Permalänk
Relik 📜

PC Classic är en.. liten PC

PC Classic från företaget Unit-e snurrar runt på nätet idag. Det är en minidator i samma tema som alla minikonsoler, där skillnaden (givetvis) är att den kör gamla PC-spel. Över 30 titlar ska det tydligen bli vid lansering, där man kan köpa till fler.

Mer info finns i en FAQ på webbplatsen: https://unitetechno.com/dt_catalog/pc-classic/

Alltså.. jag vet inte. Kanske bara är jag, men för mig är "PC" så brett och spretigt att det blir knepigt? Kan inte heller påstå att förtroendet skjuter i höjden efter den där videon. Allt känns bara skakigt och amatörmässigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande! Kan man hoppas på gamla hederliga unreal tournament känns det ju väldigt givet.
Tänk ett retrolan med dessa prylar

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Avstängd

@emilakered:
Hoppas man kan köpa till ett litet klassiskt tangentbord från samma tidsperiod också

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Jag börjar tro att hela den här retro-trenden uppmuntrar vuxna män att hålla sig fast vid och dyrka sin egen barndom på ett abnormalt och osunt sätt. Psykiatriker borde forska på detta fenomen och hur efterfrågan kan vara så stor.

Ta nu inte detta personligt

Permalänk
Rekordmedlem

Det ska vara skakigt och amatörmässigt för annars är det inte realistiskt om det ska vara "PC" Microsoft är ju inte nått man väljer för stabilitet.

Den alla vill veta är om den har byglar eller dipswitchar för konfigureringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Själv väntar jag på PC 2, har kört PC sedan 90-talet nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Själv väntar jag på PC 2, har kört PC sedan 90-talet nu :/

Exakt. Och "PC2 Pro" ska tydligen klara 4K.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon228747:

Själv väntar jag på PC 2, har kört PC sedan 90-talet nu :/

Man kan ju hoppa en generation också och satsa hårt på PC3.

Annars är ju detta bara larvigt. Dosbox och abandonware, och jag kan faktiskt inte tänka mig ett PC-spel som jag vill spela på det sättet riktigt. Konsolspel var ju lite annorlunda, PC-spel var ju som idag fast sämre på alla sätt och vis. Finns undantag förstås men i stort ... näääää.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hrrm, har de inte tagit försöken att mjölka pengar ur det här classic/mini/whatever-konceptet bestående av dålig emulation av gamla plattformar paketerat i ett formsprutat skal som påminner om en förkrympt version av originalet lite väl långt nu?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Hrrm, har de inte tagit försöken att mjölka pengar ur det här classic/mini/whatever-konceptet bestående av dålig emulation av gamla plattformar paketerat i ett formsprutat skal som påminner om en förkrympt version av originalet lite väl långt nu?

Jag tycker det ser ut som en kassett till en HDD, synd att de inte hade ett bärhandtag också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det ser ut som en kassett till en HDD, synd att de inte hade ett bärhandtag också
https://dustinweb.azureedge.net/image/295097/400/320/startech-35-hot-swap-removable-hdd-525-sata.jpg

Haha, när du säger det, likheterna med en HDD-caddy är slående

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@Zipparn: intressant tes, tror dock bara att det är PENGAR + Hypad nostalgi trend som står för hetsen med den här " min-snes, Mini-pc "- eran som pågår nu.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Inaktiv

@Zipparn:

Helt riktigt. Ännu en värdelös pryl för folk som köper välmående i nostalgifaktor.

Spelade en hel del som barn och har ännu inte uppelvt någon endorfinkick av pröva igen 20 år senare. Tvärtom så har jag mest blivit besviken.

Se även: allting Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det ser ut som en kassett till en HDD, synd att de inte hade ett bärhandtag också
https://dustinweb.azureedge.net/image/295097/400/320/startech-35-hot-swap-removable-hdd-525-sata.jpg

Blev sugen på att leta reda någon gammal hårddisk vagga i förrådet och bygga in en pc-stick eller liknande i en sån låda.

Annars finns ju GOG eller liknande om man blir nostalgisk. Det mesta är sämre än man kommer ihåg.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Inget för mig, men lite charmigt är det allt att man måste sätta i en "disk" för att starta.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

PC Classic från företaget Unit-e snurrar runt på nätet idag. Det är en minidator i samma tema som alla minikonsoler, där skillnaden (givetvis) är att den kör gamla PC-spel. Över 30 titlar ska det tydligen bli vid lansering, där man kan köpa till fler.

Mer info finns i en FAQ på webbplatsen: https://unitetechno.com/dt_catalog/pc-classic/

https://www.youtube.com/watch?v=2sjbrqR36w4

Alltså.. jag vet inte. Kanske bara är jag, men för mig är "PC" så brett och spretigt att det blir knepigt? Kan inte heller påstå att förtroendet skjuter i höjden efter den där videon. Allt känns bara skakigt och amatörmässigt.

Lustigt att hårdvaran inte listas ? Luktar motsvarande RPI och emulator lång väg.
Börjar blir lite less på alla crowdfundade "retro" saker som alla är i princip samma saker under skalet.
Och seriöst, vem 17 spelade gamla PC spel med en gamepad ? det var tangentbord eller möjligtvis joystick som gällde.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Naaaah, onödigt säger jag

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lustigt att hårdvaran inte listas ? Luktar motsvarande RPI och emulator lång väg.
Börjar blir lite less på alla crowdfundade "retro" saker som alla är i princip samma saker under skalet.
Och seriöst, vem 17 spelade gamla PC spel med en gamepad ? det var tangentbord eller möjligtvis joystick som gällde.

Sista frågan i deras FAQ verkar ju skvallra lite om vad det är för något i den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Sista frågan i deras FAQ verkar ju skvallra lite om vad det är för något i den

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle bli jäkligt förvånad om det inte sitter en ARM i den.
x86 är ju nästan otänkbart.

Permalänk
Inaktiv

Den här klassisk hysterin där man ska ett 20 tal classicmaskiner. Hur vore det med en maskin som skulle kunna köra allt istället?
Jag köpte nes classic, snes classic, skulle vilja ha psx classic och mega drive classic,, men jag börjar tröttna på lådorna nu.
Det coola med lådorna är dessutom ofta borttagna, som c64 classic där alla funderade på hur de skulle simulera kassetspelaren.

Gamla doom har portas till hur mycket som helst, jag köpte den till Wii U senast.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Svensktiger:

Lustigt att hårdvaran inte listas ? Luktar motsvarande RPI och emulator lång väg.
Börjar blir lite less på alla crowdfundade "retro" saker som alla är i princip samma saker under skalet.
Och seriöst, vem 17 spelade gamla PC spel med en gamepad ? det var tangentbord eller möjligtvis joystick som gällde.

Kan väl vara så att de inte bestämt 100 % slutgiltigt ännu.. men håller med, hela grejen känns som sagt superskum.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S