Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Kolla på Le Mans, där vinner dieslarna pga. lägre förbrukning dvs. få pitstops.

Skickades från m.sweclockers.com

2018 vann Toyota, med en bensinare.
2017 vann Porsche med en bensinare.
2016 vann Porsche med en bensinare.
2015 vann Porsche med en bensinare.
2010-2014 vann Audi med en diesel.
2009 vann Peugeot med en diesel.
2006-2008 vann Audi med en diesel.
1923-2005 vann bensinare.

Audi vann för att dom hade en j*kligt bra team och det krävdes storsatsning av de andra för att klå dom.
Dom hade nog vunnit lika mycket och dom valt bensin.
Men nu ville dom ju sälja dieslar

Permalänk
Avstängd

1991 vann Mazda 787B med wankelmotor och fick inte vara med och leka nästa år för de europeiska tillverkarna blev så ledsna i ögat

En av mina absoluta favoritbilar, jäkla imponerande att vinna 2a gången man är med, och dessutom vinna tillräckligt stort för att inte få vara med mer

Så väljer man sin pendlarbil efter vad som vinner le-mans så är ju en bil med wankelmotor solklart, de har ju vunnit nästan varenda race de varit med i

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Volvo påstår att deras nya V60 D4 drar ~4 l/100km på landsväg. Hur sakta kör du om du får ner den till 3 l/100km?

Lämna Gbg måndag morgon för Oskarshamn. Hela veckan i Oskarshamn med omnejd, hem på fredag eftermiddag, kört 89 mil får i 27 liter. Jag får det till 0,303 liter milen. Jag kör inte över laglig fart, så mycket jag bara kan på farthållaren.
Med reservation för någon kilometers felvisning av mätaren, så är det vad jag landade på.
Tankningen är heller inte konsekvent, då det är en hyrbil och jag tankar upp när jag lämnar bilen. Jag tankar till det tar stop. Hur mycket extra tidigare tankare tryckt i vet jag inte. Men det är väl inte så vanligt att man står och mjölkar ur pumpen för en hyrbil?
(Färddatorn sa till och med 0,29, men jag går på km och hur mycket jag får i tanken.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

1991 vann Mazda 787B med wankelmotor och fick inte vara med och leka nästa år för de europeiska tillverkarna blev så ledsna i ögat

En av mina absoluta favoritbilar, jäkla imponerande att vinna 2a gången man är med, och dessutom vinna tillräckligt stort för att inte få vara med mer

Så väljer man sin pendlarbil efter vad som vinner le-mans så är ju en bil med wankelmotor solklart, de har ju vunnit nästan varenda race de varit med i

Ljudet från 787B är ett av mina go to sounds när jag känner mig lite nere. Får rysningar och blir glad när jag lyssnar på ljudet. 4-rotors wankel överlag har ju rätt sinnessjukt ljud.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: I retract my statement. Har inte hängt med på senare år, men dieslarna dominerade ett tag oavsett.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Alltså tänker man efter lite så ser man snabbt att det där inte stämmer.
Anta att du har en väldigt "hal" bil och den klarar sig på 5kW effekt för att hålla 90km/t.
Med 50% verkningsgrad producerar du då 10kW värme.
10kW räcker och blir över för att värma både motor och kupé.

Den uträkningen får du nog fundera igenom en gång till...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Svensktiger:

Alltså tänker man efter lite så ser man snabbt att det där inte stämmer.
Anta att du har en väldigt "hal" bil och den klarar sig på 5kW effekt för att hålla 90km/t.
Med 50% verkningsgrad producerar du då 10kW värme.
10kW räcker och blir över för att värma både motor och kupé.

Att motorn skulle vara så effektiv att man inte kan få vettig värme är bara en ursäkt för bilar med taskig värme.
Vanligtvis franska bilar

Fast i din uträkning har du en verkningsgrad på 33.33333... procent, inte 50.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Den uträkningen får du nog fundera igenom en gång till...

Skrivet av Meantek:

Fast i din uträkning har du en verkningsgrad på 33.33333... procent, inte 50.

Har som alla ibland lite otur när jag tänker
Blir ju såklart 5kW förlust.

Men poängen var att med en förbränningsmotor finns det gott om värme att använda.

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Wow, vilken respons det blev i denna tråd! Tack så jättemycket för alla tips, ideer och förslag! Har läst igenom allt, och blivit ganska mycket klokare!

Så, om jag ska sammanfatta den allmänna uppattningen borde jag inte satsa på den allra minsta typen av bil som jag först tänkte mig, utan gå upp en storleksklass, både för komfort och för att de ofta drar typ lika mycket som en mindre på motorväg.
Det har varit delade meningar om vilket bränsle man ska satsa på, men tycker ändå de flesta har röstat på diesel med mia körvanor, så kommer nog sikta på det!

Det har varit många förslag på olika bilar från massa olika märken. Jag har kollat runt lite mer, och fastnat för lite olika bilar mer i "mellanklassen". De jag har fastnat mest för är nog Toyota Auris, Kia Cee'd och volvo V40 (kanske i mindre laget, men verkar ändå vara bra för mina ändamål). Både Auris och Cee'd verkar gå att få relativt nya årsmodeller (typ -14 och uppåt) med inte så många mil på nacken och med dieselmotor för under 100k. V40 lite dyrare. Vad sägs om de förslagen? Är som sagt inte ute efter en särskillt häftig eller sportig bil, utan en billig, bekväm, modern och helt ok bullermässigt bil som ska gå att köra långt med.

Tack än en gång för all hjälp än så länge!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Hej alla!
Wow, vilken respons det blev i denna tråd! Tack så jättemycket för alla tips, ideer och förslag! Har läst igenom allt, och blivit ganska mycket klokare!

Så, om jag ska sammanfatta den allmänna uppattningen borde jag inte satsa på den allra minsta typen av bil som jag först tänkte mig, utan gå upp en storleksklass, både för komfort och för att de ofta drar typ lika mycket som en mindre på motorväg.
Det har varit delade meningar om vilket bränsle man ska satsa på, men tycker ändå de flesta har röstat på diesel med mia körvanor, så kommer nog sikta på det!

Det har varit många förslag på olika bilar från massa olika märken. Jag har kollat runt lite mer, och fastnat för lite olika bilar mer i "mellanklassen". De jag har fastnat mest för är nog Toyota Auris, Kia Cee'd och volvo V40 (kanske i mindre laget, men verkar ändå vara bra för mina ändamål). Både Auris och Cee'd verkar gå att få relativt nya årsmodeller (typ -14 och uppåt) med inte så många mil på nacken och med dieselmotor för under 100k. V40 lite dyrare. Vad sägs om de förslagen? Är som sagt inte ute efter en särskillt häftig eller sportig bil, utan en billig, bekväm, modern och helt ok bullermässigt bil som ska gå att köra långt med.

Tack än en gång för all hjälp än så länge!

Jag har samma "problem" som du har, veckopendlar dock och kör istället dryg 80 mil på en vecka (40 mil enkel väg då) och söker själv en driftsäker och ekonomisk bil. Min budget är lite högre men här är vad jag kommit fram till.

1. Toyota Avensis 2.0D. Stor, bekväm, driftsäker, billig i drift. Köper man hos auktoriserad Toyotahandlare gäller Toyota kvalitétsgaranti tills bilen är 8år eller gått 15.000 mil.

2. Kia Cee'd SW 1.6 CRDi. Min sambo leasar en sådan nu, mest troligt att jag köper loss denna till ett förmånligt pris. Inte lika bekväm som Toyotan, drabbats av en del småfel generellt. 7 års nybilsgaranti! Något bullrig i kupén, lösningen var ett par andra däck än dom som sitter monterade original. Siktar på en GT-line då den har avsevärt mycket skönare stolar än vanliga Cee'd. Lägst försäkringspremie för mig (ung man i Göteborg)

3. Volvo V40 D2. Överlägset komfortablast, känns mest premium, drar minst bränsle av den här trion. Vill man ha en med snarlik utrustning som Avensis eller Cee'd får man antingen gå upp en bit i pris, eller sikta på en äldre/med fler mil på mätaren. Erbjuds inte med lika omfattande garantier som Kia eller Toyota. Ogillar den manuella växellådan, och så är bilen över lag betydligt mindre än Cee'd SW och Avensis. Låg skatt, låg förbrukning och låg försäkringspremie talar för V40.

Mest bil för pengarna får du hos Kia. Cee'd finns det många av på marknaden och det är en lättsåld bil den dagen du vill bli av med den. Men den som tilltalar mig mest är Avensis, stor och bekväm och låga driftskostnader

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joccmock:

Jag har samma "problem" som du har, veckopendlar dock och kör istället dryg 80 mil på en vecka (40 mil enkel väg då) och söker själv en driftsäker och ekonomisk bil. Min budget är lite högre men här är vad jag kommit fram till.

1. Toyota Avensis 2.0D. Stor, bekväm, driftsäker, billig i drift. Köper man hos auktoriserad Toyotahandlare gäller Toyota kvalitétsgaranti tills bilen är 8år eller gått 15.000 mil.

2. Kia Cee'd SW 1.6 CRDi. Min sambo leasar en sådan nu, mest troligt att jag köper loss denna till ett förmånligt pris. Inte lika bekväm som Toyotan, drabbats av en del småfel generellt. 7 års nybilsgaranti! Något bullrig i kupén, lösningen var ett par andra däck än dom som sitter monterade original. Siktar på en GT-line då den har avsevärt mycket skönare stolar än vanliga Cee'd. Lägst försäkringspremie för mig (ung man i Göteborg)

3. Volvo V40 D2. Överlägset komfortablast, känns mest premium, drar minst bränsle av den här trion. Vill man ha en med snarlik utrustning som Avensis eller Cee'd får man antingen gå upp en bit i pris, eller sikta på en äldre/med fler mil på mätaren. Erbjuds inte med lika omfattande garantier som Kia eller Toyota. Ogillar den manuella växellådan, och så är bilen över lag betydligt mindre än Cee'd SW och Avensis. Låg skatt, låg förbrukning och låg försäkringspremie talar för V40.

Mest bil för pengarna får du hos Kia. Cee'd finns det många av på marknaden och det är en lättsåld bil den dagen du vill bli av med den. Men den som tilltalar mig mest är Avensis, stor och bekväm och låga driftskostnader

Köpte mig faktiskt en bil igår, det landade tillslut på en Hyundai i30! I princip samma bil som Kia Cee'd. Från 2013 i fint skick, drygt 5000 mil för 85k. Köpte den hos en auktoriserad Hyundai-handlare, så fick 3 års begagnatgaranti som täcker i princip allt dyrt som kan gå sönder, så jag är nöjd! Tittade också länge på V40, men tyckte inte att det ganska mycket högre priset (du får nog pröjsa i alla fall upp mot 130-140 000 för en relativt ny med ok mil) inte var försvarbart i mitt fall. Visst, det är absolut en mer premium bil, men personligen tyckte jag Hyundaien känndes mycket skön när jag testade den! Hade inga problem med buller mm.
Avensis kollade jag aldrig på, men däremot Auris (samma storleksklass som t.ex. Cee'd och i30). Fin bil, men tänk på att du måste serva den varje 1500 mil för att begagnatgarantin ska gälla. Med Cee'd och i30 behövs det bara varje 3000 mil (i alla fall på dieslarna). För en V40 med D2 motor är det varje 2000 mil.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Frun har en 1999 Volvo S40 1.8i med direktinsprutad Mitsubishi bensinmotor, drar 0,55-0,6 i stadiga 110 km/t med farthållare på motorväg. AC, hygglig ljudanläggning och ganska tyst, jag använder den nu i st. f. Volvo V70 vid tillfällig pendling 2x8 mil under några månader.
Helt OK bil, vet inte om något motsvarande tillverkas nu men begagnade kostar inte mycket.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Frun har en 1999 Volvo S40 1.8i med direktinsprutad Mitsubishi bensinmotor, drar 0,55-0,6 i stadiga 110 km/t med farthållare på motorväg. AC, hygglig ljudanläggning och ganska tyst, jag använder den nu i st. f. Volvo V70 vid tillfällig pendling 2x8 mil under några månader.
Helt OK bil, vet inte om något motsvarande tillverkas nu men begagnade kostar inte mycket.

Mitsubishi's GDI motor har ett ganska dåligt rykte med många dyra reparationer. Både i Mitsubitshis egna fordon, som i Volvos 1.8i t.o.m. år 2000.
Volvo hade en 1.8 UTAN "I" också, med Renaults 1,8l till år 2000 och Volvos egna från 2001. Utan GDI tekniken (Leanburn) drar den dock något mer bränsle.
Men de exemplar som överlevt så långt, kostar inte mycket, bara rulla i diket när den lägger av och ringa efter en taxi!
Förhoppningsvis klarar den ett par år till, om man köper en?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Mitsubishi's GDI motor har ett ganska dåligt rykte med många dyra reparationer. Både i Mitsubitshis egna fordon, som i Volvos 1.8i t.o.m. år 2000

Då har hustrun haft tur, 13-14 000 mil helt utan problem.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Bränslekostnaden kommer ju bli enorm med en bensin eller diesel.
Finns en del elbilar nu att välja på. Kan du ladda på jobbet kan du välja nästan vilken som helst, alla klarar 8 mil i alla väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Då har hustrun haft tur, 13-14 000 mil helt utan problem.

Ja man ser inte många 1.8i eller Mitsubishi GDI på vägarna längre. (Tekniken är inte nedlagd, men GDI var första kommersiella LeanBurn motorn, vad jag vet.) Var många som rasade. Idén var god, bränslesnålare motorer!
Mazda har en liknande lösning idag i sina "Skyactive" motorer, men de tar hjälp av turbo och större kyld EGR.
Trevligt att ni hittat ett bra exemplar, går snålt och rent.
Dessutom en trevlig bil, hade själv en V40 2003a i sex år. Hade nog haft den kvar än, om jag inte blivit prejad och försäkringsbolaget löst ut bilen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!