Permalänk

Bahnhof - vilken router?

Hej, jag flyttade nyligen till en lägenhet där det redan finns ett Bahnhof-bredband (Gbits) draget, hela lägenhetshuset har någon typ av delad uppkoppling verkar det som. Det som finns i min lägenhet är ett vanligt uttag med två nätverksanslutningar. Först tänkte jag att jag kunde koppla upp en gammal router som jag hade till den, en Belkin Play Max model F7D4301 v1, men riktigt så enkelt verkade det inte vara. Tror ni att det är en ny router jag behöver? Eller någon form av modem? Eller borde det funka med min gamla router? Tack på förhand:)

Permalänk
Medlem

Din gamla Belkin-router borde absolut fungera, så vidare den inte är trasig såklart.
Vad är det som strular då?

Permalänk

@naikon: Okej! Jag får upp routerns namn i wifi listan och kan ansluta och komma åt routerns inställningar via webbläsaren, men lyckas inte få någon anslutning till internet. Förmodligen är det för att jag inte riktigt vet hur jag ska ställa in den för att funka då?

Permalänk

@naikon: Eller så kanske jag måste ringa till Bahnhof och kolla så att jag verkligen är uppkopplad (min hyresvärd sa att jag borde vara det, men man vet ju aldrig)

Permalänk
Medlem

koppla en kabel från fiberdosan rätt in i datorn om du kan, fungerar det då så är det något annat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du behöver regga din dators IP hos Bahnhof för att få tillgång till deras nät. Hur det fungerar med delad uppkoppling vet Jag inte riktigt men Jag kan tänka mig att du behöver regga din IP.

Finns en adress som Jag inte kan i huvudet men det bör du kunna få ifrån Bahnhof.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

@Aka_The_Barf: Kan tyvärr inte det men min laptop :/

Permalänk

@Gratzner: Okej, jag ska testa det!

Permalänk
Inaktiv

Det brukar vara nätverkskortets MAC adress de vill åt, så om det är 1GBits nät du har så kan det vara så att din nuvarande router inte klarar hastigheten fullt ut. Men ska du använda den så länge så är det MAC adressen på routerns WAN port du ska meddela.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gratzner:

Du behöver regga din dators IP hos Bahnhof för att få tillgång till deras nät. Hur det fungerar med delad uppkoppling vet Jag inte riktigt men Jag kan tänka mig att du behöver regga din IP.

Finns en adress som Jag inte kan i huvudet men det bör du kunna få ifrån Bahnhof.

Nej, ip får man av operatören men du kan behöva ange vilken macadress som de ska knyta ett publik ip mot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@anon8870: Jag insåg det också, men tänkte att 300 är tillräckligt för tillfället:) jag ska se om jag kan få tag på bahnhofs kundservice imorgon och se om det räcker att med MAC-adressen! Tack för tipset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredrik97:

@Ramses: Jag insåg det också, men tänkte att 300 är tillräckligt för tillfället:) jag ska se om jag kan få tag på bahnhofs kundservice imorgon och se om det räcker att med MAC-adressen! Tack för tipset

Hur har det gått?

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja du får ett IP av bahnhof, registrera är fel ordval, aktivera är mer korrekt.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II