Laga Macbook Pro skärm eller köpa ny dator ?

Permalänk

Laga Macbook Pro skärm eller köpa ny dator ?

Har en late Macbook Pro 2013 15" med 512GB SSD, 16GB ram och Geforce 750 Mobile 2GB RAM.
Är det värt att laga skärmen för 4000-5000kr eller ska man satsa på en ny bärbar ?
En liknande MB Pro skulle ju kosta över 20k idag.
Problemet är att skärmen har massa lodräta sträck i högerkanten, verkar vara ett vanligt problem på dessa har jag läst.
Datorn fungerar ju bra i övrigt och känns dumt att slänga den ?
Tror inte heller det går att använda SSD disken i en ny dator ?
Går dock använda den som en stationär dator också då strecken över skärmen inte syns när man kopplar den till TVn.
Eller ska man försöka sälja den för några tusen kronor ?
Vad kan den vara värd idag ?
Kanske kan vara en tanke att använda den som TV/film dator om jag köper en ny Mac eller bärbar PC.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Har en late Macbook Pro 2013 15" med 512GB SSD, 16GB ram och Geforce 750 Mobile 2GB RAM.
Är det värt att laga skärmen för 4000-5000kr eller ska man satsa på en ny bärbar ?
En liknande MB Pro skulle ju kosta över 20k idag.
Problemet är att skärmen har massa lodräta sträck i högerkanten, verkar vara ett vanligt problem på dessa har jag läst.
Datorn fungerar ju bra i övrigt och känns dumt att slänga den ?
Tror inte heller det går att använda SSD disken i en ny dator ?
Går dock använda den som en stationär dator också då strecken över skärmen inte syns när man kopplar den till TVn.
Eller ska man försöka sälja den för några tusen kronor ?
Vad kan den vara värd idag ?
Kanske kan vara en tanke att använda den som TV/film dator om jag köper en ny Mac eller bärbar PC.

Ifixit har en guide:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Retina+Displ...
Och som du ju säger så ligger en ny skärm på 3-4000:-
Gör det själv vettja