Permalänk
Medlem

Krångliga connectors.

Tjenare clockers.

Jag tog med mig ett PSU från USA som jag fick från en kompis där, men den saknar alla PCI-e sladdar.

Problemet är PCI-E connectorn som går till grafikkortet har 8 pin connectors och har svårt att hitta kompatibla sladdar att köpa online.

Märket är "OCZ FAtal1ty 750w"

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817341...

Tänkte bygga en dator om några veckor och det hade varit skönt att slippa att köpa ett nytt PSU.

Permalänk
Avstängd

@RozZy: Det finns ingen standard mot PSU-sidan så du måste ha orginal kablar. Många har bränt hårdvara genom att återanvända gamla modulära kablar från andra agg. Varning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@RozZy: Det finns ingen standard mot PSU-sidan så du måste ha orginal kablar. Många har bränt hårdvara genom att återanvända gamla modulära kablar från andra agg. Varning!

Nu har ju dock det där agget ett tydligt schema för vad som är vad så läser man bara på lite ska det inte vara ett problem.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ska du bygga en ny dator skulle jag inte återanvända ett gammalt nätagg. Det finns exempelvis RM750 X för 899 på Inet.se. Fick utmärkelsen "toppklass".

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Lorault:

Den låter bra, hade hoppats på att ha råd att köpa ett Radeon 580,men blir väl något billigare då.
Kompisen körde på det här nätagget i ungefär 1 år och han sa att den fungerar klockrent.

Permalänk
Avstängd

@Litenskit: Läsa på vad då exakt? Kablarna är inte ens lika mellan modeller/generationer ifrån samma tillverkare. Eller menar du random kabel från Kina med perfekt medföljande manual? Eller ska han slitsa egen kabel?

Edit: Sorry, Litenskit nu var jag för snabb. Grafikkortskablar följer standard? Eller hur är det med det?

Edit2: Nix, jag hade rätt från början. Tänkte på konverters 8 -> 6+2.

Permalänk
Medlem

Har kollat på denna kabel, tror ni att den skulle fungera?

https://www.ebay.co.uk/itm/8Pin-8-6Pin-2Pin-PCI-E-Video-Card-...

Permalänk
Avstängd

@RozZy: Ja.

Edit: Eller nej. Den är för ZT eller ZX series. Men länken till agget säjer inte ZT/ZX. Ditt verkar vara FTY-serie? Chansa inte på att det fungerar, det kan sluta illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@RozZy: Ja.

Edit: Eller nej. Den är för ZT eller ZX series. Men länken till agget säjer inte ZT/ZX.

Problemet är att den kommer fram till jul och datorn kommer att köpas om 2 veckor.
Är sjukt svårt att hitta andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Det blir svårt att få tag på en ny uppsättning kablar till lägre pris än ett nytt prisvärt nätagg.

Permalänk
Skrivet av RozZy:

Har kollat på denna kabel, tror ni att den skulle fungera?

https://www.ebay.co.uk/itm/8Pin-8-6Pin-2Pin-PCI-E-Video-Card-...

Kan kanske funger men inte säkert eftersom kontakterna på nätagget inte är standardiserade.

Och är det felkopplad kabel mot vad du behöver kan du räkna med att ditt grafikkort kommer släppa ut den magiska röken. Och ingen garanti kommer ge dig ett nytt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

@RozZy: Står det tydligt att det är för ZT/ZX-series så gör det det av en anledning. Såvidare ingen skriver att man gjort det och det fungerar så anta att det inte kommer att fungera. Det finns t.ex. sleevade modulära kablar för Corsairs high-end RM serie som konstruerats för att inte kunna användas med resten av utbudet. Många klagar på bristen av en standard. Till och med testaren på Swec lyckades med en blunder och brände något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozZy:

Har kollat på denna kabel, tror ni att den skulle fungera?

https://www.ebay.co.uk/itm/8Pin-8-6Pin-2Pin-PCI-E-Video-Card-...

Försiktigt med kablar från Kina. Kan vara fake vad som egentligen står i hemsidan.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

@Lorault: Det är ju inte som om skojarna fejk-köper ifrån varandra och ger varandra toppbetyg för att få 99.3% rating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Litenskit: Läsa på vad då exakt? Kablarna är inte ens lika mellan modeller/generationer ifrån samma tillverkare. Eller menar du random kabel från Kina med perfekt medföljande manual? Eller ska han slitsa egen kabel?

Edit: Sorry, Litenskit nu var jag för snabb. Grafikkortskablar följer standard? Eller hur är det med det?

Edit2: Nix, jag hade rätt från början. Tänkte på konverters 8 -> 6+2.

Andra änden på kablarna dvs det som pluggas in i grafikkortet följer en standard ja!
Därför kan man hitta kablar som är korsade på rätt sätt alternativt göra egna.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

@Litenskit: Dels glömmer du att hela världen inte gick el-programmet och kan dra ut slitsverktyg från bakändan - dels har praktiskt taget varenda agg-modell unik pinout. Korskopplat? Det här handlar inte om 8-pin RJ-45.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Litenskit: Dels glömmer du att hela världen inte gick el-programmet och kan dra ut slitsverktyg från bakändan - dels har praktiskt taget varenda agg-modell unik pinout. Korskopplat? Det här handlar inte om 8-pin RJ-45.

Väljer du att missförstå allt jag skriver eller?
Skulle alla kablar gå helt rakt från nätaggregatets kontakt till grafikkortets kontakt skulle vi ha en standard, eftersom det inte går att ta kablar från ett annat nätaggregat så har någon tillverkare korsat kablarna på väg från nätaggregatet till grafikkortet, där av korskopplat.

Sedan behöver man inte ha studerat el för att kunna klura ut hur kablarna ska vara kopplade. Men för all del välj att missförstå men jag kommer inte fortsätta "diskutera" med dig. Din lösning verkar vara att köpa nytt oavsett vad problemet är.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

@Litenskit: Nej, du uttrycker dej fel, men menar tydligen rätt. Korskoppla gör man på ett organiserat sätt, inte slumpvis. Du låter som en fanatiker typ: Om du envisas med att äta kött så jag tänker inte prata med dej. Varför denna hardcore DIY och anta att TS är beredd att göra något som bara seriösa casemodders håller på med? Som kräver specialverktyg som kostar mer än färdig kabel.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett nytt nätagg. inte värt risken!