Microsoft förvärvar Obsidian Entertainment och Inxile Entertainment

Permalänk
Medlem

Obsidian + tid + pengar + folk = Very nice.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MS gör väl knappt något konsolexklusivt längre? Däremot konsol + Windows 10 exklusivt. Butiken i Windows är inte bra och sätter vissa begränsningar som man inte är van vid på PC, men spelen kommer i alla fall till PC till skillnad från Sonys PS-exklusiva spel.

Frågan är väl om man inte ska börja klassa Win10 som ett konsol-OS.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Är så många bra företag som åkt ner i toan efter de blivit uppköpta, men men, det kanske blir bra...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Jo men så måste det vara, för Microsoft har ju på senare år varit kända för att de gör allting så bra!

https://en.wikipedia.org/wiki/Games_for_Windows_%E2%80%93_Live

Det där är inte senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det där är inte senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra mycket senare än början av 2000-talet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är så många bra företag som åkt ner i toan efter de blivit uppköpta, men men, det kanske blir bra...

Poängen är väl mest att Obsidian inte var ett välmående företag tidigare, så ett uppköp var det bästa som kunde hända. Sen om MS är det bästa alternativet vet jag inte, men det finns ju Ett och Annat alternativ som hade varit ännu värre.

Det uppenbara alternativet hade varit om Bethesda/Zenimax köpte dem. De lär har varit intresserade, men problemen runt produktionen av New Vegas skrämde iväg dem. Det blev att de köpte Arkane (Dishonored) istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MS gör väl knappt något konsolexklusivt längre? Däremot konsol + Windows 10 exklusivt. Butiken i Windows är inte bra och sätter vissa begränsningar som man inte är van vid på PC, men spelen kommer i alla fall till PC till skillnad från Sonys PS-exklusiva spel.

Okay, Windows-app-store-eller-vad-tusan-den-heter exklusivt då... yay, nu kan du köra Fallout i en liten ruta på startmenyn...

Tacka vet jag Steam, samt möjligheten att köra utan om man så önskar. Samt givetvis Win7, Linux etc för de som kör detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Mer vendor lock-in och walled gardens att förvänta sig då. Antar att när de påbörjar nya projekt så kommer det vara Windows store och Xbox only. Användare av Steam, GOG, macOS och Linux får helt enkelt säga RIP Obsidian Entertainment och Inxile Entertainment.

Hellre Windows och Xbox exklusiva spel än enbart konsol exklusiva i min mening.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Frågan är väl om man inte ska börja klassa Win10 som ett konsol-OS.

Det är definitivt att gå händelserna i förväg. MS kan förstås försöka, och de har de ju gjort redan i viss mån, men Windows styrka är ju dess relativa öppenhet och förstås den extrema bakåtkompatibiliteten och de kommer inte att släppa det för att tjäna lite mer pengar på folks spelande. Speciellt inte eftersom det liksom är en piss i havet för MS.

Skrivet av aniron:

Okay, Windows-app-store-eller-vad-tusan-den-heter exklusivt då... yay, nu kan du köra Fallout i en liten ruta på startmenyn...

Tacka vet jag Steam, samt möjligheten att köra utan om man så önskar. Samt givetvis Win7, Linux etc för de som kör detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo självklart är det bättre med öppna än stängda plattformar. Men allt är förstås relativt. MS strategi kring exklusiva spel och utvecklare är ju väldigt mycket bättre än Sonys eller Nintendos i och med att deras spel går att köra på PC till skillnad från de andras. Samtidigt är den förstås sämre jämfört med Steam eller för den delen Origin eller UPlay som ju normalt släpper sina spel både på sin egen plattform och på Steam. Skillnaden är förstås att MS främst vill promota sin plattform snarare än deras enskilda spel medan EA/Ubisift lever på att sälja spel och plattformen är bara en metod att höja sina marginaler på spelförsäljningen.

Visst känns det tråkigt att några traditionella PC-utvecklarstudios nu inte kommer att släppa sina spel på öppna plattformar men personligen så spelar det ju egentligen mindre roll om jag måste köpa spelen här eller där liksom. Sen vet jag inte hur det ser ut i dagsläget med exempelvis moddar på spel köpta via MS butik och så, och det är förstås inte så roligt om det inte funkar som förväntat, men i övrigt är det ju ganska mycket sak samma för användaren.

Permalänk
Medlem

@snajk: "Windows" och "relativa öppenhet" i samma mening, nu har du lyckats sätta dig i en position där du har en del att förklara.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

@snajk: "Windows" och "relativa öppenhet" i samma mening, nu har du lyckats sätta dig i en position där du har en del att förklara.

Tja, det beror förstås på vad man jämför med men vad jag menar är att Windows hanterar det mesta som de flesta behöver, helt utan licensavgifter för utvecklare eller försäljare av mjukvara, på all möjlig hårdvara. Man kan köra 20 år gammal mjukvara utan problem parallellt med någon nyutvecklad "mobilapp" likväl som mastodontmjukvaror som VS eller liknande som uppdateras jämt och ständigt. Man kan byta ut hela gränssnittet om man skulle vilja, eller köra GNU/Linux i Windows om man vill det. Man kan installera en uppsjö tredjepartsbutiker som exempelvis Steam eller gå mer åt Linuxhållet och köra Chocolatey för sina mjukvarubehov.

Permalänk
Medlem

@snajk: Helt utan licensavgift, förutom för själva operativsystemet då.
Jag ser inget i din lista som är mer öppet än något alternativ jag känner till - gör de mer än absolut minimum vad gäller öppenhet?

OnT: Jag är mer än måttligt oroad äver Obsidians och Inxiles framtid.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dracc:

Jag ser inget i din lista som är mer öppet än något alternativ jag känner till - gör de mer än absolut minimum vad gäller öppenhet?

Precis. Den lilla frihet som finns beror på att det finns kvar sedan årtionden tillbaka och det vore självmord för M$ att ta bort det över en dag även om de gärna hade velat det. Istället gör de det sakta men säkert så att användarna inte ska märka det, men plötsligt en vacker dag sitter man där helt inlåst i deras walled garden, precis som hos Apple och Google. De är alla på väg åt samma håll, det är bara att M$ måste vara mer försiktiga.

Jag blir orolig när jag läser en del kommentarer som typ "Jag har inget emot M$ Store, jag kommer ändå använda Windows ett bra tag till". Inser inte folk att de skjuter sig själva i foten, och hur hela upplägget bygger på att dessa megaföretag försöker förstärka sina monopol? Hur naiva är folk egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

@snajk: Helt utan licensavgift, förutom för själva operativsystemet då.

Jo, självklart.

Citat:

Jag ser inget i din lista som är mer öppet än något alternativ jag känner till - gör de mer än absolut minimum vad gäller öppenhet?

Det beror förstås på vilka alternativ du menar. Argumentet var att W10 håller på att bli ett konsol-OS och det finns inga sådana som tillåter användare att exempelvis installera egenutvecklad mjukvara (utan att betala ganska rejält för det), eller installera tredjepartsbutiker. Eller ens fritt välja tema för gränssnittet.

Ser man mer till Windows traditionella konkurrenter så är de två till antalet: GNU/Linux och OSX. Och Windows ligger väl någonstans emellan dessa om vi pratar öppenhet. Tittar man på lite avlägsnare konkurrenter som ChromeOS, IOS och Android så är Windows rätt öppet i jämförelse också.