Utländska 5g mobilnät vs svenskt 4g

Permalänk

Utländska 5g mobilnät vs svenskt 4g

Har förstått det att amerikanska 5gv motsvarar
Svenska 4g, men vet inte ifall det stämmer?
Har läst det någonstans men hittar inte artikeln igen, är det någon som har större koll på vad det är som skiljer dessa? Även kinesiska 5g har jag ingen koll på alls, men vet att det skiljer dessa emellan, om någon som är insatt skulle kunna förklara vad som skiljer dessa åt?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Har förstått det att amerikanska 5gv motsvarar
Svenska 4g, men vet inte ifall det stämmer?
Har läst det någonstans men hittar inte artikeln igen, är det någon som har större koll på vad det är som skiljer dessa? Även kinesiska 5g har jag ingen koll på alls, men vet att det skiljer dessa emellan, om någon som är insatt skulle kunna förklara vad som skiljer dessa åt?

Mvh

Nej 5G är en ny teknik vi i Sverige har inga 5G nät än.

Edit Hastigheten är väl den största skillnaden mellan 4G och 5G för konsumenter.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pierre232:

Har förstått det att amerikanska 5gv motsvarar
Svenska 4g, men vet inte ifall det stämmer?
Har läst det någonstans men hittar inte artikeln igen, är det någon som har större koll på vad det är som skiljer dessa? Även kinesiska 5g har jag ingen koll på alls, men vet att det skiljer dessa emellan, om någon som är insatt skulle kunna förklara vad som skiljer dessa åt?

Mvh

5G är en internationellt spikad standard. 5G är 5G.

Trorxinte det finns något riktigt 5G nät någonstans mer än experimentstatus. Det finns dock många basstationer som har stöd eller får med en uppgradering. Bland annat Ericsson designar och tillverkar nätutrustning, både i Sverige men även i Kina på det kinesiska kontoret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom
@Ander9110
Jag läste någon artikel som jag tror gällde Amerikanska 4g nätet och att det skulle vara närmare det svenska 3G nätet hastighetsmässigt, men det var ganska länge sedan, så jag har lite svårt att hitta artikeln.
Men jag kan ha missuppfattat det hela också? Jag vet skillnaden på 3g och 4g ,det gäller mer hastigheten på uppkopplingen som jag har uppfattat det.mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

5G är en internationellt spikad standard. 5G är 5G.

Trorxinte det finns något riktigt 5G nät någonstans mer än experimentstatus. Det finns dock många basstationer som har stöd eller får med en uppgradering. Bland annat Ericsson designar och tillverkar nätutrustning, både i Sverige men även i Kina på det kinesiska kontoret.

Skickades från m.sweclockers.com

5g är dock inte "spikad" än. Men precis som 4g kommer det troligen bli ett brett område av frekvenser och hastigheter.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

5g är dock inte "spikad" än. Men precis som 4g kommer det troligen bli ett brett område av frekvenser och hastigheter.

Jag tror att du är inne på samma spår som mig, att 4g och 4g inte är exakt samma i vissa länder? Blir irriterade när jag inte kan hitta artikeln, ska se om jag hittar den under dagen och länka till den.mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jag tror att du är inne på samma spår som mig, att 4g och 4g inte är exakt samma i vissa länder? Blir irriterade när jag inte kan hitta artikeln, ska se om jag hittar den under dagen och länka till den.mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Finns lite att läsa på wiki
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jag läste någon artikel som jag tror gällde Amerikanska 4g nätet och att det skulle vara närmare det svenska 3G nätet hastighetsmässigt, men det var ganska länge sedan, så jag har lite svårt att hitta artikeln.

Ja, jänkarna kallade nån vidareutveckling av 3G nätet för 4G.

Sen kan man såklart argumentera kring att många länders 4G fortfarande inte är lika bra som vårt 3G och det förmodligen kommer bli liknande med 5G, men det är globala standarder och bör inte missbrukas hur man benämner dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Ja, jänkarna kallade nån vidareutveckling av 3G nätet för 4G.

Sen kan man såklart argumentera kring att många länders 4G fortfarande inte är lika bra som vårt 3G och det förmodligen kommer bli liknande med 5G, men det är globala standarder och bör inte missbrukas hur man benämner dem.

Det är detta jag tänkte på, när det pratas om 4g, just att det skiljer sig mellan olika länder. Och jag antar att det kommer att bli likadant med 5g, även om jag inte är speciellt insatt så är det förvirrande.mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej 5G är en ny teknik vi i Sverige har inga 5G nät än.

Edit Hastigheten är väl den största skillnaden mellan 4G och 5G för konsumenter.

Det är vad teleoperatörera fokuserar på iaf, mmWave med max antal sesioner på över 128k är den stora skillnaden från 4g med sina ca 4k.
Det som kommer göra att näten inte överbelastas.

Finns dock en risk att första 5G som kommer kommer vara 4,5G, utan mmWave tyvärr.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Det är detta jag tänkte på, när det pratas om 4g, just att det skiljer sig mellan olika länder. Och jag antar att det kommer att bli likadant med 5g, även om jag inte är speciellt insatt så är det förvirrande.mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Det skiljer sig egentligen inte, bara marknadsföring från några operatörer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det skiljer sig egentligen inte, bara marknadsföring från några operatörer.

Ni har båda rätt, mest är det amerikanska operatörer som lanserar vidareutveckling av 3G som 4G (fast det egentligen är 3.5G) och vidareutveckling av 4G som 5G. Nämns t.ex på https://www.forbes.com/sites/moorinsights/2018/03/23/who-will...
"AT&T T +0.29% has been promoting its “5G Evolution” for quite some time now. I’ve been critical of the marketing spin because I believe it has confused and misled customers—it’s actually 4G Advanced LTE with some pre-5G enhancements. "

Men det stämmer även att de lanserat egna standarder som t.ex Verizon lanserade 5G TF som skiljer sig från den internationellt vedertagna standarden https://en.wikipedia.org/wiki/5G#5G_TF

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Ni har båda rätt, mest är det amerikanska operatörer som lanserar vidareutveckling av 3G som 4G (fast det egentligen är 3.5G) och vidareutveckling av 4G som 5G. Nämns t.ex på https://www.forbes.com/sites/moorinsights/2018/03/23/who-will...
"AT&T T +0.29% has been promoting its “5G Evolution” for quite some time now. I’ve been critical of the marketing spin because I believe it has confused and misled customers—it’s actually 4G Advanced LTE with some pre-5G enhancements. "

Men det stämmer även att de lanserat egna standarder som t.ex Verizon lanserade 5G TF som skiljer sig från den internationellt vedertagna standarden https://en.wikipedia.org/wiki/5G#5G_TF

Tack för länken, detta var exakt vad jag menade!
Det är alldeles för snurrigt att hålla reda på alla olika nätstandarder som finns numera och som kallas likadant när det inte är det.mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja här hemma kan man också konstatera att 4g numera är rätt överbelastat på många håll, så pass mycket att det ofta lönar sig att byta ned sig till 3g istället trots full signal på 4g men ändå usel hastighet och avbrott när man försöker titta på högupplösta media.

Detta därför att de flesta numera har 4g telefon eller router och kör default på 4g.

Så 4g har nu då på många håll blivit olidligt långsamt (åtminstone om man har moderna krav på bandbredd) precis som 3g var drabbat av innan 4g kom och förbättrade situationen och då gick det fort i början på 4g ända tills alla hittade dit samtidigt som trafikstockningen på 3g lättade.

I dagens läge med Unlimited abonnemang och tungt bruk av högupplöst video går det ofta segt även i områden som har utbyggd fiber då nästan alla sitter och kollar serier o film i mobilen.

Nej ett nytt 5g nät skulle behövas här i Sverige också helt klart och så har vi detta med uppkopplade maskiner "IOT" som håller på att ta fart på allvar nu med hemautomation och smarta högtalare. Nästan alla nya prylar är ju uppkopplade och mer kommer. Kanske inte så stora datamängder men å andra sidan en väldigt stor mängd med prylar som skickar trafik i näten mer eller mindre konstant.

Permalänk
Medlem

Nätstandarderna heter inte 1G, 2G, 3G, 4G eller 5G det är enbart populärbenämningar för standarderna.
Nätstandaden för vad vi i Europa kallar 3G heter UMTS, 4G är ett samlingsnamn för framtida standarder bortom 3G och används för LTE och LTE-advanced där LTE inte är en riktig 4G-standard. 5G är, vad jag vet, en konceptstandard än.

I Europa kallades NMT för 1G, GSM för 2G, UMTS för 3G osv.
I USA kallar de AMPS för 1G, D-AMPS 2G och GSM för 3G. Deras 4G har jag för mig är en variant på W-CDMA som inte är riktigt lika med den W-CDMA standard som används i UMTS. Dessutom förkom något CDMA-nät också.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Nätstandarderna heter inte 1G, 2G, 3G, 4G eller 5G det är enbart populärbenämningar för standarderna.
Nätstandaden för vad vi i Europa kallar 3G heter UMTS, 4G är ett samlingsnamn för framtida standarder bortom 3G och används för LTE och LTE-advanced där LTE inte är en riktig 4G-standard. 5G är, vad jag vet, en konceptstandard än.

I Europa kallades NMT för 1G, GSM för 2G, UMTS för 3G osv.
I USA kallar de AMPS för 1G, D-AMPS 2G och GSM för 3G. Deras 4G har jag för mig är en variant på W-CDMA som inte är riktigt lika med den W-CDMA standard som används i UMTS. Dessutom förkom något CDMA-nät också.

Alltså helsnurrigt att hålla koll på 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hastighetsmässigt kommer det ta ett tag innan 5G är bättre än 4G i Sverige. Det som kommer först är också en typ av 4G med 5G bitar, och det lanseras hos flera operatörer utomlands runt årsskiftet.