Permalänk

Uppgradering

Hej på er!

Jag har tagit tag i gamingkarriären på nytt efter några års uppehåll och känner att det är dags för en uppgradering.

Jag fick ta över en väns gamla kort (nvidia gtx 970 4gb gaming) så det jag är i behov av är:
-moderkort
-ram-minne
-processor

Budgeten jag tänker sträcka mig till är 4500-500kr.

Jag har kikar en del på tester samt recensioner av dom olika Ryzen modellerna men känner att jag behöver lite extra hjälp av er på sweclockers.

Framförallt är det gaming jag är intresserad av och har då kollat en del på 5 1600 modellen. Men efter lite läsning så har jag förstått det som att 2700 ska vara vassare och även till ett rimligt pris.

Sedan ram-minnena. Vad jag förstått så kräver Ryzen processorerna en del MHz. Därför har jag kollat på minimum 2666mhz med 16gb, men är det något mer jag bör ha i åtanke?

Moderkortet måste förstås stödja Ryzen men jag undrar om det är något jag bör tänka på?

Tacksam för alla tips och rekommendationer!

Ha de!

Johan

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor nu då?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad har du för processor nu då?

Idag har jag en AMD fx 6300

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad har du tänkt spela för spel och i vilken upplösning?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Skrivet av hunkaboy86:

Vad har du tänkt spela för spel och i vilken upplösning?

Framförallt CS GO, som jag visserligen kan spela med bra flyt idag, men det kommer bli en del pubg och COD framöver också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gustavss0n.:

Framförallt CS GO, som jag visserligen kan spela med bra flyt idag, men det kommer bli en del pubg och COD framöver också

Skickades från m.sweclockers.com

Till cs och upplösning 1080p är oftast Intel att föredra så det här skulle jag föreslå

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Skrivet av hunkaboy86:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/274592,285254,291527

Till cs och upplösning 1080p är oftast Intel att föredra så det här skulle jag föreslå

Tack! Jag har kikat lite på i5an faktiskt men då 8600k modellen.
Är det stor skillnad mellan dessa?

Permalänk
Skrivet av Gustavss0n.:

Tack! Jag har kikat lite på i5an faktiskt men då 8600k modellen.
Är det stor skillnad mellan dessa?

Där kan du se skillnaden och avgöra själv om det är värt de, för de blir ju lite dyrare eftersom 8600k inte har någon medföljande fläkt och ska ju helst ha ett Z370 moderkort och snabbare ram minnen

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm