Permalänk
Medlem

Standarder för TV-väggfästen?

Hej,

Jag har idag en Panasonic P65ST60(2014) på väggen med ett eftermarknads väggfäste. Om jag köper en ny TV idag med samma tum, hur stor är chansen att det bara är till att hänga upp den nya? D.v.s följer de någon standard eller kan jag komma att få justera fästet, kanske till och med köpa nytt?

Efter som vi har gipsväggar så monterades det fäste som sitter där idag med expanderskruvar och de e ingen rolig historia att försöka flytta, speciellt inte par cm.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är standardiserat men finns olika storlekar. Läs här och mät upp (eller kolla spec) vilken du har:
https://www.oneforall.com/what-is-vesa

Permalänk
Medlem

Oddsen är bra på att en nya tv kommer att fungera (så länge den nya har ett vesa fäst dvs), det är lite frågan om vilket fäste du har nu. Har nya samma mått som gamla borde det fungera bra, kanske behöver du skruvar till tv sidans skruvhål om det är olika storlekar (typ du har M4 skruvar, den nya använder M6)

T.ex. https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/vaggfaste-mobler-montering/AFM17/slimmat-fast-vaggfaste-tv
går att justera till de flesta storlekar.

Är det du har mer specifikt VESA mått på ditt nuvarande, tex https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/vaggfaste-mobler-montering/VMF308B2/sanus-vaggfaste-vmf308 är oddsen sämre.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Tack, försökte ta reda på vad det är för fästa jag utan att behöva lyfta ner TVn.

Ganska säker på att det är en lite äldre modell av detta :

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/vaggfaste-tv...

Kommer ihåg att jag hade problem med att fästa det då vattenpasset på själva väggfästet var kasst. Här är en vild från tillfället och man kan se att de är väldigt lika.

Kikar man in bakom TV så ser man att konstruktionen är näst intill identisk.

Tog också en titta på vad Panasonic P65ST60Y har för VESA standard och vad jag kan se så är det 684x400 d.v.s troligen inte samma som en ny 65" har idag. Men med det fästet så borde det gå att justera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns "icke" jämna VESA punkter så det är förmodligen 600 inte 684 (eller 800), svårt att tro att Panasonic skulle börja hitta på egna mått (men vem vet).

Du skulle kunna justera in tvn helt vågrätt med delen som sitter på tv:n om det bara är nån milimeter på ena sidan som behövs, antingen med att fila ned hålet eller om utrymme finns lägg i, brukar finnas lite spelrum.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Risken att ditt fäste inte skulle passa är mkt liten. Dock är ju inte alltid fästpunkterna på tv’n på samma höjd, så den nya tvn kan hamna högre eller lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Det passade fint faktiskt, visst den hamnade 4 cm längre upp men de e inget man tänker på.

Skruvarna var också par mm kortare än vad som var rekommenderat men jag kan aldrig tänka mig att det egentligen är ett problem.

Tack för all input!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om man har ett väggfäste som enligt spec säger 60 KG och 50" är det egentligen några problem att hänga en 65" som väger 36 KG på en sådan då? D.v.s så länge som att TVns VESA får plats på skenan\väggfästet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om man har ett väggfäste som enligt spec säger 60 KG och 50" är det egentligen några problem att hänga en 65" som väger 36 KG på en sådan då? D.v.s så länge som att TVns VESA får plats på skenan\väggfästet?

Inget problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Neon: Det är en sådan där klassisk frågeställning. Stativen har inte förändrats nämnvärt genom åren. Ofta samma produkter som funnits i tio år och längre.

Men storleken på TV:n har ändrats och apparaterna är också lättare och väger mindre per tum. Därför kan infotexten vara skrivna på den tiden när den typiska snitt-TV:n var en 37-tummare på 20 kg. De fåtal modeller som var större än 50 tum var tokdyra och riktigt tunga av glas och stål, ofta 40 kg eller mer.

Produkttexten speglar helt enkelt den tidseran.