Switch Trunk med EdgeSwitch/Procurve 1800

Permalänk
Medlem

Switch Trunk med EdgeSwitch/Procurve 1800

Hej, har nu suttit i några dagar och försökt läsa mig till och testa, men får det fortfarande inte att fungera.

Jag har en Ubiquiti Edgeswitch-8-150W L3 switch samt en Procruve 1800 24g switch, och jag skulle vilja skapa en vlan "trunk" mellan dessa. Eftersom HP och Ubiquiti inte delar termenologin "trunk" gör ju inte saken bättre.
Min fråga blir därför, någon där ute som har erfarenhet av detta eller dessa två switchar och skulle kunna bistå med lite insikt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Darkfall: sist jag grejade med detta så betydde terminologin Trunk något helt annat på just HP switchar i jämförelse med Cisco samt alla andra normala nätverksprodukter om jag minns rätt =). Mitt råd, läs på och kolla just vad ordet "Trunk" syftar på, på just HP switchar för det är just det som förvirrar dig och därför får du det inte att fungera.

Permalänk
Medlem

Som dl380g7 så ska du inte läsa på om trunkar med HP-switchar för det du vill göra.

Det enda du behöver göra är att tillåta (tagga) de vlan du vill ha mellan switcharna på den port du kopplat mellan. Sedan ha samma default/otaggat/PVID (kärt barn har många namn) på båda portarna.

Får du inte ihop det så kan du lägga upp några screenshots här