Permalänk
Medlem

Från PS4 till PC - Köpråd

Hej på er!
Nu när Black Friday och Jul närmar sig har jag lovat att hjälpa en kollega med hopplock av en speldator. Eftersom hon kommer från konsolvärlden så är inte kraven att datorn ska klara 4K 60 FPS. Däremot har jag tagit fram en dator med tankarna på 1080p 60fps och närmare high/ ultra i spel som Far Cry och Battlefield. Så som alla när man är ny på något vet hon inte om hon kommer att gilla PC-konceptet, så har vi kommit överens om att ta fram en bra, prisvärd och balanserad dator som ska klara dessa ändamål några år framöver.

Grundläggande krav när vi satte ihop datorn: Den ska vara riktigt tyst och få plats i en TV-bänk, därav valet av chassi och mITX.

Varenda val i kundvagnen har jag noga valt ut och kan motivera. Men jag skulle också uppskatta era åsikter kring om ni tror att jag är på god väg! Är det något ni vill kritisera eller fråga kring kundvagnen, kör på!

EDIT: Datorn ska byggas av Inet, och därför måste alla komponenter väljas hos just Inet!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det enda som man skulle kunna märka på är väl att det vore en aningen bättre med en ryzen+mobo istället för en i3 8100.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Det enda som man skulle kunna märka på är väl att det vore en aningen bättre med en ryzen+mobo istället för en i3 8100.

Har sneglat på Billigaste Ryzen 3 som dessvärre ligger väldigt långt efter en 8100 i spel.
https://www.sweclockers.com/test/24152-amd-ryzen-3-1300x-och-...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

För knappt 100kr mer får du 3000MHz minnen istället för 2133.
Netonnet har ett GTX 1060 6GB för 3000kr.
Annars ser det väl bra ut. En i3 utvecklar ju inte så mycket värme så osäker på om en annan kylare behövs. Stock borde funka fint. Ett PS4 låter ju mer oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har sneglat på Billigaste Ryzen 3 som dessvärre ligger väldigt långt efter en 8100 i spel.
https://www.sweclockers.com/test/24152-amd-ryzen-3-1300x-och-...

Ryzen 2600 ligger endast på 300kr mer än vad i3-8100 samtidigt som den är snabbare och kommer stå sig betydligt längre än vad i3:an kommer att göra.

Visserligen blir det också lite dyrare moderkort men detta kan ju ändra sig på Black Friday. Samtidigt är H310-korten riktigt usla och har inte ens PCIE 3.0 vilket kommer påverka grafikkortets prestanda negativt. H310-korten har heller inte stöd för snabba minnen vilket är trevligt.

Oftast brukar man vilja ha kylare av "blower"-typ på grafikkortet när det kommer till så små lådor. Trots att dessa låter mest i större lådor - så bidrar de faktiskt till lägre ljudnivå och lägre temperaturer i mindre lådor (inte minst Node 202 som är väldigt liten). Här är någon nisse som pratar om just vikten av sitt "blower"-kort i hans Node 202. Finns fler videos om man söker på "blower itx" som pratar lite om detta.

Gjorde en korg med Ryzen 2600 och lite andra ändringar:

Sen bör man väl kanske vänta till Black Friday för att förhoppningsvis kunna få det ännu billigare (alternativt köpa ett bättre grafikkort).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Innan det blir ännu fler inlägg så vill jag poängtera att datorn kommer att byggas av just Inet, och därför måste alla komponenter vara från Inet

Edit: Har lagt med denna info i trådstarten!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Om Inet är enda valet så hade jag nog kört på detta paket.
Lade inte till någon kylare då den som följer faktiskt är bra vid stock.
Går att komma undan lite billigare om man tar en Ryzen 2400G. Den presterar ganska jämt med i3 8100 i spel som inte kräver mer än 4c. Hoppa in i BF1/5 multiplayer och i3 8100 halkar efter ganska snabbt då den inte har SMT eller fler kärnor att använda.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11967923/

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Om du ändå vill köra Intel så byt ut moderkortet till vad som helst som inte är H310. Det är budget av budget.
Valfritt B360 duger fint. Då kan du även köra snabbare RAM utan problem.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för alla svar!
Innan det blir ännu fler inlägg så vill jag poängtera att datorn kommer att byggas av just Inet, och därför måste alla komponenter vara från Inet

Edit: Har lagt med denna info i trådstarten!

Ok! Då hade jag kört på korgen från @makarickiri förutom att jag hade bytt grafikkortet till detta för att det är med "Blower"-kylare.

EDIT: *Samt antagligen kört m2-SSD.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Dåså, nu har jag granskat AMD efter era önskemål! Det finns riktigt fin prestanda att hämta ur flertrådade applikationer!

Men jag ska vara helt ärlig! Intel känns som ett safecard? Man vet vad man kan förvänta sig. Jag har inget emot AMD. Jag är ingen fanboy utan ser absolut en mening med att välja AMD före Intel. Men frågan är om detta fallet går under den kategorin?

Priset kommer att bli lite dyrare, och för dom hundralapparna får man betydligt bättre prestanda när alla kärnor nyttjas, absolut! Men för en person som ska lira lite FarCry eller något BF-liknande onlinespel?

Jag har bara svårt att motivera att AMD i det här fallet skulle vara det självklara valet.

Jag må kanske inte vara så källkritisk när det kommer till YouTube-klipp, men jag halkade in på detta:https://www.youtube.com/watch?v=c_JAOVhiwFk

Skillnaderna är många gånger väldigt små i spel, och även till Intels fördel vissa scenarion.

Däremot känns det budget att välja en i3:a. Men jag har fått kämpa med att ändra uppfattningen då i3 på pappret faktiskt är det nya i5. Många gånger så piskar ju faktiskt i3 8100 min i7 6700K...

Vad anser ni?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Dåså, nu har jag granskat AMD efter era önskemål! Det finns riktigt fin prestanda att hämta ur flertrådade applikationer!

Men jag ska vara helt ärlig! Intel känns som ett safecard? Man vet vad man kan förvänta sig. Jag har inget emot AMD. Jag är ingen fanboy utan ser absolut en mening med att välja AMD före Intel. Men frågan är om detta fallet går under den kategorin?

Priset kommer att bli lite dyrare, och för dom hundralapparna får man betydligt bättre prestanda när alla kärnor nyttjas, absolut! Men för en person som ska lira lite FarCry eller något BF-liknande onlinespel?

Jag har bara svårt att motivera att AMD i det här fallet skulle vara det självklara valet.

Jag må kanske inte vara så källkritisk när det kommer till YouTube-klipp, men jag halkade in på detta:https://www.youtube.com/watch?v=c_JAOVhiwFk

Skillnaderna är många gånger väldigt små i spel, och även till Intels fördel vissa scenarion.

Däremot känns det budget att välja en i3:a. Men jag har fått kämpa med att ändra uppfattningen då i3 på pappret faktiskt är det nya i5. Många gånger så piskar ju faktiskt i3 8100 min i7 6700K...

Vad anser ni?

Vet inte riktigt varför du tycker en i3-8100 är ett safecard (?). Ryzen 2600 är tvärtom ett safecard ifall spel blir mer och mer flertrådade. De spel som i3:an möjligtvis är lite bättre i är antagligen då pga lite högre clockspeed. 2600 är ju däremot överklockningsbar åtminstone till de clocks som är på 2600X. Då kommer antagligen 2600 slå i3:an i allt. I de spel som du nämner (Far Cry, Battlefield) är ju däremot redan 2600 bättre.

Jag hade absolut kört på Ryzen 2600 (över en i3:a). En bättre och mer framtidssäker processor helt enkelt. När det heller knappt är någon prisskillnad mellan de två tycker jag valet är självklart.

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Vet inte riktigt varför du tycker en i3-8100 är ett safecard (?). Ryzen 2600 är tvärtom ett safecard ifall spel blir mer och mer flertrådade. De spel som i3:an möjligtvis är lite bättre i är antagligen då pga lite högre clockspeed. 2600 är ju däremot överklockningsbar åtminstone till de clocks som är på 2600X. Då kommer antagligen 2600 slå i3:an i allt. I de spel som du nämner (Far Cry, Battlefield) är ju däremot redan 2600 bättre.

Jag hade absolut kört på Ryzen 2600 (över en i3:a). En bättre och mer framtidssäker processor helt enkelt. När det heller knappt är någon prisskillnad mellan de två tycker jag valet är självklart.

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Jag håller med dig, absolut! Dock värdesätter jag inte möjligheten för överklockning, då jag inte anser att det borde ligga i fokus för ett bygge som detta.
Förändrar det något om jag berättar att kollegan inte kommer att vilja spela online? Är det mer förlåtande för att välja i3 8100 då, eller är det AMD all the way i alla fall?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. Det beror helt på hur bra spelet trådar.
I spel där 4c räcker så kommer i3 vara lite bättre. I spel som kan dra nytta av fler kärnor och trådar kommer Ryzen vara markant bättre.
BF1/5 kommer Ryzen vara bättre i oavsett SP/MP. I Far Cry 5 kommer i3 vara lite bättre.
Med sagt är ju ingen av dom ett dåligt val om man endast är ute efter 60fps i 1080p.
I min HTPC kör jag en Ryzen 2200G och ett GTX 1060. Håller jag mig till High så är det sällan jag dippar under 60fps och när jag väl gör det är pga GPU och inte CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Både ja och nej. Det beror helt på hur bra spelet trådar.
I spel där 4c räcker så kommer i3 vara lite bättre. I spel som kan dra nytta av fler kärnor och trådar kommer Ryzen vara markant bättre.
BF1/5 kommer Ryzen vara bättre i oavsett SP/MP. I Far Cry 5 kommer i3 vara lite bättre.
Med sagt är ju ingen av dom ett dåligt val om man endast är ute efter 60fps i 1080p.
I min HTPC kör jag en Ryzen 2200G och ett GTX 1060. Håller jag mig till High så är det sällan jag dippar under 60fps och när jag väl gör det är pga GPU och inte CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Då är jag med! Tack

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless