gtx 480 idag, pci express 2.0 osv, vad kan jag stoppa i för grafikkort idag?

Permalänk
Medlem

gtx 480 idag, pci express 2.0 osv, vad kan jag stoppa i för grafikkort idag?

Som ni läser ligger jag rent av hemskt efter gällande spelandet. Men först nu efter 7 år, får jag äntligen både tid och lust till att börja spela igen. Jag är ingen pro beträffande spel, men jag gillar FPS spel och bilspel. Gillar Battlefield, need for speed, just cause osv. Jag har läst på lite om mitt moderkort som innehar följande spec:

2 PCI Express Gen2 x16, 2 PCI Express Gen2 x16 mechanical/x8 electrical, 1 PCI Express Gen2 x8 mechanical/x4 electrical, 1 PCI Express Gen1 x8 mechanical/x4 electrical, 1 PCI

Vad jag läst mig till skall pci express 3.0 grafikkort vara bakåtkompatibla? Vad tappar jag? Enligt den skall det gå att koppla in ett lite nyare grafikkort. Klarar min gamla dator av att driva ett GTX 1070, 1080 eller 1060 kort? Är det bra grafikkort? Klarar min dator av dagens spel eller kommer det bara att hacka och sedan dör min dator helt av trycket? Jag kan spela Battlefield 3 online utan problem idag.

Jag kan tillägga att jag verkligen inte är en gamer, jag vill bara klara av 6-8 månaders mörker med spel tills solen tittar fram nästa år och då är det slut med spelandet =). Jag labbar mest med datorer/servers och spelar i stort sett aldrig men vill börja igen.

Jag funderar på att köpa en SSD 250 GB imorgon. mer ram och då DDR 3 jag vet att det är DDR 4 som gäller idag. Hur mycket ram behöver jag? räcker 16 i DDR 3? Eller behöver man mer? Processorn är en Intel Xeon pga labb osv mm. Eller är det bara att lägga ner och köpa helt ny dator som gäller som jag också är inne på att göra.

Kom gärna med tips. Jag vet att jag förr eller senare måste köpa en riktig ny gaming dator men vill dra ut på det lite om det går =). Tack för att ni svarar.

Permalänk
Medlem

Det stämmer att PCIe är både bakåt- och framåt-kompatibelt, så det ska gå bra att byta till ett nyare grafikkort. Du tappar i stort sett ingenting på att du har PCIe 2.0 på moderkortet, se t.ex. detta test.

1060 är ett bra val i den prisklassen. När det gäller 1070 så är det troligtvis bättre att kolla på ett 1070 Ti däremot, de verkar ligga på ungefär samma pris just nu. Och istället för 1080 så kan ett 2070 vara ett bättre val. Vilket du ska satsa på beror så klart på hur mycket du är villig att lägga, men ett 1060 klarar alla dagens spel i 1080p@60Hz och hyffsade inställningar.

16 GB RAM räcker för övrigt bra till i stort sett alla spel i dagsläget, så det finns ingen större anledning att skaffa mer än så när det gäller spel. Däremot svårt att säga något om processorn, att det är en Xeon säger i stort sett ingenting eftersom det kan vara vad som helst.

Permalänk
Medlem

@perost: processor är en Intel Xeon 2.4 Ghz e5530 8 kärnor. Duger det till dagens spel?

Permalänk
Medlem

480 har inte samma problem som 460 och 560 men +50mv hjälper för de flesta problem ändå. Sen så minnes kontrollesn latens påverkas av lite andra inställningar så, synk eller inte kan vara a och o på gamla femi.

Har mitt kvar in anteckning är denna:
"1075? kanske 1050 men inte standard

797
2025

Det är det stabila värdena.
"
en hint i alla fall använde msi afterburner på den tiden.
Edit:

Edite igen

Enligt den anra så ör det 1050 som gäller på min. Men kortet mår bättre av OC än standard. Och hade bättre cuda prestand med det kortet än 680 kortet. Och det förvånar nog inte så många här.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@perost: processor är en Intel Xeon 2.4 Ghz e5530 8 kärnor. Duger det till dagens spel?

E5530 har 4 kärnor, men 8 trådar. Det är i stort sett Xeon-motsvarigheten till en i7 920, fast lite lägre klockad. Den har helt klart sett sina bästa dagar, och kommer ha en del problem med mer CPU-krävande spel. Se t.ex. detta test där en i7 930 (2.8GHz vs. dina 2.4GHz) testas, den klarar där 60fps i de flesta av spelen men inte alla. Och då är det ändå inte de nyaste spelen som testas.

Men sen beror det förstås på vad du tänkt spela också, ska du inte spela de allra mest krävande spelen så fungerar den ju. Om ditt moderkort har stöd för det så kan du försöka överklocka den, den borde gå att skrämma upp en bit över 3GHz utan någon större ansträngning.

En uppgradering av grafikkortet lär göra stor skillnad oavsett, och väljer du sen att uppgradera hela datorn så går det ju att återanvända grafikkortet förstås. Beroende på hur mycket RAM du har i dagsläget så kanske det däremot inte är värt att lägga pengar på mer minne, utan spara till en uppgradering istället.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svaren. Kommer satsa på ett grafik kort nu och vänta med resten. Har skapligt med ram 24 GB bör räcka. SSD disk har jag också. Som sagt stort tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Vore kul om du kan återkomma med hur uppgraderingen blev när du hunnit prova lite, alltid intressant att se hur äldre delar står sig idag.

Permalänk
Medlem

@dunis90: lovar att återkomma så snart jag har ett nytt grafikkort. Skall vänta ut black friday och se vad som finns till vettigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Vore kul om du kan återkomma med hur uppgraderingen blev när du hunnit prova lite, alltid intressant att se hur äldre delar står sig idag.

Står sig rätt bra överlag, kör med samma plattform fast med en Xeon X5650. Enda problemet är de 1000W som den drar från väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz: vad använder du för grafikkort? samt fläktar? Jag vill gärna få ner ljudnivån också=)

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat att ett 1060 kommer göra din processor till flaskhals. Hade kollat på 1050ti maximalt om du vill ha nytt. Begagnat finns mycket fint, köpte själv ett 690 på sweclockers marknad nyligen.

Edit: Båda är bra val om du tänkter uppgpradera resten i framtiden. Personligen så verkar jag ha stannat på den prestanda nivån. Byggt datorer sen när första i7an kom och i prestandan har i princip varit på samma nivå varje bygge, bara priset sjunker

Permalänk
Avstängd

@dl380g7:

Är det denna som du har?

Dold text
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: jepp exakt den fast annan färg =).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dl380g7:

@superegg: jepp exakt den fast annan färg =).

Ah synd hade set framemot att se den på marknaden här. Jag har kvar original lådan till den bilden som jag länka till.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@roxkz: vad använder du för grafikkort? samt fläktar? Jag vill gärna få ner ljudnivån också=)

Har en phanteks PH-TC14PE och bequiets fläktar.
Kör med EVGA 1070 FTW SC, med padfixen.. Fick korten billigt.

Blir nog uppgradering snart oavsett, den slukar enorma mängder effekt.. Blir varmt i rummet. Behöver snabbare kort likaså, en 1080ti hade legat bra till...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@dl380g7: jag skulle försöka överklocka processorn lite i den mån det finns utrymme för det. Samt kolla i MSI Afterburner hur det ser ut, är det processorn eller GPU som belastas max när du inte når 60 fps. Själv körde jag Xeon i sign E5450 (generationen innan dvs. C2Q) tillsammans med ett 1060 ist. för ett GTX 460 och det blev ju definitivt bättre men inte i närheten av lika bra som med Ryzen-burken.

Både DDR4 och GPUer är dyra just nu så du gynnas ekonomiskt inte särskilt mycket bättre av att vänta med det ena framför det andra. Processorn bör ändå med en överklockning hänga med ett 1060 eller liknande något tills dess att du uppgraderar den delen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: jag tror faktiskt att jag gynnas, detta då priserna på exempelvis DDR4 minnen ligger just nu på halva priset i Tyskland med frakt hem till dörren till Sverige. Både på tyska amazon, samt andra tyska online butiker ligger priserna betydligt lägre än de svenska butikerna. Processorer ligger några hundra lappar under Sverige och moderkort runt 500-1000 kr under Sveriges priser. Likaså i Danmark med frakt hem till dörren. Det är av just detta skäl som jag tror att priserna bör falla även i Sverige under nästkommande år. Om inte, blir det inköp från Danmark eller Tyskland. Ram i Sverige är hutlöst dyrt.

Jag försökte överklocka grafikkortet igår och det slutade med att fläkten flippa. Jag mätte temperaturer osv och bara i Idle ligger den på 70-71 grader som är mycket.

Överklockning av processor vågar jag inte då jag aldrig gjort något sådant tidigare =).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dl380g7:

Stort tack för alla svaren. Kommer satsa på ett grafik kort nu och vänta med resten. Har skapligt med ram 24 GB bör räcka. SSD disk har jag också. Som sagt stort tack för alla svar.

Tänk att dina 24GB RAM endast körs i dual med dina 2*4GB RAM, när dessa används upp så körs inte dina 2*8GB I dual, så du kan förlora prestanda om du överstiger 8GB RAM-användning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tänk att dina 24GB RAM endast körs i dual med dina 2*4GB RAM, när dessa används upp så körs inte dina 2*16GB I dual, så du kan förlora prestanda om du överstiger 8GB RAM-användning.

TS har väl inte skrivit vilken minneskonfiguration som används? En Xeon E5530 kör för övrigt triple channel, så om TS faktiskt har 24GB så är det förhoppningsvis 3x8 eller 6x4 som används.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

TS har väl inte skrivit vilken minneskonfiguration som används? En Xeon E5530 kör för övrigt triple channel, så om TS faktiskt har 24GB så är det förhoppningsvis 3x8 eller 6x4 som används.

Exakt, jag tänkte också på detta.

Men jag slängde in min kommentar ifall TS inte har det så som du skriver.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@perost: processor är en Intel Xeon 2.4 Ghz e5530 8 kärnor. Duger det till dagens spel?

Skrivet av perost:

E5530 har 4 kärnor, men 8 trådar. Det är i stort sett Xeon-motsvarigheten till en i7 920, fast lite lägre klockad. Den har helt klart sett sina bästa dagar, och kommer ha en del problem med mer CPU-krävande spel. Se t.ex. detta test där en i7 930 (2.8GHz vs. dina 2.4GHz) testas, den klarar där 60fps i de flesta av spelen men inte alla. Och då är det ändå inte de nyaste spelen som

Är det ett vettigt X58 moderkort du sitter på kanske CPU'n kan uppgraderas för en väldigt billig peng.
Snackar lite om det här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1524897-karnornas-krig...
Den ideala X58 CPU'n är ju W36xx serien då de inte är multipellåsta.

Vad gäller minne har du tur, 24GB räcker och blir över och kan även vara max vad moderkortet stöder.
Men se till att du kör minnet i tripple channel läge, d.v.s. minnena är monterade tre och tre.

Permalänk
Medlem

@dl380g7: Precis vad jag menade, dock med tillägget att grafikkort också är orimligt dyra just nu och är på väg ner i pris. Så välj det som känns begränsar dig mest. Talar för att byta grafikkort: mångtrådig CPU fördel i ex. Battlefield som du nämner. Talar för att byta cpu / mobo / ram: Lågt klockad CPU vilket kan leda till att spel dåligt optimerade för flera trådar ger lägre fps än väntat för tänkt grafikkort.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com