Microsoft återlanserar höstens stora uppdatering för Windows 10

Permalänk
Skrivet av lindahl85:

Nån som lyckats få in den på x99 plattformar? Särskilt MSI? Min vägrar.
Skickades från m.sweclockers.com

Ja, en av mina datorer har X99-A moderkort och Intel Core i7-5930K cpu.
2x Asus GeForce GTX 980.
Inga speciella problem med 1809 men jag installerade den version som släpptes via Windows Update 3 oktober.
Efter det har jag installerat de uppdatering som kommit. Nu är det 17763.134 som snurrar.
Men det kan ju vara något MSI-specifikt du har problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Betyder det här att jag är en utav en handfull användare!?

http://forumbilder.se/H8MTO/fghfghfghfghfghfghgfh.jpg

Vet inte varifrån "en handfull användare" kommer (syftar på Swec-artikeln, verkar vara en egen tolkning snarare än uppgift ur den länkade källan), men den där texten får det ju att låta som att du efter de där uppdateringarna för 1803 skulle kunna installera 1809 också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

@evil penguin: Mm startade om och sökte efter uppdateringar igen, men finns inga tillgängliga så icke! Den där texten verkar referera till 1803.. Alltså en 6 månader gammal nyhet som fortfarande ger sken av att vara färsk..

Permalänk
Medlem

Kan jag få slippa detta MS?

Är helt nöjd med den version jag kör nu och vill bara ha säkerhetsuppdateringar inget annat. Sen sluta tvångsomstarta datorn (har roligare saker att göra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Betyder det här att jag är en utav en handfull användare!?
http://forumbilder.se/H8MTO/fghfghfghfghfghfghgfh.jpg

Så här tänker sig Microsoft utrullningen av 1809:
"While the April Update had the fastest Windows 10 update rollout velocity, we are taking a more measured approach with the October Update, slowing our rollout to more carefully study device health data. We will offer the October Update to users via Windows Update when data shows your device is ready and you will have a great experience. If we detect that your device may have an issue, such as an application incompatibility, we will not install the update until that issue is resolved, even if you “Check for updates,” so you avoid encountering any known problems. For those advanced users seeking to install the update early by manually using “Check for updates” in settings, know that we are slowly throttling up this availability, while we carefully monitor data and feedback."

Permalänk
Kontot avslutas

Vore ju kul om MS kunde visa eventuella kompatibilitetsproblem direkt för mig och ge valet att uppgradera ändå och leva med problemet/inte använda det program eller vad det nu är som strular. Det kan ju vara så att det inte är något viktigt egentligen.

Att hålla tillbaks hela uppgraderingen på grund av någon fjäppgrej skulle ju kännas väldigt tjyvens, särskilt om man satt på ett Geforce 2000-serie grafikkort och vill ha stöd för raytracing till exempel. Nu gör jag ju inte det själv, men som prylnörd vill jag ändå ha senaste mjukvaran, vilken jag aldrig gavs chansen att prova på när det begav sig, och den visar sig fortfarande inte för mig.

Störigt som faen säger jag!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Hur vägrar den ?
Har sett att 1809 kan ta otroligt lång tid på sig (med svart skärm) innan installationen sätter igång.
Från USB då.

Det är rätt många med det problemet nu. Den stannar vid boot där punkterna snurrar. Mina andra två datorer gick bra.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/unable-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Skrivet av lindahl85:

Det är rätt många med det problemet nu. Den stannar vid boot där punkterna snurrar. Mina andra två datorer gick bra.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/unable-...
Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon anti-virus/malware programvara aktiv samtidigt som du installerar?
Version 1803 fungerade inte om man samtidigt hade IOBit Advanced SystemCare 10 aktivt.
Kan vara liknande med SpyHunter osv.
Bäst att bara ha Windows-tjänster aktiverade och släcka ut övriga under installationen.

Permalänk
Medlem

Kikade på Windows update i settings igår, då ville den installera/starta om för 1803... det är alltså en rätt "gammal" version? Är det 1809 som släppts nu?

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rewoX:

Kikade på Windows update i settings igår, då ville den installera/starta om för 1803... det är alltså en rätt "gammal" version? Är det 1809 som släppts nu?

Stämmer, men jag vill inte kalla 1803 rätt gammal.
1809 kommer att rassla in ganska snart, kommer inte till alla på en gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Aye!
Nä, tänkte eftersom det stod "Installerad 2018-05-15" under Settings>System>Om...

Men då väntar jag och ser när den trillar in!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Har du någon anti-virus/malware programvara aktiv samtidigt som du installerar?
Version 1803 fungerade inte om man samtidigt hade IOBit Advanced SystemCare 10 aktivt.
Kan vara liknande med SpyHunter osv.
Bäst att bara ha Windows-tjänster aktiverade och släcka ut övriga under installationen.

Nej det finns inte vid uppstart varken nyinstallation eller uppgradera funkar. Min x1 yoga och ryzen 1700 maskin gick bra däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade nyss, trodde datorn hade hängt sig, skärmen var på standby i 10 minuter men processorfläkten gick på fullvarv... Till slut tänds den och visar "arbetar med uppdateringar 84%" ehm, varför inte tändas direkt så man vet vad som sker? :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Denna versionen tycks bli omöjlig att installera. Nästa version 1809 - 18282.1000 via insider preview funkar däremot rakt av. MSI påstår sig nu ha börjat testa skillnader.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |