Permalänk
Medlem

Uppgradera eller ej?

Hallå!

Jag har funderat på att uppgradera datorn nu under black friday. Jag har nu under en längre tid upplevt mycket fps drops i de flesta spel jag kör, det brukar vara så stort som från 100 ner till 50 fps (beroende på vad som händer på skärmen). Det känns också som att jag inte kan dra full nytta av mitt grafikkort på grund av CPUn och Ram-minnerna. Om jag tar BF1 som ett exempel: Jag brukar lira på ultra med runt 100 fps men så fort något händer eller man ger sig ut i strid så dyker fps:en ner som ett ankare mot havets botten.

Frågan är nu om en uppgradering av CPU och RAM kommer att eleminera stutter i spel och låta mig köra på en stabil fps eller är det grafikkortets VRAM som är problemet?

De specs jag har i dagsläget står nedan i signaturen. Jag funderar på att uppgradera till en 8600k och 16GB Ram. Kommer CPU och Ram lösa mitt problem eller är det grafikkortets VRAM som sätter stopp?

Tack!, Mvh GraffeT

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Det du kan göra för att försöka reda ut vad som händer är att ta upp HWMonitor eller liknande programvara samtidigt som du spelar och kolla. När fpsen dyker kontrollerar du hur belastningen ser ut. Hur mycket jobbar CPU och GPU, samt hur mycket VRAM utnyttjas.

Du skulle kunna vinna lite marginal genom att klocka din 4670k om det är den som är problemet, det är generellt en väldigt klockvänlig CPU.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det du kan göra för att försöka reda ut vad som händer är att ta upp HWMonitor eller liknande programvara samtidigt som du spelar och kolla. När fpsen dyker kontrollerar du hur belastningen ser ut. Hur mycket jobbar CPU och GPU, samt hur mycket VRAM utnyttjas.

Du skulle kunna vinna lite marginal genom att klocka din 4670k om det är den som är problemet, det är generellt en väldigt klockvänlig CPU.

Tro mig, jag har spenderat för många timmar på att försöka lösa detta genom mjukvara. Inget har fungerat! Har kollat med HWMonitor, ändrat saker i NCP, lekt med drivrutiner, överklockat CPUn till 4Ghz med mera.

CPUn ligger på 100% i stort sett hela tiden i nästan alla spel, VRAM och belastning ligger nästan på max den också. Däremot ligger tempen fint på både CPU och GPU (går knappt över 60C under load), så det är ingen risk för thermal throttling.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

@GraffeT:

En överklock till 4ghz är ju inte speciellt mycket på en 4670k vars turbo går till 3,8 i vanliga fall. Men ja, om CPU ligger på 100% hela tiden och sedan händer mer i spelet så finns det ju inte mycket mer spelrum utan då dyker fpsen istället.

Jag tror ändå att det jag skulle ha gjort är att försöka få upp CPU till omkring 4.5GHz förutsatt att kylningen klarar det, men det låter det ju som då du inte har högre temp än du har just nu. Därefter se om det gör någon inverkan på prestandan.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av GraffeT:

Tro mig, jag har spenderat för många timmar på att försöka lösa detta genom mjukvara. Inget har fungerat! Har kollat med HWMonitor, ändrat saker i NCP, lekt med drivrutiner, överklockat CPUn till 4Ghz med mera.

CPUn ligger på 100% i stort sett hela tiden i nästan alla spel, VRAM och belastning ligger nästan på max den också. Däremot ligger tempen fint på både CPU och GPU (går knappt över 60C under load), så det är ingen risk för thermal throttling.

Konstigt brorsan kör på en i5-3570 med gtx 960 4gb. Han har inga problem med att spela bf1 på lägsta eller medium grafik. Vad har du för gpu? Står inte på mobilversionen av Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com
Kollade upp vad du hade för gpu på fullversionen av Sweclockers. Märkligt att du får fps drops faktiskt..

Permalänk
Medlem

8GB ram och 4 trådar är för lite Q3 2018. Grafikinställningarna kan du alltid sänka så att spelet nyttjar max 3GB vram, men det avlöser inte de övriga problemen. Bättre att köpa ny plattform. Begagnatpriserna på Haswells i7or är helt enkelt inte värt det riktigt kan jag tycka. Om du inte hittar nån billigt då...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Hallå!

Jag har funderat på att uppgradera datorn nu under black friday. Jag har nu under en längre tid upplevt mycket fps drops i de flesta spel jag kör, det brukar vara så stort som från 100 ner till 50 fps (beroende på vad som händer på skärmen). Det känns också som att jag inte kan dra full nytta av mitt grafikkort på grund av CPUn och Ram-minnerna. Om jag tar BF1 som ett exempel: Jag brukar lira på ultra med runt 100 fps men så fort något händer eller man ger sig ut i strid så dyker fps:en ner som ett ankare mot havets botten.

Frågan är nu om en uppgradering av CPU och RAM kommer att eleminera stutter i spel och låta mig köra på en stabil fps eller är det grafikkortets VRAM som är problemet?

De specs jag har i dagsläget står nedan i signaturen. Jag funderar på att uppgradera till en 8600k och 16GB Ram. Kommer CPU och Ram lösa mitt problem eller är det grafikkortets VRAM som sätter stopp?

Tack!, Mvh GraffeT

Kan ikke se at du nevner i hvilken oppløsning din skjerm arbeider. Det kan ha litt med saken å gjøre at ditt GPU har kun 3 GB vRAM.

Permalänk

Läste lite mer tydligare denna gång. Ultra klarar nog inte en gtx 1060 3gb då det är en mellansegment. Har du nvidia geforce experiense (eller hur det stavas) där du kan ladda hem senaste drivrutinerna. Om du drivrutinen som är på 400 byt ut den till den senaste på 300 serien av drivrutiner. Och sänk ner till medium eller high på grafiken på bf1 så klarar du att spela det utan fps drops skulle jag tro..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GraffeT:

Hallå!

Jag har funderat på att uppgradera datorn nu under black friday. Jag har nu under en längre tid upplevt mycket fps drops i de flesta spel jag kör, det brukar vara så stort som från 100 ner till 50 fps (beroende på vad som händer på skärmen). Det känns också som att jag inte kan dra full nytta av mitt grafikkort på grund av CPUn och Ram-minnerna. Om jag tar BF1 som ett exempel: Jag brukar lira på ultra med runt 100 fps men så fort något händer eller man ger sig ut i strid så dyker fps:en ner som ett ankare mot havets botten.

Frågan är nu om en uppgradering av CPU och RAM kommer att eleminera stutter i spel och låta mig köra på en stabil fps eller är det grafikkortets VRAM som är problemet?

De specs jag har i dagsläget står nedan i signaturen. Jag funderar på att uppgradera till en 8600k och 16GB Ram. Kommer CPU och Ram lösa mitt problem eller är det grafikkortets VRAM som sätter stopp?

Tack!, Mvh GraffeT

Definitivt mer arbetsminne, "swet spoot" är i dag 16 GB.
Köp åtta till av vad du har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Läste lite mer tydligare denna gång. Ultra klarar nog inte en gtx 1060 3gb då det är en mellansegment. Har du nvidia geforce experiense (eller hur det stavas) där du kan ladda hem senaste drivrutinerna. Om du drivrutinen som är på 400 byt ut den till den senaste på 300 serien av drivrutiner. Och sänk ner till medium eller high på grafiken på bf1 så klarar du att spela det utan fps drops skulle jag tro..

Skickades från m.sweclockers.com

Inga spel är tänkta att spelas i ultra bör tilläggas. Ofta är det ingen visuell skillnad jämfört med high eller very high. Skitkorkat, men man får helt enkelt gå igenom inställning för inställning och se hur mycket varje inställning kostar jämfört med den visuella skillnaden. Ibland är det ingen visuell skillnad men trots de ändå stor prestandapåverkan. Kan vara värt att tillägga för alla som inte är så vana att pilla med inställningar, så kan det vara hög tid att lära sig det.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@GraffeT:

En överklock till 4ghz är ju inte speciellt mycket på en 4670k vars turbo går till 3,8 i vanliga fall. Men ja, om CPU ligger på 100% hela tiden och sedan händer mer i spelet så finns det ju inte mycket mer spelrum utan då dyker fpsen istället.

Jag tror ändå att det jag skulle ha gjort är att försöka få upp CPU till omkring 4.5GHz förutsatt att kylningen klarar det, men det låter det ju som då du inte har högre temp än du har just nu. Därefter se om det gör någon inverkan på prestandan.

Jag kan prova det, tvivlar starkt på att det skulle göra någon större skillnad.

Skrivet av Chris_Kadaver:

8GB ram och 4 trådar är för lite Q3 2018. Grafikinställningarna kan du alltid sänka så att spelet nyttjar max 3GB vram, men det avlöser inte de övriga problemen. Bättre att köpa ny plattform. Begagnatpriserna på Haswells i7or är helt enkelt inte värt det riktigt kan jag tycka. Om du inte hittar nån billigt då...

Spelen nyttjar 3Gb vRAM på ultra, brukar ha ”GPU memory restriction” igång. Vad menar du med ”köpa ny plattform”? Har inte alls funderat på haswell serien, tänkte mer på ett 8600k och om den cpun skulle förbättra något?

Skrivet av Shadow666:

Läste lite mer tydligare denna gång. Ultra klarar nog inte en gtx 1060 3gb då det är en mellansegment. Har du nvidia geforce experiense (eller hur det stavas) där du kan ladda hem senaste drivrutinerna. Om du drivrutinen som är på 400 byt ut den till den senaste på 300 serien av drivrutiner. Och sänk ner till medium eller high på grafiken på bf1 så klarar du att spela det utan fps drops skulle jag tro..

Skickades från m.sweclockers.com

Skojjar du, ett 1060 är fullkomligt kapabelt till att spela på ultra med. Det är snarare cpu och ram som drar ner prestandan.

Skrivet av Ratatosk:

Definitivt mer arbetsminne, "swet spoot" är i dag 16 GB.
Köp åtta till av vad du har.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir någon större skillnad att köpa ny cpu.

Felet tror jag är att Battlefield 1 på Ultra använder oftast mer än 3 GB vram vad jag sett, så där har du troligen felet.
När det går över 3GB vram så börjar datorn använda internminnet som VRAM och då går det långsamt!.

Testa att kör MSI afterburner i bakgrunden och när du spelat klart, kollar du in VRAM-användningen i spelen. Går det över 3GB så vet du.

Jag har en likvärdig cpu i prestanda men har inga problem alls med FPS i spel som detta med ett RTX2070.

edit: kan tillägga att jag har dock 16GB ram

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Inga spel är tänkta att spelas i ultra bör tilläggas. Ofta är det ingen visuell skillnad jämfört med high eller very high. Skitkorkat, men man får helt enkelt gå igenom inställning för inställning och se hur mycket varje inställning kostar jämfört med den visuella skillnaden. Ibland är det ingen visuell skillnad men trots de ändå stor prestandapåverkan. Kan vara värt att tillägga för alla som inte är så vana att pilla med inställningar, så kan det vara hög tid att lära sig det.

Det är sant. Det är upplösningen som gör mesta av grafiken. Jag körde css utan gpu. Kunde köra på högsta grafiken men inte upplösningen. Dem där visuella grafiken syns inte så mkt av den när man kör på 1080p för att upplösningen är i sig en egen visuell effekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GraffeT:

Jag kan prova det, tvivlar starkt på att det skulle göra någon större skillnad.

Spelen nyttjar 3Gb vRAM på ultra, brukar ha ”GPU memory restriction” igång. Vad menar du med ”köpa ny plattform”? Har inte alls funderat på haswell serien, tänkte mer på ett 8600k och om den cpun skulle förbättra något?

Skojjar du, ett 1060 är fullkomligt kapabelt till att spela på ultra med. Det är snarare cpu och ram som drar ner prestandan.

Det var just det han skrev ny plattform är ny cpu mobo och ram. Jag skulle nog bara köpa 8gb extra och sänka grafiken till high. För jag tror att bf1 tar mer än 3gb vram på ultra och ditt gpu kan ju bara utnyttja 3gb ram. Hade du haft 1060 med 6gb så tror jag inte du skulle ha det problemet. För brorsan kör ju på äldre cpu med 8gb tror jag med gtx 960 4gb på medium grafik utan problem.. så jag förstår inte vrf du fpr fps drop.. för i5-4xxx borde klara av dagens spel med high inställningar.. har sett nya spel som kräver i5-3570 eller i5-2600 som minimum..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en i5-4670k (16gb ram) och jag märkte en hyfsad skillnad när jag klockade upp min prolle till 4,4GHz. Kan inte uttala mig om BF1 men jag klarade mig dugligt i BF V-betan i alla fall. Ska man över 90-110 fps i CPU-krävande spel börjar nog 4 trådar bli gränsfall dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat, ska prova att klocka cpun högre. Kommer nog inte uppgradera, väntar nog ett tag till 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GraffeT:

Tack alla som svarat, ska prova att klocka cpun högre. Kommer nog inte uppgradera, väntar nog ett tag till 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Köp 8 GB mer arbetsminne, det är inte dyrt, 16 GB är det rekommenderade till BF1.

https://www.battlefield.com/games/battlefield-1/tech

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Köp 8 GB mer arbetsminne, det är inte dyrt, 16 GB är det rekommenderade till BF1.

https://www.battlefield.com/games/battlefield-1/tech

Provade med att köra med allt på lägsta inställningarna i BF1. Det blev fortfarande massa stutter, precis som på ultra. Så jag antar att det måste vara för svag CPU.

Resultat under spelandet:
Ultra:
100% GPU & CPU Usage
3000Mb vRAM
7000 Mb RAM

Low:
65% GPU, 100% CPU usage
2500Mb vRAM
7000Mb RAM

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Provade med att köra med allt på lägsta inställningarna i BF1. Det blev fortfarande massa stutter, precis som på ultra. Så jag antar att det måste vara för svag CPU.

Resultat under spelandet:
Ultra:
100% GPU & CPU Usage
3000Mb vRAM
7000 Mb RAM

Low:
65% GPU, 100% CPU usage
2500Mb vRAM
7000Mb RAM

Ja både cpu och mängden ram.
8gb är i minsta laget för battlefield särskilt med ett 3gb grafikkort eftersom de läggs mer i ramminnet när vram börjar bli fullt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=yNs1_VQ7NKY

Ordentlig OC samt 16gb i minne så ska det fungera

Permalänk
Medlem

Såhär såg det ut när jag körde idag, hel skumt. Olika resultat varje dag

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Avstängd

Skulle säga att uppgradera till 16 gig av ram då spel börjar kräva 8 gig som minimun enligt vad jag har läst.