MSI GTX 1080 Gaming X 8GB. Håller det måttet idag?

Permalänk
Medlem

MSI GTX 1080 Gaming X 8GB. Håller det måttet idag?

Hej!
Har fått erbjudande av en kollega att få köpa hans MSI GTX 1080 Gaming X för 2000kr.
Är detta ett kort som fungerar att lira på höga inställningar i dagens läge? (kortet är 6månader gammalt, men säljs inte längre därav min fråga).

Jag har tänkt köpa ny dator med specs :

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11968524/

Är det att rekommendera? Jag spelar Overwatch, COD Black ops 4, CSGO.

Sitter idag med en Intel i7 2600k och 7970 HD så det är väl en bra uppgradering för mig antar jag, inköpt 2011 så är några år sedan.

Ska förövrigt vänta till Black friday men har tänkt mig ungefär en sådan setup.

Tacksam för svar om det är bra eller ej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockis:

Hej!
Har fått erbjudande av en kollega att få köpa hans MSI GTX 1080 Gaming X för 2000kr.
Är detta ett kort som fungerar att lira på höga inställningar i dagens läge? (kortet är 6månader gammalt, men säljs inte längre därav min fråga).

Jag har tänkt köpa ny dator med specs :

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11968524/

Är det att rekommendera? Jag spelar Overwatch, COD Black ops 4, CSGO.

Sitter idag med en Intel i7 2600k och 7970 HD så det är väl en bra uppgradering för mig antar jag, inköpt 2011 så är några år sedan.

Ska förövrigt vänta till Black friday men har tänkt mig ungefär en sådan setup.

Tacksam för svar om det är bra eller ej.

det är ett riktigt bra kort och ett riktigt bra pris. jag tycker du ska slå till och det kommer nog hålla måttet ett tag framöver

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

1080 håller mycket bra, 2000kr är kap då de kortet brukar gå enkelt för 3600-4000kr begagnade

Permalänk
Medlem

@jimsan8923 @agitax : Härligt då köper jag kortet, tack för svaren.
Hur tycker ni min setup ser ut i övrigt? Något att anmärka på?

Permalänk
Medlem

@Jockis: skulle inte uppgradera nånting i din nuvarande setup för tillfället tycker 2600k hänger med bra fortfarande, med lite överklockning. 1080 kommer funka prima med en 2600k.

Permalänk
Medlem

KÖP!

I övrigt ser bygget bra och stabilt ut, men du ska veta att din skärm är FreeSync medans kortet enbart kan köra G-Sync, så det är en feature du inte kan utnyttja. Men det har du sannolikt redan koll på antar jag

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Jockis: skulle inte uppgradera nånting i din nuvarande setup för tillfället tycker 2600k hänger med bra fortfarande, med lite överklockning. 1080 kommer funka prima med en 2600k.

8600K kommer ge utrymme för 5-6 nya år vilket inte en 2600K kommer göra. Låter som en lagom tidpunkt för att uppgradera, speciellt om han vill få ut mer av sitt 1080. Sen är såklart 2600K inte skit.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

@agitax: Tack för svaret. Har originalkylare dessvärre, sålde min towerkylare tidigare så överklockning är inte optimalt för mig med 2600k.
Känner dock ett enormt sug efter något nytt så jag tänkte satsa iallafall, och sälja min nuvarande.
Om jag nu köper en ny, ser min "nya" setup bra ut isåfall enligt dig eller något att tillägga?

@weestman : Ok då vet jag om min processor

Nä har ingen koll över huvud taget med skärmar. Detta är mitt första köp över 60hz så bra du nämnde det. Vad är skillnad då? Ska givetvis googla det. Såg bara att skärmarna är ju vråldyra isåfall

Permalänk
Medlem

@Jockis: om du ändå köper nytt skaffa en 9600k istället och ett z390 moderkort skiljer inte många ören i pris, eller ryzen 2700X som jag hade valt om du inte har några problem med amd.

Permalänk
Medlem

@Jockis: Värt att notera är att G-Sync är lite dyrare än FreeSync skärmar, och att man i din prisklass oftast får kompromissa med något. Gjorde själv misstaget att köpa en 60Hz 27" med FreeSync för samma pris Om priserna går ner mycket på Black Friday så kanske det är värt att satsa på den jag har, om du kan tänka dig 25"? 240Hz, G-sync, 1ms och i övrigt en underbar skärm. Dock 1080 och inte 1440, men den du funderat på var också 1080. Dock omkring 6000kr i nypris...

Tycker annars att du resonerar väldigt vettigt och har ett stabilt bygge. Du kommer kunna spela det mesta på den i ytterliggare i 5-6 år, speciellt om du överklockar. 16GB RAM är mer än tillräckligt och 3000Mhz är en bra hastighet. Verkar som att Intel har en "sweetspot" runt 3200Mhz så det är ju inte mycket under åtminstone. SSD är ett bra val för den prisklassen, och en SSD genom NVME (som ju är extremt snabba) gör nog inte så stor skillnad för dig. I laddningstider i spel gör det i princip nada dessutom. Processorn är riktigt fin och har ju 6 kärnor jämfört med 4 som föregångaren 7600K. De ska dessutom vara extremt överklockningsvänliga, och delidd är ju ett framtida alternativ för dig kanske för att få ner temps och få ut ännu mera.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

@Weestman: Men vad är det jag "missar" om jag köper en skärm utan G-sync och Freesync? Jag lägger gärna inte mer pengar på en skärm då jag tycker den jag valde var liksom mitt maxpris.
Jag vill endast få känslan av det där flytande mjuka känslan från en skärm som är över 60hz och det är verkligen stor skillnad tycker jag.

Tack för alla tips om setupen. Återstår att se vad som prissänks på Black Friday men något liknande blir det förmodligen.

@agitax Har funderat på Ryzen också men läst att många skriver den blir väldigt varm så blir väldigt kluven.
Jag ska ju köpa matx för vill ha en så liten dator som möjligt plus så tyst som möjligt. Är ju endast 2 fläktar totalt i Fractal Design Mini C så tänkte Intel kanske är bättre då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

@Weestman: Men vad är det jag "missar" om jag köper en skärm utan G-sync och Freesync? Jag lägger gärna inte mer pengar på en skärm då jag tycker den jag valde var liksom mitt maxpris.
Jag vill endast få känslan av det där flytande mjuka känslan från en skärm som är över 60hz och det är verkligen stor skillnad tycker jag.

Tack för alla tips om setupen. Återstår att se vad som prissänks på Black Friday men något liknande blir det förmodligen.

@agitax Har funderat på Ryzen också men läst att många skriver den blir väldigt varm så blir väldigt kluven.
Jag ska ju köpa matx för vill ha en så liten dator som möjligt plus så tyst som möjligt. Är ju endast 2 fläktar totalt i Fractal Design Mini C så tänkte Intel kanske är bättre då?

Har du kollat så att ditt 1080 får plats i ditt chassi förresten? G-Sync handlar om tearing, att man syncar fps med hz helt enkelt. Om jag förstått det rätt så betyder det att om du har en fps på 90 och skärmen går i 144Hz, så kommer den ändå bara uppdateras 90 gånger per sekund (dvs gå ner till 90Hz) för att bilden som visas inte ska bli "teared", delad. Hz är ju antal gånger skärmen uppdateras per sekund och FPS såklart antal bilder per sekund.

Om jag förstått det hela rätt allså! Handlar iaf om att bilder inte ska bli teared apart, hur man nu säger det på svenska haha..

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Är inte helt haj på detta själv men är det inte så att tearing uppstår när ens grafikkort trycker ut fler FPS än vad skärmens uppdateringsfrekvens klarar av att visa vilket resulterar i:

- Skärmen ritar bild 1.
- När den kommit halvvägs blir bild 2 färdig.
- Skärmen börjar då att rita bild 2 halvvägs ned på skärmen istället för att rita färdigt bild 1.
- Resultatet blir att när skärmen är färdig med 1 uppdatering har du två bildhalvor på skärmen.

Har du däremot lägre FPS än skärmens uppdateringsfrekvens borde det istället resultera i att samma bild kan visas två eller flera gånger vilket gör att bildflödet känns ryckigt. Detta torde dock inte vara ett betydande problem >100 FPS.

Rätta mig om jag har fel!

*Tillägg. Tearing kan ju även ske även om GPU och skärm har samma FPS/Hz men ritar upp dessa osynkroniserat, dock vet jag inte hur och när detta uppstår?

Permalänk
Medlem

@Weestman Ok då har vi förstått samma, antar du har rätt.
Grafikkortet passar i chassit enligt specifikationerna.
Det blir nog att jag köper en skärm utan G-sync då jag inte tycker det är värt för mig att lägga så mycket pengar på en skärm. 😊

@Scrangle 👍👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara för att återkoppla till din ursprungliga fundering om gtx 1080, skärm och g-sync så kan jag förklara hur jag själv resonerar eftersom jag är i en identisk situation som dig:

Jag köpte ett gtx 1080 för ett tag sedan och planerar snart att uppgradera skärm från 1080p till 1440p för att öka belastningen på grafikkortet (och få mer ögongodis) eftersom min CPU (i5-4670k) nu är flaskhals. Jag planerar att köpa en skärm med g-sync för att det sägs öka det upplevda flytet (speciellt när man dippar nedåt 60 fps) och då hoppas jag att jag även en tid framöver kan ha relativt mycket ögongodis i spel utan att spelupplevelsen blir påverkad för mycket.

Permalänk
Inaktiv

@Jockis Jag sålde nyligen mitt MSI 1080 Gaming (icke X) för 4500kr, så 2000kr är ett galet bra fynd om det nu fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

@Weestman Ok då har vi förstått samma, antar du har rätt.
Grafikkortet passar i chassit enligt specifikationerna.
Det blir nog att jag köper en skärm utan G-sync då jag inte tycker det är värt för mig att lägga så mycket pengar på en skärm. 😊

@Scrangle 👍👍

Skickades från m.sweclockers.com

Läsvärt om skärmar här!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE