Macbook Pro 2018, tankar kring lagringsenhet

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 2018, tankar kring lagringsenhet

Tjenare! Skall köpa mig en macbook pro 15" 2018
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/15-tum-rymd...

Och jag skall först och främst använda den till att köra Logic pro x på och göra musik.

Det jag funderar på är vilken SSD jag bör välja till den? 256 är uteslutet men skall jag välja 512gb eller 1TB? Jag har mer lagring utöver det i form av externa hårddiskar och min PC har 6TB som man kan lagra på också, har även min gamla dator som jag funderat på att bygga om till en NAS.

Permalänk
Medlem

Om du bygger ihop en NAS skulle jag nog säga att 512 GB räcker utan problem så länge du når den hela tiden du behöver alla filerna som ska användas.
Jag sitter på en 128 GB MacBook Pro och har alla större filer ligger på NASen hemma och det fungerar bra.

Men jag skulle nog även säga att ifall du tvekar lite och tror det finns tillfällen där inte 512 GB räcker så är det absolut bäst att köra på 1TB direkt då det inte går eller kommer vara väldigt krångligt att byta i framtiden.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Jag håller med, är du minsta tveksam så gå på den större. Du kommer förmodligen ha datorn i ett antal år så överväg hur mycket lagring du kommer behöva mot slutet av dess livstid. Minneskretsarna är lödda direkt på moderkortet och går inte att uppgradera. Extern hårddisk förstör lite grann syftet med en bärbar dator. NAS funkar ofta bra men det går långsamt över nätverket jämfört med en intern SSD.