Är på jakt efter en bra soundbar.

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en bra soundbar.

Tjo!
Är på jakt efter nån bra soundbar till min htpc.
Kör idag med en setup med två stora frontar och förstärkare.
Men efter vi fått tillökning så tycker chefen här hemma att dom är för stora och fula plus att hon tycker att det finns en risk att dom kan välta lätt på vår son.

Så här kikat lite på olika soundbars och såg denna ifrån Bose dom är väl kända för bra ljud och mycket design.
https://www.komplett.se/product/1090430/tv-ljud-bild/hemmabio...

Igentligen kanske man borde hitta nått med en sub till kanske blir basfattigt till film?

Eller ska man satsa på nått 5.1 system med mindre högtalare?

Permalänk
Medlem

Nej bose är kända för rätt dåligt ljud, och mycket design (och stor marknadsavdelning), men vissa av deras produkter når upp till nåt slags normalnivå för den produkttypen. Enda sättet att veta att den är en ok produkt är att lyssna på den.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Avstängd

@mattemaz: Det där med välta är bara skitsnack. Hon hatade dina högtalare redan från början. Hon går alltså inte med på bokhyllehögtalare+sub som faller utanför det argumentet och kräver en soundbar (som helst ska tejpas fast på baksidan av TVn så att den inte syns)?

Det du behöver är inte nya högtalare - utan att boka en tid. Är det möjligtvis så att hon gör sina kompromisser i sitt eget huvud och anklagar dej för att inte kunna kommunicera med henne, samtidigt som du själv går omkring som en zombie och varken ser eller hör (henne)? Och så hoppas hon att ett barn gör så att du skärper dej, vilket ska rädda förhållandet (utan att fatta att hon själv är halva problemet)? Det skulle förklara varför hon inte tänker vika en millimeter i frågan om högtalare. Rent spekulation, men det är också ett typiskt Svenskt standard-förhållande på upphällningen.

Om du har HIFI-Klubben i närheten så ta med henne dit så att du inte sitter och väljer något ensam på SweClockers utan henne.

Edit: Och nej, surfa inte in på HIFIklubben och välj något på förhand som du sen släpar henne fram till inne i butiken.

Permalänk
Medlem

Köp ett par golvhögtalare och skruva fast dom.
"Dom kan inte välta nu."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@mattemaz: Det där med välta är bara skitsnack. Hon hatade dina högtalare redan från början. Hon går alltså inte med på bokhyllehögtalare+sub som faller utanför det argumentet och kräver en soundbar (som helst ska tejpas fast på baksidan av TVn så att den inte syns)?

Det du behöver är inte nya högtalare - utan att boka en tid. Är det möjligtvis så att hon gör sina kompromisser i sitt eget huvud och anklagar dej för att inte kunna kommunicera med henne, samtidigt som du själv går omkring som en zombie och varken ser eller hör (henne)? Och så hoppas hon att ett barn gör så att du skärper dej, vilket ska rädda förhållandet (utan att fatta att hon själv är halva problemet)? Det skulle förklara varför hon inte tänker vika en millimeter i frågan om högtalare. Rent spekulation, men det är också ett typiskt Svenskt standard-förhållande på upphällningen.

Om du har HIFI-Klubben i närheten så ta med henne dit så att du inte sitter och väljer något ensam på SweClockers utan henne.

Edit: Och nej, surfa inte in på HIFIklubben och välj något på förhand som du sen släpar henne fram till inne i butiken.

Kanske va lite diligt skriver av mig att skylla det på nått sätt på henne.
Hon är inte helt ensam i sin åsikt jag önskar väl till viss del också nått nytt mindre men är väl lite rädd att tappa det fylliga ljudet som jag gillar i mina XTZ högtalare.

Jo kanske vore klokt att ta sig en sväng till Hifiklubben eller Tele-hå för lite provlyssning och låta oss övertygas av vad vi behöver. Bokhyllehögtalare eller liknande funkar fint med sub.

Tänkte ifall nån här kanske har gjort nått liknande val och kan ge lite tips på vad man ska köpa eller absolut inte köpa.

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Kanske va lite diligt skriver av mig att skylla det på nått sätt på henne.
Hon är inte helt ensam i sin åsikt jag önskar väl till viss del också nått nytt mindre men är väl lite rädd att tappa det fylliga ljudet som jag gillar i mina XTZ högtalare.

Jo kanske vore klokt att ta sig en sväng till Hifiklubben eller Tele-hå för lite provlyssning och låta oss övertygas av vad vi behöver. Bokhyllehögtalare eller liknande funkar fint med sub.

Tänkte ifall nån här kanske har gjort nått liknande val och kan ge lite tips på vad man ska köpa eller absolut inte köpa.

Du kommer ej tappa något i fylligt ljud. Läser mellan raderna. De flesta som skriver sådant är ofta insnöade på basen. Musik/Film är mer än bara bas och att det låter högt. Dagens moderna soundbars ihop med en extern sub åstadkommer mer ljud än vad många tror. Sedan är det ofta stereotypiskt folk som är insnöade på mega High End prylar som gärna inte vill släppa pucken på sina fina riggar. Skillnaden idag blir mindre så länge man inte investerar all in på till exempel en Burmester rigg och akustik fixat rum för någon miljon eller två. Sedan är jag helt förstående över den andre parten i ditt fall. Ofta handlar det mer om enkelhet än att man klampar den andra på tårna. Nu vet jag inte budget. De finare märken som exempelvis B&W har soundbar som har tagit fram prylar som verkligen inte går av för hackor. De märken inser att tiderna förändras däremot kostar de bästa soundbars skjortan. Martin Logan soundbar ihop med dess trådlösa sub går loss på 20k samma pris på om du vill ha Focal. Annars är kanske ett par mindre stativhöghatalre från valfritt märke något som du kan byta in i rummet som är prioriterat och flytta dina större till annat rum och spara till barnet är större. Blir kul i framtiden när barnet skryter om farsans högtalare.

BOSE är inte dåliga utan märket är inriktat på att sälja lifestyle produkter. Det medför att vissa saker blir lidande eftersom man då kompromissar. Exempelvis deras hörlurar. De är sjukt bekväma och isolerat ljud däremot är ljudet ej bra.

Välj hellre något annat erkänt bra märke. Dessa har soundbar inom olika prisklasser
Canton, Focal, Monitor Audio, Denon, Martin Logan, Dynaudio och hos B&W får du fråga hifiklubben vart det har tagit vägen för det finns. Har för mig Klipsch har en också.

Följande märke måste beställas.
KEF V och HTF serie båda er Soundbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar gärna denna tråd. Letar själv efter någon bra hemmabioljud. Bor i lägenhet så på tok för mycket bas är väl inte så uppskattat av grannarna kan jag tänka mig.
Är LG SJ9 något att ha? Tänkte vänta och se tills Black Friday. Men duger den?
Något annat som rekommenderas? Vill gärna ha så lite kablar så möjligt, så gärna trådlös sub.

Edit: Köpte en 55" LG OLED i somras också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Är sj ute efter en. Kikat lite på Sonos beam som en schysst lösning. Målet kanske blir att ha ett Sonos system i hela huset sen. Va tycks om beam till tvn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Skrivet av Leef:

Är sj ute efter en. Kikat lite på Sonos beam som en schysst lösning. Målet kanske blir att ha ett Sonos system i hela huset sen. Va tycks om beam till tvn?

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är min tanke också..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@mattemaz: Det där med välta är bara skitsnack. Hon hatade dina högtalare redan från början. Hon går alltså inte med på bokhyllehögtalare+sub som faller utanför det argumentet och kräver en soundbar (som helst ska tejpas fast på baksidan av TVn så att den inte syns)?

Det du behöver är inte nya högtalare - utan att boka en tid. Är det möjligtvis så att hon gör sina kompromisser i sitt eget huvud och anklagar dej för att inte kunna kommunicera med henne, samtidigt som du själv går omkring som en zombie och varken ser eller hör (henne)? Och så hoppas hon att ett barn gör så att du skärper dej, vilket ska rädda förhållandet (utan att fatta att hon själv är halva problemet)? Det skulle förklara varför hon inte tänker vika en millimeter i frågan om högtalare. Rent spekulation, men det är också ett typiskt Svenskt standard-förhållande på upphällningen.

Om du har HIFI-Klubben i närheten så ta med henne dit så att du inte sitter och väljer något ensam på SweClockers utan henne.

Edit: Och nej, surfa inte in på HIFIklubben och välj något på förhand som du sen släpar henne fram till inne i butiken.

Frågade om soundbar, får relationscoachning..

Vet inte vad folk har emot Bose, har lyssnat på en soundbar från Bose tidigare och varit impad när jag faktiskt gick in med fördomar om taskigt ljud i just soundbars. Hurvida det är den du länkade eller ej låter jag var osagt men åk och provlyssna där det finns möjlighet.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Lånar gärna denna tråd. Letar själv efter någon bra hemmabioljud. Bor i lägenhet så på tok för mycket bas är väl inte så uppskattat av grannarna kan jag tänka mig.
Är LG SJ9 något att ha? Tänkte vänta och se tills Black Friday. Men duger den?
Något annat som rekommenderas? Vill gärna ha så lite kablar så möjligt, så gärna trådlös sub.

Edit: Köpte en 55" LG OLED i somras också.

Väcker liv i tråden igen. Vad har folket här för erfarenheter med LG:s SJ9? Vet någon om det går att koppla extra trådlösa högtalare som med den nya SK10Y osv? (Om det behövs?)
Utifall det blir någon rea på SJ9 till black friday..
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

https://www.komplett.se/product/1099586/tv-ljud-bild/hemmabio...

En sån eller vänta och hoppas på bra pris på en Sonos Beam?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat lite för denna. Fått väldigt bra betyg och verkar ha riktigt bra ljud.
Dock lite orolig att den inte spelar så bra om jag kör med optisk från min htpc.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hogtalare/10283/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Jag har fastnat lite för denna. Fått väldigt bra betyg och verkar ha riktigt bra ljud.
Dock lite orolig att den inte spelar så bra om jag kör med optisk från min htpc.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hogtalare/10283/s...

Jag har beställt en efter att ha läst grymma recensioner om den.
Dock sjuk väntetid(2019-01-19), men dyker den upp någon annanstans innan och till samma pris, 9990:- så köper jag den där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||