Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Nasproblem

Har en WD Mycloud Home nas server som fungerade alldeles utmärkt, tills jag bytte min Asus router mot ett Omni Mesh system. Efter bytet står servern alltid som "offline", och jag kommer inte åt den.

Har en fiberdosa med tillhörande modem (stadsnäts Inteno XG6846), som är kopplat via kabel till Meshsystemet. Så lugnt är allt som det ska, och allt fungerar som är kopplat till meshen både trådbundet och wifi utom just Nasen. Jag har väl en publik address från min isp, så jag borde väl inte vara double nat om jag förstått det rätt (även om jag misstänker att det ändå är det som är problemet).

Dock så provade jag att koppla tillbaka min gamla router, men får ändå samna resultat, den står kvar i Offline läge. När jag kollar med WD så behöver jag port forward port 40000 till 49999, men det funkar inte på meshen som vill ha en specifik port att öppna, eller öppna en och en.

Vad finns det att göra för att få det att fungera. Och om jag behöver brygga isp modemet, är det min bredbandsleverantör som gör det eller stadsnät som jag fick modemet från?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Bara nyfiken fråga, är WD`n omstartad efter routerbytet? Delar du ut samma ipn som förut? 192 el 10 eller 172?.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av turboglenn:

Bara nyfiken fråga, är WD`n omstartad efter routerbytet? Delar du ut samma ipn som förut? 192 el 10 eller 172?.

Den delar ut en 192 så jag är väl i dubbel nat antar jag. Men vet inte hur jag får bort det utan att behöva brygga första modemet. Alla enheter är omstartade.

Skickades från m.sweclockers.com