4K UHD på en TV med full färgupplösning är tydligen osäkert även 2018

Permalänk
Medlem

4K UHD på en TV med full färgupplösning är tydligen osäkert även 2018

Andra gången jag köpt en ny 4K TV och fått problem med att visa full färgupplösning! Finns det verkligen ingen specifikation på detta?

Köpte en Philips 50PUS6503/12 på elgiganten idag men jag antar att den var för billig då den inte ser ut att stödja 2160p med full färgupplösning?

Från början kunde jag bara välja 4:2:0 i Nvidia color settings (GTX 1060) men efter att jag ändrat HDMI-ingången till "optimal" där det till och med står att den ska stödja HDR så fick jag upp RGB color format med full output dynamic range!

Jag ser dock tydligt att trots att det står RGB format med full färgupplösning så ser PC-bilden ut som skit. Det är tydligt att det är någon form av färgkompression!

DXDIAG på datorn med UHD TV:
Monitor Model: Philips FTV
Monitor Id: PHL01EA
Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.000Hz)
Output Type: HDMI
Monitor Capabilities: HDR Supported (BT2020RGB BT2020YCC Eotf2084Supported )
Display Pixel Format: DISPLAYCONFIG_PIXELFORMAT_32BPP
Advanced Color: AdvancedColorSupported

DXDIAG på en dator med Philips 4K monitor:
Monitor Model: PHL BDM4065
Monitor Id: PHL08E1
Native Mode: 3840 x 2160(p) (60.000Hz)
Output Type: Displayport External
Monitor Capabilities: HDR Not Supported

Senast jag köpte en 4K TV var 3 år sedan och det visar sig tydligen att det är samma problem även idag!

@Laxpudding, har du några tips på vad man kan läsa på för att se om det fungerar med en dator utan att behöva testa det praktiskt?

Permalänk
Medlem

Vilken HDMI-ingång kör du via?
EDIT: Dubbelkolla så du kör HDMI 2 el 3, och att du matar den med 4:4:4.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vilken HDMI-ingång kör du via?
EDIT: Dubbelkolla så du kör HDMI 2 el 3, och att du matar den med 4:4:4.

Bra note!

Det ser ut som enbart HDMI2 och 3 har support för HDR men jag har testat alla tre ingångar. Ställt in insignalen till Dator. (Även testat UHD Bluray etc)

Nu också med två datorer, en laptop med 1060 (HDMI -> HDMI) och en stationär med 1080ti (Displayport -> HDMI)

Det jag tycker är märkligt är att datorerna tycker att skärmens optimala upplösning är 1080p - Man kan inte välja 3820x2160 ibland PC upplösningar heller! Däremot går det ju välja 3820x2160/60 under kategorin UltraHD, HD, SD (Nvidia change resolution)

På laptopen kan jag välja RGB som color format med 8bpc Full dynamic range. På stationära datorn kan jag endast köra Limited color range.

Vilken soppa det här är..

Permalänk
Rekordmedlem

Det går idag inte att överföra 4k hdr 60Hz via hdmi utan att reducera färginnehållet eftersom bandbredden är för liten utan det behövs DP, hdmikretsar som klarar det används inte men det lär väl komma inom en generation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dblade:

@Laxpudding, har du några tips på vad man kan läsa på för att se om det fungerar med en dator utan att behöva testa det praktiskt?

Det måste testas från fall till fall. Just Philips 6-serie är en enkel mellanklass och där är det ofta si och så med sådana här funktioner. När du ändrar till datorläge (samt ändrar HDMI-inställningen) påverkar det vilket EDID TV:n använder för handskakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går idag inte att överföra 4k hdr 60Hz via hdmi utan att reducera färginnehållet eftersom bandbredden är för liten utan det behövs DP, hdmikretsar som klarar det används inte men det lär väl komma inom en generation.

Jag tänkte samma sak. Man kan alltså aldrig få ut 4K HDR till en TV från en dator. Jag provade att köra youtube/netflix apparna på TV:n och det är ju lite svårt att avgöra på rörliga bilder men det såg riktigt bra ut så det är ju lite småtråkigt att man fortfarande inte löst bildöverföringsproblemen 2018.

Det som irriterar mig mest är dock att jag inte ens kunde få ut 8 bitars färgdjup i 4K/60.

Skrivet av Laxpudding:

Det måste testas från fall till fall. Just Philips 6-serie är en enkel mellanklass och där är det ofta si och så med sådana här funktioner. När du ändrar till datorläge (samt ändrar HDMI-inställningen) påverkar det vilket EDID TV:n använder för handskakning.

Det måste vara frustrerande för många, att inte kunna få till en bra bild på sin nyinköpta 4K skärm. Eftersom detta är andra 4K TV:n jag köper som har samma problem så antar jag att det är ganska vanligt. Antar att det inte är många som använder sina TV apparater som datorskärmar. Man måste alltså koppla upp datorn i butiken till en dator för att göra testet innan man köper den?

Min PC tycker ju att 4K TV:n är en 1080p skärm, är det vanligt på TV apparater?

Permalänk
Medlem

@dblade:

Jag får ut YCbCR422 på min Samsung UHD från 2016, och HDR om jag kickar i det i Windows. Dock ställt in: "Använd standard färginställningar" i Nvidias kontrollpanel. Kör bara i HDR-läge med de spel som stödjer det och Netflix. Tycker bilden blir för ljus i HDR-läget om jag bara ska surfa.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dblade:

Min PC tycker ju att 4K TV:n är en 1080p skärm, är det vanligt på TV apparater?

Det beror på att TV:n (i dator-läget gissar jag?) Helt enkelt meddelar sig som att 1920x1080 är "Preferred Timing" eftersom det underlättar för anslutning av gamla datorer.

Ja, det är vanligt att TV-apparater inte har kapaciteten att fungera på rätt sätt som datorskärm. Alltid ett problem med den här produktklassen – man vet inte riktigt vad man får.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så borde han kunna få ut 4k med 8bit RGB 4:4:4 ur denna. Ska man kasta in 10bit i mixen är det kört däremot...
Vet att en polare äger en av dessa eller väldigt snarlik modell och den skulle stödja 4k 60hz @ 8bit RGB4:4:4 vad jag minns.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Om jag minns rätt så borde han kunna få ut 4k med 8bit RGB 4:4:4 ur denna. Ska man kasta in 10bit i mixen är det kört däremot...
Vet att en polare äger en av dessa eller väldigt snarlik modell och den skulle stödja 4k 60hz @ 8bit RGB4:4:4 vad jag minns.

Bra info. Då bör man kanske iaf. inte ge upp. Det ser ju ut som att grafikkortet levererar 4K/60 4:4:4 i nvidia kontrollpanelen men man ser ju tydligt artefakterna när man granskar text eller ritar tunna vertikala linjer på skärmen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Bra info. Då bör man kanske iaf. inte ge upp. Det ser ju ut som att grafikkortet levererar 4K/60 4:4:4 i nvidia kontrollpanelen men man ser ju tydligt artefakterna när man granskar text eller ritar tunna vertikala linjer på skärmen..

Försöka går i alla fall, sen kanske det finns tillkortakommanden utanför min vetskap. Men minns att det stod stöd för 4k @ 50-60Hz och RGB 4:4:4 i manualen. Hoppas det löser sig, kan nog tyvärr inte vara så mycket mer till hjälp tror jag.

TV-apparater är egentligen inte mitt område, så hoppas att informationen är korrekt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Försöka går i alla fall, sen kanske det finns tillkortakommanden utanför min vetskap. Men minns att det stod stöd för 4k @ 50-60Hz och RGB 4:4:4 i manualen. Hoppas det löser sig, kan nog tyvärr inte vara så mycket mer till hjälp tror jag.

TV-apparater är egentligen inte mitt område, så hoppas att informationen är korrekt.

Din kommentar gjorde att jag nu orkade byta ut min DVI-HDMI kabel mot en ny HDMI kabel på mitt 1080ti och vips så dök det upp en 3820x2160 som PC upplösning, som ger full färgupplösning!

Kopplade in samma kabel till min laptop med GTX 1060 och där får jag tyvärr inte upp 3820x2160 som PC upplösning.

Min laptop verkar ha något problem med detta men..

Slutsats man kan dra här är att TV:n klarar 4K/60 i full färgupplösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Min laptop verkar ha något problem med detta men..

Om den har "switchable graphics" så kör den displayoutputs via integrerade Intel graffet, Intel har inte stöd för HDMI 2.0 i dagsläget. Alla Intel desktop moderkort t.ex som har 2.0 stöd kör någon form av DP > HDMI 2.0 konverter internt har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Om den har "switchable graphics" så kör den displayoutputs via integrerade Intel graffet, Intel har inte stöd för HDMI 2.0 i dagsläget. Alla Intel desktop moderkort t.ex som har 2.0 stöd kör någon form av DP > HDMI 2.0 konverter internt har jag för mig.

Mmmm.. det här med switchable graphics är antagligen en historia för sig. Imponerande hur man fått ihop det egentligen!

Men, det ser ut som att det är Intel grafiken som används till laptop-skärmen och nvidia-kortet till extern anslutning?

Jag fick endast 4K/60 4:2:0 med DP > HDMI kabel på mitt 1080ti. När jag switchade till en vanlig HDMI-kabel fungerade det perfekt!

När jag nu kopplar in HDMI kabeln till min laptop får jag liknande problem, så det kanske är samma problem, som du påpekade, att den kör DP > HDMI internt och då tappar möjlighet till full färgupplösning!

Testade lite med att skapa en custom Nvidia resolution på 3820x2160@59Hz och 3820x2160@61Hz och vips så fick jag det att fungera, en stund. Rätt som det var försvann bilden helt och gör det till och med svårt att återställa det.

It's a little bit complicated..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag fick endast 4K/60 4:2:0 med DP > HDMI kabel på mitt 1080ti. När jag switchade till en vanlig HDMI-kabel fungerade det perfekt!

Använde du en aktiv adapter? För det är vad som krävs om du vill ha HDMI 2.0, passiva duger bara till 1.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@wirefire:

Jag får ut YCbCR422 på min Samsung UHD från 2016, och HDR om jag kickar i det i Windows. Dock ställt in: "Använd standard färginställningar" i Nvidias kontrollpanel. Kör bara i HDR-läge med de spel som stödjer det och Netflix. Tycker bilden blir för ljus i HDR-läget om jag bara ska surfa.

Det finns i senaste eller näst senaste windows en slider för sdr-content brightness i hdr.

Permalänk
Medlem

@JBE: Den har jag pillat på men tycker det inte blir lika bra som HDR off när man surfar som vanligt. Men kommer kanske en auto funktion i någon framtida uppdatering?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Ingen aning. För mig ser sdr perfekt ut med hdr på och den slidern på default setting. (på pg27uq).

Permalänk
Medlem

@JBE: Du har en bättre skärm än mig på min Samsung TV är nog förklaringen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ja kör 4k 60hz 4:4:4 på min Philips med Ryzen 2400G APU.

Hade dock endel strul tills jag tog en riktigt kort HDMI kabel.

De jag testat är high speed men en av de lite längre vill inte ens synca upp o ge bild.

Så kabeln spelar väldigt stor roll!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Använde du en aktiv adapter? För det är vad som krävs om du vill ha HDMI 2.0, passiva duger bara till 1.4.

Nej, det var en DP till HDMI kabel. Antar att det förklarar problemet då om det inte går få igenom HDMI 2.0 på en sådan kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja kör 4k 60hz 4:4:4 på min Philips med Ryzen 2400G APU.

Hade dock endel strul tills jag tog en riktigt kort HDMI kabel.

De jag testat är high speed men en av de lite längre vill inte ens synca upp o ge bild.

Så kabeln spelar väldigt stor roll!

Hur kort kabel handlar det om? Idag gick det inte lika bra som det gjorde igår då jag fick 4:4:4 på min stationära dator med HDMI på c:a 2 meter. Jag har testat två HDMI på 1.8 - 2.0m och ingen fungerar.

Ovanstående bild visar att skärmens native är 1080p.

Här ser man inga trevliga PC upplösningar för skärmen. Igår när jag lyckades få bra bild fanns 3820x2160 tillgängligt. Om jag rycker ut kabeln och sätter in den igen kan man ibland se alternativet under några sekunder för att sedan försvinna igen.

Permalänk
Medlem

@dblade: Det finns aktiva adaptrar som klarar 600 MHz HDMI, men din laptop klarar ju det – ser det rätt ut med din laptop? Du ska väl bara behöva ställa in HDMI-portarna på optimal och köra HDMI2 eller 3 på TVn så ska den klara RGB 8-bit @ UHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@wirefire: Det finns aktiva adaptrar som klarar 600 MHz HDMI, men din laptop klarar ju det – ser det rätt ut med din laptop? Du ska väl bara behöva ställa in HDMI-portarna på optimal och köra HDMI2 eller 3 på TVn så ska den klara RGB 8-bit @ UHD.

Precis, igår när jag fick det att fungera så körde jag HDMI2 på optimal.

Jag hade förväntat mig att den skulle fixa det då den har GTX 1060 med HDMI output men man vet ju aldrig om den konverterar signalen internt?

Ikväll fick jag problem igen även med stationär dator med 1080ti med samma HDMI kabel som fungerade utmärkt igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Precis, igår när jag fick det att fungera så körde jag HDMI2 på optimal.

Jag hade förväntat mig att den skulle fixa det då den har GTX 1060 med HDMI output men man vet ju aldrig om den konverterar signalen internt?

Ikväll fick jag problem igen även med stationär dator med 1080ti med samma HDMI kabel som fungerade utmärkt igår.

Funkar det eller inte? Du svarade inte riktigt. Vad är resultat när du matat 3840x2160 8-bit RGB? Lyckas laptopen med det?

Vad den rapporterar som native i EDID är ointressant, den rapporterar även att den godtar 3840x2160. De vill förmodligen inte rapportera en upplösning många äldre prylar inte stödjer (i 60 Hz) som native eftersom det är vad t.ex. grafikkorten kommer använda automatiskt.

Din laptop bör ha HDMIn ansluten direkt till GPUn, ditt 1080 Ti bör väl dessutom ha HDMI så du inte behöver köra via adapter. Krävs kabel som är specad för 600 MHz HDMI eller av god kvalité om de är äldre, Premium High Speed-kablar på 0,5 till 5 m hittar du för 30-160 kr, men du hade väl köpt ny kabel redan.

Vad din laptop stödjer när det gäller HDMI-utgång löser vi enkelt med modellnumret dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Funkar det eller inte? Du svarade inte riktigt. Vad är resultat när du matat 3840x2160 8-bit RGB? Lyckas laptopen med det?

Vad den rapporterar som native i EDID är ointressant, den rapporterar även att den godtar 3840x2160. De vill förmodligen inte rapportera en upplösning många äldre prylar inte stödjer (i 60 Hz) som native eftersom det är vad t.ex. grafikkorten kommer använda automatiskt.

Din laptop bör ha HDMIn ansluten direkt till GPUn, ditt 1080 Ti bör väl dessutom ha HDMI så du inte behöver köra via adapter. Krävs kabel som är specad för 600 MHz HDMI eller av god kvalité om de är äldre, Premium High Speed-kablar på 0,5 till 5 m hittar du för 30-160 kr, men du hade väl köpt ny kabel redan.

Vad din laptop stödjer när det gäller HDMI-utgång löser vi enkelt med modellnumret dock.

Man ser fortfarande att färgupplösningen inte är OK på varken stationär/1080Ti eller laptop/1060.

Laptop modell:
https://www.komplett.se/product/1069169/gaming/speldator/barb...

Kanske är båda kablarna helt enkelt inte tillräckligt bra? Jag får väl rota fram fler kablar att testa med. Igår när jag fick det att fungera rapporterade skärmen 3840x2160/60 som PC upplösning! Har aldrig fått UHD upplösningen 3840x2160/60 att fungera.

Permalänk
Medlem

På min nyare LG-tv kan man meka hur mycket man vill med inställningar på Nvidia control panel etc, den resulterande bilden blir ändå subsamplad om man inte först ändrar en dold inställning i TV-menyn. Blev vansinnig av att bilden såg fel ut trots att jag valt RGB tills jag hittade mer info om det. Kallas för "PC mode" och i LGs operativsystem kommer man åt läget genom att ändra ikonen som representerar den HDMI-port datorn ansluts till. Kanske inte är så relevant för en Philips-TV men jag vet att alla de stora märkena har liknande arrangemang.HDR är bara att glömma förstås, men det är ändå enbart en gimmick på billigare apparater.

Fick även problem med signalförlust på alla kablar jag hade, men efter tips på forumet köpte jag en 3 meters kabel "Deltaco premium"på Webhallen som fungerade utan problem. Billig var den också.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Man ser fortfarande att färgupplösningen inte är OK på varken stationär/1080Ti eller laptop/1060.

Laptop modell:
https://www.komplett.se/product/1069169/gaming/speldator/barb...

Kanske är båda kablarna helt enkelt inte tillräckligt bra? Jag får väl rota fram fler kablar att testa med. Igår när jag fick det att fungera rapporterade skärmen 3840x2160/60 som PC upplösning! Har aldrig fått UHD upplösningen 3840x2160/60 att fungera.

Du behöver nog beskriva och ta bild på resultatet.

Permalänk
Medlem

https://www.cnet.com/how-to/what-is-hdmi-2-0b/ Lite läsning om de olika HDMI 2.0 , 2.0a , 2.0b
Av det jag förstår av det så måste man minst ha 2.0a för 4k HDR. Både sändaren och mottagare och det är hårdvarubaserat

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

https://www.cnet.com/how-to/what-is-hdmi-2-0b/ Lite läsning om de olika HDMI 2.0 , 2.0a , 2.0b
Av det jag förstår av det så måste man minst ha 2.0a för 4k HDR. Både sändaren och mottagare och det är hårdvarubaserat

Man borde åtminstone kunna få 8 bitars färgupplösning med 2.0?