften under grafikkortet evakueras delvis via de borttagna plåtarna.

Det skulle jag också kunna testa om någon dag men kanske behöver improvisera lite. Jag har inte så många bra 120mm-fläktar, och för fler än nuvarande 3 fläktar behöver jag förgreningar.

Ungefär hur mycket effekt drar ditt kort i snitt och runda tal vid hög last enligt t.ex. HWINFO64?

Har du några fläktar bak eller uppe för utblås?

Min tillfälliga lösning är att minska power target. Det verkar bete sig snällare för jämn prestanda än throttling pga hög temperatur, och ser ut att ge mig nog med kräm för tillfället ändå.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kai:

Det skulle jag också kunna testa om någon dag men kanske behöver improvisera lite. Jag har inte så många bra 120mm-fläktar, och för fler än nuvarande 3 fläktar behöver jag förgreningar.

Ungefär hur mycket effekt drar ditt kort i snitt och runda tal vid hög last enligt t.ex. HWINFO64?

Har du några fläktar bak eller uppe för utblås?

Min tillfälliga lösning är att minska power target. Det verkar bete sig snällare för jämn prestanda än throttling pga hög temperatur, och ser ut att ge mig nog med kräm för tillfället ändå.

Men om du har tre räcker ju det för att köra tre för inblås, lådan skall ha plats för tre fram.

Just nu har jag bara en jättefläkt fram 15 cm, de andra är inte inkopplade.
Mitt kort är ett blowerkort så det skjutsar ut luften ur lådan.
Brukar köra med v-sync på så kortet går sällan för fullt.

Kan testa en runda i 3dmark vid tillfälle.

edit endast för din skull!
220 W, jag brukar köra i energisparläge, kortet skall då ta 165 W vilket jag numera tror på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men om du har tre räcker ju det för att köra tre för inblås.

Just nu har jag bara en jättefläkt fram, de andra är inte inkopplade.
Mitt kort är ett blowerkort så det skjutsar ut luften ur lådan.
Brukar köra med v-sync på så kortet går sällan för fullt.

Ett blower-kort är nog inte alls jämförbart tyvärr. Jag misstänker att 3x120mm i fronten inte skiljer sig så extremt mycket från 2x140mm som jag redan testat med, dock utan att plocka bort de fyra PCI-brackets som annars blockerar de oanvända platserna.

Skrivet av Ratatosk:

Kan testa en runda i 3dmark vid tillfälle.

edit endast för din skull 220W.

Tack <3

Jag har för närvarande tyst och fint med följande inställningar:
Power target 75%
Temp limit 84 C
Fan speed 32%

Temperaturen når 75 C när jag kör Valley 1.0 och 78 C när jag kör Heaven 4.0, och dessa snittar på ca 170 respektive 175 W. Vid maxlast på denna power target ligger effekten kring 200 W och kortet ser ut att nå uppåt 81-82 grader som mest när jag stressar kortet.

Unigine-benchmark-resultat (med Chrome, HWINFO64, m.m. öppet samtidigt), 1440p och maxade inställningar:

Valley 1.0 (power target 75%)

Valley 1.0 (power target 100%)

FPS

88.2

92.3

Score

3690

3863

Min FPS

42.0

44.9

Max FPS

169.2

183.9

GPU power (avg)

170 W

243 W

GPU core temp

75 C

76 C

GPU fan speed

32%

65%

Heaven 4.0 (power target 75%)

Heaven 4.0 (power target 100%)

FPS

85.0

91.1

Score

2141

2295

Min FPS

37.8

35.7

Max FPS

182.8

193.8

GPU power (avg)

175 W

246 W

GPU core temp

78 C

77 C

GPU fan speed

32%

65%

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kai:

Ett blower-kort är nog inte alls jämförbart tyvärr. Jag misstänker att 3x120mm i fronten inte skiljer sig så extremt mycket från 2x140mm som jag redan testat med, dock utan att plocka bort de fyra PCI-brackets som annars blockerar de oanvända platserna.

Tack <3

Jag har för närvarande tyst och fint med följande inställningar:
Power target 75%
Temp limit 84 C
Fan speed 32%

Temperaturen når 75 C när jag kör Valley 1.0 och 78 C när jag kör Heaven 4.0, och dessa snittar på ca 170 respektive 175 W. Vid maxlast på denna power target ligger effekten kring 200 W och kortet ser ut att nå uppåt 81-82 grader som mest när jag stressar kortet.

Unigine-benchmark-resultat (med Chrome, HWINFO64, m.m. öppet samtidigt):

Valley 1.0 (power target 75%)

Valley 1.0 (power target 100%)

FPS

88.2

92.3

Score

3690

3863

Min FPS

42.0

44.9

Max FPS

169.2

183.9

GPU power (avg)

170 W

243 W

GPU core temp

75 C

76 C

GPU fan speed

32%

65%

Heaven 4.0 (power target 75%)

Heaven 4.0 (power target 100%)

FPS

85.0

91.1

Score

2141

2295

Min FPS

37.8

35.7

Max FPS

182.8

193.8

GPU power (avg)

175 W

246 W

GPU core temp

78 C

77 C

GPU fan speed

32%

65%

Riktigt tjusig tabell.

Lite som för mig går jag ned till energisparläge från "balanserad" i mitt effektläge, sjunker maxeffekten från 220 W till 165, prestandan sjunker runt 5%, ser ingen anledning att köra i annat än energispar.
V-sync på sparar man mycket på, i de fall man inte lider av input lag, men i lite lugnare spel går det oftast fint.

Ja har du testat med två 140 fram, då räcker det.

Varför jag nämnde detta om plåtarna för kortplatser under kortet, är jag märkt tendenser till att det bildas en ficka varmluft under grafikkortet, när man har en vanlig kylare, alltså ingen blower.
Beror så klart på chassi och konfiguration, men blir kortet märkligt varmt, är det absolut värt att kolla upp saken.

Tyst och fint låter bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har läst igenom var ni skrivit, intressant!

Det är sent nu, så det blir lite oredigerat nedan...

Ett par kommentarer:
Plocka PCI-brackets - hjälper några grader enligt ett test för något halvår sedan, med bra luftflöde framifrån så ska man känna att varmluften strömmar ut där bak.

Tror på att testa att styra luftflödet från nedersta frontfläkten (vid tre monterade 120mm) eller från en bottenfläkt, till grafikkortets fläktar, kanske med någon sorts välplacerad skiva.

Precis som ni är inne på så samlas det varmluft under GPUn. Inget nytt förstås men ändå värt att nämna.
För att försöka komma till rätta med just det gjorde jag några tester för en tid sedan:

Sammanfattning av ett experiment för komma till rätta med ansamlad varmluft under GPU , kanske kan ge dig någon idé:
Det är ett problem är att det lätt samlas varm luft under grafikkortet bort emot chassits baksida, det är svårt för luftflödet från frontfläktar att blåsa rent där bak, luftflödet går liksom framifrån och snett uppåt bakåt i chassit.
Jag har gjort tester med olika mer eller mindre djärva fläktkonfigurationer, och fann att det som var effektivt var att ha en 140mm fläkt på sidan i chassit (om man har plåtchassi förstås) så långt bakåt som möjligt som blåser in luft mot grafikkortet och under detsamma, och sedan en till 140mm fläkt monterad på samma höjd i sidan av chassit men nära fronten och som suger ut luften. På det sättet fick grafikkortets fläktar fräsch luft i sig och den varma utblåsluften blåsten effektivt iväg i stället för att delvis sugas in igen i grafikkortets fläktar. Ja det blev alltså luftflöde bakifrån och framåt. Men det blev renblåst under grafikkortet där värmen ju samlas. Men hur blev det då med luftflödet till CPU? Jo det fick en frontfläkt ta hand om, separat från grafikkortets kylluft. Med en enkel skiva separerades luftflödena. Grafikkortets bakifrån och fram och som vanligt framifrån och bakåt för CPU.

Ett helt annat experiment!
Har du händelsevis några sparade temperaturuppgifter från när du körde med GTX 970-kortet?
Det vore intressant att jämföra din chassi/fläkt-setup med en experimentdator (se nedan) med bra ventilation.

Vid test med Furmark med ett MSI GTX 970 i stock, utveckar kortet ca 200W, GPU Fan 49% 1132 rpm, GPU Temp 65-66 grader. Vid OC 67 grader 217W och 52% GPU Fan. Väldigt tysta GPU-fläktar.

Furmark m GTX 970

Experimentdator - så här får GPUn bra med luft (så kan man ju inte göra med Meshify förstås... ):

Permalänk
Hjälpsam

@abc80piggyback:
Intressant.

"Det är ett problem är att det lätt samlas varm luft under grafikkortet bort emot chassits baksida, det är svårt för luftflödet från frontfläktar att blåsa rent där bak, luftflödet går liksom framifrån och snett uppåt bakåt i chassit."

Det är därför jag inte ser nyttan av en fläkt i taket eller högt upp bak, där är det bra luftflöde i alla fall.
Såg nu att Fractal Design Meshify C verkar ha en fläktplats i botten av lådan, den kanske går att använda, eller tar det på platserna för HDD?
Jag jag brukar som sagt pilla bort ett par av plåtarna för kortplatserna under grafikkortet för att att få ut varmluften där, just nu har jag inte gjort så, eftersom mitt kort är ett "blowerkort".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Sammanfattning av ett experiment för komma till rätta med ansamlad varmluft under GPU , kanske kan ge dig någon idé:
Det är ett problem är att det lätt samlas varm luft under grafikkortet bort emot chassits baksida, det är svårt för luftflödet från frontfläktar att blåsa rent där bak, luftflödet går liksom framifrån och snett uppåt bakåt i chassit.
Jag har gjort tester med olika mer eller mindre djärva fläktkonfigurationer, och fann att det som var effektivt var att ha en 140mm fläkt på sidan i chassit (om man har plåtchassi förstås) så långt bakåt som möjligt som blåser in luft mot grafikkortet och under detsamma, och sedan en till 140mm fläkt monterad på samma höjd i sidan av chassit men nära fronten och som suger ut luften. På det sättet fick grafikkortets fläktar fräsch luft i sig och den varma utblåsluften blåsten effektivt iväg i stället för att delvis sugas in igen i grafikkortets fläktar. Ja det blev alltså luftflöde bakifrån och framåt. Men det blev renblåst under grafikkortet där värmen ju samlas. Men hur blev det då med luftflödet till CPU? Jo det fick en frontfläkt ta hand om, separat från grafikkortets kylluft. Med en enkel skiva separerades luftflödena. Grafikkortets bakifrån och fram och som vanligt framifrån och bakåt för CPU.

140mm-fläkt från sidan hade jag i gamla Define R2, tillsammans med en 140mm i botten precis bakom nätaggregatet. Hade en 120mm-fläkt på baksidan i höjd med CPU-kylaren (Hyper 212), och en 140mm-fläkt i toppen (som egentligen gav marginell skillnad om jag minns rätt). Inga fläktar i fronten, då de (efter en del tester) inte tillförde någonting nämnvärt till kylningen men ökade ljudnivån marginellt (och jag hade inga hårddiskar mot slutet, de bara vibrerar och för oväsen av sig även när de är isolerade via gummibussningar). GTX 970 satt i denna låda i nästan 3 år, från mellandagarna 2015/2016 tills den flyttades med till nya bygget i oktober 2018, och innan dess hade jag ett Radeon HD 5850.

Skrivet av abc80piggyback:

Ett helt annat experiment!
Har du händelsevis några sparade temperaturuppgifter från när du körde med GTX 970-kortet?
Det vore intressant att jämföra din chassi/fläkt-setup med en experimentdator (se nedan) med bra ventilation.

Vid test med Furmark med ett MSI GTX 970 i stock, utveckar kortet ca 200W, GPU Fan 49% 1132 rpm, GPU Temp 65-66 grader. Vid OC 67 grader 217W och 52% GPU Fan. Väldigt tysta GPU-fläktar.

Furmark m GTX 970

Jag har ytterst begränsad riktig data från GTX 970-tiden, främst så kallad anekdata. Mitt fabriksöverklockade GTX 970 svettades nog inte mer än 150-170 W i snitt, vilket i så fall är strax under den nivå som nuvarande GTX 1080 Ti med power target på 75% ligger på (allt enligt HWINFO64). Möjligt att jag t.o.m. körde det med en reducerad power target, jag minns faktiskt inte.

Jag hittade faktiskt en gammal bild från 7 december förra året, när jag försökte hitta en stabil överklockning för processorn. Det är en skärmdump av HWINFO64 efter 8 timmar kontinuerlig Realbench-körning.

Det famgår att GPU power aldrig nådde högre än max 77.8% (74% i genomsnitt). De "performance limit"-delar som triggat ser ut att vara reliability voltage, max operating voltage, samt utilization. Inget om power eller thermal. Temperaturen når max 67 C (66 C i genomsnitt) med max fläkthastighet på 40% och effektförbrukning på max 127 W (121 W i genomsnitt).

Med förra chassit är det heller ingen vettig jämförelse då jag körde 1080p@60Hz då, och betydligt äldre CPU (en överklockad i5-750 från 2010).

Skrivet av abc80piggyback:

Experimentdator - så här får GPUn bra med luft (så kan man ju inte göra med Meshify förstås... ):
https://i.imgur.com/Al7Pl1l.jpg

Ser nästan ut som hur SL600M löser kylningen!

Skrivet av Ratatosk:

Såg nu att Fractal Design Meshify C verkar ha en fläktplats i botten av lådan, den kanske går att använda, eller tar det på platserna för HDD?

Det är där man kan monter 3.5"-hårddiskar, men jag har inte haft mekaniska hårddiskar i datorn på flera år, uteslutande p.g.a. ljudet.

Dock sitter denna fläktplats i framkant och ger marginell nytta för borte delen av grafikkortet, samt att man måste plocka bort en del av den PSU-shroud som sitter där och det ser inte lika snyggt ut då.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Testa att att undervolta med afterburner, det gjorde jag med mitt gamla 1080Ti Strix. Gör även samma med mitt nuvarande 2080Ti Strix och det hjälper en hel del. Har också ett Meshify C förövrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless