Permalänk

Kontorsdator till far

Hej

Min far upplever datorn han använder som slö, och ja den är till åren så sitter och kollar på en ny till honom.
kom gärna med input, det han gör är att använda officepaket, samt strema film till TV:n.
(burken återanvänds och samma med grafikkortet)

Permalänk
Avstängd

Alltså, åt mej själv så hade jag nog kört på en Ryzen 1600 (6c/12t), men det är definitivt overkill åt papsen. 4c/4t Ryzen 3 räcker.

Edit:

Ser en del kommentarer om att CX650M är högljutt. Och jag vet att CX750M har/hade problem med spoltjut. Däremot är CX550M bra, så ta hellre ett steg ner i effekt.

Prova att konvertera honom till LibreOffice istället. Minde bry och pengar - samma filformat.

Köp hellre en W10 licens, ladda ner W10 ifrån Microsoft och installera på USB-sticka. Blir också mycket billigare.

Du spar minst 2500kr på ovanstående.

Permalänk
Medlem

Varför inte titta på en NUC? Borde kunna få en i samma prisklass utan problem och inte heller ha några problem med att klara av hans krav.

Samt att den är ju så försvinnande liten i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Idag säljer Inet Ryzen 5 1500X för 1 111 kronor. Den är nog mycket lämpligare. Sen undrar jag om ni behöver ett så kraftfullt nättagg. Där går det kanske att spara någon/några hundringar på att gå ner i prestanda utan att gå ner i kvalitet.

Vad är det för grafikkort som återanvänds?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@Bonden_88: Var nyligen i samma sits, blev en begagnad Intel nuc I3 skylake, 8gb ddr4, ssd och win 10.
Passar perfekt! Samt lätt att underhålla 😂
En usb-hub så han kunde koppla in all skit/externa hårddiskar, fungerade över all förväntan!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

@loefet: NUC byggs med de billigaste mobila skit-chipsen! Köp inte eNUCk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Vad är det för grafikkort som återanvänds?

+1 på den frågan.
Om det är gammalt så kan det ju vara värt att uppgradera mot nyare för att få bättre stöd för nyare videoaccelerations standarder för att avlösa CPU-delen så mycket som möjligt.
Så om du nu vill ha en Ryzen dator så titta på en APU istället.

@Paralog: Spelar ingen roll i detta fall, för de har ju inget problem med att klara av de "enkla" användningsområden som efterfrågas.
Samt att de kretsarna är väl lika billiga/dyra som alla andra som sitter i "kontors" laptops som folk köper och använder till dessa applikationerna utan problem för den delen.

Permalänk
Avstängd

@Necrophor: Du kunde lika gärna ha skaffat en RPi3, såvidare inte det fanns krav på Windows mjukvara. Jag gjorde det åt mina föräldrar och förväntade mej att telefonen skulle gå varm. Men fick inte ett enda samtal! Var i ett passivt chocktillstånd i flera månader

Permalänk
Avstängd

@loefet: Men, hallå? Priset på en NUC! Och det är inte som om kraven höjs med tiden så att NUCen måste ersättas hyfsat snabbt heller? Läs spec! Använd huvud! Datorindustrin drivs av människors okunskap. Många antar att man menar konsulttjänster - men det betyder även att den stora massan köper skit utan att vara medvetna om det. NUC = Screw the customer.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är inte om en AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz med inbyggd grafikkort kan vara bättre?

Sedan jag själv valde en betydligt kraftigare/dyrare dator till min far, argument är att min tid är svindyr. Får han en snabb dator så behöver jag "aldrig" hjälpa honom för den är slö eller disken är full.

Angående Microsoft Office så är skillnaden som dag och natt mellan Micorsoft Office och LibreOffice, men de flesta seniora användare gör knappt något i Office, det är knappt de kan byta font.
När de inte kan något så spelar det inte så stor roll att funktioner som de ändå inte kan använda saknas eller bara fungerar annorlunda.
Så jag väljer LibreOffice till de flesta äldre och säger att ni får lära er använda denna. Jag brukar ändra default filändelse till .doc, xls filer etc.

Men om din far jobbar mycket med office kanske har haft ett teknisk arbete, så visst förstår jag valet.

Permalänk
Avstängd

Sen kan man få Windows billigare från Ebay, spar du in 1100:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Paralog: Förstår vad du menar! Ha ha ha
Tyvärr krävdes Win 10 samt officepaket, men när allt hamnade på strax över 3.000:- var det inte så farligt ändå

Och visa honom något nytt... Tror jag hellre skulle kräla över taggtråd och sedan över en saltslätt 🤔

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

@Necrophor: Okej, jag håller med där. Det jag är mest kritiskt till är att betala tre gånger pengarna för samma chips som sitter i den sämsta laptopen (NUC) och sen inte få resten av laptopen. Percy Nilegård säger: vinstmarginalfaktor.

Permalänk
Medlem

Är det inte så stora hårdvarukrav så hade jag föredragit en bärbar dator + docka istället för en stationär. Du får en begagnad bärbar i företags-klass samt docka för mindre pengar än det där och det är fullt tillräckligt för office, surf, streama video osv.

Sedan hade jag skippat Office 2019 och gått över till Office 365 istället, och sett till att medföljande OneDrive används som lagringsplats för alla dokument han har. Förenklar betydligt den dag det strular.

Permalänk
Avstängd

Begagnad SFF-maskin från Inrego, smacka in en SSD och kör på. Finns abslolut ingen som helst anledning att köpa nytt i dylika fall, och absolut ingenting med mer än fyra logiska kärnor.

https://shop.inrego.se/stationara/dell-optiplex-7010-sff-5

1249kr nu. Använder han USB-lagring kan du köpa till ett kontrollerkort för USB 3.0. Är du sån kan du köpa en i5:a för några hundra, men det kommer förmodligen inte vara värt det för honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ser ut att bli en bra dator som han säkert kan nyttja i över 10 år om inget går sönder. Och går något sönder bör det vara enkelt att hitta delar.
Har han inte behov av liten formfaktor skulle jag undvika nuc eller laptop de är ju betydligt jobbigare att reparera eftersom de inte kör standardkomponenter.

Men kan rekommendera att välja ett moderkort som har 4 st ram platser då räcker det att köpa 2x4GB igen om han skulle behöva 16GB ram i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

@jOnÄTÄn: Å fy fan vad jag hatar det du skriver! Har kämpat så för att hitta kompatibla DDR3 (i gott sällskap med @datadorken) för att "bara" köpa 2x4GB till. Vi har båda två icke kompatibla par som vi inte ens kan byta med varanda för att uppnå två tillsammans fungerande par. Hoppas DDR4 löste det problemet. Så fort jag försöker klämma in mina båda par (Corsair/Kingston) - och oavsett hastighet - så blir det svart skärm och cmos-reset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@jOnÄTÄn: Å fy fan vad jag hatar det du skriver! Har kämpat så för att hitta kompatibla DDR3 (i gott sällskap med @datadorken) för att "bara" köpa 2x4GB till. Vi har båda två icke kompatibla par som vi inte ens kan byta med varanda för att uppnå två tillsammans fungerande par. Hoppas DDR4 löste det problemet. Så fort jag försöker klämma in mina båda par (Corsair/Kingston) - och oavsett hastighet - så blir det svart skärm och cmos-reset.

Okej det var inte meningen att väcka hat i dig. Jag har aldrig haft problem när jag blandat olika ramminnen men jag är medveten om att det kan uppstå problem. Det är fördelaktigt att försöka hitta så lika minnen som möjligt. Gärna ett identiskt kit, men jag har blandat helt olika specifikationer och tillverkare och det har fungerat fint.
Om man nu får problem är det ju bara att skicka tillbaka på öppet köp och köpa 2x8GB minnen istället. Skadar ju inte att försöka spara pengar?
Senast jag körde blandat var för några år sedan mins inte exakta specifikationerna men det var olika frekvens och tillverkare i alla fall.
1 4GB 2133Mhz crucial.
1 16GB 2666Mhz Hyper.
I7 6700

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

@jOnÄTÄn: Nänä, det är ok, det är bara jag som är uppgiven. Sorry! Verkar som DDR3 är ett lågvatten med konstiga timings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Necrophor: Okej, jag håller med där. Det jag är mest kritiskt till är att betala tre gånger pengarna för samma chips som sitter i den sämsta laptopen (NUC) och sen inte få resten av laptopen. Percy Nilegård säger: vinstmarginalfaktor.

De billigaste och sämsta laptopsen har AMD-processorer. Okunskapen är det du som står för.

Stackars dina föräldrar som måste sitta med en usel och långsam RPi, en NUC eller en mer än tio år gammal desktop springer cirklar runt den.

För att vara on-topic så är det helt onödigt men en processor för 2000 kr, det viktigaste för en desktop för surf och kontorsarbete är enkeltrådsprestanda. Så en NUC är ett utmärkt val eller en Pentium G5400 + H310-moderkort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@Bonden_88:
Som ett alternativ till officepaketet för 1500 spänn vill jag tipsa om 1års licens för Office 365 (hela officepaketet + 1tb molnlagring). Kostar vanligtvis kring 600 men nu går den på endast 300.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/programva...

Det som framförallt är fint är 1TB "backup" av foton från mobilen om man kopplar in onedrive dit.

Finns även familjelicens (5 st användare) för 399:- som hela familjen kan dela på.

Det går att aktivera boxar på en gång så man lägger på flera år till samma konto(n).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonden_88:

Hej

Min far upplever datorn han använder som slö, och ja den är till åren så sitter och kollar på en ny till honom.
kom gärna med input, det han gör är att använda officepaket, samt strema film till TV:n.
(burken återanvänds och samma med grafikkortet)

https://www.webhallen.com/api/cart-img/286283,291528,225157,291692,288863,266713,240381

Köp inte budget agg rmx kostar 50 kr mer å är betydligt bättre byggd

https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

@mfm: Jag håller med dej! På nästan varenda punkt. AMD nämndes inte som ett alternativ - det du skriver stämmer. RPi3 var en billig tillfällig lösning - den åkte ut rätt snabbt. Jepp, den 13 år gamla fd speldatorn var betydligt snabbare. Men den brakade ihop. Och 2000kr är för mycket pengar för en CPU i sammanhanget. Så långt är allt frid och fröjd.

Problemet är att en NUC är asmycket sämre än Pentium G5400 + H310 som du föreslår. Det sitter inte en desktop processor i NUC, samma grej med mammakort chipsen. Lägsta modellerna portabelt allt. NUC är en designerpryl där säljargumentet är storleken. Den är inte ekvivalent med kontorsdesktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@mfm: Jag håller med dej! På nästan varenda punkt. AMD nämndes inte som ett alternativ - det du skriver stämmer. RPi3 var en billig tillfällig lösning - den åkte ut rätt snabbt. Jepp, den 13 år gamla fd speldatorn var betydligt snabbare. Men den brakade ihop. Och 2000kr är för mycket pengar för en CPU i sammanhanget. Så långt är allt frid och fröjd.

Problemet är att en NUC är asmycket sämre än Pentium G5400 + H310 som du föreslår. Det sitter inte en desktop processor i NUC, samma grej med mammakort chipsen. Lägsta modellerna portabelt allt. NUC är en designerpryl där säljargumentet är storleken. Den är inte ekvivalent med kontorsdesktop.

En 3.6 GHz Coffee Lake med två kärnor och fyra trådar (Intel NUC i3 8109U Bean Canyon) är knappast "lägsta modellerna", med en PCIe SSD och 8GB RAM kommer den flyga fram för de flesta kontorsarbeten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

@mfm: NUC i3 8109U Bean Canyon är tvåtusen dyrare än ditt eget desktop alternativ (Pentium G5400 + H310). Och NUC har mobilt chipset - en enda minneskanal, plus resten av nedgraderingarna. Visst, den duger, men den är dyr.

Permalänk

Vad ni är grymma, har en del att kolla igenom ser jag.

Office är ingen diskussion för min far då det är de han är van + har ett extra knäck som konsult på timmar och dom kommer stå för både det och adobe pro.

Så ska till mig era kommentarer och verkligen kolla över en snabb processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@mfm: NUC i3 8109U Bean Canyon är tvåtusen dyrare än ditt eget desktop alternativ (Pentium G5400 + H310).

Bara om man räknar med att den stationära datorn inte behöver chassi (som i just det här fallet finns från en gammal dator) eller nätagg. NUC är ett bra val för väldigt många.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W