Permalänk
Medlem

Nu måste jag förnya mig!

Hej alla!

Jag sitter på en 8 år gammal PC + skärm och känner att jag inte klarar av att se fler nya titlar passera utan att ha möjlighet att testa dem. Eftersom jag börjat studera på UNI så kunde ekonomin varit bättre men jag har en budget på 20k (med skärm) eller mindre om möjligt. Självklart behöver jag alla tips och råd av er som kan detta bättre än mig. Kommer använda den främst till gaming, men även mycket uppsatsskrivande och generellt surfande.

Här slängde jag ihop en AMD rig för det verkar mest prisvärt, men kan lika gärna använda intel. Delarna har jag mest valt efter pris och kommentarer. Ge gärna tips på ändringar!

https://www.inet.se/produkt/b1038841/al

Är ute efter en ny skärm också och det har blivit en djungel sen jag köpte min gamla BenQ. Det jag tror jag är ute efter är

  • 144 hz

  • VA-panel. Verkar bäst som allroundskärm, men en TN med bra färger hade säkert funkat med.

  • 24" 1080p. Tror det är lagom storlek och 1080p är lite mer budgetvänligt jämfört med 1440p

Har kikat på https://www.inet.se/produkt/2212408/msi-optix-mag24c-144hz-cu...
Jag vet att den är freesync men bör ha hyfsad FPS i 1080p resonerar jag. Har ni tips på bättre alternativ?

Sen kommer det här med Displayport som jag inte blir riktigt klok på för jag visste inte ens att det fanns förrän jag såg att MSI rtx 2070 bara har DP eller hdmi. Flera skärmar har DP 1.2 men det verkar som det finns 1.4. Vad bör jag tänka på?

Väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Permalänk
Medlem

Skillnaden på DP 1.2 och 1.4 är i princip bara bandbredden. Anslutningen är den samma.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz: Ok tack

Har kollat på skärmar idag och VA utbudet runt 24" är fattigt. Om nån kan rekommendera en TN panel med hyfsad färgåtergivning vore jag tacksam.

Permalänk
Medlem

@Zypox: Hur stor budget har du för skärmen?

Annars så har jag ett förslag: https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

1920x1080, 24tum, 144Hz i uppdateringsfrekvens, TN panel.

Har haft den i över 3år och har inte haft en enda problem med den.

Permalänk
Medlem

@MAB576: Den har jag kikat lite på faktiskt. Den har fått riktigt bra betyg och bra omdömen av användare på t.ex prisjakt.

Min budget är max 20k på allt. Ca 16k på burk, ca 3k på skärm och en liten slant över till en ny mus. Planen är att handla under black friday och kanske få ner priserna lite. Allt gör skillnad som student Därför är lite skärm alternativ bra om just den jag kollat på inte har nån rea, men en snarlik kanske har superrabatt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det måste väl gå att få tag på en av de snabbare IPS-skärmarna för det priset eller? För mig så överväger IPS fördelar TNs förutsatt att du har en hyfsat snabb IPS-skärm. TNs betraktningsvinklar och färgåtergivning är så usla i jämförelse.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@OriginalBiceps: Vilket monster! Ser onekligen spejsad ut men tar nog lite för mycket plats på djupet. Vill gärna ha en "vanlig" skärm så jag kan placera den så långt bak som möjligt.

Skrivet av Yooriitzz:

Det måste väl gå att få tag på en av de snabbare IPS-skärmarna för det priset eller? För mig så överväger IPS fördelar TNs förutsatt att du har en hyfsat snabb IPS-skärm. TNs betraktningsvinklar och färgåtergivning är så usla i jämförelse.

Kollade på prisjakt med hjälp av sökfiltret. Med kriterierna IPS och 144hz ligger billigaste skärmen på 4999:- med 1440p i 27". Hade kanske gått att strecha budgeten lite, men tror att även en TN eller VA för halva priset kommer vara en stor uppgradering jämfört med min 8 år gamla BenQ.

Permalänk
Ljusskygg

Hade personligen aldrig spenderat 5000kr på en skärm som bara är TN, 24" och 1080p.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Soitora:

Hade personligen aldrig spenderat 5000kr på en skärm som bara är TN, 24" och 1080p.

5000 är för mycket för dom låga speccsen. För 1500:- så får man AG271QG med IPS, 144Hz, Gsync m.m. om sådant är
av intresse. 24" TN på 1080 för 5000 kostar mer än det smakar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Sweclockers test är för AW2518H, skärmen du länkade till är AW2518HF. Skillnaden verkar endast vara att AW2518HF har Freesync istället för G-sync, vilket kan vara värt att uppmärksamma.

Permalänk
Medlem

Vänta till black friday 2700 kommer garanterat att ligga på 2500:- som den gjort vid flertalet tilfällen innan.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zypox:

@OriginalBiceps: Vilket monster! Ser onekligen spejsad ut men tar nog lite för mycket plats på djupet. Vill gärna ha en "vanlig" skärm så jag kan placera den så långt bak som möjligt.

Kollade på prisjakt med hjälp av sökfiltret. Med kriterierna IPS och 144hz ligger billigaste skärmen på 4999:- med 1440p i 27". Hade kanske gått att strecha budgeten lite, men tror att även en TN eller VA för halva priset kommer vara en stor uppgradering jämfört med min 8 år gamla BenQ.

Tänk på att du kommer ha skärmen många år framöver och att det är den som ger dig den slutgiltiga grafiska upplevelsen. Spelar ingen roll om du så sitter på en 2080 Ti om du har en medioker skärm.
Personligen hade jag i alla fall valt en lite dyrare skärm och stramat åt budgeten för övriga delar.

Varför 24"? Med risk för att låta som en snobb så är 24" väldigt litet i dagens mått mätt. Jag är långt ifrån den som menar att man ska ha största möjliga skärm men 24"? Så länge man inte har en fysisk begränsning ser jag inte en enda fördel med en så liten skärm. Inte ens priset skiljer så mycket jämfört med de större. 27" skulle jag se som en lagom storlek, personligen föredrar jag kanske 30" men då börjar det bli lite åt det stora hållet.

Även om 1080 är snällare mot plånboken så tycker jag även det är lite dumsnålt att inte välja en 1440 just eftersom du troligtvis kommer sitta med din skärm under ganska många år.

Om du väntar till black friday är chansen stor att du kan få liknande hårdvara du valt nu samt att du kan få en med en ganska grym skärm inom din budget. Kanske att du får vara lite flexibel med vilka märken/modeller du köper men det är ju sällan det är så viktigt ändå. Just skärmar har jag för mig dessutom är något som man enkelt kan spara någon dryg tusenlapp på under de större reorna. Lägg därtill att du nästan säkert kommer kunna spara en hundralapp här och där på de övriga komponenterna så ligger du helt plötsligt ganska bra till.

Skrivet av HoboCop:

5000 är för mycket för dom låga speccsen. För 1500:- så får man AG271QG med IPS, 144Hz, Gsync m.m. om sådant är
av intresse. 24" TN på 1080 för 5000 kostar mer än det smakar

Det är konstigt hur folk stirrar sig blint på enbart specifikationerna när det ska handlas datorskärmar. Det beror förstås på vad man gör med datorn men jag tror många lägger alldeles för lite fokus på bildkvaliten än vad de borde göra. Vem bryr sig ifall skärmen är 1440, 144hz om den har bildkvalite som TV:n jag hade som tonåring? Ingen jävlen är svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Tänk på att du kommer ha skärmen många år framöver och att det är den som ger dig den slutgiltiga grafiska upplevelsen. Spelar ingen roll om du så sitter på en 2080 Ti om du har en medioker skärm.
Personligen hade jag i alla fall valt en lite dyrare skärm och stramat åt budgeten för övriga delar.

Varför 24"? Med risk för att låta som en snobb så är 24" väldigt litet i dagens mått mätt. Jag är långt ifrån den som menar att man ska ha största möjliga skärm men 24"? Så länge man inte har en fysisk begränsning ser jag inte en enda fördel med en så liten skärm. Inte ens priset skiljer så mycket jämfört med de större. 27" skulle jag se som en lagom storlek, personligen föredrar jag kanske 30" men då börjar det bli lite åt det stora hållet.

Även om 1080 är snällare mot plånboken så tycker jag även det är lite dumsnålt att inte välja en 1440 just eftersom du troligtvis kommer sitta med din skärm under ganska många år.

Om du väntar till black friday är chansen stor att du kan få liknande hårdvara du valt nu samt att du kan få en med en ganska grym skärm inom din budget. Kanske att du får vara lite flexibel med vilka märken/modeller du köper men det är ju sällan det är så viktigt ändå. Just skärmar har jag för mig dessutom är något som man enkelt kan spara någon dryg tusenlapp på under de större reorna. Lägg därtill att du nästan säkert kommer kunna spara en hundralapp här och där på de övriga komponenterna så ligger du helt plötsligt ganska bra till.

Det är konstigt hur folk stirrar sig blint på enbart specifikationerna när det ska handlas datorskärmar. Det beror förstås på vad man gör med datorn men jag tror många lägger alldeles för lite fokus på bildkvaliten än vad de borde göra. Vem bryr sig ifall skärmen är 1440, 144hz om den har bildkvalite som TV:n jag hade som tonåring? Ingen jävlen är svaret.

Mitt svar handlade inte enbart om specifikationerna, även om det är en del av resonemanget. Köper man en skärm för 5000 så börjar man närma sig midrange och i vissa fall passera det på väg mot riktigt fina skärmar. Satsar man då på en 1080 skärm med TN så är det att pissa pengar i sjön då det finns betydligt billigare skärmar med samma specifikation. Men vill TS lägga ut onödigt med pengar så får hen ju givetvis göra det. Det är bara synd då det finns bra saker runt hörnet för en liten budgethöjning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/produkt/b1039314/amd

om du skall spela i 1080P så är ett 2070 lite overkill. Hade själv valt ett 590 eller VEGA56/ GTX 1070/TI eller ett beg GTX 1080 eller Vega 64. 2070 driver heller inte runt Raytracing, så det är en ganska onödig gimmick. visst RTX serien hanterar HDR bättre än nuvarande GTX, men skall du ha en HDR skärm o Free sync hade jag valt AMD.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

För 1500:- så får man AG271QG med IPS, 144Hz, Gsync m.m. om sådant är
av intresse.

Var då?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Permalänk
Medlem

@Trunk: Majoriteten av tiden kommer datorn användas till att streama netflix till Tvn eller skriva uppsatser/vetenskapliga artiklar på, men vill ändå kunna spela när jag har tid över.

När det kommer till storleken så har jag idag en 21.5" och tycker faktiskt att den är lagom så 24" känns helt okej. Även om 27"/1440p ger lite skarpare bild i spel tycker jag det är långt ifrån gamebreaking. Nackdelen är att texten blir så liten och det stör mig ganska mycket. Sen försöker jag vara lite ekonomisk just nu under UNI tiden. Mycket möjligt att jag köper en IPS/1440p/Gsync skärm när jag börjar jobba igen och använder den jag köper nu som en extra skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.inet.se/produkt/b1039314/amd

om du skall spela i 1080P så är ett 2070 lite overkill. Hade själv valt ett 590 eller VEGA56/ GTX 1070/TI eller ett beg GTX 1080 eller Vega 64. 2070 driver heller inte runt Raytracing, så det är en ganska onödig gimmick. visst RTX serien hanterar HDR bättre än nuvarande GTX, men skall du ha en HDR skärm o Free sync hade jag valt AMD.

Du har nog rätt att i 1080p är det lite overkill. Men jag valde 2070 för att det förhoppningsvis håller några år, och kommer raytracing i framtiden är det ett plus att det stödjer det. Jag är inte intresserad i dagsläge att köpa begagnat (med undantag för skärm) för jag har haft lite otur med det innan och är hellre safe than sorry. Vega 64 och gtx 1080 har snarlik prestanda enlig benchmarks (lite lägre) men till ett högre pris.

@Trigger: Tack för tipset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zypox:

Du har nog rätt att i 1080p är det lite overkill. Men jag valde 2070 för att det förhoppningsvis håller några år, och kommer raytracing i framtiden är det ett plus att det stödjer det. Jag är inte intresserad i dagsläge att köpa begagnat (med undantag för skärm) för jag har haft lite otur med det innan och är hellre safe than sorry. Vega 64 och gtx 1080 har snarlik prestanda enlig benchmarks (lite lägre) men till ett högre pris.

@Trigger: Tack för tipset

fast 2070 kommer alldrig kunna driva runt ray tracing. 2080ti klarat knappt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Klumpigt uttryckt, men ändå rätt självklart att du inte får en sådan för 1500:-

1500:- mer kostar det (ca 6500).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova