Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv X – rymligt chassi med vattenkylning i åtanke

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv X – rymligt chassi med vattenkylning i åtanke

Phanteks nykomling Enthoo Evolv X en lyxig låda i aluminium och härdat glas, och som även rymmer stora mängder med vattenkylning. Testpiloten "Laine" kikar närmare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ofta som de chassin jag tycker ser väldigt snygga ut, ofta saknar bra luftflöde. Tänker på b.la. detta och föregångaren, nya corsair Air och andra..
Det känns lite dåligt tycker jag. Luftflöde borde väl vara top prioritet på ett sånt här chassi?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension, du har fått med nästan allt, det enda jag kan tillägga är att chassit är väldigt ostabilt med ena sidodörren öppen, välter väldigt lätt speciellt innan man fått i några komponenter. Själv kommer jag modifiera mitt chassi för bättre stabilitet och framför allt för bättre luftflöde. Satte fräsen i föregångaren och denna kommer inte heller undan

Permalänk
Medlem

Kör detta chassi med 2 st 360 radiatorer och kan inte klaga på luftflödet alls ett av dom bättre jag byggt i år i, och tyst är det med tack var gummilisten på rutorna som sluter helt tätt vilöket gör det lätt att få övertryck i samt ta bort ljudet

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Har ett Evolv X och jag det är lite delade känslor. Inbyggnaden av nätagget är en kass lösning, svårt att göra ändringar och komma åt i utrymmet i efterhand. Monteringslösningen för SSD diskar är också kass. Testade att installera grafikkortet med phanteks RISER-kort för Evolv X, funkade inte så bra, kom endast in i bios läge, med RISER-kortet så ville Windows inte ladda. Dessutom hamnade kortet väldigt nära glassidan. Skulle ge chassiet betyget 3 av 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Chassit har stöd för grafikkortskylare upp till 190 mm i höjd

Menar vi inte processorkylare här?

Skrivet av Tip Top:

Kör detta chassi med 2 st 360 radiatorer och kan inte klaga på luftflödet alls ett av dom bättre jag byggt i år i, och tyst är det med tack var gummilisten på rutorna som sluter helt tätt vilöket gör det lätt att få övertryck i samt ta bort ljudet

Vad för radiatorer? Hur tjocka? Nämns ju i recensionen att det kan bli tajt så är nyfiken på var gränsen går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Stod mellan den här o dark base 700 för mig. Vart en bequiet till slut tack vare rea priset. Sparade 1k typ Men denna är grymt snygg den med. Dock tyckte jag personligen att fronten hade för mycket ljus, där bequiet är lite mer diskret. Hoppas jag inte ångrar mig, inte fått den än

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Starric:

Menar vi inte processorkylare här?

Åtgärdat! Det var jag som sov vid tangentbordet i vanlig ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Menar vi inte processorkylare här?
Vad för radiatorer? Hur tjocka? Nämns ju i recensionen att det kan bli tajt så är nyfiken på var gränsen går

Skickades från m.sweclockers.com

En PE i toppen 38mm och en 46mm i fonten finns i mitt galleri sunkar utmärkt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Tråkigt med luftflödet och ljudnivån.. Hade tänkt att bygga ett nytt system i slutet av året, med lite RGB och då använda detta chassi. Det är ju bara så satans läckert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbenyao:

Tråkigt med luftflödet och ljudnivån.. Hade tänkt att bygga ett nytt system i slutet av året, med lite RGB och då använda detta chassi. Det är ju bara så satans läckert!

Jag kommer köra på ändå. Får mitt Evolv X Silver från Inet snart. Blir luftkyld.

Tycker även jag att det är riktigt läckert

Angående luftflödet så är det helt acceptabelt enligt Gamers Nexus: https://www.youtube.com/watch?v=5ET84okT8yY
Ljudnivån har jag inte hört så mycket klagomål om (har kikat på alla artiklar och alla video reviews). Kommer ändå köra fläktarna på low, så inte mycket problem för mig.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbenyao:

Tråkigt med luftflödet och ljudnivån.. Hade tänkt att bygga ett nytt system i slutet av året, med lite RGB och då använda detta chassi. Det är ju bara så satans läckert!

Luftflödet behöver du inte oroa dig över sålänge du inte ska köra en custom loop, du har fullt tillräckligt luftflöde med lite bättre fläktar och kör du dom under 800 rpm hörs de inte. Mitt chassi är i princip ljudlöst med fläktarna runt 700 rpm och datorn står precis brevid mig på skrivbordet. Listerna på glasskivorna dämpar riktigt bra jämfört med föregående modell. Chassit är inte perfekt men det är inte långt därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Luftflödet behöver du inte oroa dig över sålänge du inte ska köra en custom loop, du har fullt tillräckligt luftflöde med lite bättre fläktar och kör du dom under 800 rpm hörs de inte. Mitt chassi är i princip ljudlöst med fläktarna runt 700 rpm och datorn står precis brevid mig på skrivbordet. Listerna på glasskivorna dämpar riktigt bra jämfört med föregående modell. Chassit är inte perfekt men det är inte långt därifrån.

Skönt att höra. Vilka fläktar kör du med? Corsair ML120/140?

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlxMedia:

Skönt att höra. Vilka fläktar kör du med? Corsair ML120/140?

Originalfläktarna så länge, planerar min nya custom loop just nu och vet inte riktigt vilka fläktar jag ska köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlxMedia:

Jag kommer köra på ändå. Får mitt Evolv X Silver från Inet snart. Blir luftkyld.

Tycker även jag att det är riktigt läckert

Angående luftflödet så är det helt acceptabelt enligt Gamers Nexus: https://www.youtube.com/watch?v=5ET84okT8yY
Ljudnivån har jag inte hört så mycket klagomål om (har kikat på alla artiklar och alla video reviews). Kommer ändå köra fläktarna på low, så inte mycket problem för mig.

omm gamernexus godkänner det så är det nog så.. Den snubben sågar väldigt mycket generellt sett så hade det varit väldigt kasst luftflöde hade han slaktat chassit i sin review (min uppfattning om honom)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Hagge: Om du ska köra en top monterad radiator så finns det ett riktigt problem med att luftflödet är väldigt begränsat, finns i princip bara en 120 mm grill längst back och det ger små marginaler för överklockning av nyare processorer då varm luft har en tendens att cirkulera i chassit istället för att tryckas ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midona:

@Hagge: Om du ska köra en top monterad radiator så finns det ett riktigt problem med att luftflödet är väldigt begränsat, finns i princip bara en 120 mm grill längst back och det ger små marginaler för överklockning av nyare processorer då varm luft har en tendens att cirkulera i chassit istället för att tryckas ut

Jo, jag tänkte också på det men vad jag läst från andra så finns det bra mellanrum mellan fläktarna och själva taket så luften pushas bakåt ut. Tänkte dock ha en 280 eller 360 fram och en 360 top men får se hur det blir.