Permalänk
Medlem

Ny 3D Skrivare

Hej!

Jag är precis på väg att köpa en "Alfawise U20" härifrån . Det är min första skrivare och jag valde denna pga den stora printytan. Är det ett bra val? Vill hålla mig under 3000kr... Recensionerna verkar iallfall bra

Kom gärna med andra förslag som kan vara bättre.

Permalänk
Medlem

Kommer du verkligen behöva den stora printytan? Den är en klon av CR-10, som jag äger så jag har rätt bra koll på den. En stor hög konstruktion och framförallt en stor tung printyta ger lätt ghosting och kräver en del meck och låga hastigheter. Kan du klara dig med en lite mindre kommer du få plats med en Ender 3 i din budget, det är i princip en printer där de tog all erfarenhet från succén CR-10 och byggde en ny printer som blev extremt bra för priset. Printsen jag ser komma från den slår i en liga LÅNGT över prisnivån.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

i den prisklassen skulle jag gå på den absolut största favoriten, Creality CR 10
https://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_44128...

Permalänk
Medlem

Och som crumpets antyder, stora prints är mycket svåra att få bra och inget för en nybörjare, betydligt bättre att satsa på en mindre skrivare först.

Permalänk
Medlem

Har en CR-10S, skillnanden är att den har 2 Z motorer för höjden, antingen köp en 10 och uppgradera i framtiden med mekanisk dubbla z drev, alltså en rem över till högra Z-skruven, då tappar du aldrig synk i höjd som man gör ibland med 2 motorer, en rem i mellan räcker klart för att få "dubbel" lyft på z..

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! Jag vill printa diverse små grejor men även lite större "TV-Figurer" som gärna får vara högre än 250mm. Om det är svårt kan man väl börja med mindre utskrifter och sedan arbeta sig uppåt utan att behöva byta skrivare?

@Mordekai Den är ca 1000kr dyrare, är den verkligen typ 40% bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Har en CR-10S, skillnanden är att den har 2 Z motorer för höjden, antingen köp en 10 och uppgradera i framtiden med mekanisk dubbla z drev, alltså en rem över till högra Z-skruven, då tappar du aldrig synk i höjd som man gör ibland med 2 motorer, en rem i mellan räcker klart för att få "dubbel" lyft på z..

Så du menar att jag borde köpa en CR-10? Som jag svarade till en annan, är den verkligen ca 40% bättre än den jag länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Tack för alla snabba svar! Jag vill printa diverse små grejor men även lite större "TV-Figurer" som gärna får vara högre än 250mm. Om det är svårt kan man väl börja med mindre utskrifter och sedan arbeta sig uppåt utan att behöva byta skrivare?

@Mordekai Den är ca 1000kr dyrare, är den verkligen typ 40% bättre?

Det kan jag såklart inte säga att den är, jag vet inte ens om den är bättre, bara betydligt fler nöjda användare än någon annan skrivare i samma prisklass.

Även om du gör små utskrifter är utskriftsvolymen i sig ett problem som leder till att kalibrering i såväl mjuk som hårdvara blir viktigare och svårare och inte att rekommendera för en nybörjare.

När du byggt ihop din första skrivare oich skrivit ut några grejer kommer du omedelbart inse att dui vill ha bättre stabilitet och nogrannhet i stort sett i varje del av din skrivare, detta om du köper en skrivare i det här segmentet (dvs inte Ultimaker eller liknande). Därför kanske det är smartare att köpa en mindre skrivare som Creality Ender 3 och på så sätt kastar bort en mindre summa pengar på högre kvalitet.

Att lära sig slicea stora modeller för ihoplimmning är också viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Så du menar att jag borde köpa en CR-10? Som jag svarade till en annan, är den verkligen ca 40% bättre än den jag länkade?

Han menar en CR-10S, uppgradering av CR-10 som ger bättre noghrannhet i framförallt Z-axeln mha dubbla motorer.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köp en mindre skrivare om du är nybörjare. Större printers medför nå oerhörda problem som skalar rätt hårt. Låg print-hastighet. allt måste va ordentligt kalibrerat, Bäden är fanimej omöjlig att få jämn utan auto-kalibrering och/eller en tjock och därmed tung glasskiva(vilket sänker print-hastigheten ännu mera.)

Nej uscha, gå ner till typ 200-250 x/y så ska du se att det kommer funka fasen så mycket bättre.

Ska dock nämnas att jag kör med en printer som är 400x400x500 å kör på. Det funkar ju men blir en massa mer grejer att tänka på.

Permalänk
Medlem

Dessutom kommer du inte ha tålamod i början med stora utskrifter, man ser tidigt om man gjort ett misstag och vill genast göra om.

Permalänk
Medlem

Tack igen. Då slipper jag köpa den stora skrivaren och kör på en Ender 3 istället. Någon rekommenderad återförsäljare?

Permalänk
Medlem

Ender 3 är bra, köp nytt drev till extrudern, i stål, det som följer med är i mässing, brukar/kan vobbla, byt bowdentub (långa matartuben från matarmojjen till printhuvudet) till Capricorn, köp ett 10 pack 0,4 mm nozzles, då har du en fin maskin som kan köra fort och bra