Permalänk
Medlem

Döda pixlar Samsung-tv, garanti?

Tjena!

Har just nu skickat iväg mitt andra mail till Samsung då jag vid deras första svar fick rådet att göra en fabriksåterställning...Har ett gäng döda pixlar samlade i ena hörnet på tvn. Har någon här erfarenhet av hur deras garanti ser ut gällande sånt här? Tvn är inköpt strax över två år sedan nämligen.

Ser ut såhär: Har även en ensam död pixel i mitten av skärmen.

https://imgur.com/a/8MHateA

Permalänk
Medlem

När, var, hur upptäckte du de döda pixlarna?

Ser ut som att TV:n har fått sig en smäll, t.ex av en bandyboll eller en mindre frukt.

Permalänk

Tvn har sannolikt fått sig en snyting. Det är ett väldigt koncentrerat pixelkluster som dött. Har inget hänt? Samsung lär fråga lite frågor hur det uppstod

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att den har fått det. Upptäckte det efter vi flyttade, men jag körde tvn särskilt helt själv i en bil och körde lugnt, efter det har jag bara hängt upp den på väggen. Men visst det kan väl ha hänt något på vägen? =/

Permalänk

@K-D][Aramis: Låter som något hänt. Jag lider verkligen med dig, döda pixlar är aldrig roligt. Om du har drulleförsäkring skulle ju eventuell reparation gå att ordna kanske?

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Min flickvän köpte en dator (ifs lenovo yoga...) som visade sig ha en felande pixel. Den syntes endast mot svart bakgrund. Datorn skickades in till lenovo på reparation 4 (!?) gånger, men två av gångerna returnerade dom den som om inget var fel, någon gång skrev dom att dom att "displaybyte" hade utförts trots detta fanns pixeln kvar. Tvivlar inte en sekund på att dom skruvat I datorn dock, för det fanns därefter en jäkla massa backlight bleed. Varje gång vi skickade in den tog dom 3-4 veckor på sig, så efter fjärde gången gav min tjej upp. Jag ville hävt köpet, men hon behövde datorn i skolan och hade ju redan varit utan den i 1/4 år vid tidpunkten. Ska tilläggas att datorn kostade strax över 14k.

Vad lärde jag mig? Kontakta aldrig tillverkaren vid pixelfel. Ner med skiten I kartongen och ångra köpet.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

@K-D][Aramis: Låter som något hänt. Jag lider verkligen med dig, döda pixlar är aldrig roligt. Om du har drulleförsäkring skulle ju eventuell reparation gå att ordna kanske?

Känns som värdeminskningen är rejäl bara =/ Kan inte fatta vad som hänt, har varit jätteförsiktig.

Permalänk
Medlem

Testat att knacka lite på dem? Går ibland knacka liv i döda pixlar Ska även finnas program som kör massa olika färg-sekvenser för att försöka sparka liv i dem.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Jag börjar tveka rejält om det kan vara så att den fått sig en smäll för nu har det dykt upp ett antal större döds pixlar i mitten av skärmen. Ser nu ut som ett L av döda pixlar... Fan också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Har du försökt reklamera den, garantin är nått annat än reklamation så blanda inte ihop dem eftersom du ibland har olika motparter.
Jag tror iofs att det är en transportskada för det lät so,m om du inte packat rvn ordentligt tan bara ställt den i bilen, en tunn skärm enligt dagens designmode är oerhört ömtålig och tål i princip inga som helst böj/vridkrafter och behöver stöd längs kanterna och kanske även mitt på bildytan vid transport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.