En kabel med två 6+2pin eller två kablar med 6+2pin, vilket är att föredra?

Permalänk

En kabel med två 6+2pin eller två kablar med 6+2pin, vilket är att föredra?

Är på jakt efter lite information kring strömförsörjning av ett RTX 2080 Ti.

Som bekant har RTX 2080 Ti två 8-pin kontakter, nu funderar jag lite på hur jag ska koppla? 🤔

Jag har ett Seasonic Focus Plus Gold 750 W vilket ger mig två alternativ:

Alternativ 1: Två kablar med vars en 6+2-pin
Alternativ 2: En kabel med två 6+2-pin

Permalänk
Medlem

Det finns en liten prestandavinst med två separata kablar. Jag personligen tycker att det också är mycket snabbare.

Permalänk
Entusiast

Prestandavinst vet jag inget om. Däremot är det alltid trevligare att minska mängden ampere genom en sladd och hålla nere spänningsfallet vid kontakter (som förvisso är lågt). Inte superviktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The¤Clocker:

Är på jakt efter lite information kring strömförsörjning av ett RTX 2080 Ti.

Som bekant har RTX 2080 Ti två 8-pin kontakter, nu funderar jag lite på hur jag ska koppla? 🤔

Jag har ett Seasonic Focus Plus Gold 750 W vilket ger mig två alternativ:

Alternativ 1: Två kablar med vars en 6+2-pin
Alternativ 2: En kabel med två 6+2-pin

Hej
de flesta PSU idag har en 12V rail i sig, dvs alla kablar oavsett kontakttyp drar sin ström från samma 12V källa. Det spelar mao ingen roll vilket alternativ du väljer, rent objektivt. Jag har försökt hitta info tidigare om det finns ett max på hur mycket effekt/ström du kan ta ut ur ett speciellt uttag men hittar ingenting om det. Rent teoretiskt skulle PSU kunna monitorera de individuella uttagen även om de kommer från samma 12V rail. Men som sagt, jag hittar inget som styrker det.

Rent subjektivt så tycker jag det är snyggare med två kablar med 1st 6+2 kontakt.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Sök på nätet eller Youtube. Bland andra Jayztwocents har testat detta och det finns en (liten) prestandavinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Sök på nätet eller Youtube. Bland andra Jayztwocents har testat detta och det finns en (liten) prestandavinst.

Jag har sett Jayztwocents video om det. Och som man kan lyssna på honom säga, och läsa i kommentarerna, så finns det ingen rimlig anledning till att det skall vara en skillnad. Finns endast två orsaker att gissa på, varav en dum och en mer rimlig. Gissa vilken som är vilken.

  • Med två kablar så blir resistansen mellan PSU och GPU halverad och det minskar spänningsfallet över kabeln. Detta borde inte göra någon skillnad för spänningen in matar ändå VRM-delen på kortet som ger en Vcore ut till GPU på typ 1V lite drygt. Oavsett ett litet spänningsfall över kabeln.

  • Variationer i test är större än de få poäng som skiljer i de tester Jayztwocents gör. Även om han kör multipla rundor så finns variationer som temperatur i rummet som kan variera över tiden. Det finns säkerligen andra anledningar till testvariationer också.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Hej
de flesta PSU idag har en 12V rail i sig, dvs alla kablar oavsett kontakttyp drar sin ström från samma 12V källa. Det spelar mao ingen roll vilket alternativ du väljer, rent objektivt. Jag har försökt hitta info tidigare om det finns ett max på hur mycket effekt/ström du kan ta ut ur ett speciellt uttag men hittar ingenting om det. Rent teoretiskt skulle PSU kunna monitorera de individuella uttagen även om de kommer från samma 12V rail. Men som sagt, jag hittar inget som styrker det.

Rent subjektivt så tycker jag det är snyggare med två kablar med 1st 6+2 kontakt.

Tack för ett utförligt svar!