AMD: "Ett tag kvar innan DirectX Raytracing slår igenom på riktigt"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Ett tag kvar innan DirectX Raytracing slår igenom på riktigt"

UPPDATERAD. I en intervju berättar AMD att de kommer "svara på" DirectX Raytracing, men att tekniken inte kommer slå igenom på riktigt förrän den erbjuds i samtliga produktsegment.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det gör mig absolut ingenting. Raytracing känns ofärdigt, lite som en "halo feature". Ser hellre att de satsar på gammal hedlig Direct X 11/12 prestanda.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Är väl inte direkt förvånad, jag förväntar mig inget upphetsande alls från RTG innan Arcturus.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Heh, deras kort skulle nog dö rätt bra om de satte in RT, så det är bättre att de låter bli tills de kan göra det på kort som klarar av det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Heh, deras kort skulle nog dö rätt bra om de satte in RT, så det är bättre att de låter bli tills de kan göra det på kort som klarar av det.

/Lifooz

Ja, självklart, det krävs dedikerad del i GPUn för att få hyffsad prestanda. Det nyheten handlar om är ju att det inte kommer i en AMD GPU inom snar framtid. Däremot vore det ju intressant om det var möjligt för tredjepart att bygga ett PCIe-kort. Lite så som Ageia PhysX började.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Det gör mig absolut ingenting. Raytracing känns ofärdigt, lite som en "halo feature". Ser hellre att de satsar på gammal hedlig Direct X 11/12 prestanda.

I teorin är väl tekniken cool, men håller med att jag ser hellre vanlig prestanda, än att offra 3/4 av den, för detta.

Det lär iaf behöver gå till rev 2 innan det blir något vettigt ändå, som de flesta tekniker. Version 1 blir sällan stor succé. Just nu får du som 2080Ti ägare välja... 4k "vanlig" eller RT 1080. Väljer personligen 4k för det priset. Och skulle nu tekniken bli en... "hairworks", så är det bara bortkastad tid och pengar att utveckla för det. Och om det är standardiserat för DX, så är det ingen brådska

När Nvidia kan släppa den för vanligt folk... dvs de som köper 2000-3000krs GPUer, inte 13kkr GPUer, så kanske AMD ser nyttan också. Men som det är nu är den precis lika meningsfull som VR... förutom att VR faktiskt "har något unikt" att ge, och flera plattformar att göra det på, men i båda fall en nischad produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Det gör mig absolut ingenting. Raytracing känns ofärdigt, lite som en "halo feature". Ser hellre att de satsar på gammal hedlig Direct X 11/12 prestanda.

Ja det är nog där dom behöver lägga resurserna. Till både och har dom kanske inte råd med i dagsläget om dom ska hänga på i utvecklingen nu när även Intel kommer äntra scenen. Jobbigt bara om Intel också har en bra lösning för strålspårning för då står AMD där med byxorna nere.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Bra, RayTracing är en gimmick som inte är värd att satsa på än. det krävs minst 2 generationer till innan det kan vara okej.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

15000:- kort svettas i 1080P med RTS på..

Jag håller med AMD, bättre att fokusera på DX12 och göra det som var planerat innan man hoppar på nästa tåg.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, självklart, det krävs dedikerad del i GPUn för att få hyffsad prestanda. Det nyheten handlar om är ju att det inte kommer i en AMD GPU inom snar framtid. Däremot vore det ju intressant om det var möjligt för tredjepart att bygga ett PCIe-kort. Lite så som Ageia PhysX började.

Det har du rätt i.

Precis som du säger så började Ageia med sina PhysX kort och senare blev de uppköpta och integrerade i nVidias GPUer.

Jo det hade faktiskt varit något med dedikerade RT kort.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Heh, deras kort skulle nog dö rätt bra om de satte in RT, så det är bättre att de låter bli tills de kan göra det på kort som klarar av det.

/Lifooz

Ja till och med Nvidias 20xx klarar ju knappt av RT själva

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja till och med Nvidias 20xx klarar ju knappt av RT själva

HAHAH, nej förvisso, hade varit bättre att de sålde RT kort vid sidan om istället som Ageia gjorde med PhysX
Där håller jag med @dlq84 som citerade mig innan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Inaktiv

Bra. Ray tracing i spel kommer förbli en meningslös och dyr gimick i flera år framöver. Satsa på att få upp prestandan vid vanlig rasterisering istället och leverera kort till rimliga priser så kommer de sälja som smör.

Permalänk
Medlem

Har jag missat någon benchmark eller? Hur är ni så säkra på så dåliga fps när det kommer till ray tracing med 20xx serien?

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt tidigare rapporter kommer AMD med Navi fokusera på mellansegmentet istället för toppskiktet

Känns fel att sätta sitt hopp till Intel för en prisvärd uppdatering...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Har jag missat någon benchmark eller? Hur är ni så säkra på så dåliga fps när det kommer till ray tracing med 20xx serien?

Tidiga demos folk har sett tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att det känns som om en del folk HOPPAS att RayTracing inte är bra. Det vore grymt om det kunde fungera bra efter lite optimering, förhoppningsvis redan nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tidiga demos folk har sett tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

snarare Alpha demo’s. tekniken är ofärdigt och kommer blir nästa hairworks än så länge. vi är långt ifrån att kunna har RT som en vanligt feature. kommer nog tar 4 -5 år innan vi är där.
AMD gör rätt med att satsa sina pengar på saker som faktist gynnar köparen och inte bara en massa novilty features.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Som vissa skriver blir det problematiskt när allt tyder på att man måste välja mellan RTS i 1080p eller vara utan funktionen och få ungefär samma fps i 4K. Det är lite för stor uppoffring.

Hoppas dock RTS blir bra för mer realistisk ljussättning är inte vilken feature som helst. Det är en ganska efterfrågad del i min värld

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det saknas spel med stöd för RT är att stödet även saknas i Windows.
Först efter att oktoberuppdateringen rullats ut på bred front kommer RT till spelen.

Skrivet av Lifooz:

Heh, deras kort skulle nog dö rätt bra om de satte in RT, så det är bättre att de låter bli tills de kan göra det på kort som klarar av det.

Man får nog räkna uttalandet "kan" som "kan, med vettig prestanda".
Slänga in dedikerade kretsar rent fysiskt i mellanklass- och budgetkort är nog inte så svårt.
Att få ut prestanda med RT som faktiskt blir användbar är betydligt svårare.

Skrivet av Hagge:

Har jag missat någon benchmark eller? Hur är ni så säkra på så dåliga fps när det kommer till ray tracing med 20xx serien?

Man kan ju bara kolla uttalanden från utvecklarna, som gått i stil med: "Vi har dragit ner RT rejält för att inte prestandan ska lida alltför mycket."
Ju mer faktisk RT man vill ha desto mer blir prestandan lidande.

Permalänk
Medlem

Intressant att vi har så många experter här på forumet som är djupt insatta i hur bra RT funkar med Nvidias kort och har sett det med egna ögon för att kunna rättfärdiga ett totalt fördömande av tekniken. Resten av oss dödliga har bara sett akut programmerade teknikdemos och inför E3-mässan snabbt inpatchade funktioner i spel inför E3-mässan där vi sett inledande prestanda och där vi absolut inte tror att detta kan ha en viss påverkan på prestandan, och att det absolut kan vara betydligt snabbare när de väl lägger in funktionen skarpt i nuvarande och kommande spel....

En annan idiot väntar väl på att de släpper det live, färdigpatchat och optimerat så att man faktiskt får se vad man får för prestanda innan man dömer ut tekniken. Men gissar på att ni var lika misstänksamma och utdömande när shaders (det som då kallades för T&L, Transform & Lighting) och tessellation kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Har jag missat någon benchmark eller? Hur är ni så säkra på så dåliga fps när det kommer till ray tracing med 20xx serien?

Spelutvecklare visade upp sina stöd av RTX efter att de haft 3 dagar på sig med korten att optimera. Vissa verkar tro att allt nu är packat och klart och det endast tar 3 dagar att fixa drivrutiner och stöd för ett helt spel. I verkligheten har utvecklare sagt att det kommer gå att hämta ut en hel del mera och att de bara skrapat på ytan.

Sedan gissar jag att de som klagar på att det inte behövs, att de sitter med Ultra Low inställningar eftersom snygg grafik inte verkar vara så viktigt för dem? Om ingen startar med tekniken kommer den för evigt att vara omogen som ingen har stöd för.

Permalänk
Avstängd

Men har dom stöd för raytracing i Vulkan då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Men har dom stöd för raytracing i Vulkan då?

Det finns, men det är ungefär samma situation som med DX12, det vill säga att det inte har rullats ut i praktiken än.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Vulkan-1....

Permalänk
Medlem

Går väl att stänga av distance drawing eller annat för att få ray tracing att lira i ok fps?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Finns ju inte ens några spel som har stöd för detta ännu ändå.

https://www.guru3d.com/news-story/final-fantasy-xv-pc-cancell...

Och precis som en annan skrivit längre ner:

1. Shadow of the Tomb Raider demo in the NV RTX release event showed an fps counter showing 30ish framerates on FHD with a 2080Ti.
2. SotTR was supposed to have the RT in a patch, but no release date yet.
3. BF V developer DICE announced in early September that they downgrade the Ray Tracing effects to get suitable performance.
4. As far as I know (correct me if I'm wrong) BF V was supposed to include RT features at start - now it is delayed.
5. Now Square Enix announces that they cancel Ray Tracing development for FF XV.

DLSS däremot är mer intressant.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Det tråkiga är att det känns som om en del folk HOPPAS att RayTracing inte är bra. Det vore grymt om det kunde fungera bra efter lite optimering, förhoppningsvis redan nästa generation.

Ja, jag håller med. Och känner igen det hos mig själv till viss del! Och det är egentligen fel, eftersom jag älskar dessa teknologiska språng och hade gärna lekt med lite raytracing. Men det beror på att _jag_ upplever nVidia som giriga och verklighetsfrånvända. Men jag kanske får justera min världsuppfattning så småningom - vi får se.

Med det sagt så kommer jag säkert köpa en RTX2080ti om de kommer ner en bit under 10k, och det visar sig att de inte har en ovanligt stor andel som behöver RMA's. Det kanske det är värt att få 20-30% mer prestanda och möjlighet leka med DLSS och RT, när man har en 1080ti att sälja. I dagsläget känns det som att early adopter-skatten är både enorm, omotiverad och ologisk. Jag önskar jag kunde få veta hur stora volymer RTX som sålts. Har en känsla av att det inte är så många exemplar globally speaking.

Och eftersom jag ändå håller på med lite rambling nu. Ett av huvudargumenten för RTX enligt nVidia är ju att utvecklare kan spendera mindre tid på ljussättning (sanning med modifikation eftersom man måste utveckla för vanliga shader-kort samtidigt). Det låter ju toppen och är förmodligen den absolut viktigaste USPen - men varför inte då pressa ut denna teknik till massa mer konsumenter genom mer överkomliga priser. Varför ska konsumentledet betala för en feature som i bästa fall sparar tid i utvecklarledet och i sämsta fall leder till att vi måste spela i gammal 1080p? Ja, säger du är det inte alltid konsumenten som bär kostnaden? Jovisst men det måste ju erbjudas en fördel till konsumenten för att konsumenten skall betala och som sagt så ser jag inte den just nu.

</tinfoil>

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Känns helt klart viktigare i dagsläget att vi kan börja använda DX12 än att gå över till Ray tracing, flera har nytta av DX12 än ray tracing i dagsläget.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja till och med Nvidias 20xx klarar ju knappt av RT själva

Man lägga märke till att inget spel i Nvidias presentation verkade använda strålspårning fullt ut:
Shadow of the Tomb Raider: skuggor
Battlefield V: reflektioner
Metro Exodus: indirekt global ljussättning

Anledning är troligtvis att dagens RTX-hårdvara inte klarar av full strålspårning i realtid, utan får kämpa även med bara delmängder. Jag antar att Nvidia och spelutvecklarna försöker optimera så mycket som möjligt, speciellt som det ska vara spelbart även på RTX 2070, och att det är därför det dröjer. Vill man vara lite elak, kanske man kan säga att det inte bara fungerade?

Förmodligen kommer de därför även att reducera kvaliten på strålspårningen, och försöka spara in där de kan, för att kunna möta kraven på att göra det i realtid. Det senaste uttalandet från Dice och Nvidia ang Battlefield V tyder på en viss tillnyktring: "An early release of DXR real-time ray tracing will be available in an upcoming patch, ...". Just språkbruket, att de känner behov av att poängtera att det är en "early release" tolkar jag som ett försök att dämpa förväntningarna. Det är inte lika mycket fyrverkeri över det längre.

Jag hoppas dock det går bra, för strålspårning tror jag är framtiden, och det bara bra att Nvidia sätter bollen i rullning, Och är det några som kan lyckas optimera strålspårning så är det nog programmerarna på Dice,

Och sen också påpeka att AMD har :Radeon Rays

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Går väl att stänga av distance drawing eller annat för att få ray tracing att lira i ok fps?

Raytracing tillhör inte ordinarie renderingen (körs på separata cores) och beräkningskapaciteten är därmed begränsad. Möjligen går det att ställa in antal rays per pixel eller tillåmed undersampla, men kvalitén kommer att suga (förmodligen mer än att köra utan). När väl strålarna är ute så är det väll mest antal bounces (och kollisioner) som avgör prestandan. Man vill ju inte terminata strålen för tidigt då man förmodligen får färgen av sky sphere/boxen (typ blå) eller vad de nu skulle defaulta till, vilket inte är så upphetsande. För skuggor så lär det endast användas på extremt närma håll, på grund av prestanda och kvalitet. Strålarna kommer inte att räcka till för att ge ett bra resultat på längre avstånd.