Permalänk
Medlem

Prisskillnad Black Friday.

Black Friday lurar runt hörnet, och jag som många andra väntar tålmodigt på att få köpa en ny dator för ett billigare pris,.

Jag vänder dessa frågor till dom som är erfarna utav att handla datorkomponenter på black friday.

Hur mycket billigare brukar komponenter som grafikkort bli? 10%? 20 %?

Finns det någon specifik strategi för att få bäst komponenter för billigast pris?

Är det mer värt att åka in till butikerna fysiskt för att inhandla delarna än nätet?

Permalänk
Medlem

som sagt, det är inte alla butiker som sänker priserna, utan höjer dem innan för att sänka på black friday för den där " WOW 20% rabatt! " effekten, men man kan t.ex. lägga prisbevakningar och kolla statistik på prisjakt o.dyl. så är det något speciellt du är ute efter, kika vad lägsta priset legat på och ha det som ett " mellan tummen och pekfinger mått "

Sen tror jag inte du skulle tjäna mer på att åka till fysisk butik vad det gäller datordelar, kanske om du bokar delen/delarna och hämtar dem för att slippa frakten ^^

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/25587-teknikstund-kop-int...

Sweclockers panel undersökte detta och visserligen handlar det om TV, men den bästa tiden börjar onekligen vid black friday för just TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozZy:

Black Friday lurar runt hörnet, och jag som många andra väntar tålmodigt på att få köpa en ny dator för ett billigare pris,.

Jag vänder dessa frågor till dom som är erfarna utav att handla datorkomponenter på black friday.

Hur mycket billigare brukar komponenter som grafikkort bli? 10%? 20 %?

Finns det någon specifik strategi för att få bäst komponenter för billigast pris?

Är det mer värt att åka in till butikerna fysiskt för att inhandla delarna än nätet?

Förra året så var BF precis som vilken rea som helst, det du vill ha är begränsade erbjudanden, tex 200st 1080ti 4000kr!
Mitt råd är att alltid kolla prisjakt, där kan du se tidigare priser på produkten. Har du ändå tänkt köpa grejerna kan det ju vara värt ändå, men tror BF kommer va lika trist som förra året.

Många svenskar vill ha superlåga priser på produkterna, men de vill ha det till alla. Företagen kan liksom inte gå back 10-15% på 10000 produkter och fortfarande gå runt. Ditt bästa bet är annars dyrare butiker som tex komplett, inet och webhallen, de håller lite högre priser så att de kan ha "bättre" reor och ibland även lockpriser på utvalda varor.

BF i USA är, var iaf annorlunda än i Sverige, de var bara fysiska butiker som hade super reor, du var tvungen att vara där fysiskt för att få kapen, sen kom Cyber Monday som är måndagen efter BF, där nätbutikerna hade lite extra rea.
CM finns i Sverige med.

Svårt o säga hur butikerna gör i år, men med tanke på säljsuccén förra året så har jag svårt o tro att dom inte kommer köra vidare på "vanliga" reor konceptet.
Fördelen med o åka ut till en butik är att du får produkterna direkt, köper du online och framförallt senare på dagen, vilket är allt efter nattrushen typ. Så riskerar du att få vänta några veckor på dina varor, förra året var dock mycket bättre än året innan på det. Tror dom flesta butiker numera vet att dom behöver 10x bemanningen för att hänga med.

Det är mina åsikter iaf. BF är skit i Sverige, med några få undantag, tyvärr inget inom hemelektronik.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

På t.ex. Prisjakt kan man följa prisutvecklingen över tid för att se om de gjort en höjning precis innan BF. Har köpt en del saker som faktiskt varit fynd senaste åren, bl.a. ca. 20% rabatt på en SSD och 40% på en Xbox One.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hur mycket billigare brukar komponenter som grafikkort bli? 10%? 20 %?
Någonstans där, ja. (Även om marknaden för grafikkort fortfarande är rätt bitig)

Finns det någon specifik strategi för att få bäst komponenter för billigast pris?
Ha en idé om vad du söker. Vilka specifika delar. En budget. Vill du spara så mycket som möjligt så ha lite alternativ, kanske inte bara titta på Intel utan även AMD, t.ex.

Är det mer värt att åka in till butikerna fysiskt för att inhandla delarna än nätet?
Nä, troligtvis inte. Lär ju stå i reklambladen isf. Sånt där brukar mest vara öppningserbjudanden vid nya butiker osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozZy:

Black Friday lurar runt hörnet, och jag som många andra väntar tålmodigt på att få köpa en ny dator för ett billigare pris,.

Jag vänder dessa frågor till dom som är erfarna utav att handla datorkomponenter på black friday.

Hur mycket billigare brukar komponenter som grafikkort bli? 10%? 20 %?

Finns det någon specifik strategi för att få bäst komponenter för billigast pris?

Är det mer värt att åka in till butikerna fysiskt för att inhandla delarna än nätet?

Jag har aldrig åkt runt till butiker men man kan säkert göra klipp så. Jag njuter mer av att bara sitta på nätet att kolla dock. Även lättare att hålla koll på alla butiker samtidigt genom att vara hemma. SweClockers har ju en bra tipsdel också som kommer varje Black Friday.

Det är väldigt viktigt att hålla koll på prishistorik på varor då väldigt många butiker om inte alla höjer priset på många varor innan. Lätt att bara kolla upp men detta verkar vedertaget.

Hur stor prisskillnaden är varierar också men man kan helt klart göra bra klipp om man är snabb. CDON har ju en rolig grej där de släpper varor varje timme, inklusive på natten för den som orkar hålla sig vaken. Jag har inga exakta procenten men det kan handla om ganska mycket i vissa produkter under kort tid. De med bäst rabatt säljs ut snabbt. Butiker brukar vara snabba med att skicka ut saker man beställa också så man inte ska hinna avboka för ett bättre erbjudande någon annanstans. (Bara min uppfattning och spekulation).

Min strategi är att hålla koll på massa olika alternativ som du kan tänka dig köpa. Inte bara ett ASUS Strix 1080 TI. Och inget annat. Utan håll koll på generellt vad 1080 TIs går för så kommer du snabbt veta om det är en bra deal eller ej. Om du endast är ute efter en specifik sak kommer du antagligen bli missnöjd då chansen att just den varan reas ut inte är jättestor.

Vela inte för länge, om det är en bra deal kommer den att försvinna snabbt, men var säker på att du vill ha den.

Om du ska köpa ny dator nu, välj AMD. Chansen är större att du ser bra reor på deras processorer än Intels med deras höga priser och brist på processorer. Men var också förberedd på ett Intelsidan ifall nu det skulle dyka upp. AMD ger ju aningen sämre prestanda i spel men oerhört mycket mer bang for buck. Jag har själv ett Intelsystem men AMD är ju som sagt mer prisvärda.

Glöm inte amazon.de och co.uk. Tyvärr behandlar ju Amazon sina anställda som skit men de har bra priser, snabba leveranser och bra returbehandling.

Gå runt på alla butiker online, Prisjakt kan vara sega att uppdatera.

Om du kan tänka dig bygga själv så beställ från massa olika butiker. Många har fri frakt. En butik har kanske ett jättebilligtt grafikkort men smyghöjt allt annat så du egentligen inte tjänar så mycket. Gör listor på Prisjakt.

Men viktigaste tipset är att ha många alternativ. Kolla in 10-20st av varje komponent som är relevanta och du kan tänkas köpa. Då kommer du kunna slänga ihop en dator för bra pris.

Slutligen offra ett lamm till elektronikgudarna för bättre skörd på Black Friday.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Blir väl att ha 10 tabbar öppna samtidigt på black Friday

Tänkte köra på ett 1070ti eller radeon 580 alternativt 1060 6gb.

Priset får avgöra om det blir Intel eller AMD. Men I5or verkar ganska billiga ändå? Annars Ryzen 2600x

Skickades från m.sweclockers.com