SSD + (Optane+HDD) - någon testat?

Permalänk
Medlem

SSD + (Optane+HDD) - någon testat?

Hej!
Jag har börjat fundera på ny dator, och specifikt lagringslösningen.
Jag kommer ha en rejäl SSD för Windows och program, men det som tar mest plats för mig är de bilder som en fotohobby genererar. Jag har inte råd att ha dem på SSD, utan lutar åt en mekanisk disk på 6 TB för det.

Och nu funderar jag på att slänga in 32 GB Optane som cache för hårddisken. Det är inte gratis, men kostnaden försvinner nästan i bruset när jag jämför med kostnaden för hela datorn.

Frågan: är det någon som har testat en liknande setup? Funkar det bra i praktiken?
Vad "funkar bra" betyder beror förstås på användare och användarfall. Men jag börjar så.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

har du frekvent data om ca 30 GB som accessas?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

har du frekvent data om ca 30 GB som accessas?

Kanske, faktiskt.
Disken kommer i första hand vara arkiv för mina bilder, men jag planerar också att ha bilderna på disken medan jag jobbar med dem i framför allt Lightroom.
Hela arkivet är på TB-storlek, men inte sällan kommer jag hem med storleksordningen 30 GB bilder, och sedan är det just de bilderna jag jobbar med ett tag. Och ibland lyfts en bild över till ett annat program, varpå det skapas tiff- eller dng-filer som kan vara flera hundra MB. Om Optane jobbar så att detta till större delen kan utföras inom dess gränser skulle det kunna vara en vettig investering.
Eller i vart fall inte mycket mer vettlös än resten av datorn.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2