Permalänk

Förslag på moderkort z-390

Jag har köpt en ny i9 9900k och beställt ett nytt 2080 tI. Tänkte passa på att kombinera nya datorn med lite spel.

Sedan tidigare har jag ett nätverkskort Intel x550 (10gb) Jag flyttar ofta stora filer och har ett 10gb nät i övrigt så jag behöver verkligen den höga hastigheten på mitt LAN. Sist men inte minst har jag en samsung m.2 nvme 500gb ssd liggande som jag tänkte använda.

Sitter och funderar på om jag kan köra dessa samtidigt utan att få problem med bandbredd mot processorn?

Finns det något moderkort som kan fungera bättre än något annat med de produkter jag har? Förhoppningsvis är det bara jag som räknar fel men har lite svårt att släppa tanken på att någonting borde flaska med antal lanes på chippet?

PCI e som jag tänker och tror det fungerar

grafikortet behöver x 16 lanes
Lan behöver x 4 lanes
ssd:n behöver antagligen x 4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snobben1975:

Jag har köpt en ny i9 9900k och beställt ett nytt 2080 tI. Tänkte passa på att kombinera nya datorn med lite spel.

Sedan tidigare har jag ett nätverkskort Intel x550 (10gb) Jag flyttar ofta stora filer och har ett 10gb nät i övrigt så jag behöver verkligen den höga hastigheten på mitt LAN. Sist men inte minst har jag en samsung m.2 nvme 500gb ssd liggande som jag tänkte använda.

Sitter och funderar på om jag kan köra dessa samtidigt utan att få problem med bandbredd mot processorn?

Finns det något moderkort som kan fungera bättre än något annat med de produkter jag har? Förhoppningsvis är det bara jag som räknar fel men har lite svårt att släppa tanken på att någonting borde flaska med antal lanes på chippet?

PCI e som jag tänker och tror det fungerar

grafikortet behöver x 16 lanes
Lan behöver x 4 lanes
ssd:n behöver antagligen x 4 ?

Hej
Intel har som vanligt med Z170/270/370/390 endast 4 PCIE lanes från CPU till PCH (chipset). Utöver det har CPU 16 PCIE lanes för några PCIE slots för t.ex GPU (1*16x eller 2*8). Däremot har Z390 möjligheten att köra M.2 på 4x av de 16 PCIE lanes som normalt används för GPU. Då får du "endast" 8x PCIE lanes för GPU dock, vilket förmodligen inte är ett problem. Har iallafalla innan 2080Ti inte varit det.

Så beroende på om du tycker du "måste" köra GPU i 16x så har du några val. Min rekommendation är att du gör vilket som, det är förmodligen inte märkbart i praktiken när du använder datorn vilket val du än gör.

Asus moderkort har en bra BIOS men behöver förmodligen några enkla tweaks om du vill köra 9900K i max power.
Gigabyte Aourus är ett annat bra alternativ.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Kanske har hittat ett moderkort som funkar för mig utan kompromisser?

ASUS WS Z390 PRO

skulle uppskatta om ni kunde dubbelkolla att jag tolkar informationen gällande rätt!

Som jag tolkar det bör jag utan att tumma på någonting kunna köra med följande komponenter utan kompromiss.

Köra ett grafikkort 2080Ti x 16

Köra ett intel x550 10gbe Lan kort x 4

Köra en samsung m2. nvme ssd disk x 4

Jag missar säker något säg gärna till, såg just att ssd disken som jag tänkte det verkar vara till för optane minne o då kanske det inte funkar??

Permalänk

Behöver du mer än en 10 Gbit port? Annars finns ju

https://m.prisjakt.nu/product/4957050

Som har 10 Gbit port direkt på kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OriginalBiceps:

Behöver du mer än en 10 Gbit port? Annars finns ju

https://m.prisjakt.nu/product/4957050

Som har 10 Gbit port direkt på kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tackar för tipset men är ruskigt nöjd med Intels kort. Stabilt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snobben1975:

Kanske har hittat ett moderkort som funkar för mig utan kompromisser?

ASUS WS Z390 PRO

skulle uppskatta om ni kunde dubbelkolla att jag tolkar informationen gällande rätt!

Som jag tolkar det bör jag utan att tumma på någonting kunna köra med följande komponenter utan kompromiss.

Köra ett grafikkort 2080Ti x 16

Köra ett intel x550 10gbe Lan kort x 4

Köra en samsung m2. nvme ssd disk x 4

Jag missar säker något säg gärna till, såg just att ssd disken som jag tänkte det verkar vara till för optane minne o då kanske det inte funkar??

Hur du än gör så har CPU bara 16x PCIE-lanes. Så om du vill köra allt på CPU och inte via PCH (chipset) så måste du gå ner till 8x på GPU. Då har du plats för att köra ditt 10GbE och din M.2 på resternade 8x PCIE-lanes. Men du får kolla så du väljer ett Z390 moderkort som har den möjligheten.

Om du absolut vill köra 16x på GPU så har du inget val, då måste du köra 10GbE-kortet och M.2 på PCH (chipset) PCIE-lanes istället och då trängs deras trafik med allt annat som skall gå till CPU över DMI (vilket är 4 dedikerade PCIE-lanes mellan CPU och PCH).

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Hur du än gör så har CPU bara 16x PCIE-lanes. Så om du vill köra allt på CPU och inte via PCH (chipset) så måste du gå ner till 8x på GPU. Då har du plats för att köra ditt 10GbE och din M.2 på resternade 8x PCIE-lanes. Men du får kolla så du väljer ett Z390 moderkort som har den möjligheten.

Om du absolut vill köra 16x på GPU så har du inget val, då måste du köra 10GbE-kortet och M.2 på PCH (chipset) PCIE-lanes istället och då trängs deras trafik med allt annat som skall gå till CPU över DMI (vilket är 4 dedikerade PCIE-lanes mellan CPU och PCH).

Frustrerande det här! Du har ju tyvärr helt rätt i sak. Jag tror jag väljer att vända lite på det här och helt sonika fråga vilket moderkort du skulle valt i min situation.

Stort tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snobben1975:

Frustrerande det här! Du har ju tyvärr helt rätt i sak. Jag tror jag väljer att vända lite på det här och helt sonika fråga vilket moderkort du skulle valt i min situation.

Stort tack på förhand

Kolla på denna video innan du köper moderkort till din 9900K

https://www.youtube.com/watch?v=cZcqw-K1drY

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kolla på denna video innan du köper moderkort till din 9900K

https://www.youtube.com/watch?v=cZcqw-K1drY

Nej titta helst inte på den. Den är totalt pointless enligt mig och lite för mycket "clickbait", spelar på rädslan att "kommer mitt moderkort klara en 9900K?" Det gör det, förvisso olika bra om du i ett lab mäter temperaturer m.m. I ditt chassi, i ditt rum, i dina spel så kommer det sannolikt fungera alldeles utmärkt.

Ett utav grundproblemen är mätningarna som "visar rött" är gjorda i open air utan luftflöde. Det är inte rimligt att moderkortstillverkare i budgetklassen skall klara kyla bort de värmeförluster som uppstår i VRM-delen när man kör en 9900K fullt. Utan luftflöde över kylarna!!!! Prova ta bort fläkten på CPU-kylaren så får du se, datorn hinner inte börja boota förrän den stänger av sig. Luftflöde är allt!

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av snobben1975:

Frustrerande det här! Du har ju tyvärr helt rätt i sak. Jag tror jag väljer att vända lite på det här och helt sonika fråga vilket moderkort du skulle valt i min situation.

Stort tack på förhand

Jag pekar sällan ut specifika märken åt andra om dom inte själva ger mig en preferens. Jag försöker (oftast) istället peka åt rätt håll så att säga. De flesta moderkortstillverkare gör bra grejer idag.

Tänk så här, ditt 10GbE-kort kan maximalt använda 1 PCIE-lane, det är 1GB/s bi-directional. Så det är rätt lugnt.
Den teoretiska hastigheten på en M.2 är rätt hög, men i praktiken i Windows så ser du inte närheten av dom hastigheterna.

Jag ser inte ett problem med att köra GPU i 16x och köra 10GbE och M.2 på PCH (chipset).

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asyvan:

Nej titta helst inte på den. Den är totalt pointless enligt mig och lite för mycket "clickbait", spelar på rädslan att "kommer mitt moderkort klara en 9900K?" Det gör det, förvisso olika bra om du i ett lab mäter temperaturer m.m. I ditt chassi, i ditt rum, i dina spel så kommer det sannolikt fungera alldeles utmärkt.

Ett utav grundproblemen är mätningarna som "visar rött" är gjorda i open air utan luftflöde. Det är inte rimligt att moderkortstillverkare i budgetklassen skall klara kyla bort de värmeförluster som uppstår i VRM-delen när man kör en 9900K fullt. Utan luftflöde över kylarna!!!! Prova ta bort fläkten på CPU-kylaren så får du se, datorn hinner inte börja boota förrän den stänger av sig. Luftflöde är allt!

Om man ska ha ett bra mobo till en toppmodel snålar man inte på detta, anser jag och tycker att du har fel angående denna video, det är inte enbart värmen som är problemet här.

Hur vet du om testriggen har luftflöde hos denna "klickbait" kanal? Nä TS snåla inte på moderkortet säger jag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om man ska ha ett bra mobo till en toppmodel snålar man inte på detta, anser jag och tycker att du har fel angående denna video, det är inte enbart värmen som är problemet här.

Hur vet du om testriggen har luftflöde hos denna "klickbait" kanal? Nä TS snåla inte på moderkortet säger jag.

Kanske för att det står i rubriken på testbilderna? "Open Air Test Bed (No Direct Flow)"

Hursomhelst, jag var kanske otydlig. Jag vill inte på något sätt påstå att man skall snåla på moderkortet, tvärtom. Det finns gott om anledningar till varför moderkortet (tillsammans med PSU) är bland de viktigaste komponenterna. Här är några anledningar:

  • Moderkortet är nyckeln till Windows-licensen (om det är t.ex en OEM-licens).

  • Moderkortet är den krångligaste komponenten i datorn att ersätta/uppgradera. Tänk framtid.

  • Moderkortet har en BIOS som styr extremt mycket av den moderna datorns beteende, inkl överklockning. Alla BIOS är inte lika, inte ens från samma tillverkare.

  • Moderkortets VRM skiljer sig och orsakar mer eller mindre värme beroende på utförande. Men det har blivit lite hysteri runt detta och många som tror sig veta allt.

Jag skrev tidigare lite info om VRM i en egen tråd. Kanske kan vara värt att kika på?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534518-vrm-liten-grun...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv