Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Räkna med ca 20 lök extra i utgift på den.
Fin bil, går "gött", men den har den franska motorn (Driv-e) och därmed ett FAP filter som skall bytas på 10000mil servicen. Se till så den verkligen vart bytt innan köp. 80-100 mil i veckan tar dig fort upp till 20000mil och servicen med nästa FAP-filter byte.
Helt OK bilar, men man måste ta höjd för de dyra servisarna.

Visserligen väldigt bra poäng, men återkommande på många i samma klass. Gäller kort och gott att läsa på om varje modell och motor innan köp.

Edit: I TS miltal så hade jag övervägt elbil om jag kunde fått in det i budget. Ingen bränslekostnad är coolt.

Permalänk
Medlem

Mina pendlar mil sedan 2005
Skoda pickup 10000 mil (skräp)

Peguote 307SW 2.0 Bensin (0,85l/s mycket 140km/h) 28000mil. Rätt komfortabel bil men med teknik som var långt ifrån fulländad. Var ganska mycket besök på verkstad för massor med skumma fel.

Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 29000 till dags datum. Varit mindre på verkstad än Peguoten var de första 10 000 milen totalt.
(0,5 i förbrukning med med 140km/h).
Gillar bilen skarpt utom att det är lite högt buller i den. Vet inte hur dagens DSG är, men den jag har har skorrat på tomgång eller när det inte är dragläge de senast 18000 milen. DSG är underbart men min version kostar nästan 1kr milen i service som skall utföras var 6000mil.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen du tittar så hade jag rekommenderat en V40 D2. Drar väldigt lite och tittar du på en av senare modell så varvar dom ungefär 2000 varv vid 120km/h. Så perfekt pendlingsfordon.
Trevliga och köra, helt okej ljud även i baspaketen, låg ljudnivå, låg skatt, driftsäkra bilar.

Behöver du en något större bil så titta på v60. Drar något mer men även större bil.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Bränsle ekonomin!

Nja... Riktigt så är det ju inte! Jag håller med om att det är politiskt idag, miljönissarna blev ju fullständigt tagna med brallorna nere med "Dieselgate"
Men om vi bortser från politiken och olika straffsatser de hittar på, så är Dieselmotorn mycket effektivare att nyttja bränslet! Faktum är att moderna bilar är så effektiva att det inte ens blir över för värme i kupén på många dieslar, så man måste utrusta dem med dieselvärmare så föraren inte behöver frysa på vintern.
Därav den låga förbrukningen!
Så om TS pendlar 250mil/mån, 4000mil/år, har TS råd att betala en skatt på 5-6 tusen på en diesel bil. Han sparar ändå in det med råge vid pumpen.

Det är bara en myt, det blir mer värme över än du någonsin kan önska dig, energieffekten är väl ca 30% på diesel +- någon procent, bensin runt 25%. Med andra ord 70-75% försvinner. Dieselvärmare är för att man skall ha en varm och go bil när man kör iväg på morgonen. Våran A6:a 2015 Diesel drar ca 0,55, min gissning är att en bensinare drar runt decilitern mer i motorvägsfart. Vid 15:-/lit är det 1,50kr per mil vilket skulle ge en merkostnad ca 6000:-/år. Skatten ej inräknad. Så att påstå att han tjänar in med råge är en stark överdrift. Dieselbilar har dyra partikelfilter bland annat, å andra sidan brukar dieselmotorer hålla längre, i alla fall förr. För och nackdelar med båda.

Permalänk
Medlem

En BMW E46 320d skulle kanske vara något? Går på långt under 100k, perfekt pendlarbil och bra komfort. Farsan hade en sådan och pendlade 20mil/dag med i flera år, drog runt 0.5-0.55 har jag för mig. För 100k får du utan problem en E90/E91 318/320d som drar runt 0.45-0.5l/milen och komforten går inte ens att jämföra med en japanare/fransk bil.

Min E90 320d har gått 18k mil och vad jag vet så är partikelfilter aldrig bytt. Jag tog upp EGR-ventilen i somras och den hade knappt nå sot på sig över huvud taget. Farsans E46 hade gått 29k mil när han sålde den och partikelfiltret var nog aldrig bytt på den heller. Sist jag kollade så var den besiktad vid ~38k mil och fortfarande i trafik.

Det är lätt att tänka att du ska ha en liten och nätt bil, gärna typ en japanare eller fransk liten bil som "går billigt" men dom är inte så trevliga att pendla i. Tänk på att du kommer sitta i bilen nästan 2 timmar per dag (10h/vecka minst) så tänk lite extra på komfort. En BMW, Audi, eller Mercedes är inte nödvändigtvis dyr på reparationer heller så länge man beställer delar från t.ex Autodoc och lämnar in till en fristående mekaniker (ej märkesverkstad).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hittade en Skoda Fabia Combi -17 för en bit under 100k. Pendlar inte varje dag, men har kört ett gäng längre resor utan problem med komfort. Mycket bil för pengarna, är relativt tyst och bekväm, känns mycket "mognare" än priset skvallrar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Det är bara en myt, det blir mer värme över än du någonsin kan önska dig, energieffekten är väl ca 30% på diesel +- någon procent, bensin runt 25%. Med andra ord 70-75% försvinner. Dieselvärmare är för att man skall ha en varm och go bil när man kör iväg på morgonen. Våran A6:a 2015 Diesel drar ca 0,55, min gissning är att en bensinare drar runt decilitern mer i motorvägsfart. Vid 15:-/lit är det 1,50kr per mil vilket skulle ge en merkostnad ca 6000:-/år. Skatten ej inräknad. Så att påstå att han tjänar in med råge är en stark överdrift. Dieselbilar har dyra partikelfilter bland annat, å andra sidan brukar dieselmotorer hålla längre, i alla fall förr. För och nackdelar med båda.

Nej, detta är inte någon myt. Att dieselbilar ofta har tillsatsvärmare beror på att de har svårt att få upp kylvätsketemperaturen när det är kallt ute. Skillnaden mellan en parkeringsvärmare och en tillsatsvärmare är att den senare enbart går då motorn är igång, för att en tillsatsvärmare ska gå att använda som parkeringsvärmare så måste dem vanligtvis kompletteras med elektrisk kylvätskepump och modifierad styrning. Verkningsgraden hos en personbilsdieselmotorer ligger på upp till ca 41-43% ungefär, det varierar beroende på lastfall. Merparten av den värme som inte blir till mekanisk rörelse går dock inte till kylsystemet utan följer med avgaserna ut, kyls bort av fartvinden direkt från motorn eller via oljekylaren. Har man en vätskekyld oljekylare så kan man förvisso eventuellt utnyttja värmen från motoroljan också, dock först efter att med kylvätskans hjälp värmt upp de ca. 4-6 liter olja som vanligtvis finns i en motor.

En dieselmotor brukar vara ca 10-20% energisnålare än en bensinmotor och sedan är diesel ca 10% energitätare per liter. Ju större bil, desto större vinst med diesel kan man säga samt tvärtom.

Partikelfilter är ofta sammanbyggd i en enhet tillsammans med katalysatorn på en modern dieselbil och behöver i regel inte bytas om man sköter om bilen, dvs använder rätt olja med låg askhalt och kör så att bilen får regenerera partikelfiltret som man ska. Motorvägspendling är utmärkta förhållanden för detta.

Permalänk
Medlem

Angående partikelfilter på diselbilar så är det värt att kolla upp om den har ett partikelfilter som behövs bytas/rengöras eller om det "rengör" sig själv.
Av min erfarenhet av Volvo (gäller kanske andra märken också) så brukar man behöva byta/rengöra filtret på diselbilarna med klenare motor medans de med lite kraftigare rengör sig själva.

Permalänk
Föredetting

Hade jag behövt köra 16 mil per dag hade jag importerat en Renault Laguna Coupé 2.0dCi, 2012 eller senare. Släpper ut 124-130g CO2/km, alltså låg skatt, därtill brutalt bekväma och tysta på långfärd. Ganska mycket glidarbil i och för sig, inget för den som gillar att åka på styltor.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör 12 om dagen till jobb. Jag har trivts bäst med de lite större bilarna när jag pendlat ( Audi 80/volvo 850/ saab 9-5/9-3 och nu en avensis från 07.) har gjort några försök med minibilar opel corsa och Hyundai atos men gett upp efter typ ett halvår pga komfort. Är värt att lägga lite mer på pendlingen och få krock säkerhet och komfort i utbyte enligt mig.
Farthållare, motorvärmare och ac är 3 grejer jag aldrig skulle köpa bil utan när man ska köra så mycket.

Jag brukar hålla mig runt 30-50 000kr pga vill inte köpa en för fin bil när jag lägger så många mil på den så fort. Än så länge har jag inte råkat ut för några hemska reparations kostnader men jag gör det mesta själv.

@WDac Hörde på radion att den genomsnittsliga timlönen för en arbetare i Sverige ger i stort sett lika mycket bensin nu som på 80 talet, skiljde typ några deciliter beroende på vilka två årtal man jämförde.

Uppenbarligen så skriver du vad jag borde ha skrivit haha.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Visserligen väldigt bra poäng, men återkommande på många i samma klass. Gäller kort och gott att läsa på om varje modell och motor innan köp.

Edit: I TS miltal så hade jag övervägt elbil om jag kunde fått in det i budget. Ingen bränslekostnad är coolt.

Nå, helt gratis är det ju inte om elräkningen hemma går upp med några tusen procent!
Men att åka för ett par kronor milen skulle absolut smälla högre än att tanka för snart 20kr/litern.

En annan aspekt som många kommentarer som din, lätt tappar bort. Elen tankas i regel hemma eller på jobbet (Om man har den förmånen?) Jag själv till exempel, måste räkna bort elbilen direkt, då jag bor i en hyresrätt mitt inne i stan (Där vi borde köra med elbilar) och har ingen möjlighet att få till en laddstation vid P-platsen.

Så infrastrukturen för elbilar är lite bak o fram, eller uppochned. Där de flesta borde köra el, går det inte att få till.
Medans utanför stan, där de många bor i villa, eller även hyreshus, finns det ändå plats att ordna laddstationer.

Skrivet av EmilH:

Det är bara en myt, det blir mer värme över än du någonsin kan önska dig, energieffekten är väl ca 30% på diesel +- någon procent, bensin runt 25%. Med andra ord 70-75% försvinner. Dieselvärmare är för att man skall ha en varm och go bil när man kör iväg på morgonen. Våran A6:a 2015 Diesel drar ca 0,55, min gissning är att en bensinare drar runt decilitern mer i motorvägsfart. Vid 15:-/lit är det 1,50kr per mil vilket skulle ge en merkostnad ca 6000:-/år. Skatten ej inräknad. Så att påstå att han tjänar in med råge är en stark överdrift. Dieselbilar har dyra partikelfilter bland annat, å andra sidan brukar dieselmotorer hålla längre, i alla fall förr. För och nackdelar med båda.

Moderna dieslar är upp och nosar på 50% effektivitet. Resten av energin, det mesta åker rakt ut ur avgasröret, (Som någon tidigare skrev.) De flesta moderna dieslar klarar inte att komma upp i arbetstemperatur utan extra värmare på vintern. Så de flesta dieslar jag kört på senare år går en värmare igång så snart man startar bilen, annars skulle bilen inte klara emissionskraven.

Jag har de senaste fem åren kört mycket hyrbilar, provat de flesta märken och många modeller. ALLA dieslar har gått under 0,4l/m.
Eran gamla A6a är mao ett dåligt exempel på energi effektivitet.
Jag har kört både Volvo V40 D2 och V60 D4 på 0,3l/m snitt över en vecka, med en långkörning Gbg-Oskarshamn, hela arbetsveckan med korta sträckor stadskörning och hem igen till helgen. Så på landsväg har de mao gått under 0,3l/mil. Din gamla Audi A6 drar alltså nästan det dubbla mot en 180hkr V60?

Jag är inte för just Volvo, men den resan gjorde jag så många gånger att man börjar intressera sig för allt som kan bryta tristessen. (Som att räkna droppar soppa, alla gula bilar man möter, osv.)
I Umeå, hyrde jag Audi A4, någon raket version av modellen, med diesel, AWD var den också, kom ändå inte upp över 0,4.
På Bryssels flygplats har jag fått smaka på de flesta franska och många Fiat modeller. De flesta diesel (Fast på senare tid, efter Dieselgate har små motorer med turbo börjat dyka upp. Ofta samma karaktär som diesel, trevliga.) och där nere är tempot på landsväg lite högre, inte heller där har jag lyckats prestera i närheten av dina siffror.

Nu brukar jag hyra mellanklass (A6 är lite större) Stor bil är förvisso trevlig att köra, men den tar mera plats när den står stilla. Därför som många SUV förare behöver mer än en P-plats numera. Man tänker "vilket jä"#¤a svin. Men om vederbörande lyckats parkera bilen normalt innanför sträcken, skulle hen få krypa in och ut via bagage luckan. P-rutor är inte stora nog. (Kanske i USA där trenden kommer ifrån?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

en bmw diesel skulle jag rösta på då dom är riktigt effektiva spec. m47-n47 samt nya 3cyl dieseln. (egentligen så är ju deras 6cyl effektivare dock drar de lite mer och kostar förbannat mkt i skatt)
Bekväma och oftast roliga att köra
De flesta går även att mappa om för att dra mindre+mer vrid

Permalänk
Medlem

Har en honda Jazz 1.3 2016 som pendlarbil. Färdatorn visar under 0.5 milen (4.3) senast.. Bekväm för att vara småbil.

Har infotainnent/navi, båtand, ac, farthållare och sjukt praktisk inredning så man kan få in en hel del om det skulle behövas.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Farthållare är ju ett måste om du ska köra så långt!

Är inte det standard utrustning sedan 1995 typ?

Skrivet av yugurt:

Dieseln blir rekommenderad eftersom bränslekonsumtionen ofta är markant lägre.

Diesel borde ju vara billigar nu också är det förbjuds hit och dit. Diesel är ju bra för lång pendling men inte för små 5 minuters resor ner till Ica.

Permalänk
Medlem

Skulle jag sjv behöva bil för pendling skulle jag köra på Ford focus ecoboost 1.0t 100hk finns ifrån årsmodell 2013-
http://www.facit.com/se/snabbtest-av-ford-focus-1-0-ecoboost/
scrollar du ned här står det mesta om bensinförbrukning mm
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-ford-focus-10-ecoboo...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Jubileumsmästare

Du får tillbaka 64k på skatten varje år om du pendlar fem dagar i veckan. Utgå därifrån och känn efter vad du är villig att lägga för att få komfort osv två timmar om dagen.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@folmeroN:

Min kollega som pendlar åtta mil enkelväg (dvs 16mil totalt) varje dag köpte nyligen en elbil - Kia Soul EV SUV. Han är nöjd och väldigt glad över att slippa betala dyrt drivmedel. Den klarar ju däremot inte så långa sträckor (max ca 25mil) men perfekt som pendlarbil. När han köpte den ny så hade de 60 000kr kampanjrabatt (samt 60 000kr klimatbonus) så den landade på 200TKR. Borde gå att hitta för 100-150TKR relativt ny.

Men går det ihop sig sen när man behöver byta batteri om fem år?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag skulle nog inte ta disel, mer som behöver servas och ofta dyrare saker så som partikelfilter.

jag skulle hålla mig till enkla driftsäkra bilar, toyota och liknande.

What? En diesel har mindre saker som ska bytas vid en service...

Mycket svammel om vag men undrar om de ägt någon själv..
Jag hade gått på en Skoda fabia/octavia med dieselmotor. Rätt pris, rätt kvalitet. Undvik DSG-lådan så mycket du kan om ekonomin spelar roll. 6-växlade är helt ok kvalitet men det är lite dyra oljebyten på den (rs modellerna) ca 6000 per 6000 mil..

Personligt tycke nu..
En octavia rs diesel med DSG-låda
Är bland de bästa bilarna jag ägt faktiskt, går snålt och är faktiskt jäkligt kul att köra. Bra utrymmen, vettig komfort, bra känsla

Och ja, en diesel går snålare än en bensinare. Inget snack om saken. Det ingår i konstruktionen så att säga. Minst 10% men ofta mer
Långkör du så är det inga problem med partikelfilter heller. Det är bara folk som kör i stan som råkar ut för det.. (korta sträckor)

Här exempelvis
https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_2_0_TDI_RS_170...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rekommenderar en lite större bil trots att de kan dra mer. Franska småbilar kostar mer än man tror bara genom den låga kvaliteten. Du ser sällan något franskt som rullat 20000 mil. Detta för att de krånglar mer än det är värt att laga långt innan.
Sedan så sitter man inte bra i småbilar längre stunder varje dag, ofta är det hårda lågviktssäten av en typ som gett mig långvarig smärta i muskelfästen och leder på baksida lår. Yaris som nämndes tidigt ger mig en krökning av länden som inte känns nyttig alls.
Småbilar är inte sällan oproportionerligt törstiga i motorvägsfart då deras klena och relativt simpla motorer måste arbeta i höga varvtal. Jag har aldrig åkt en billigare småbil där ljudanläggningen klarat av att ge något njutbart eller användbart ljud nog för att tävla med bilens höga ljudnivå i motorvägsfart. Möjligen att precis nya småbilar är bättre, men morsans moderna Yaris är oduglig ljudmässigt på landsväg.
Och efter en olycka i motorvägsfart i en Clio så blir man ju aldrig snygg igen heller.

En större bil med stor motor och bra växellåda blir snål i motorvägsfart. Du har riktiga bilsäten, tyst kupé och har ofta ett bra ljud. Och du har större chans att klara dig levande eller rent av helskinnad från en olycka. Har varit med om två olyckor där bilen åkt av vägen i cirka 100Km/h utan att jag eller någon i bilen fått en skråma. I båda fallen i stora svenska bilar. Du kommer snart märka att en lite större bil är användbar till mer än pendling ifall du ska köpa lägenhet, renovera, köpa möbler, semestra, bilda familj med mera. Semestern i småbilen är bara masochism.

Sist men inte minst. Lägger du 50000:- på en vanlig småbil så kanske den känns värd att ha om du snart säljer den vidare. Men ska du ha den några år så kommer du lägga en hel del på reparationer. Märken som sysslar mer med stora bilar bygger på ett annat sätt. Och en stor bil du köper för 50000:- kan utan problem ha långt mer än halva sin livstid kvar trots många mil på mätaren. I en stor kvalitativ bil kan man tryggt lägga på 20Km/h ifall du är typen som har bråttom på stora tomma motorvägar, utan att detta sänker komfort eller ökar bränsleförbrukning nämnvärt, och utan att du dör på kuppen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Aleshi:

Rekommenderar en lite större bil trots att de kan dra mer. Franska småbilar kostar mer än man tror bara genom den låga kvaliteten. Du ser sällan något franskt som rullat 20000 mil. Detta för att de krånglar mer än det är värt att laga långt innan.
Sedan så sitter man inte bra i småbilar längre stunder varje dag, ofta är det hårda lågviktssäten av en typ som gett mig långvarig smärta i muskelfästen och leder på baksida lår. Yaris som nämndes tidigt ger mig en krökning av länden som inte känns nyttig alls.
Småbilar är inte sällan oproportionerligt törstiga i motorvägsfart då deras klena och relativt simpla motorer måste arbeta i höga varvtal. Jag har aldrig åkt en billigare småbil där ljudanläggningen klarat av att ge något njutbart eller användbart ljud nog för att tävla med bilens höga ljudnivå i motorvägsfart. Möjligen att precis nya småbilar är bättre, men morsans moderna Yaris är oduglig ljudmässigt på landsväg.
Och efter en olycka i motorvägsfart i en Clio så blir man ju aldrig snygg igen heller.

En större bil med stor motor och bra växellåda blir snål i motorvägsfart. Du har riktiga bilsäten, tyst kupé och har ofta ett bra ljud. Och du har större chans att klara dig levande eller rent av helskinnad från en olycka. Har varit med om två olyckor där bilen åkt av vägen i cirka 100Km/h utan att jag eller någon i bilen fått en skråma. I båda fallen i stora svenska bilar. Du kommer snart märka att en lite större bil är användbar till mer än pendling ifall du ska köpa lägenhet, renovera, köpa möbler, semestra, bilda familj med mera. Semestern i småbilen är bara masochism.

Sist men inte minst. Lägger du 50000:- på en vanlig småbil så kanske den känns värd att ha om du snart säljer den vidare. Men ska du ha den några år så kommer du lägga en hel del på reparationer. Märken som sysslar mer med stora bilar bygger på ett annat sätt. Och en stor bil du köper för 50000:- kan utan problem ha långt mer än halva sin livstid kvar trots många mil på mätaren. I en stor kvalitativ bil kan man tryggt lägga på 20Km/h ifall du är typen som har bråttom på stora tomma motorvägar, utan att detta sänker komfort eller ökar bränsleförbrukning nämnvärt, och utan att du dör på kuppen.

Yes, precis som du skriver så är inte småbilar ekonomiska på motorväg. Hellre nåt större med vettig utväxling som större dieslar brukar ha. 3500rpm i 110 är inte kul... eller ekonomiskt som exempelvis yaris, polo, fiesta mm

För att inte tala om vad som händer om det skulle smälla...
Har sett mardrömmen med en aygo på essingeleden...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är inte det standard utrustning sedan 1995 typ?

Verkligen inte. Beror ju självklart på vilket segment du kikar på men man ska inte anta att det ingår bara för bilen är modernare än 1995. Sen finns det olika bra farthållare också.
Min saab 9-5 behöll farten som man knappade in oavsett om det gick upp eller nerför, min nuvarande toyota (avensis 2007)har nog bland den värsta farthållaren jag varit med om på en modern bil går att använda på vanlig plan väg men går kör jag där det är lite kuperat så kan den svaja allt från 65-80 om den är ställd på 70. Ex om det kommer en uppförsbacke så gasar den lite efter några sekunder och när man kommer över krönet så är den seg på att släppa av och man kommer då upp mot 80. Min fars gamla rav 4 2005 betedde sig likadant så tror inte det är något fel på min bil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kör en Honda Civic Tourer diesel som drar 0,40 - 0,43 motorväg ca 12mil dag.
Billigaste pendlar jag ägt. Men är än så länge skattebefriad, men kommer förmodligen få en skatt på runt 1000kr sedan.
Nackdelen är att den är manuell och som någon nämnt tidigare är det drygt när man sitter i kö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men går det ihop sig sen när man behöver byta batteri om fem år?

Har jag inte hört någonting om. Är inte min bil som sagt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Tack för flera bra förslag och insikter hitils!

Ser att flera rekommenderar diesel, varför det? Är det bättre när man ska köra mycket eller? Har som sakt ingen koll, var snälla mot mig...

Ser också att flera rekommenderar lite större bilar. Såklart hade det vart bekvämare, men tycker det känns så onödigt att dra runt på en bil med så mycket bagageutrymme mm, när det bara är jag i den... Måste väl bli ganska mycket högre skatt/bensinkostnad också?

Säkerhet du kommer köra i minst 110km/h då är det bra med en större bil. (om du bryr dig om dig själv)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Trigger:

Yes, precis som du skriver så är inte småbilar ekonomiska på motorväg. Hellre nåt större med vettig utväxling som större dieslar brukar ha. 3500rpm i 110 är inte kul... eller ekonomiskt som exempelvis yaris, polo, fiesta mm

För att inte tala om vad som händer om det skulle smälla...
Har sett mardrömmen med en aygo på essingeleden...

Finns småbilar som är "ekonomiska" även på motorväg (d.v.s. om man bara tittar på bränsleförbrukning). Har en 2018 Mini Cooper med 6-växlad låda, 3-cylindlig bensinmotor med dubbelturbo (210 Nm trots 1,5L).

Självklart är den inte lika tyst som Audi, BMW eller Mercedes normalstora modeller, men det är väldigt tyst jämfört med de flesta andra småbilar. "Problemet" är att Mini inte riktigt kostar som en typisk småbil, har inte riktigt koll på vad man får för 100k som är TS gräns. Andrahandsvärdet är rätt högt.

Har även en 2006 års Subaru Legacy (bensin) som gått 22,000 mil, är enda ägaren. Har varit en väldigt driftsäker bil, men den är rätt törstig i motorvägsfart. Skulle säga att 0,80-0,85 är vad man får räkna med om man tuffar på i ~120 km/h. Minskar dock snabbt om man sänker farten bara 10-20 km/h.

Av dessa två är Coopern tystare i motorvägsfart, mycket då Subaru:n borde nog haft en växel till då det är rätt höga varvtal i motorvägsfart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Du får tillbaka 64k på skatten varje år om du pendlar fem dagar i veckan. Utgå därifrån och känn efter vad du är villig att lägga för att få komfort osv två timmar om dagen.

Vad är det för avdrag du gör? Jag får inte i närheten av 64 000kr och jag pendlar 12 mil om dagen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för avdrag du gör? Jag får inte i närheten av 64 000kr och jag pendlar 12 mil om dagen.

Jag tror hen blandar ihop begreppen lite. Avdraget blir väl i den storleksordningen men hur mycket pengar det ger beror förstås på hur mycket skatt man betalar och så. Säg att man tjänar 300' och betalar 30% i skatt så betalar man 90' i skatt utan avdrag och runt 70' med detta avdrag. Således får man tillbaka ca. 20' för att pendla så långt med egen bil. Många betalar förstås mindre i skatt än 30% och då blir avdraget mindre, och tvärtom gäller förstås också om man har stora inkomster.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för avdrag du gör? Jag får inte i närheten av 64 000kr och jag pendlar 12 mil om dagen.

18,50kr/mil Drar jag av när jag reser med bil till jobbet. 16mil x 18,50 x 250 dagar = 74000kr - 10000kr avdrag = 64000kr.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

18,50kr/mil Drar jag av när jag reser med bil till jobbet. 16mil x 18,50 x 250 dagar = 74000kr - 10000kr avdrag = 64000kr.

Men du får väl inte 64000 utan du får typ 30% av 64000?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men du får väl inte 64000 utan du får typ 30% av 64000?

Nej man får ut hela beloppet.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987