Hjälp mig förstå Fractal R6 PWM-hub

Permalänk
Medlem

Hjälp mig förstå Fractal R6 PWM-hub

Hej!

Jag behöver er hjälp med att förstå hur PWM/fan-hubben i Fractal Design Define R6 fungerar.

Bild på hur hubben ser ut

Styrs 3-pinsfläktarna såväl som 4-pinsfläktarna via samma hub? Alltså även fast fläkten i fråga inte är PWM så kommer hastigheten att justeras beroende på CPU-temperatur?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av tivolito:

Hej!

Jag behöver er hjälp med att förstå hur PWM/fan-hubben i Fractal Design Define R6 fungerar.

Bild på hur hubben ser ut

Styrs 3-pinsfläktarna såväl som 4-pinsfläktarna via samma hub? Alltså även fast fläkten i fråga inte är PWM så kommer hastigheten att justeras beroende på CPU-temperatur?

Stort tack på förhand!

Precis! De inkopplade 3-pinsfläktarna kommer, likt 4-pinsvarianterna, styras enligt CPU-temperaturen om PWM-hubben är inkopplad till den fläktkontakten på moderkortet.

PWM-hubben tolkar den inkommande PWM-signalen och justerar spänningen till de inkopplade 3-pinsfläktarna efter den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Precis! De inkopplade 3-pinsfläktarna kommer, likt 4-pinsvarianterna, styras enligt CPU-temperaturen om PWM-hubben är inkopplad till den fläktkontakten på moderkortet.

PWM-hubben tolkar den inkommande PWM-signalen och justerar spänningen till de inkopplade 3-pinsfläktarna efter den.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, perfekt! Tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så om man ändrar tex från balaced till full kommer alla fläktarna ändras?
Samma sak om man skulle vilja stänga av dem?

Använder inte hubben just nu har en g
Fläkt kontroller,men skulle vara grymt om det funkar så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hej!

Någon som vet om en PWM repeater med endast 4-pinanslutningar fungerar på samma sätt, dvs om den kan reglera hastigheten på 3-pinfläktar kopplade via 4-pinanslutningarna?

https://www.inet.se/produkt/6903842/corsair-carbide-678c-6-po...

Permalänk
Medlem

Inte den på bilden. Det är ren "kopieringsmaskin" utav inkommande PWM.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.