Hjälp mig förstå Fractal R6 PWM-hub

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
J
Registrerad
Jan 2009

Hjälp mig förstå Fractal R6 PWM-hub

Hej!

Jag behöver er hjälp med att förstå hur PWM/fan-hubben i Fractal Design Define R6 fungerar.

Bild på hur hubben ser ut

Styrs 3-pinsfläktarna såväl som 4-pinsfläktarna via samma hub? Alltså även fast fläkten i fråga inte är PWM så kommer hastigheten att justeras beroende på CPU-temperatur?

Stort tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av tivolito:

Hej!

Jag behöver er hjälp med att förstå hur PWM/fan-hubben i Fractal Design Define R6 fungerar.

Bild på hur hubben ser ut

Styrs 3-pinsfläktarna såväl som 4-pinsfläktarna via samma hub? Alltså även fast fläkten i fråga inte är PWM så kommer hastigheten att justeras beroende på CPU-temperatur?

Stort tack på förhand!

Precis! De inkopplade 3-pinsfläktarna kommer, likt 4-pinsvarianterna, styras enligt CPU-temperaturen om PWM-hubben är inkopplad till den fläktkontakten på moderkortet.

PWM-hubben tolkar den inkommande PWM-signalen och justerar spänningen till de inkopplade 3-pinsfläktarna efter den.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
J
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av JonasT:

Precis! De inkopplade 3-pinsfläktarna kommer, likt 4-pinsvarianterna, styras enligt CPU-temperaturen om PWM-hubben är inkopplad till den fläktkontakten på moderkortet.

PWM-hubben tolkar den inkommande PWM-signalen och justerar spänningen till de inkopplade 3-pinsfläktarna efter den.

Ah, perfekt! Tack för snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Nov 2003

Så om man ändrar tex från balaced till full kommer alla fläktarna ändras?
Samma sak om man skulle vilja stänga av dem?

Använder inte hubben just nu har en g
Fläkt kontroller,men skulle vara grymt om det funkar så

Fractal R6 Blackout TG - Gigabyte Aorus Gaming 7 - 8600K @ 5.0 / H115i Pro - 2x8 Vengeance 3200 RGB - ASUS 1080 STRIX 8GB - WD Black nVme 256GB OS-PRG - Samsung 850 EVO 500GB SPEL - 512GB 840 EVO RAID0 - 12TB HDD - Exibel GKX-M - Rival 710 - G933 Spectrum - AOC 32" AG322QC4