Permalänk
Medlem

Är 15.6 stort för laptop?

Kanske slår till på en laptop på Black Friday.
Är 15.6 för stort för laptop? Gillar portabla och dem bör inte väga för tungt. Bör jag skippa direkt 15.6 och prioritera 14 istället?

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en fråga bara du själv kan svara på, desto större desto bekvämare att använda men bökigare att flytta, ska du använda den mycket med inbyggda skärmen så välj så stor du orkar bära, ska du docka den så du har ett par stora skärmar på skrivbordet välj den minsta dator som orkar med det du vill göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gå in i en butik och känn efter. Brukar underlätta. Själv prioriterar jag en större laptop då jag jobbar mycket med den. Om jag bara skulle köra lite office mm så hade jag valt en mindre.
Vad har du för behov och vad är viktigt för dig? Hur ska du bära runt på din laptop? Allt väger in...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad som är viktigt för dig. Själv tycker jag att en 15.6" skärm är i minsta laget för att sitta och arbeta vid, men å andra sidan så förstår jag om du inte vill ha en tyngre laptop än nödvändigt.

Den perfekta laptopen existerar inte, utan varje laptop är en kompromiss mellan:
Vikt
Pris
Prestanda/Funktionalitet
Batteritid.

Permalänk
Medlem

Kolla först själv.
Jag skulle aldrig handla något mindre än 15.6" om inte allt den ska vara är en övergödd platta.
Avskyr att jobba på små tangentbord och skärmar, hindrar bara mer än vad det bidrar med.

Utöver det så får man nog definiera lite vad du tycker är tungt, jag har sprungit runt med rygga/väska på 8-9kg varje dag sen jag var nästan 12 så jag tycker inte riktigt en laptop är någon vikt att prata om.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kör 13.3" på jobbet. Skulle det vara min primära skärmyta att arbeta med hade jag hoppat upp en storlek, men nu har jag möjlighet både på jobbet och hemma att docka den till vanliga skärmar.

Av den anledningen skulle jag aldrig välja en "släpbar" variant, utan då blir mobiliteten det viktigaste. Men bästa är kanske att springa förbi en butik och testa lite på de olika storlekarna och se hur det känns