Permalänk
Medlem

Fiber setup i 2 hus på en lina

Hej på er!

Behöver hjälp då jag inte är så bra på nätverk

Vi har följande förutsättningar:
#1 Fiber (1000 Mbit/s) in i hus från gata
#2 HUS - Här bor nyblivna pensionärer varav en googlar lite på kvällarna. Har krav på WiFi
#3 Nätverkskabel mellan byggnaderna.
#4 GÄSTHUS - Här bor jag och min sambo. Vi streamar väldigt mkt och jag spelar rätt mkt spel på PC och PS4
Har krav på eget WiFi.

Hur ska setupen gällande nätverket se ut anser ni experter?

Routrar, switchar o accesspunkter, var? Vilka (ge förslag!)?

Min tanke:
Hus - Router (ex. ASUS RT-AC66U eller RT-AC86U)
Gästhus - Switch följd av Accesspunkt (ex. Ubiquiti UniFi Lite AC1200)
Är jag ute och cyklar?

Mvh

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde fungera men ....
Om husen har samma elmätare borde det funka bra med kabel mellan dem, om de inte har samma elmätare ska du vara försiktig med det och en radiolänk kan vara det bästa alternativet.
En radiolänk kräver inte heller att du gräver ner kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ok, utvekla gärna det där med olika elmätare. Har bara bott i lägenhet innan där vi hade fiber..
Blir nån kontrollant tjurig eller?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Kör för guds skull inte radiolänk mellan husen om du kör FPS spel eller liknande. Tror att han menar att nätägaren sällan tycker om att man drar nätverk från ett hus till flera andra utan att säga till (de kan ta ut extra avgifter och få dig att pröjsa för egen anslutning då).
Ska nog krävas mycket till om någon ska märka det. Bara ni inte felanmäler nätverket ifrån er fastighet

Hur långt är det mellan husen? Kort avstånd under 100 meter så fungerar det med kopparkabel. Annars får ni gräva ner fiber vilket jag precis gjort, rätt simpel process faktiskt. Drog ca 200m fiber med hjälp av mina grannar.

Om ni eller pensionärsparet inte redan har någon utrustning kan jag rekommendera unifi till allt. AP och switchar samt en unifi secure gateway så kan ni ställa in regler med Vlan så ni inte kommer åt varandras nät.

Unifi AP AC PRO, en till huset och en till gästhuset, två Unifi 8 port switch 60w (4 st POE utgångar på dessa), en Unifi Secure gateway 3 port.

Om fiber krävs får ni köra på 8 port switch 150w, dessa har två SPF portar också.

Lycka till!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ALmo:

@mrqaffe: Ok, utvekla gärna det där med olika elmätare. Har bara bott i lägenhet innan där vi hade fiber..
Blir nån kontrollant tjurig eller?

Elmätaren i sig har inget med det att göra men varje inkommande elanslutning har en jordpunkt/jordpotential, har man gemensam elmätare vet man att man har dem anslutna mot samma jordpunkt så att risken för potentialskillnader är låg.
Har man separata elmätare så är chansen större att det är potentialskillnader mellan husen och då kan det börja gå en potentialutjämningsström i nätverkskabeln och det är inte nätverkskabeln dimensionerad för och det innebär ökade risker att nått börjar brinna eller orsakar elchock.

En radiolänk eller fiber ger inte galvanisk förbindelse så då finns det ingen risk att det uppstår nån ström för potentialutjämning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Hur långt är det mellan husen? Kort avstånd under 100 meter så fungerar det med kopparkabel. Annars får ni gräva ner fiber vilket jag precis gjort, rätt simpel process faktiskt. Drog ca 200m fiber med hjälp av mina grannar.

Info om dessa olika alternativen och utrustning som krävs önskas. Osäker på avstånd men ca. 50m fågelvägen. Tack

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Info om dessa olika alternativen och utrustning som krävs önskas. Osäker på avstånd men ca. 50m fågelvägen. Tack

Alt 1 (Cat6 nätverkskabel förslagsvis): https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638 + 2st https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843 + 2st https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4698380

Alt 2 (fiberkabel): https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638 + 2st https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3748854 + 2st https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4698380 + två stycken https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm... (detta beror på vilken fiber ni väljer att lägga, just denna är för multi mode). Ni behöver även pigtails för fibern: https://www.direktronik.se/direktronik/kablar1/adaptrarkontak... Även detta måste väljas i samband med vilken fiber ni valt att dra. Ring och kolla med någon som kan fiber innan ni beställer fiberdelarna så blir det korrekt.

Lite dyrare att köra fiber samt att någon måste komma och svetsa fibern om ni inte själv har en fibersvets liggandes
Dock får ni inga problem med potentialskillnader som ovan påpekar, om detta nu skulle vara ett vanligt problem på 50 meter.

För att skjuta fiber själv så kan man enkelt gräva ner kabel och sedan suga genom en tråd med en liten tvättsvampsbit fram. Fäst sedan tråden i fiberändan och dra genom. Se till att lämna några meter fiber i varje ända så att det går att korrigera eventuella missöden vid svetsning osv.

Det grejar ni

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

För att göra fiberalternativet billigare - köp färdigkontakterad fiber. Drar man den i rör så verkar inomhus fiber funka även utomhus - min har legat i 5-10 år.

Jag bytte till fiber efter att ha fått ett moderkort eller nätverkskort per år förstört av åska. Därav rekommenderar jag starkt att man undviker koppar mellan byggnader

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Pratade med lite folk på annat håll.
Det är 43m mellan husväggarna. Cat6 är det som gäller.
Setupen med UniFi är lite dyr tycker jag. Biliigare förslag utanför Ubiquiti?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Kan jag sätta en switch direkt efter inkommande Med en egen router hos mig. Så kan de andra ha nåt billigt hos sig. Hur löser jag VPN bäst?
EDIT: Jag såg nu att vi måste ha en router först eftersom vi har Bahnhof och att de bara ger en 1 IP adress. Eller har jag misstolkat nåt?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR