Att få 144 Hz när DVI-DL saknas på grafikkortet?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MD80Phreak:

https://www.elfa.se/sv/hdmi-dvi-kabel-hdmi-kontakt-dvi-24-sti...

Den borde teoretiskt kunna nå över 60hz eller har den också felaktig beskrivning?

''340 MHz / 10,2 Gbit/s och 48-bitar''

Teoretiskt kan du köra 48 Gbps över den kabeln eftersom det i praktiken när den används är HDMI där ena fysiska kontakten är en DVI-kontakt. Det finns gott om skärmar man kan köra 1440p och 1080p i 144 Hz med en sådan sladd eftersom kretsarna bakom vardera änden på kabeln är HDMI som klarar aktuell HDMI-bandbredd, typiskt 18 Gbps i de fallen.

Men du kommer aldrig kunna köra Dual Link över den kabeln eftersom det är fysiskt omöjligt. Dual Link är pudelns kärna här. Man löser aldrig grundproblemet den här vägen.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, en sak som inte tagits upp hittills är möjligheten att helt sonika köpa en lös kontroller för LCD-panelen och bakgrundsljuset med en mer modern processor som klarar av att ta emot DP eller HDMI i de önskade upplösningarna och uppdateringsfrekvenserna. Jag vet inte om någon sådan finns att tillgå, men eftersom det kom en uppdaterad skärm med snarlik prestanda fast DisplayPort ingång så kanske det trots allt finns att tillgå på eBay eller liknande. Värt att undersöka för de som är händiga och vill behålla sin skärm. Panelen är en AUO M240HW01 som matas med LVDS, men det verkar som att skärmar som har 120 eller 144 Hz stöd har fler anslutna kablar än skärmar som maxar på 60 Hz. Så man måste hitta ett kort som klarar av en så bred bus. YMMV

Permalänk
Bildexpert 📺

En modern skärm som klarar 1080p/144 via DP eller HDMI kostar idag runt 1500 kronor och de är som regel märkbart bättre än de här gamla modellerna som enbart når hela vägen via DVI Dual Link. Skärmar likt XL2411Z, XB240H plus alla gamla koreaskärmar, hade ett existensberättigande för tio år sedan när de gav tekniska funktioner som på den tiden kostade väldigt mycket mer pengar än vad gör idag. Fast med dagens mått räknat är de ganska – ibland rejält – dåliga produkter. Det finns sällan några andra skäl än möjligen nostalgi att behålla dem.

Kan förstå ifall någon vill behålla en 10–15 år gammal DVI-DL-skärm likt dåtiden 30-tums 2560x1600-IPS-skärmar som faktiskt var dåtidens toppmodeller då dessa fortfarande kan hålla måttet rent bildtekniskt och även ge något särskilt, likt 16:10-formatet. Där löser ju en aktiv omvandlare problemet för 1000–1500 kronor om man har en sådan skärm.

Permalänk
Medlem

Jag håller absolut med, men tyckte att det kunde vara värt att nämna.

Permalänk

För info har jag en Acer Nitro 5 (Ryzen5+3060) så kontakten är HDMI kollar runt lite på alternativ och tack för hjälpen kring kablarna.

https://www.amazon.se/Philips-242E1GAJ-00-Sk%C3%A4rm-Svart/dp... Skulle den funka, eller finns det andra flaskhalsar i denna setup?

Finns det någon reel chans att hitta billiga startech-adaptrar second hand? Vad jag vet är de endast DP-DVI-D, och inte HDMI. Så om jag skulle använda den lösningen skulle jag behöva ytterligare adapter/konverter..

Min nuvarande skärm är en XL2411t för den delen. Utöver uppdateringsfrekvensen, hur mycket bättre är Philipsskärmen i övrigt?

edit: skrev in fel länk, uppdaterad

Permalänk
Skrivet av MD80Phreak:

För info har jag en Acer Nitro 5 (Ryzen5+3060) så kontakten är HDMI kollar runt lite på alternativ och tack för hjälpen kring kablarna.

https://www.amazon.se/Philips-242E1GAJ-00-Sk%C3%A4rm-Svart/dp... Skulle den funka, eller finns det andra flaskhalsar i denna setup?

Finns det någon reel chans att hitta billiga startech-adaptrar second hand? Vad jag vet är de endast DP-DVI-D, och inte HDMI. Så om jag skulle använda den lösningen skulle jag behöva ytterligare adapter/konverter..

Min nuvarande skärm är en XL2411t för den delen. Utöver uppdateringsfrekvensen, hur mycket bättre är Philipsskärmen i övrigt?

edit: skrev in fel länk, uppdaterad

Skulle säga att högst troligen kommer inte adapter på adapter funka.

Högst troligen konverterar adapter apparaten du nämner direkt från displayport signal till dvi så en hdmi till dp adapter imellan kommer troligen inte fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

https://www.av-cables.se/usb-till-dvi-adapter/usb-c-till-dvi-...

Hur skulle en sån funka? Jag har dock ingen aning om datorn stödjer DisplayPort alternate mode, det är USB 3.2 Gen 2 Type-C

Permalänk
Skrivet av MD80Phreak:

https://www.av-cables.se/usb-till-dvi-adapter/usb-c-till-dvi-...

Hur skulle en sån funka? Jag har dock ingen aning om datorn stödjer DisplayPort alternate mode, det är USB 3.2 Gen 2 Type-C

Single link om du har dp alt mode dvs vilket inte är nån garanti.

Med single link så är väl typ 1920x1200 60hz typ max. Ev 1440p i typ nått lägre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MD80Phreak:

https://www.av-cables.se/usb-till-dvi-adapter/usb-c-till-dvi-...

Hur skulle en sån funka? Jag har dock ingen aning om datorn stödjer DisplayPort alternate mode, det är USB 3.2 Gen 2 Type-C

En gissning är att den stödjer dvi-d sl men inte dvi-d dl.
Men de skriver inget om det så det är bara en gissning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att den stödjer dvi-d sl men inte dvi-d dl.
Men de skriver inget om det så det är bara en gissning.

Dp levererar bara dvi single link dual kräver aktiv konvertering av dp signalen med aktiv adapter t.ex.

https://www.amazon.de/dp/B07TNJFKSR/ref=sr_1_3?keywords=Club%...

Även hdmi är single link har jag för mig så även där behövs aktiv konvertering om man behöver dual link.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MD80Phreak:

För info har jag en Acer Nitro 5 (Ryzen5+3060) så kontakten är HDMI kollar runt lite på alternativ och tack för hjälpen kring kablarna.

https://www.amazon.se/Philips-242E1GAJ-00-Sk%C3%A4rm-Svart/dp... Skulle den funka, eller finns det andra flaskhalsar i denna setup?

Finns det någon reel chans att hitta billiga startech-adaptrar second hand? Vad jag vet är de endast DP-DVI-D, och inte HDMI. Så om jag skulle använda den lösningen skulle jag behöva ytterligare adapter/konverter..

Min nuvarande skärm är en XL2411t för den delen. Utöver uppdateringsfrekvensen, hur mycket bättre är Philipsskärmen i övrigt?

edit: skrev in fel länk, uppdaterad

Jag har också en sån där BenQ skärm. I väntan på att den ska gå sönder kör jag den överklockad i 90Hz via HDMI.
Jag TROR inte att det är placebo i alla fall, för jag tycker också att det är mer smooth än när den körs i 60Hz.
Windows och spelinställningar rapporterar att 90Hz är valbart också, så jag är rätt så säker på att det funkar.
Det är ju en bit ifrån 144Hz såklart, men kanske bättre än inget. Och kanske värt att testa?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Bildexpert 📺

DVI är på alla sätt och i alla betydelse den felande länken mellan gammalt och nytt. Skulle brygga det analoga 90-talet med digitala moderniteter. Allt i samma buffliga kontakt. Det är datorvärldens motsvarighet till Homo Habilis som likt andra fossiler gör sig bäst i ett museum.

Finns alltså gott som skärmar vilka har DVI-kontakt som endast kör single link där Dual Link-pinnarna i mitten inte är kopplade till något. Men specen säger DVI-DL i alla fall och man köper en kabel med DL-pinnar även fast det inte behövs. Det som körs är alltid single link (eftersom det inte kan vara annat) och då orkas så mycket som kretsarna i *båda* ändarna orkar över single link.

I praktiken i moderna skärmar som fortfarande har DVI är det HDMI-kretsar (alltså single link) vilket ofta orkar upp till 18 Gbps, alltså 1440p/144 som mest. Ofta fungerar även ljud över DVI på dessa skärmar eftersom ljuddata är inbakad med bilddata i TMDS-strömmen.

Med dessa lite nyare DVI-skärmar inträffar då och då tvärtomproblemet där man har ett äldre grafikkort med DVI-DL som bara når till 1080p/144 eller 1440p-nivå via Dual Link. Då är det GPU:n som drar det korta strået. Betydligt mer sällsynt än den här frågan men den frågan dyker också upp ibland.

Nyckeln förblir Dual Link. Vad som gör Homo Habilis-skärmarna som Benq 2411-varianterna så besvärliga är att de endast orkar 5 Gbps per länk. Det måste vara dual link för de här skärmarna. DP och HDMI är alltid single link. Då måste det ske en elektronisk "rekonstruering" som på exakt rätt sätt fördelar signalen från att gå över 4 pinnar till 8 pinnar.

Begränsningen sitter i skärmen som inte kan hantera annat. Därför kan man inte sätta adapter på adapter. Utan det enda som fungerar blir dyra signalomvandlare som kräver komplex elektronik och separat strömförsörjning antingen via USB eller via Displayports pinne 20.

Och då kommer frågan man måste ställa sig själv hur man värdet extra kostnader och besvären för att då sin Homo Habilis-skärm att fortsätta fungera.

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Jag har också en sån där BenQ skärm. I väntan på att den ska gå sönder kör jag den överklockad i 90Hz via HDMI.
Jag TROR inte att det är placebo i alla fall, för jag tycker också att det är mer smooth än när den körs i 60Hz.
Windows och spelinställningar rapporterar att 90Hz är valbart också, så jag är rätt så säker på att det funkar.
Det är ju en bit ifrån 144Hz såklart, men kanske bättre än inget. Och kanske värt att testa?

Jag testade det också nu, det är tveklöst stor skillnad. Märker mest när man drar runt muspekaren lite, dock tycker jag bilden blir lite mer oklar vid 90 och lite bättre vid t ex 75 (Det kanske är placebo dock).

Känns som en bra lösning för mig för tillfället då min laptop sällan kommer upp i 144 ändå utan snarare där runt 80 i lite äldre spel..

Övriga: tack för förklaringarna kring adaptrar och standarder

Permalänk
Medlem
Skrivet av MD80Phreak:

Jag testade det också nu, det är tveklöst stor skillnad. Märker mest när man drar runt muspekaren lite, dock tycker jag bilden blir lite mer oklar vid 90 och lite bättre vid t ex 75 (Det kanske är placebo dock).

Känns som en bra lösning för mig för tillfället då min laptop sällan kommer upp i 144 ändå utan snarare där runt 80 i lite äldre spel..

Övriga: tack för förklaringarna kring adaptrar och standarder

Härligt!

Min förhoppning är ju att överklockningen dessutom kortar ner livslängden på skärmen så att jag blir tvungen att köpa ny
Men den bara går och går och går... vart är "planned obsolescence" när man behöver den haha!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zero Cool:

Härligt!

Min förhoppning är ju att överklockningen dessutom kortar ner livslängden på skärmen så att jag blir tvungen att köpa ny
Men den bara går och går och går... vart är "planned obsolescence" när man behöver den haha!

Överklockningen av skärmar är bara "överklockning" där oanvända marginaler i hårdvaran används. Så inget som riskerar slitas på samma sätt som exempelvis överklockning av CPU eftersom man egentligen aldrig går utanför spec.

Kan man köra sin skärm i 1080p/90 Hz via en custom timing är det troligtvis att kretsarna klarar 7,5 Gbps per länk vilket är den nivå som driver en 1440p/60-skärm på single link. Normalt vill skärmen ha 5 Gbps per länk så de extra 50 procenten är endast en oanvänd resurs man lyckas fånga upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Överklockningen av skärmar är bara "överklockning" där oanvända marginaler i hårdvaran används. Så inget som riskerar slitas på samma sätt som exempelvis överklockning av CPU eftersom man egentligen aldrig går utanför spec.

Kan man köra sin skärm i 1080p/90 Hz via en custom timing är det troligtvis att kretsarna klarar 7,5 Gbps per länk vilket är den nivå som driver en 1440p/60-skärm på single link. Normalt vill skärmen ha 5 Gbps per länk så de extra 50 procenten är endast en oanvänd resurs man lyckas fånga upp.

Det var väl själva fan då haha!
Aja, den lär väl självdö en vacker dag ändå. Den har ju bra många år på nacken nu. Alternativ två är ju att få frugan att tycka den är för ful, för då lär den ryka illa kvickt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det var väl själva fan då haha!
Aja, den lär väl självdö en vacker dag ändå. Den har ju bra många år på nacken nu. Alternativ två är ju att få frugan att tycka den är för ful, för då lär den ryka illa kvickt

Dra några extra sladdar (som inte fyller nån funktion men som inte går att gömma undan) och säg åt henne att då den börjar bli gammal behöver den fler sladdar...men en ny skärm behöver inte dessa sladdar...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Jag testade också vart gränsen går, direkt från 91hz hänger sig skärmen direkt.