Väldigt dålig hastighet till FreeNAS

Permalänk
Medlem

Väldigt dålig hastighet till FreeNAS

Hej!

Jag har idag en HP DL360E G8 Server som kör diverse virtuella maskiner. En av dom är FreeNAS. Jag körde FreeNAS på en annan server som jag har sålt och då fick jag ca 125 MB/s med samma hårddisk (WD Red 4 TB). Jag har två hårddiskar i server och en av dem kör alla virtuella maskiner medans och den andra (4tb hårddisken) är bara för FreeNAS. Men nu sedan jag installerat WD Red hårddisken så är hastigheterna förfärliga. Vad kan detta bero på, och hur ska jag lösa det?

Det kan inte vara att de är på 100 Mbps (https://imgur.com/a/cPO2NmJ) då vmware visar att de är på 1000 Mbps.

Permalänk
Vila i frid

Beroende på vilken diskkontroller du kör med, B320i, B320i/512MB FBWC, B120i eller P420/1GB FBWC kan du behöva installera äldre eller nyare versioner av drivare. Kika på vmwares community forum. Det är inte helt trivialt att hitta maxprestandan i en HP som kör vmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Beroende på vilken diskkontroller du kör med, B320i, B320i/512MB FBWC, B120i eller P420/1GB FBWC kan du behöva installera äldre eller nyare versioner av drivare. Kika på vmwares community forum. Det är inte helt trivialt att hitta maxprestandan i en HP som kör vmware.

Jag kör med en B120i controller. Jag körde vmware på en tidigare server och då fungerade det med onboard controllern utan problem eller updateringar. Får väl testa att byta till de driversarna. Hade det varit bättre om jag kört windows server 2016 med freenas i en vm?

Jag kör inte med RAID förresten utan det är bara en enkel hårddisk.

Permalänk
Vila i frid

https://www.johandraaisma.nl/fix-vmware-esxi-6-slow-disk-perf... men om det inte funkar kanske du kan prova KVM eller OpenStack. Hyper-V lär ju också funka.

Permalänk
Inaktiv

Tvivlar på att du kunde nå 125 MB/s.

Du håller ju på och kopierar 1000 filer och 10 MB/s är normalt för så många filer eftersom det blir en massa overhead mellan dig och klienten.

Testa med iperf istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Tvivlar på att du kunde nå 125 MB/s.

Du håller ju på och kopierar 1000 filer och 10 MB/s är normalt för så många filer eftersom det blir en massa overhead mellan dig och klienten.

Testa med iperf istället.

Ibland nådde det inte 125 MB/s men det var väldigt sällan under 110 MB/s

Permalänk
Medlem

@hugo0814: Hur mätte du den hastigheten?
Du kan få väldigt olika resultat beroende på block size och vad för typ av fil du flyttar.

Permalänk
Medlem

Tips är, om disken ska vara helt dedikerat en VM, är att köra med RDM (esxi-term, gäller nog andra system också) där disken mappas direkt mot VM istället för att disken i sin tur ska innehålla diskfiler.

Fördelen med detta är att om du en dag vill köra freenas som fysisk installation, så kan du bara använda disken direkt utan att radera innehållet.

Prestandan med RDM blir över lag bättre

Permalänk
Medlem

Tack för alla som har svarat i denna tråden! Jag testade med allt som stod i den länken @hasenfrasen skickade men utan framgång. Hittade andra "lösningar" på internet men de fungerade inte heller. Jag bestämde mig då att gå över till Windows Server 2016 Datacenter och nu fungerar det perfekt. Får ca 90-100MB/s.

Kan vara att man behöver ha HP:s version av VMware, men vad vet jag, fungerar iallafall nu ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

@hugo0814: Hur mätte du den hastigheten?
Du kan få väldigt olika resultat beroende på block size och vad för typ av fil du flyttar.

Jag mätte det genom att försöka överföra diverse olika mappar till FreeNAS:en. Filerna var mellan 40-1200GB. Mätningen gjorde jag då igenom att kolla på windows rutan som poppar upp och visar skriv hastigheten.

Permalänk
Medlem

Någon av er som vet hur man stänger av lösenord helt och hållet för att ansluta till freenas? Har testat att skapa en användare och valt "Disable Password Login" utan framgång. Testade likadant med "root" användaren det hjälper inte. Under "Storage" har jag tryckt i alla de rutorna med vem som kan komma åt mappen, "group", "all" osv. utan framgång där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Jag mätte det genom att försöka överföra diverse olika mappar till FreeNAS:en. Filerna var mellan 40-1200GB. Mätningen gjorde jag då igenom att kolla på windows rutan som poppar upp och visar skriv hastigheten.

Hur vet du att det inte va ett problem med din windows maskin eller nätverket då?

Börja med att kolla prestandan på diskarna inne i freenas.
ex https://forums.freenas.org/index.php?threads/disk-speed-check...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Någon av er som vet hur man stänger av lösenord helt och hållet för att ansluta till freenas? Har testat att skapa en användare och valt "Disable Password Login" utan framgång. Testade likadant med "root" användaren det hjälper inte. Under "Storage" har jag tryckt i alla de rutorna med vem som kan komma åt mappen, "group", "all" osv. utan framgång där med.

Via SMB eller NFS eller något annat?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Via SMB eller NFS eller något annat?

Via NFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Hur vet du att det inte va ett problem med din windows maskin eller nätverket då?

Börja med att kolla prestandan på diskarna inne i freenas.
ex https://forums.freenas.org/index.php?threads/disk-speed-check...

Jag hade FreeNAS på en annan server tidigare med samma disk, då kunde jag föra över snabbt (samma dator som skickar filerna som jag använder idag, har inte ominstallerat den eller något). Installerade FreeNAS på en ny server samt flyttade hårddisken från den andra och då får jag helt plötsligt dåliga hastigheter (när jag använde vmware esxi 6.5). Nu har jag bytt operativsystem och använder Windows Server 2016 Datacenter där jag kör FreeNAS i Hyper-V och då fungerar det bra (ca 90MB/S+).

Det kan ha varit datorn som skickat eller nätverket men det är högst sannolikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hugo0814:

NFS kräver en slog disk för att kunna komma upp bättre. När jag körde NFS kom jag upp i runt 100MB men när jag fixat Slog disk så kom jag upp i 1GB/sek.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

@hugo0814: Vad var storleken på filerna? Och har du provat iperf? Vad fick du för resultat?

Permalänk
Medlem

Jag har ”avinstallerat problemet” nu så jag kan inte längre testa något. @anon285805 de var stora mellan 50-1100gb. Nu är problemet löst och jag har bra hastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker lite på ifall båda dina burkar har cache och batteri på controllern så att du har haft write back på den andra men inte den här. Det gör en hel del skillnad.

Permalänk
Inaktiv

@hugo0814: Ah, jag trodde du hade flera tusen filer som var <10MB (bilder osv).