Räknar ut hur mycket watt en förstärkare behöver för ett 2.0 system

Permalänk
Medlem

Räknar ut hur mycket watt en förstärkare behöver för ett 2.0 system

Hejsan

Mitt största intresse är musik och bl.a min polare fick mig att införskaffa ett "hifi-anläggning". Jag tog en promenad till hifi-klubben. Efter lite diskussion gav han mig denna förstärkare som förslag.
Om man tittar under specifikationerna så ser man detta:
Effekt 8 ohm : 2 x 40 watt i 4/8 ohm (20–20 000 Hz, THD 0,03%)

Jag sa att jag kommer använda 2 mindre högtalare och fick som svar att det inte är några problem. Men när jag sökte upp högtalarna (dom här) så står det att de krävs drar 100w. Så hade försäljaren på hifi-klubben fel?

Jag menar blir det inte en flaskhals om förstärkaren inte kan leverera rätt mängd watt till högtalarna och hur vet jag att en förstärkare har tillräckligt med watt för att driva ett par passiva högtalare?

Jag kommer inte köpa den förstärkaren pg.a priset men det är för att ni ska förstå min fråga. Tack för att ni tog tid att läsa.

Mvh Laars

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

@Laars: Dessa högtalare klarar av 100 w , de drar inga watt de är helt passiva. Tror att det är lugnt med denna förstärkare, den orkar med dina högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Hejsan

Mitt största intresse är musik och bl.a min polare fick mig att införskaffa ett "hifi anläggning". Jag tog en promenad till hifi-klubben. Efter lite diskussion gav han mig denna förstärkare som förslag.
Om man tittar under specifikationerna så ser man detta:
Effekt 8 ohm : 2 x 40 watt i 4/8 ohm (20–20 000 Hz, THD 0,03%)

Jag sa att jag kommer använda 2 mindre högtalare och fick som svar att det inte är några problem. Men när jag sökte upp högtalarna (dom här) så står det att de krävs drar 100w. Så hade försäljaren på hifi-klubben fel?

Jag menar blir det inte en flaskhals om förstärkaren inte kan leverera rätt mängd watt och hur man vet att en förstärkare har tillräckligt med watt för att driva ett par passiva högtalare?

Jag kommer inte köpa den förstärkaren pg.a priset men det är för att ni ska förstå min fråga. Tack för att ni tog tid att läsa.

Mvh Laars

Högtalare "kräver" inte effekt, dom tål den.
Högtalare med låg känslighet kommer däremot att behöva mer effekt för att ge ett givet ljud-tryck.
Q100 verkar ha en känslighet på 86dB, vilket är lågt.
Trycker du i 100 watt i dom säger matematiken att dom kan prestera ungefär 106dB som mest, vilket är högt men inte så att grannarna flyttar direkt.
Med en 40 watts förstärkare hamnar du på 102dB, vilket är hörbart lägre men inte så mycket att grannarna tycker "å vad skönt att han sänkte volymen".
Håller du dig däremot till sansade volymer så kommer det inte att vara någon skillnad på en 40w och en 100w förstärkare, förutsatt att dom är bra konstruerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@Laars: Dessa högtalare klarar av 100 w , de drar inga watt de är helt passiva. Tror att det är lugnt med denna förstärkare, den orkar med dina högtalare

Ja men det låter ju bra.

Skrivet av Svensktiger:

Högtalare "kräver" inte effekt, dom tål den.
Högtalare med låg känslighet kommer däremot att behöva mer effekt för att ge ett givet ljud-tryck.
Q100 verkar ha en känslighet på 86dB, vilket är lågt.
Trycker du i 100 watt i dom säger matematiken att dom kan prestera ungefär 106dB som mest, vilket är högt men inte så att grannarna flyttar direkt.
Med en 40 watts förstärkare hamnar du på 102dB, vilket är hörbart lägre men inte så mycket att grannarna tycker "å vad skönt att han sänkte volymen".
Håller du dig däremot till sansade volymer så kommer det inte att vara någon skillnad på en 40w och en 100w förstärkare, förutsatt att dom är bra konstruerade.

Aha då förstår jag! Då har förstärkarens watt påverkan på ljudnivån för högtalarna. Då har det inget göra att med att högtalarna måste ha en tillräckligt med watt från förstärkaren för att fungera.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Aha då förstår jag! Då har förstärkarens watt påverkan på ljudnivån för högtalarna. Då har det inget göra att med att högtalarna måste ha en tillräckligt med watt från förstärkaren för att fungera.

Drar man det till sin spets så finns det såklart varianter där allt "skiter" sig.
En klen förstärkare på ett par tungdrivna högtalare (=låg känslighet) kan ju överbelastas och i värsta fall skada högtalaren.
Samma sak med en kraftig förstärkare som trycker för mycket effekt till en högtalare.

Utöver det så finns det ju högtalare med egenskaper som vissa förstärkare inte klarar.
För låg impedans och förstärkaren får jobba extremt mycket hårdare och överbelastas.
Extrema fasförskjutningar kan även det ge vissa förstärkare stora problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Ja men det låter ju bra.

Aha då förstår jag! Då har förstärkarens watt påverkan på ljudnivån för högtalarna. Då har det inget göra att med att högtalarna måste ha en tillräckligt med watt från förstärkaren för att fungera.

Helt rätt men läs även inlägget ovanför detta för lite fler nyanser.
Tänk också på att skillnaden mellan 40W och 100W inte alls är att 100W låter "dubbelt" så mycket utan 100W är ca 4dB högre ljudnivå än 40W.

Permalänk
Medlem

Finns mycket mer än så att ta i åtanke likaså, vid 100W så har troligen den lilla 5.25"an redan passerat sin linjära slagslängd och börjat lida av termisk kompression, likväl som kompression från porten... Efter en viss punkt låter det mest bara illa när du vrider upp högre.

Skulle inte pusha den längre än 20 watt o någon form av kontinuerlig effekt, den ligger troligen på gränsen redan då. Men det är alltid positivt att ha lite extra effekt i reserv. Ljudtrycket (förutom vid avstämning) är en produkt av konens yta * slaglängden, som då motsvarar hur mycket luft den kan flytta, och en 5,25" är rätt begränsad i det avseendet.

Så nej, några 100W har du ej behov av i detta fallet. Vill du spela högre behöver du antingen avlasta dem i basregistret eller köpa 'större' högtalare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Nu kommer jag och gör det hela komplicerat

Vi människor hör effekten, inte volten. Fördubblar man antalet volt så försöker förstärkaren leverera fyra gånger mer effekt. Det är inte så enkelt som grundformeln : V x A = W, för att impendansen (frekvensberoende motstånd) också är inblandad. Dubbel volt kräver dubbel ampere för att driva en viss last (impedans). Och fördubblas både volt och ampere så fyrdubblas effekten. För att nå +6dB så måste alltså effekten fyrdubblas. Därför ger dubbel watt bara +3dB höjning av ljudvolymen. Ofta inte värt pengarna alls, såvidare man inte har problem med fasen i basområdet (som någon påpekade ovan), då blir ett högt watt-antal ett krav.

Extrema fasförlopp är ofta förknippat med instegs-högtalare som därför ofta kräver biffiga förstärkare. Dyrare högtalare klarar sig ofta med mindre förstärkare av bra kvalitet. Själv så har jag 30W förstärkare till ett 17'000kr stereo-par med väldigt snäll impendans och fas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Drar man det till sin spets så finns det såklart varianter där allt "skiter" sig.
En klen förstärkare på ett par tungdrivna högtalare (=låg känslighet) kan ju överbelastas och i värsta fall skada högtalaren.
Samma sak med en kraftig förstärkare som trycker för mycket effekt till en högtalare.

Utöver det så finns det ju högtalare med egenskaper som vissa förstärkare inte klarar.
För låg impedans och förstärkaren får jobba extremt mycket hårdare och överbelastas.
Extrema fasförskjutningar kan även det ge vissa förstärkare stora problem.

Aha okej. Ja då får man försöka balansera. T.ex undvik och köpa en högtalare som kräver t.ex 150w om förstärkaren bara klarar 40w för då bildas det låg känslighet. Men även tänka på att t.ex inte köpa en förstärkare som levererar 200w som driver ett par högtalare som klarar max 150w t.ex. Man får helt enkelt testa men tänka på dessa marginaler på ett vettigt vis.

Skrivet av teejee:

Helt rätt men läs även inlägget ovanför detta för lite fler nyanser.
Tänk också på att skillnaden mellan 40W och 100W inte alls är att 100W låter "dubbelt" så mycket utan 100W är ca 4dB högre ljudnivå än 40W.

Ja precis, det kan man räkna ut på t.ex https://www.rapidtables.com/convert/power/Watt_to_dBm.html .

Skrivet av roxkz:

Finns mycket mer än så att ta i åtanke likaså, vid 100W så har troligen den lilla 5.25"an redan passerat sin linjära slagslängd och börjat lida av termisk kompression, likväl som kompression från porten... Efter en viss punkt låter det mest bara illa när du vrider upp högre.

Skulle inte pusha den längre än 20 watt o någon form av kontinuerlig effekt, den ligger troligen på gränsen redan då. Men det är alltid positivt att ha lite extra effekt i reserv. Ljudtrycket (förutom vid avstämning) är en produkt av konens yta * slaglängden, som då motsvarar hur mycket luft den kan flytta, och en 5,25" är rätt begränsad i det avseendet.

Så nej, några 100W har du ej behov av i detta fallet. Vill du spela högre behöver du antingen avlasta dem i basregistret eller köpa 'större' högtalare.

Ja om jag förstår dig rätt så kommer den lida av termisk kompression eftersom en 5,25an inte kommer få nytta av att vara inkopplad i en förstärkare som levereras 100w(om du vrider upp volymen 75-100%). Ja men samtidigt får jag inte köpa en förstärkare med för lite watt eftersom det bidrar till låg känslighet(som Svensktiger skrev). Men detta borde inte vara någon risk att Argon Audio SA1 kommer bidra till låg känslighet?

haha min hjärna just nu: HJÄLP! ta den enkla vägen och köpt typ det här istället: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1067392. Men min envishet: fortsätt läsa du kommer få nytta av det.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

Nu kommer jag och gör det hela komplicerat

Vi människor hör effekten, inte volten. Fördubblar man antalet volt så försöker förstärkaren leverera fyra gånger mer effekt. Det är inte så enkelt som grundformeln : V x A = W, för att impendansen (frekvensberoende motstånd) också är inblandad. Dubbel volt kräver dubbel ampere för att driva en viss last (impedans). Och fördubblas både volt och ampere så fyrdubblas effekten. För att nå +6dB så måste alltså effekten fyrdubblas. Därför ger dubbel watt bara +3dB höjning av ljudvolymen. Ofta inte värt pengarna alls, såvidare man inte har problem med fasen i basområdet (som någon påpekade ovan), då blir ett högt watt-antal ett krav.

Extrema fasförlopp är ofta förknippat med instegs-högtalare som därför ofta kräver biffiga förstärkare. Dyrare högtalare klarar sig ofta med mindre förstärkare av bra kvalitet. Själv så har jag 30W förstärkare till ett 17'000kr stereo-par med väldigt snäll impendans och fas.

Och här tänkte jag göra det simpelt och skippa spänningsbiten!
Det blir än mer komplicerat då högtalare inte heller har en linjär impedans heller, och därför kan spänningen som krävs skifta rätt hårt beroende på frekvens även om effekten är densamma. Nu är dock Q100 inte alltför illa och impedansen sjunker aldrig farligt lågt även om KEF inte har de snyggaste graferna i världen... Tyvärr har jag sett på tok för många dyra högtalare med riktigt jobbiga laster.

Ofta behövs inga extrema effektsiffror, men ibland behövs det... *sneglar på subwoofern*

Skrivet av Laars:

Ja om jag förstår dig rätt så är det inte prisvärt att köpa en förstärkare som klarar av 100w eftersom den kommer lida av termisk kompression(låter dålig vid högre ljudnivåer). Ja men samtidigt får jag inte köpa en förstärkare med för lite watt eftersom det bidrar till låg känslighet(som Svensktiger skrev). Men detta borde inte vara någon risk att Argon Audio SA1 kommer bidra till låg känslighet?

Känsligheten är hur mycket ljud du får ur högtalaren vid given effekt/spänning, snarare än att det är pga för låg effekt.
Om du har för lite effekt kommer du inte kunna spela så högt att du når högtalarens gränser, med viss risk att man kan riskera att pusha förstärkaren för hårt så det låter illa. Men även svagare förstärkare kan lämna högre effekt under korta perioder, man klarar sig ofta på mindre effekt än man tror om man inte gillar att dra på rejält.

Termisk kompression är att talspolen i elementet blir upphettad och därför tappar effektivitet, vilket gör att den kräver mer effekt och blir ännu varmare. Men det ska till rätt hårt spelande för det, likaså kommer basreflexporten börja göra ljud ifrån sig och begränsa ljudnivån i basområdet. Men framför allt så kommer baselementet att röra på sig så pass mycket att det hamnar utanför sitt linjära arbetsområde. Resultatet är dist då upphängningen börjar streta mot, talspolen börjar tappa kopplingen mot magneten när den lämnar gapet etc.

Summa summarum, du stöter på andra problem innan du når dina 100Watts. Du borde klarar dig fint på 40W i 8 ohm, det ger dig inget märkvärdigt att skaffa 'större' i min mening. Vill du spela högt har du valt fel högtalare.

EDIT: Det går fint att driva högtalare som klarar 4000W med 25W, bara du nöjer dig med det ljudtryck du får ut och att förstärkaren klarar lasten. Watt-märkningen på färdiga högtalare är egentligen inget man bör titta på alls, det är inte relevant då märkningen ofta inte har någon riktig verklighetsförankring... Sunt förnuft räcker långt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

@Laars: Högtalarens känslighet (dB) är lika avgörande. Hittar du en högtalare som ger 86dB och en som har 90dB känslighet så spelar den med 90dB känlighet lika högt med 40W förstärkaren som en högtalare med 86dB känslighet gör med en 100W förstärkare.

Permalänk
Avstängd

@roxkz: Samma sak gäller väl märkningen på förstärkare också Rena tramswatt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@roxkz: Samma sak gäller väl märkningen på förstärkare också Rena tramswatt ibland.

Beror väl på förstärkaren, vissa tillverkare anger ju vettiga siffror... Andra inte.
Vissa specifierar effekten i 4 resp 8 ohm vid vettiga THD-siffror och för 20Hz-20kHz under en längre period än de typiska 20ms.
Andra anger den vid 1-10% THD och vid 20ms burst. Läser man in lite i siffrorna får man oftast ut något vettigt, hos högtalartillverkarna anges det aldrig i princip under vilka förhållanden given effekt kan tas.

Högtalartillverkarna älskar du att mäta effekttåligheten vid 1kHz under en kort period, sen att basen bottnar ur vid halva effekten är sak samma.

Slutsteget till min sub leverar 650W x 2 redan i 8 ohm, vid 0.1% THD och 20Hz till 20kHz. Det räcker långt förutsatt att säkringen håller det vill säga... Tror inte jag behöver mer effekt i dagsläget, även om bryggning är möjligt.

EDIT: Ibland gjorde saken bättre

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Aha okej. Ja då får man försöka balansera. T.ex undvik och köpa en högtalare som kräver t.ex 150w om förstärkaren bara klarar 40w för då bildas det låg känslighet. Men även tänka på att t.ex inte köpa en förstärkare som levererar 200w som driver ett par högtalare som klarar max 150w t.ex. Man får helt enkelt testa men tänka på dessa marginaler på ett vettigt vis.

Det "bildas " inte känslighet och en (passiv) högtalare "kräver" inte effekt. Det går alldeles utmärkt att ha högtalare som tål 150W med en 20W förstärkarare men om högtalarnas känslighet är låg får du ut ett lägre ljud.
Om man har en svag förstärkare behöver man ha högtalare med hög känslighet för att inte ljudet skall bli för lågt.

EDIT: Som gammal ingenjör så stör jag mig på rubriken. Det borde stå "Räkna ut hur stor effekt..." Effekt är en storhet och enheten för effekt är Watt på samma sätt som Volt är enheten för storheten spänning.

Permalänk

Du har fått det mesta förklarat utav andra. De KEF högtalarna kräver inget monster till förstärkare däremot kommer de låta olika bra beroende på val utav förstärkare. KEF tillverkar sina högtalare att ha 8ohm som nominel impedans och en lite minsta peak på 3 ohm. Det medför till att högtalarna inte behöver direkt något monster till förstärkare när du är på deras instegsnivå. Högre upp i nivån hos KEF är det en annan femma där det mer handlar om att driva med bra förstärkare. Bra menar jag en förstärkare som är bra uppbyggd.

Titta på Simaudio Moon eller Naim med sina små effekt på pappret. De klarar av att driva det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så det inte blir missförstånd, rekommendationen från hifiklubben (Argon) kommer fungera utmärkt och ge bra ljud.

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktiga är för det mesta at inte spela så att det distar, distorsionen ökar markant i både högtalare och förstärkare när de överbelastas och det brukar ske strax innan de skadas permanent.
Det är i praktiken oftast bättre att ha en "för stor" förstärkare om man inte kan matcha helt optimalt eftersom man då eliminerar risken att förstärkaren klipper utan man brukar råka ut för att basen försöker slå så långt att den bottnar mekaniskt om försöker spela för starkt, detta låter väldigt illa, tydligt och uppstår plötsligt.
De flesta reagerar på det "oljudet" och sänker nivån vilket gör att högtalarna ofta överlever då de brukar tåla att man "kör slut på slaglängd" i basen.
Har man en för liten förstärkare så riskerar den att klippa vilket smyger sig på mer gradvis och dessutom belastar det oftast diskanten och är i de flesta fall svårare att höra så man fortsätter därför spela och så går diskanterna sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.